Stang die dwars over de motor loopt

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

S60 2.4d 2009

Hier loopt van veerpoot naar veerpoot een balk. Op deze balk zit een steun, welke weer aan het blok gemonteerd zit. Of de motor nou loopt of niet; ik kan die stang met absoluut minimale inspanning bewegen / kantelen. Hoort dit?!
staaf
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Ja, Dit is zo.
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Dan is dat toch toch totaal nutteloos? Als de motor aanslaat, hoor je hem echt in een (voor mijn gevoel / vergelijk het met) motorsteun slaan die niet goed meer is.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

je kunt 'm redelijk makkelijk bewegen maar het rubber kan ook stuk zijn. Kwestie van even goed kijken.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27529
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Het hoort zo.
Er zijn sets te krijgen om die stang vast te zetten zodat het een "veerpootbrug" wordt.
Zelf gemonteerd en er is zeker verschil merkbaar.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Het zijn vlgs. mij kogelgewrichten waardoor de steun iets kan draaien, echter ligt de motorsteun in lijn met het hart vd kogelgewrichten, waardoor de steun niet zal verdraaien tgv de reactie krachten vd motor.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Turbotom
2nd Gear member
Berichten: 170
Lid geworden op: 16.04.2012 - 21:22
Locatie: Zuid-Holland

Die beweging is normaal, maar ook deze rubbers zijn aan slijtage onderhevig. Verder wemelt het van de rubber steunen en dempers aan de motor die allemaal stuk kunnen. De steun bovenop de motor en de steun aan de onderzijde van de transmissie zijn vaak als eerste 'op'.

Tom
beezer
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 05.01.2005 - 21:39
Locatie: Assen

@fredhead

En wat is het verschil ?
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27529
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Wat minder rolbeweging en de auto reageert wat directer op het stuur.
Ik heb alleen ook een Bilstein B12 onderstel, mogelijk dat het bij een standaard onderstel minder goed merkbaar is
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
GRUNNS60
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 31.07.2014 - 17:23

Ze mogen een beetje kunne bewegen op de rubbers. Bij twijfel loshalen en even bekijken. Deze en vele rubbers van oa de motor ophanging zijn aan slijtage onderhevig. check meteen even het rubber van de demper die hieraan gekoppeld zit. Die is ook vaak vesleten/gescheurd. dan heb je nog de motorsteun midden onder het blok etc etc.

http://www.volvov70forum.com/topic.php? ... motorsteun
Volvo S60, 2001, 170 Pk, LPI, >333.333km.
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

fredhead schreef: Het hoort zo.
Er zijn sets te krijgen om die stang vast te zetten zodat het een "veerpootbrug" wordt.
Zelf gemonteerd en er is zeker verschil merkbaar.
Hoe is dit merkbaar?
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Auto is terug van de dealer. Het rubber in de motorsteun (dus niet de 2 rubbers aan de zijkanten) stond onder spanning door foutieve montage. Deze is nu juist gemonteerd en dit scheelt echt absurd veel. Veel minder resoneren in de wagen, het blok kantelt niet zo ver meer en de motorloop klinkt aangenamer. Opgelost.
staaf
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Wat kan er fout gemonteerd worden aan deze motorsteun? Is toch maar een bout door een gat?
Gebruikersavatar
Turbotom
2nd Gear member
Berichten: 170
Lid geworden op: 16.04.2012 - 21:22
Locatie: Zuid-Holland

Ik hem gisteren nog gemonteerd en kom inderdaad ook niet veel verder :'(

Tom
Laatst gewijzigd door Turbotom op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Montage volgorde. Heb het zelf gezien. Kan wel degelijk fout gaan. Doe ermee wat je wilt, ik deel wat ik hier heb gevraagd, wat Volvo gevonden heeft, en wat ik heb gezien en nu kan zeggen dat het probleem weg is.
staaf
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Bart,

Ik bedoel het niet negatief. Kan je dan aangeven hoe het wel moet, en evt in welke volgorde?
Zoals ik het zie (maar wat fout kan zijn). Gewoon motorsteun met de 4 bouten vast monteren op het blok, en daarna de centrale bout er doorheen.
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Staaf, ik zal zodra ik weer bij de dealer ben het meteen voor je vragen ok? Ik vermoed zo rond 14 april dat dat zal zijn...
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”