S60: Hikken / Inhouden bij weinig gas geven op LPG

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
S60-Arnhem
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 30.06.2014 - 19:00

Beste Volvo liefhebbers,

Onderstaande vraag is al vaker op dit forum voorbij gekomen maar ik kan geen bevredigend antwoord vinden. Vaak houdt een topic ineens op zonder dat de oplossing vermeld wordt. Mocht ik nou dat ene bericht niet gelezen hebben..... excuus voor het nogmaals stellen van de vraag :-)

Sinds 2 maanden heb ik een Volvo S60 uit 2002. Automaat, 2.4, 140 Pk. Ik heb hier eerst een maand in gereden (1000 km) om er vervolgens LPG in te laten bouwen. (Prins VSI 2.0)

Wat me op LPG opvalt is dat bij een kleine verandering van de gaspedaalstand hij een hik geeft. Het meest valt dit op als ik op de snelweg rond de 120 per uur rijd. Dan is een kleine verandering van de pedaalstand voldoende om een hik op te wekken. Als ik vol gas geef dan voel ik deze storing niet. Ik ben hiermee terug gegaan naar Mesman en ik heb samen met de monteur een proefrit gemaakt. Uiteindelijk bleek de hik ook heeeeel licht voelbaar te zijn op Benzine. Bijna niet te voelen maar hij leek toch wel aanwezig. Verder kon de monteur niets vreemds ontdekken aan de instellingen van het LPG systeem.

Wat me afgelopen week nog meer opviel was dat ik na een normale rit de auto uit wilde zetten, de versnelling in stand P, het toerental opliep naar 2000 toeren zonder het gaspedaal aan te raken. Overschakelen op benzine maakte niets uit. Gas geven en loslaten had als resultaat dat hij weer even terugging naar 800 toeren om vervolgens weer op te lopen naar 2000 toeren. Dit heb ik hierna niet meer kunnen reproduceren.

Tijdens de koop heb ik (na lezen van dit forum) aangegeven dat ik preventief de ETM (gele sticker) schoongemaakt wilde hebben voor aflevering. Deze is ook glanzend schoon van binnen.
Daarnaast heb ik bougies laten vervangen voor nieuwe originele volvo (3 poots) bougies.
Ook heb ik al een bobine gekocht en deze per stuk omgewisseld met deze nieuwe om zo te testen of er een bobine defect is. Geen resultaat heeft dit opgeleverd.
Storingen uit laten lezen bij Volvo en alles was storingsvrij.

* Wie herkent deze storing of wie heeft nog tips wat het nog meer zou kunnen zijn?
* Daarnaast lees ik hier en daar wat over de VIDA DICE. Werkt deze aangesloten op je laptop ook als een live datalogger?

Alvast heel erg bedankt voor de moeite!

Gr S60-Arnhem
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

een heel verhaal als starter, je stel je een beetje voor , dat waardeer ik
doe je dat ook even in het daarvoor bestemde topic?
met fotos graag
en als antwoord : typisch een gereinigde ETM,
schaf maar een nieuwe aan
keep calm!, your randomizer is running
S60-Arnhem
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 30.06.2014 - 19:00

Dank je wel Evert voor je snelle reactie.

Voorstellen ga ik zeker doen, ik moet alleen nog even wat mooie platen van mn S60 maken.
Dus hopen dat het snel mooi weer wordt :)

Wel nog een vervolg vraagje... Los van het hoog stationair blijven hangen... Is dat hikken rond de 120 km/u ook een typisch gevolg van een gare ETM?
En kan ik dat eventueel uitlezen met een DICE dat de ETM niet meer helemaal juist werkt? Maw, kan ik mezelf wat zekerheid verschaffen dat het inderdaad hieraan ligt?
Het is tenslotte best zonde geld om hem te vervangen als het er niet aan ligt.
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

het hikken herken ik ook niet ,
(wel dat de wagen even hikt als je overschakel van gas naar benzine of omgekeerd, dat hoort erbij denk ik )
maar wat je beschrijf van het toerental dat oploopt naar de 2000
dat had ik ook na het reinigen van mijn ETM
en tja..... reinigen bied vaak maar kort soelaas, bij mij 2 maanden , daarna alsnog een nieuwe erin gezet
klusje van niks, alleen moet ie wel worden ingeleerd, dus even aan de computer
of je m zelf kan uitlezen met een dice? geen idee, is natuurljjk altijd het proberen waard hoor, en anders :
bij een volvo dealer de wagen laten uitlezen , dan weet je ook alles
keep calm!, your randomizer is running
S60-Arnhem
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 30.06.2014 - 19:00

Net bericht van de Volvo Dealer en het schijnt dat april 2010 een nieuwe ETM is geplaatst.
De nieuwe ETM zit er nu dus 'pas' 100.000 km in.
Is het dan waarschijnlijk dat dit onderdeel zooo snel weer kapot gaat?

Iemand anders nog een idee wat het zou kunnen zijn?

Alvast bedankt!
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

S60-Arnhem schreef: Net bericht van de Volvo Dealer en het schijnt dat april 2010 een nieuwe ETM is geplaatst.
De nieuwe ETM zit er nu dus 'pas' 100.000 km in.
Is het dan waarschijnlijk dat dit onderdeel zooo snel weer kapot gaat?

Iemand anders nog een idee wat het zou kunnen zijn?

Alvast bedankt!
Af en toe kort hikken kan ook door de aircopomp veroorzaakt worden die inslaat, dat is dus normaal.
Probeer het is met uitgeschakelde airco.
Anders klepspeling is laten controleren.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
S60-Arnhem
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 30.06.2014 - 19:00

Dank je wel MarioC70 voor je antwoord.

Ik denk niet dat het met de airco te maken heeft want op Benzine voel ik het een factor 20 minder.
Klepspeling, zou je dat op Benzine en LPG dan niet precies hetzelfde moeten ervaren?

Iemand nog een antwoord op de Dice vraag?
**Live datalogging mogelijk?
**Waar te koop? Iemand een goed adres?

Kleine toevoeging nog;
Wie kent een goede pragmatische Volvo Dealer/specialist voor dit soort problemen. Bij de grotere dealers heb ik het gevoel dat ik tegen een 'firewall' aanpraat die tussen klant en werkplaats/monteur staat.

Alvast bedankt maar weer!!!
Gebruikersavatar
kevinwalter
5th Gear member
Berichten: 1211
Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
Locatie: Leusden
Contacteer:

Over de DiCE, jahoor live datalogging is mogelijk. Helaas mogen we hier van Ben geen linkjes voor plaatsen.
Ik stuur je wel een pm.
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

S60-Arnhem schreef: Dank je wel MarioC70 voor je antwoord.

Ik denk niet dat het met de airco te maken heeft want op Benzine voel ik het een factor 20 minder.
Klepspeling, zou je dat op Benzine en LPG dan niet precies hetzelfde moeten ervaren?

Iemand nog een antwoord op de Dice vraag?
**Live datalogging mogelijk?
**Waar te koop? Iemand een goed adres?

Kleine toevoeging nog;
Wie kent een goede pragmatische Volvo Dealer/specialist voor dit soort problemen. Bij de grotere dealers heb ik het gevoel dat ik tegen een 'firewall' aanpraat die tussen klant en werkplaats/monteur staat.

Alvast bedankt maar weer!!!

Ik weet niet waar je woont,maar je mag altijd een keer langsrijden om is te kijken..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

S60-Arnhem schreef:

Kleine toevoeging nog;
Wie kent een goede pragmatische Volvo Dealer/specialist voor dit soort problemen. Bij de grotere dealers heb ik het gevoel dat ik tegen een 'firewall' aanpraat die tussen klant en werkplaats/monteur staat.
Henk Scholten Ede
is wel een grote, maar heel erg klantvriendelijk
je kan zo op je klompen met de monteur de werkplaats in ,en die doet gewoon wat je van hem vraag
nooit een gevoel gehad van "firewall"
\
oh ik zie het Mario is me voor, daar kun je ook goed terecht
Laatst gewijzigd door evert65 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
keep calm!, your randomizer is running
S60-Arnhem
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 30.06.2014 - 19:00

Nog niet echt verder gekomen..

Volgende week maar eens naar Ede gaan.
Bedankt voor de tip Evert!

Mocht iemand nog een idee hebben... Meedenken is altijd welkom!
volvoben
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 13.03.2009 - 16:04

kijk met je Volvo vida welke cilinder er hikt,
ik heb zelf de ervaring dat je op lpg gasbougies MOET hebben. of de afstand van de puntjes naar 0,7 tikken. omdat bij gas de weerstand hoger is. daarna kan je met vida kijken af alle cilinder hikken (gasklephuis) (of alle bobines).
met jouw nieuwe bobine kan je dan testen of het hikken op die specifieke cilinder ophoud. in dat geval zijn het de bobines.
anders kan het het gasklephuis zijn.
Zelf heb ik ook meegemaakt dat de volgorde van de aansluiting van de lpg injectoren verkeerd was. hierdoor hikt hij ook heel af en toe.
Mocht je er niet uitkomen wil ik hem ook wel uitlezen
S60-Arnhem
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 30.06.2014 - 19:00

Hoi Ben,

Ik heb de Vida aan m'n auto gehad en op LPG hikt ie op alle cilinders (misfire) en op Benzine geen enkele.
Zitten nu standaard Volvo bougies in.

Bobine heb ik ff uitgesloten omdat op de nieuwe bobine ook misfires komen.

Zou ik ook misfires moeten krijgen op Benzine als het gasklephuis niet goed is?

Morgen naar een LPG specialist.. Gevoel dat het toch daar mee te maken heeft.
S60-Arnhem
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 30.06.2014 - 19:00

Volgorde aansluiting injectoren is ook gecontroleerd.
Dat zit allemaal goed
volvoben
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 13.03.2009 - 16:04

Ben toch benieuwd wat ze uitvinden,
Over je standaard bougies, De Volvo 3punt bougies hebben een contactpunt afstand van 1,3 mm
dus de vonk moet 1,3 mm overbruggen. de lpg laserline 1 van ngk hebben een contactpunt afstand van 0.8mm dus de vonk hoeft 0,5 mm minder te overbruggen. en omdat gas de elektrische weerstand verhoogd is dit noodzakelijk. anders branden de bobines op den duur ook door. kijk maar eens op deze site.

http://www.ngk.de/nl/producten-technolo ... g-bougies/

gezien het probleem op benzine er niet is. wil ik er bijna iets op verwedden dat het de bougies zijn.
Bij de Brezan te koop. Even monteren met een beetje kopervet op de schroefdraad.

Laat me weten als ze het gevonden hebben. Ben benieuwd.

Groeten Ben
Laatst gewijzigd door volvoben op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

S60-Arnhem schreef: Hoi Ben,

Ik heb de Vida aan m'n auto gehad en op LPG hikt ie op alle cilinders (misfire) en op Benzine geen enkele.
Zitten nu standaard Volvo bougies in.

Bobine heb ik ff uitgesloten omdat op de nieuwe bobine ook misfires komen.

Zou ik ook misfires moeten krijgen op Benzine als het gasklephuis niet goed is?

Morgen naar een LPG specialist.. Gevoel dat het toch daar mee te maken heeft.
De verbranding op lpg verloopt heel anders dan op benzine,een slechte cilindervulling veroorzaakt vaak al een misfire,
de oorzaak hiervan is te strakke inlaatkleppen of alle kleppen ,
als deze te strak staan of slecht sluiten heb je deze problemen dus,
de Volvo is van een dusdanige leeftijd dat er redelijkerwijs iets met de kleppen mis kan zijn,
controleren is dan geen overbodige luxe
Laatst gewijzigd door MarioC70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

vandaag naar een lpg specialist geweest lees ik?
ik mag hopen dat het kees verdampere is geweest?
wat een VAKMAN
Of ergens anders?
keep calm!, your randomizer is running
S60-Arnhem
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 30.06.2014 - 19:00

Beetje laat met mijn antwoord, maar wel zo netjes om toch te vertellen dat het opgelost is.
Het lag uiteindelijk aan de afstelling van de LPG installatie/computer.
Het fijne (ben geen techneut) weet ik er niet van maar de software is nu auto specifiek ingeregeld ipv de universele settings.
Dus aan de Volvo zelf lag het niet.

Inmiddels 20.000 km zonder gehik rondgereden.... erg fijne auto!

Bedankt voor het meedenken!
Sathumax
2nd Gear member
Berichten: 225
Lid geworden op: 10.08.2007 - 21:45

Bij wie heb je dit laten afstellen?
S60-Arnhem
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 30.06.2014 - 19:00

Vriend van me heeft vroeger ontwikkeling van lpg systemen gedaan. Tegenwoordig doet hij daar zakelijk niet veel meer mee maar wilde voor mij nog wel een uitzondering maken. Uurtje rondgereden met computers der aan... En het was opgelost.

- Hik eruit
- soepeler reactie op gas
- eerder op lpg schakelen, wel rustig warm rijden nu
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”