De aanleiding van dit alles was een verbrande klep.
De motor verbruikte vanaf het begin (in mijn geval 83000km) olie.
Veel turbomotoren verbruiken wat olie maar bij mij is dit bij 168000 km fataal geworden.
Door veel inwendige Koolaanslag is uiteindelijk een klep verbrand.
Het olieverbruik is bij de zuigerveren vandaan gekomen, door slijtage van de cilinderwand waren alleen nieuwe zuigerveren afdoende.
Het onderblok moest dus opnieuw geboord en gehoond worden en er moesten nieuwe zuigers geplaatst worden.
Toen heb ik gekozen voor gesmede exemplaren ipv gegoten zuigers.
Revisie b5234t3 met foto's
- Geus
- 4th Gear member
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16
Ziet er interessant uit! Ik volg je topic met veel belangstelling.
Maar zou je deze leek even kunnen uitleggen hoe gesmede zuigers worden gemaakt? Ik heb een beeld van een smid met een vuil schort in een slecht verlichte ruimte die met een hamer staat te meppen op een stuk metaal.
Waarschijnlijk is het meer dat ze met zo'n computergestuurde frees zoiets maken uit een blok metaal, of niet?
Maar zou je deze leek even kunnen uitleggen hoe gesmede zuigers worden gemaakt? Ik heb een beeld van een smid met een vuil schort in een slecht verlichte ruimte die met een hamer staat te meppen op een stuk metaal.

Waarschijnlijk is het meer dat ze met zo'n computergestuurde frees zoiets maken uit een blok metaal, of niet?
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
- Geus
- 4th Gear member
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16
Mooi filmpje! Ondanks alle moderne machines toch ook nog wat ambachtswerk. Ik had verwacht zo'n moderne machine, waar een blok metaal computergestuurd direct tot kant en klaar product wordt verwerkt, maar zo simpel is het dus niet. 

Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Het smeden zelf gebeurt dus vanaf 1:20 door een man met een vuil schort in een slecht verlichte ruimte. Alleen is het meppen met de hamer vervangen door een mega-pers die de aluminium schijf in één klap in de juiste vorm perst. Bij gegoten zuigers wordt deze vorm bereikt door vloeibaar metaal in een mal te gieten.
Daarna zijn de bewerkingsstappen grotendeels hetzelfde voor gesmede en gegoten zuigers.
Daarna zijn de bewerkingsstappen grotendeels hetzelfde voor gesmede en gegoten zuigers.