Wij willen een XC90 maar dan met D6 twin-engine

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

In een SUV als de XC90 hoort volgens velen een flinke diesel beschikbaar te zijn.
Dan is het beste wat Volvo in huis heeft toch onze D6 PIH motor combinatie?

Daar kan toch geen benzine T8 tegenop? En laat die D6 nu qua ontwikkeling zo voor het grijpen liggen !
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13745
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

even niet opgelet zeker? een XC90 D5 is er alleen als 2.0 4 cilinder diesel
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

Oude D4/D5/D6 wordt uitgefaseerd, en komt dus niet in een nieuw model als de XC90

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13745
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

en een hybride diesel kent een beperkte afzet (vrijwel alleen NL)
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

een benzine motor laat zich qua karakter en loopcultuur beter combineren in een twin angine concept. Daarbij neemt je verbruik dusdanig af dat het economische voordeel van een diesel er eigenlijk niet meer is
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

NielsPHEV schreef: een benzine motor laat zich qua karakter en loopcultuur beter combineren in een twin angine concept. Daarbij neemt je verbruik dusdanig af dat het economische voordeel van een diesel er eigenlijk niet meer is
Ook als die xc90 t8 met lege accu's 1 op 7 blijkt te lopen? Dan lijkt een xc90 d5 met erad een betere oplossing.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Als een XC90 met lege accus 1:7 zou lopen dan heb je de actieradius van een bromfiets hij zal best 1:7 kunnen lopen, maar bij die snelheden loopt de diesel ook 1:9 De VEA T5's blijken in de XC60's gewoon 1:10 - 1:12 te halen, is de actieradius van de XC90 nog niet forst overigens
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

NielsPHEV schreef: Als een XC90 met lege accus 1:7 zou lopen dan heb je de actieradius van een bromfiets hij zal best 1:7 kunnen lopen, maar bij die snelheden loopt de diesel ook 1:9 De VEA T5's blijken in de XC60's gewoon 1:10 - 1:12 te halen, is de actieradius van de XC90 nog niet forst overigens
Als de X5 30d dan rond de 1 op 10 a 11 scoort, zou je dat ook van de xc90 d6 twin drive mogen verwachten. Dan lijkt de diesel me geschikter voor langere (vakantie) ritten dan de t8. Zelf rij ik minimaal 1 op 15. Dus 1 op 7 is een enorme teruggang.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

RoaldH schreef: diesel me geschikter voor langere (vakantie) ritten dan de t8. Zelf rij ik minimaal 1 op 15. Dus 1 op 7 is een enorme teruggang.
Precies.

Ja, ik ken de redenen,
- en een hybride diesel kent een beperkte afzet (vrijwel alleen NL) Wereldwijd zet men in op benzine hybride.
- de d5/d6 5 cilinders gaan eruit en nu moeten we het doen met een D5 opgefokte 4 cilinder 2 liter diesel.

1 op 7 op benzine of 1 op 11 op diesel is voor diegene die jaarlijks wat meer afstanden aflegd een behoorlijk groot verschil.
De concurrentie uit Duitsland hebben allemaal sterkere alternatieven voorhanden.


Wij rijden liever in een sterke diesel dan in een benzine hybride. Tenzij de fiscale mogelijkheden het prijsverschil te onaantrekkelijk maakt.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

vaudi schreef:
Precies.

Ja, ik ken de redenen,
- en een hybride diesel kent een beperkte afzet (vrijwel alleen NL) Wereldwijd zet men in op benzine hybride.
- de d5/d6 5 cilinders gaan eruit en nu moeten we het doen met een D5 opgefokte 4 cilinder 2 liter diesel.

1 op 7 op benzine of 1 op 11 op diesel is voor diegene die jaarlijks wat meer afstanden aflegd een behoorlijk groot verschil.
De concurrentie uit Duitsland hebben allemaal sterkere alternatieven voorhanden.


Wij rijden liever in een sterke diesel dan in een benzine hybride. Tenzij de fiscale mogelijkheden het prijsverschil te onaantrekkelijk maakt.
Maar het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn om naast die 2 liter benzine (t6) de 2 liter diesel (d5) gekoppeld aan dezelfde 8 traps automaat en dezelfde elektrische aandrijflijn te kunnen leveren? Er is immers ruime ervaring met het snel starten van de dieselmotor en zo heb je nog meer afzet. Kersenmakers heeft dit toch ook bevestigd dat dit op korte termijn te doen is?
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
V60Majolee
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 27.07.2013 - 14:20
Locatie: Leusden
Contacteer:

RoaldH schreef:
vaudi schreef:
Precies.

Ja, ik ken de redenen,
- en een hybride diesel kent een beperkte afzet (vrijwel alleen NL) Wereldwijd zet men in op benzine hybride.
- de d5/d6 5 cilinders gaan eruit en nu moeten we het doen met een D5 opgefokte 4 cilinder 2 liter diesel.

1 op 7 op benzine of 1 op 11 op diesel is voor diegene die jaarlijks wat meer afstanden aflegd een behoorlijk groot verschil.
De concurrentie uit Duitsland hebben allemaal sterkere alternatieven voorhanden.


Wij rijden liever in een sterke diesel dan in een benzine hybride. Tenzij de fiscale mogelijkheden het prijsverschil te onaantrekkelijk maakt.
Maar het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn om naast die 2 liter benzine (t6) de 2 liter diesel (d5) gekoppeld aan dezelfde 8 traps automaat en dezelfde elektrische aandrijflijn te kunnen leveren? Er is immers ruime ervaring met het snel starten van de dieselmotor en zo heb je nog meer afzet. Kersenmakers heeft dit toch ook bevestigd dat dit op korte termijn te doen is?
daar raak je wel een juist punt. Evt. de d5, maar dan beslist gekoppeld aan de nieuwe automaat. Want de automaat die nu in de PIH ziet blijft mij irriteren bij iets meer gas geven: eerst een hik-up, terugschakelen en dan pas versnellen. Ik begrijp uit alle testsverslagen dat de 2.0 d4 met de automaat een veel betere cmobinatie is: net zo sterk, betere acceleratie, zuiniger, sneller schakelen.

Of zijn er mensen die dat inhouden en terugschakelen niet hebben? Of niet als problematisch ervaren? Zelfs in de power-modus is er hetzelfde beeld, al is het minder.
En dan ben ik echt niet een scheurijzer.
Volvo for life!
V50 2.0d (4x)
Gebruikersavatar
jp-v60
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10

V60Majolee schreef:
RoaldH schreef:
vaudi schreef:
Precies.

Ja, ik ken de redenen,
- en een hybride diesel kent een beperkte afzet (vrijwel alleen NL) Wereldwijd zet men in op benzine hybride.
- de d5/d6 5 cilinders gaan eruit en nu moeten we het doen met een D5 opgefokte 4 cilinder 2 liter diesel.

1 op 7 op benzine of 1 op 11 op diesel is voor diegene die jaarlijks wat meer afstanden aflegd een behoorlijk groot verschil.
De concurrentie uit Duitsland hebben allemaal sterkere alternatieven voorhanden.


Wij rijden liever in een sterke diesel dan in een benzine hybride. Tenzij de fiscale mogelijkheden het prijsverschil te onaantrekkelijk maakt.
Maar het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn om naast die 2 liter benzine (t6) de 2 liter diesel (d5) gekoppeld aan dezelfde 8 traps automaat en dezelfde elektrische aandrijflijn te kunnen leveren? Er is immers ruime ervaring met het snel starten van de dieselmotor en zo heb je nog meer afzet. Kersenmakers heeft dit toch ook bevestigd dat dit op korte termijn te doen is?
daar raak je wel een juist punt. Evt. de d5, maar dan beslist gekoppeld aan de nieuwe automaat. Want de automaat die nu in de PIH ziet blijft mij irriteren bij iets meer gas geven: eerst een hik-up, terugschakelen en dan pas versnellen. Ik begrijp uit alle testsverslagen dat de 2.0 d4 met de automaat een veel betere cmobinatie is: net zo sterk, betere acceleratie, zuiniger, sneller schakelen.

Of zijn er mensen die dat inhouden en terugschakelen niet hebben? Of niet als problematisch ervaren? Zelfs in de power-modus is er hetzelfde beeld, al is het minder.
En dan ben ik echt niet een scheurijzer.
Ik heb daar geen last van, vind het een prima automaat, merk ook weinig verschil met mijn vorige automaat ( een ML cdi met 7-tronic ) die toch bekend staat om zijn goede schakelgedrag.
CO2clean
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 23.02.2015 - 13:22

Ik vind de 8-traps automaat in de D4 lekker snel schakelen, maar slecht afgesteld met betrekking tot het kiezen van de juiste versnelling bij tussentijdse acceleratie. De 6-traps automaat in de D6 doet dat vele malen beter. Vanaf stilstand accelereren doet de D4 beter, maar de D6 vind ik beter als je al snelheid hebt.
Mijn ritten in mijn vader zijn V60 PIH:
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Heb je Polestar tuning? Dat vond ik zelf een groot verschil. Na de tuning erger merk ik geen problemen meer met inhouden.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

OGA244 schreef: even niet opgelet zeker? een XC90 D5 is er alleen als 2.0 4 cilinder diesel
Tja, dat is nu precies de reden dat ik dit topic gestart heb.
Wij zijn absoluut niet blij met dit alternatief, we willen een dikkere versie met meer cilinders.
Laatst gewijzigd door vaudi op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
volvosan
3rd Gear member
Berichten: 298
Lid geworden op: 30.01.2013 - 12:25

Polestar maakt er inderdaad een soepeler schakelende bak van. Daarnaast is het gewoon zo dat er een downsizing trend is qua cilinders, bij de Duitse merken is dat echt niet anders.
MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

vaudi schreef: Tja, dat is nu precies de reden dat ik dit topic gestart heb.
Wij zijn absoluut niet blijf met dit alternatief, we willen een dikkere versie met meer cilinders.
En heb je de indruk dat dit in Gothenburg gelezen wordt en men vervolgens met verhitte gezichten aan het ontwikkelen van 5 en 6 cilinders slaagt?

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29484
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Blijven hopen maar het zal zeker niet meer gebeuren de 5 en 6 cilindermotoren.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

RichieB schreef: Heb je Polestar tuning? Dat vond ik zelf een groot verschil. Na de tuning erger merk ik geen problemen meer met inhouden.
Ja, dat "slippen" bij ineens gasgeven is na de tuning bij mij volledig weg.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

volvosan schreef: Polestar maakt er inderdaad een soepeler schakelende bak van. Daarnaast is het gewoon zo dat er een downsizing trend is qua cilinders, bij de Duitse merken is dat echt niet anders.
Maar bij de Duitse 3 kun je naast de eco motoren nog steeds kiezen voor de dikke 6/8/10 en zelfs 12 cilinders.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”