van EDE naar PIH met wat aanloop probleempjes

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
V60_PHEV
4th Gear member

Ik heb al 2x een precies tegenovergestelde storing gehad:
Ik rijd volledig elektrisch en op het moment dat de diesel bij zou moeten springen lukt dat niet.
Ik krijg dan de storing "Stop de auto z.s.m. voor veilige motorstart" op het display
De auto rijdt dan dus volledig elektrisch door en ik zoek een plekje om de auto stil te zetten.
Op het moment dat de auto volledig tot stilstand komt springt direct de diesel aan.
Om de één of andere reden lukt het de auto dan niet om al rijdende de diesel bij te laten springen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Roald, 15 minuten is wel erg lang. Ik zet de auto uit en wacht tot de accu zich ontkoppelt. Duurt ongeveer 2 minuten, je hoort dan een harde klik van achteren komen.

V60_, apart.... die hoor en zie ik voor het eerst.
Paul
Geartronic member

Jeetje apart hey!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
RoaldH
6th Gear member

rsnhakan schreef: Roald, 15 minuten is wel erg lang. Ik zet de auto uit en wacht tot de accu zich ontkoppelt. Duurt ongeveer 2 minuten, je hoort dan een harde klik van achteren komen.

V60_, apart.... die hoor en zie ik voor het eerst.
Ik had toen ook last van een vastlopende Sensus. Na een minuut of 5 bleef die maar "ballen" en 15 min later was dat pas opgelost. Ik weet niet precies of die 2 minuten genoeg was geweest.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
RoaldH
6th Gear member

V60_PHEV schreef: Om de één of andere reden lukt het de auto dan niet om al rijdende de diesel bij te laten springen.
Die heb ik nog niet zien langskomen.
jrkalf
3rd Gear member
Contacteer:

V60_PHEV schreef: Ik heb al 2x een precies tegenovergestelde storing gehad:
Ik rijd volledig elektrisch en op het moment dat de diesel bij zou moeten springen lukt dat niet.
Ik krijg dan de storing "Stop de auto z.s.m. voor veilige motorstart" op het display
De auto rijdt dan dus volledig elektrisch door en ik zoek een plekje om de auto stil te zetten.
Op het moment dat de auto volledig tot stilstand komt springt direct de diesel aan.
Om de één of andere reden lukt het de auto dan niet om al rijdende de diesel bij te laten springen.
Hoi,

Zou deze verband kunnen houden met een issue wat ik reeds heb meegemaakt:

Bij een routine controle bij mij is aan de rechterzijde van de motor een lekje in de pakking van de kleppendeksel ontdekt. Hierdoor lekte er olie langs de rechterkant naar beneden. Dat is op zich bij een gewone auto niet direct een probleem, maar bij de PiH wel. Aan die zijde zit de multi-riem die tijdens het rijden de dieselmotor moet aanslingeren als de auto in volle vaart elektrisch rijdt. Deze band moet volledig vet vrij blijven. Indien er vettigheid op komt kan de band gaan slippen en dan kan de motor niet starten.

Bij stilstand wordt de motor namelijk netjes gestart met de startmotor.

Misschien niet relevant voor jouw geval, maar in mijn geval helaas voorgekomen.
Weten is leuk, controleren is beter.

Heden:
2024- : Volvo XC70 2.5T AWD Ocean Race
2019- : VW Caravelle, TDI 204pk

Verleden:
2019-2023: Stofzuiger Model 3
2017-2019: Volvo v90 T5 Inscription Onyx Black Afbeelding
2014-2017: Volvo v60 D6
2010-2014: Volvo 850 T-5R
2008-2010: Volvo 854 2.5_20v
dirkjanw
2nd Gear member

Ik heb deze storing recent ook gehad; dit was nadat ik electrisch vertrokken was en door een paar grote plassen was gereden. Stil gaan staan, diesel inderdaad netjes gestart, maar hierna piepte het beestje bij het weer acceleren alsof de v-snaar al een heel tijdje geleden gespannen of vervangen had moeten worden :/ Na een kilometer of wat was er echter niks meer hoorbaar. Daarna de melding ook niet meer gehad.
Laatst gewijzigd door dirkjanw op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
RoaldH
6th Gear member

dirkjanw schreef: Ik heb deze storing recent ook gehad; dit was nadat ik electrisch vertrokken was en door een paar grote plassen was gereden. Stil gaan staan, diesel inderdaad netjes gestart, maar hierna piepte het beestje bij het weer acceleren alsof de v-snaar al een heel tijdje geleden gespannen of vervangen had moeten worden :/ Na een kilometer of wat was er echter niks meer hoorbaar. Daarna de melding ook niet meer gehad.
En ik heb afgelopen weekend precies hetzelfde mogen meemaken. Alleen geen gepiep van de snaar.
MadMaxx
Starter

Even weer on-topic: Na lange tijd even weer een update. Ik heb express een tijdje gewacht om aan te kijken of alle kinderziektes nu echt weg zijn. En ik moet zeggen dat het nu echt allemaal lijkt te werken. Na nog een aantal dealer bezoeken en een all-time low in mijn motivatie mbt deze auto lijken de problemen opgelost. De dealer heeft de auto een tijd ter observatie gehad en meetingen verricht. Het bleek dat er ergens in mijn auto een soort 'lekstroom' bleef lopen die mijn accu ontlaadde. Het entertainment en navigatie system uit mijn auto zijn uitgebouwd en het systeem van een andere auto is ingebouwd (ter test) en dat bleek de problemen op te lossen. UIteindelijk zijn er nieuwe systemen/onderdelen besteld die vervolgens weer in mijn auto zijn ingebouwd. En sindsdien rijdt ik dus weer rond in mijn auto en tot nu toe zonder problemen. Ik moet er wel bij vermelden dat het lang heeft geduurd voordat ik weer vertrouwen in de zaak kreeg. De auto werkt nu goed, en ook het pre-conditioning verhaal werkt betrouwbaar. En dus langzaam begin ik van de auto te genieten, want als het allemaal werkt is het inderdaad wel een fijne auto om te rijden.

Nog even een reactie op de berichten over het niet willen starten van de diesel. Dat heb ik nog niet meegemaakt. Wat ik nu al wel 2x heb meegemaakt is dat als de diesel bijspringt als je net vertraagd (b.v. je trekt op maar moet meteen remmen) dan spingt de auto een klein beetje naar voren. Hij blijft wel stilstaan maar door het aanslaan van de moter schiet je iets harder in de remmen dan je zou verwachten. Da's volgens mij nog een foutje in de software.......
TMacD
3rd Gear member

MadMaxx schreef:De melding: ' Functie rempedaal gewijzigd ' is bij mij ook voorbij gekomen

Helaas is dit voor mij een regelmatig terugkomend probleem geweest, de wagen heeft meerdere keren bij de dealer gestaan en ik moet toegeven dat het nu bijna 4 maanden niet meer is voorgekomen - tot vandaag.

Heeft iemand ooit een afdoende verklaring gekregen voor wat er aan de hand is.
Laatst gewijzigd door TMacD op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
[list][*]2000 - 2005 Diverse V40's; 1 S40
[/*][*]2005 : V50 2D Momentum MY 06 - Premium Audio
[/*][*]2009 : V50 D5 - Edition 2 - Dynaudio - Sport Chassis
[/*][*]2013 : V60 D6 Plug in Hybrid|Bekleding sport leder K301|Blacksapphire metallic|Driver support, Family-line & HT line|Hemelbekleding offblack|Premium sound multimedia|Zilverkleurige roofrails
[/*][/list]
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”