In een SUV als de XC90 hoort volgens velen een flinke diesel beschikbaar te zijn.
Dan is het beste wat Volvo in huis heeft toch onze D6 PIH motor combinatie?
Daar kan toch geen benzine T8 tegenop? En laat die D6 nu qua ontwikkeling zo voor het grijpen liggen !
Wij willen een XC90 maar dan met D6 twin-engine
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Ook als die xc90 t8 met lege accu's 1 op 7 blijkt te lopen? Dan lijkt een xc90 d5 met erad een betere oplossing.NielsPHEV schreef: een benzine motor laat zich qua karakter en loopcultuur beter combineren in een twin angine concept. Daarbij neemt je verbruik dusdanig af dat het economische voordeel van een diesel er eigenlijk niet meer is
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5300
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Als een XC90 met lege accus 1:7 zou lopen dan heb je de actieradius van een bromfiets hij zal best 1:7 kunnen lopen, maar bij die snelheden loopt de diesel ook 1:9 De VEA T5's blijken in de XC60's gewoon 1:10 - 1:12 te halen, is de actieradius van de XC90 nog niet forst overigens
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Als de X5 30d dan rond de 1 op 10 a 11 scoort, zou je dat ook van de xc90 d6 twin drive mogen verwachten. Dan lijkt de diesel me geschikter voor langere (vakantie) ritten dan de t8. Zelf rij ik minimaal 1 op 15. Dus 1 op 7 is een enorme teruggang.NielsPHEV schreef: Als een XC90 met lege accus 1:7 zou lopen dan heb je de actieradius van een bromfiets hij zal best 1:7 kunnen lopen, maar bij die snelheden loopt de diesel ook 1:9 De VEA T5's blijken in de XC60's gewoon 1:10 - 1:12 te halen, is de actieradius van de XC90 nog niet forst overigens
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33
Precies.RoaldH schreef: diesel me geschikter voor langere (vakantie) ritten dan de t8. Zelf rij ik minimaal 1 op 15. Dus 1 op 7 is een enorme teruggang.
Ja, ik ken de redenen,
- en een hybride diesel kent een beperkte afzet (vrijwel alleen NL) Wereldwijd zet men in op benzine hybride.
- de d5/d6 5 cilinders gaan eruit en nu moeten we het doen met een D5 opgefokte 4 cilinder 2 liter diesel.
1 op 7 op benzine of 1 op 11 op diesel is voor diegene die jaarlijks wat meer afstanden aflegd een behoorlijk groot verschil.
De concurrentie uit Duitsland hebben allemaal sterkere alternatieven voorhanden.
Wij rijden liever in een sterke diesel dan in een benzine hybride. Tenzij de fiscale mogelijkheden het prijsverschil te onaantrekkelijk maakt.
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Maar het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn om naast die 2 liter benzine (t6) de 2 liter diesel (d5) gekoppeld aan dezelfde 8 traps automaat en dezelfde elektrische aandrijflijn te kunnen leveren? Er is immers ruime ervaring met het snel starten van de dieselmotor en zo heb je nog meer afzet. Kersenmakers heeft dit toch ook bevestigd dat dit op korte termijn te doen is?vaudi schreef:
Precies.
Ja, ik ken de redenen,
- en een hybride diesel kent een beperkte afzet (vrijwel alleen NL) Wereldwijd zet men in op benzine hybride.
- de d5/d6 5 cilinders gaan eruit en nu moeten we het doen met een D5 opgefokte 4 cilinder 2 liter diesel.
1 op 7 op benzine of 1 op 11 op diesel is voor diegene die jaarlijks wat meer afstanden aflegd een behoorlijk groot verschil.
De concurrentie uit Duitsland hebben allemaal sterkere alternatieven voorhanden.
Wij rijden liever in een sterke diesel dan in een benzine hybride. Tenzij de fiscale mogelijkheden het prijsverschil te onaantrekkelijk maakt.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 27.07.2013 - 14:20
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
daar raak je wel een juist punt. Evt. de d5, maar dan beslist gekoppeld aan de nieuwe automaat. Want de automaat die nu in de PIH ziet blijft mij irriteren bij iets meer gas geven: eerst een hik-up, terugschakelen en dan pas versnellen. Ik begrijp uit alle testsverslagen dat de 2.0 d4 met de automaat een veel betere cmobinatie is: net zo sterk, betere acceleratie, zuiniger, sneller schakelen.RoaldH schreef:Maar het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn om naast die 2 liter benzine (t6) de 2 liter diesel (d5) gekoppeld aan dezelfde 8 traps automaat en dezelfde elektrische aandrijflijn te kunnen leveren? Er is immers ruime ervaring met het snel starten van de dieselmotor en zo heb je nog meer afzet. Kersenmakers heeft dit toch ook bevestigd dat dit op korte termijn te doen is?vaudi schreef:
Precies.
Ja, ik ken de redenen,
- en een hybride diesel kent een beperkte afzet (vrijwel alleen NL) Wereldwijd zet men in op benzine hybride.
- de d5/d6 5 cilinders gaan eruit en nu moeten we het doen met een D5 opgefokte 4 cilinder 2 liter diesel.
1 op 7 op benzine of 1 op 11 op diesel is voor diegene die jaarlijks wat meer afstanden aflegd een behoorlijk groot verschil.
De concurrentie uit Duitsland hebben allemaal sterkere alternatieven voorhanden.
Wij rijden liever in een sterke diesel dan in een benzine hybride. Tenzij de fiscale mogelijkheden het prijsverschil te onaantrekkelijk maakt.
Of zijn er mensen die dat inhouden en terugschakelen niet hebben? Of niet als problematisch ervaren? Zelfs in de power-modus is er hetzelfde beeld, al is het minder.
En dan ben ik echt niet een scheurijzer.
Volvo for life!
V50 2.0d (4x)
V50 2.0d (4x)
- jp-v60
- 4th Gear member
- Berichten: 664
- Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10
Ik heb daar geen last van, vind het een prima automaat, merk ook weinig verschil met mijn vorige automaat ( een ML cdi met 7-tronic ) die toch bekend staat om zijn goede schakelgedrag.V60Majolee schreef:daar raak je wel een juist punt. Evt. de d5, maar dan beslist gekoppeld aan de nieuwe automaat. Want de automaat die nu in de PIH ziet blijft mij irriteren bij iets meer gas geven: eerst een hik-up, terugschakelen en dan pas versnellen. Ik begrijp uit alle testsverslagen dat de 2.0 d4 met de automaat een veel betere cmobinatie is: net zo sterk, betere acceleratie, zuiniger, sneller schakelen.RoaldH schreef:Maar het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn om naast die 2 liter benzine (t6) de 2 liter diesel (d5) gekoppeld aan dezelfde 8 traps automaat en dezelfde elektrische aandrijflijn te kunnen leveren? Er is immers ruime ervaring met het snel starten van de dieselmotor en zo heb je nog meer afzet. Kersenmakers heeft dit toch ook bevestigd dat dit op korte termijn te doen is?vaudi schreef:
Precies.
Ja, ik ken de redenen,
- en een hybride diesel kent een beperkte afzet (vrijwel alleen NL) Wereldwijd zet men in op benzine hybride.
- de d5/d6 5 cilinders gaan eruit en nu moeten we het doen met een D5 opgefokte 4 cilinder 2 liter diesel.
1 op 7 op benzine of 1 op 11 op diesel is voor diegene die jaarlijks wat meer afstanden aflegd een behoorlijk groot verschil.
De concurrentie uit Duitsland hebben allemaal sterkere alternatieven voorhanden.
Wij rijden liever in een sterke diesel dan in een benzine hybride. Tenzij de fiscale mogelijkheden het prijsverschil te onaantrekkelijk maakt.
Of zijn er mensen die dat inhouden en terugschakelen niet hebben? Of niet als problematisch ervaren? Zelfs in de power-modus is er hetzelfde beeld, al is het minder.
En dan ben ik echt niet een scheurijzer.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 23.02.2015 - 13:22
Ik vind de 8-traps automaat in de D4 lekker snel schakelen, maar slecht afgesteld met betrekking tot het kiezen van de juiste versnelling bij tussentijdse acceleratie. De 6-traps automaat in de D6 doet dat vele malen beter. Vanaf stilstand accelereren doet de D4 beter, maar de D6 vind ik beter als je al snelheid hebt.
Mijn ritten in mijn vader zijn V60 PIH:
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
- RichieB
- 6th Gear member
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
- Locatie: Goeree-Overflakkee
Heb je Polestar tuning? Dat vond ik zelf een groot verschil. Na de tuning erger merk ik geen problemen meer met inhouden.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33
Tja, dat is nu precies de reden dat ik dit topic gestart heb.OGA244 schreef: even niet opgelet zeker? een XC90 D5 is er alleen als 2.0 4 cilinder diesel
Wij zijn absoluut niet blij met dit alternatief, we willen een dikkere versie met meer cilinders.
Laatst gewijzigd door vaudi op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- dbosker
- 6th Gear member
- Berichten: 3320
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
- Locatie: Weener
En heb je de indruk dat dit in Gothenburg gelezen wordt en men vervolgens met verhitte gezichten aan het ontwikkelen van 5 en 6 cilinders slaagt?vaudi schreef: Tja, dat is nu precies de reden dat ik dit topic gestart heb.
Wij zijn absoluut niet blijf met dit alternatief, we willen een dikkere versie met meer cilinders.
laatste Volvo (960) verkocht
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Ja, dat "slippen" bij ineens gasgeven is na de tuning bij mij volledig weg.RichieB schreef: Heb je Polestar tuning? Dat vond ik zelf een groot verschil. Na de tuning erger merk ik geen problemen meer met inhouden.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Maar bij de Duitse 3 kun je naast de eco motoren nog steeds kiezen voor de dikke 6/8/10 en zelfs 12 cilinders.volvosan schreef: Polestar maakt er inderdaad een soepeler schakelende bak van. Daarnaast is het gewoon zo dat er een downsizing trend is qua cilinders, bij de Duitse merken is dat echt niet anders.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir