Revisie b5234t3 met foto's

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Gebruikersavatar
b5234turbo
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 27.10.2013 - 13:49

De aanleiding van dit alles was een verbrande klep.
De motor verbruikte vanaf het begin (in mijn geval 83000km) olie.
Veel turbomotoren verbruiken wat olie maar bij mij is dit bij 168000 km fataal geworden.
Door veel inwendige Koolaanslag is uiteindelijk een klep verbrand.
Het olieverbruik is bij de zuigerveren vandaan gekomen, door slijtage van de cilinderwand waren alleen nieuwe zuigerveren afdoende.
Het onderblok moest dus opnieuw geboord en gehoond worden en er moesten nieuwe zuigers geplaatst worden.
Toen heb ik gekozen voor gesmede exemplaren ipv gegoten zuigers.
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

Ziet er interessant uit! Ik volg je topic met veel belangstelling.
Maar zou je deze leek even kunnen uitleggen hoe gesmede zuigers worden gemaakt? Ik heb een beeld van een smid met een vuil schort in een slecht verlichte ruimte die met een hamer staat te meppen op een stuk metaal. ;)
Waarschijnlijk is het meer dat ze met zo'n computergestuurde frees zoiets maken uit een blok metaal, of niet?
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Dat klopt ook wel ongeveer. Alleen op een iets modernere manier.
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

Mooi filmpje! Ondanks alle moderne machines toch ook nog wat ambachtswerk. Ik had verwacht zo'n moderne machine, waar een blok metaal computergestuurd direct tot kant en klaar product wordt verwerkt, maar zo simpel is het dus niet. :)
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Het smeden zelf gebeurt dus vanaf 1:20 door een man met een vuil schort in een slecht verlichte ruimte. Alleen is het meppen met de hamer vervangen door een mega-pers die de aluminium schijf in één klap in de juiste vorm perst. Bij gegoten zuigers wordt deze vorm bereikt door vloeibaar metaal in een mal te gieten.

Daarna zijn de bewerkingsstappen grotendeels hetzelfde voor gesmede en gegoten zuigers.
Gebruikersavatar
b5234turbo
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 27.10.2013 - 13:49

Giet proces:
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”