Prima te doen als lesauto met krachtige moter.
Vind het zelfs veel veiliger.
Zeker met invoegen.
20 in de 3 en hij gaat wel door.
Bevorderd misschien wel wat het "luie rijden".
Ze zullen zich toch aan moeten passen aan hun eigen auto of auto van hun ouders als ze het roze pasje in hun bezit hebben.
Ook weten de meeste leerlingen het gas toch nog niet te vinden en moet je hun echt stimuleren om ook echt het gas te durven indrukken.
Op enkele uitzonderen nagelaten natuurlijk.
Moderne auto's hebben toch al teveel luxes die het handmatig instellen van veel dingen overbodig maken.
Denk aan automatische ruitenwisser, automatische lichtstand, klein beetje gas bijgeven als je koppeling op laat komen , Hill control, etc.........
Of hij betrouwbaar is die d4................
Ik ben de tel kwijt met hoe vaak ik bij de garage ben geweest maar de 5e egr klep gaat er binnenkort weer aankomen vrees ik.
Om de 10000 km. Daarin is hij zeer betrouwbaar.
Heel erg jammer want het is een geweldige rijdende auto.
Ik zou dus toch maar voor een tokkel D2 gaan.
Zeker als je nog niet de krachtigere moter bent gewend.
betrouwbaarheid d4 met 190pk
- TimothyJames
- 2nd Gear member
Toch frappant dat sommige mensen zo vaak die EGR klep problemen hebben.
Mijn D4 exemplaar (leverdatum 10/2014), heeft met bijna 25.000 op de klok nog geen enkel probleem....
Mijn D4 exemplaar (leverdatum 10/2014), heeft met bijna 25.000 op de klok nog geen enkel probleem....
- Joh@n
- 3rd Gear member
- Contacteer:
- R-driver
- 2nd Gear member
TimothyJames schreef: Toch frappant dat sommige mensen zo vaak die EGR klep problemen hebben.
Bij mij precies hetzelfde verhaal ca. 26000km
Ook geen problemen.
Rij af en toe goed door, dat scheelt ook zeker te weten.
Het ''Eco'' rijden is niet bevorderlijk voor een diesel van tegenwoordig.
Huidig V60CC B5 (21)
V60 D4 R-Design Business sport GT8 my 2018
my 2015 V40 D4 R-design- osmium grey- 18'' V60 Ixion
V50 2.0d 2008 -
V50 2.0d 2008 -
-
- 2nd Gear member
Ik zit op 33k+ en heb geen EGR problemen. Ik rijd elke dag wel een stukje even door. Gemiddeld verbruik zit ook op 6L/100km. Ik rijd wel geanticipeerd, maar versnellingen overslaan volgens het nieuwe rijden doe ik al niet. Tevens gebruik ik de zesde versnelling over het algemeen alleen nog maar om de toeren van de vijfde versnelling te verlagen en niet als extra versnelling om in op te trekken na de vijf.
- R-driver
- 2nd Gear member
Fab1Man schreef: Ik zit op 33k+ en heb geen EGR problemen. Ik rijd elke dag wel een stukje even door. Gemiddeld verbruik zit ook op 6L/100km. Ik rijd wel geanticipeerd, maar versnellingen overslaan volgens het nieuwe rijden doe ik al niet. Tevens gebruik ik de zesde versnelling over het algemeen alleen nog maar om de toeren van de vijfde versnelling te verlagen en niet als extra versnelling om in op te trekken na de vijf.
Verbruik zit nu rond 5.5.
Wanneer ik meer binnendoor rijdt ga ik ook richting de 6 / 6.3.
Ik heb tegelijkertijd met iemand de V40 D4 gehad. (30-10-2014)
Verschil:
ik gemideld 1 op 18
Hij: 1 op 24.
Verschil:
Ik: garage 0 keer bezocht.
Hij: garage 3 keer bezocht EGR problemen.
Ik zeg niet dat milieubewust rijden slecht is , maar als dit geen garantie gevallen waren, ben ik toch voordeliger uit met mijn 1 op 18.
Huidig V60CC B5 (21)
V50 2.0d 2008 -
V50 2.0d 2008 -
-
- 2nd Gear member
Helaas moet ik zelf het verschil in te hoog verbruik betalen van mijn werkgever (stimuleren om zuinig te rijden). Berekend is op 4.7, dus ik betaal wel wat bij, maar dat is niet zo veel. Ik woon dan ook in het centrum van Eindhoven, al met al valt het verbruik me zeker niet tegen! En te zuinig rijden is wellicht ook niet goed voor je motorblok. Is heel lastig te bepalen op afstand, maar de schakelindicator is wel erg van zichzelf overtuigd. Qua gevoel is het toch niet altijd lekker om onderin de toeren te moeten optrekken, als het aan de schakelindicator zou liggen.R-driver schreef:Fab1Man schreef: Ik zit op 33k+ en heb geen EGR problemen. Ik rijd elke dag wel een stukje even door. Gemiddeld verbruik zit ook op 6L/100km. Ik rijd wel geanticipeerd, maar versnellingen overslaan volgens het nieuwe rijden doe ik al niet. Tevens gebruik ik de zesde versnelling over het algemeen alleen nog maar om de toeren van de vijfde versnelling te verlagen en niet als extra versnelling om in op te trekken na de vijf.
Verbruik zit nu rond 5.5.
Wanneer ik meer binnendoor rijdt ga ik ook richting de 6 / 6.3.
Ik heb tegelijkertijd met iemand de V40 D4 gehad. (30-10-2014)
Verschil:
ik gemideld 1 op 18
Hij: 1 op 24.
Verschil:
Ik: garage 0 keer bezocht.
Hij: garage 3 keer bezocht EGR problemen.
Ik zeg niet dat milieubewust rijden slecht is , maar als dit geen garantie gevallen waren, ben ik toch voordeliger uit met mijn 1 op 18.
-
- 2nd Gear member
ik gebruik de schakelindicator wel, maar trek hem toch ook regelmatig door.
Verbruik is nu 5.3l/100km
Gelukkig na 32000km nog geen EGR problemen gehad.
De D2 is nu dezelfde motor -1 turbo, dus dat kan geen reden zijn om die motor te kiezen
Verbruik is nu 5.3l/100km
Gelukkig na 32000km nog geen EGR problemen gehad.
De D2 is nu dezelfde motor -1 turbo, dus dat kan geen reden zijn om die motor te kiezen
Mercedes SLK 250d (2015)
Opel Speedster 2.2 #1385 (2003)
Volvo V40 D4 Momentum MY'15 (2014)
Citroen DS3 1.6 E-HDI (2012)
Toyota Aygo Dynamic Blue (2009)
Ford Mondeo 2.0TDCI 130pk (2003)
Opel Astra 1.7dti grijs kenteken (2000)
Renault Megane coupe 1.6e (1996)
Citroen ZX 1.9i Volcane (1992)
Renault 5 SL 1.0 (1988)
Opel Speedster 2.2 #1385 (2003)
Volvo V40 D4 Momentum MY'15 (2014)
Citroen DS3 1.6 E-HDI (2012)
Toyota Aygo Dynamic Blue (2009)
Ford Mondeo 2.0TDCI 130pk (2003)
Opel Astra 1.7dti grijs kenteken (2000)
Renault Megane coupe 1.6e (1996)
Citroen ZX 1.9i Volcane (1992)
Renault 5 SL 1.0 (1988)
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
Waarom zoveel vermogen om te leren rijden?
Ik vind het juist interessanter om te lessen in een auto met minder vermogen. Hoe lastiger die eerste, hoe gemakkelijker alles erna is. Ik leerde rijden in een Renault turbodiesel van de rijschool, toen ik in de Volvo 940 van mijn ouders (2 liter atmosferisch benzine) verder leste moest ik opnieuw leren koppeling doseren omdat zo'n benzine gemakkelijker af sloeg.
Dat verhaal van invoegen vind ik ook een non argument. De kunst is vlot invoegen, niet snel invoegen. Plaatsje zoeken in de rij, snelheid gelijk brengen en tussen schuiven. Ik zie het vaak verkeerd lopen dat mensen proberen sneller te zijn dan al de rest, maar het dan toch niet halen en in de ankers moeten op het einde van de invoegstrook.
Ik vind het juist interessanter om te lessen in een auto met minder vermogen. Hoe lastiger die eerste, hoe gemakkelijker alles erna is. Ik leerde rijden in een Renault turbodiesel van de rijschool, toen ik in de Volvo 940 van mijn ouders (2 liter atmosferisch benzine) verder leste moest ik opnieuw leren koppeling doseren omdat zo'n benzine gemakkelijker af sloeg.
Dat verhaal van invoegen vind ik ook een non argument. De kunst is vlot invoegen, niet snel invoegen. Plaatsje zoeken in de rij, snelheid gelijk brengen en tussen schuiven. Ik zie het vaak verkeerd lopen dat mensen proberen sneller te zijn dan al de rest, maar het dan toch niet halen en in de ankers moeten op het einde van de invoegstrook.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- TimothyJames
- 2nd Gear member
Deels ben ik het met je eens Frederik, deels ook niet.
Ik weet dat gedurende mijn rijlessen ik te vaak volgens het nieuwe rijden ging opschakelen... met als gevolg dat als ik af en toe moest invoegen op de autoweg, dat ik soms moeite had om bij te komen met het verkeer omdat de motor niet meer kon leveren. Als ik had teruggeschakeld ging het uiteraard wél goed. Naarmate de rijlessen vorderen krijg je het terugschakelen ook goed onder de knie, maar in het begin ben je al snel te voorzichtig.
Dus, ja, de manier van invoegen (tempo gelijk brengen, en dan invoegen) moet goed worden aangeleerd. Maar het is wel een stuk eenvoudiger als de auto door wat meer PK's nét wat vergevingsgezinder is en je dus tóch op de juiste snelheid kunt invoegen. Aso gedrag zoals 'sneller dan de rest zijn' wordt als het goed is door je rij instructeur wel afgestraft, en zo niet... dan wel door je examinator
Ik weet dat gedurende mijn rijlessen ik te vaak volgens het nieuwe rijden ging opschakelen... met als gevolg dat als ik af en toe moest invoegen op de autoweg, dat ik soms moeite had om bij te komen met het verkeer omdat de motor niet meer kon leveren. Als ik had teruggeschakeld ging het uiteraard wél goed. Naarmate de rijlessen vorderen krijg je het terugschakelen ook goed onder de knie, maar in het begin ben je al snel te voorzichtig.
Dus, ja, de manier van invoegen (tempo gelijk brengen, en dan invoegen) moet goed worden aangeleerd. Maar het is wel een stuk eenvoudiger als de auto door wat meer PK's nét wat vergevingsgezinder is en je dus tóch op de juiste snelheid kunt invoegen. Aso gedrag zoals 'sneller dan de rest zijn' wordt als het goed is door je rij instructeur wel afgestraft, en zo niet... dan wel door je examinator

-
- 2nd Gear member
Het opnieuw leren met de koppeling omgaan is denk ik vrij normaal als je diesel gewend bent en voor het eerst met benzine gaat rijdenFrederik Welvaert schreef: Waarom zoveel vermogen om te leren rijden?

De kunst is naar mijn idee om vlot in te voegen zonder verkeershinder te veroorzaken. Dat betekent inderdaad snelheid gelijk brengen en ook de invoegstrook daarvoor op een goede manier gebruiken. De reden dat ik dagelijks in de file sta is puur omdat mensen per se direct willen invoegen zodra de blokmarkering begint

Laatst gewijzigd door Fab1Man op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 1st Gear member
De CBR examinators klagen zelfs steen en been over de bluemotion achtigen.
Soms gewoon gevaarlijk. Ik heb dan als extra een gaspedaal maar die mag er tijdens een examen niet inzitten.
Je moet dan (als examinator) dus vertrouwen op een leerling en zeker in stress situaties zijn die absoluut onbetrouwbaar en ben ik zeer blij met mijn gaspedaal en auto met power.
Ook aan BE gedacht???
Toch een aanhanger erachter met zo'n 1200+ kg dus dan is wat extra kracht ook zeker aan te bevelen.
Er zijn er die rond rijden met een 110 PK auto die het net mogen doen maar dan heb je niet veel over.
Met de d4 trek je wel door.
Dus uit eigen ervaring doe mij maar wat extra.
En ja we rijden er ook prive in en dat is dan tenminste ook nog leuk.
Soms gewoon gevaarlijk. Ik heb dan als extra een gaspedaal maar die mag er tijdens een examen niet inzitten.
Je moet dan (als examinator) dus vertrouwen op een leerling en zeker in stress situaties zijn die absoluut onbetrouwbaar en ben ik zeer blij met mijn gaspedaal en auto met power.
Ook aan BE gedacht???
Toch een aanhanger erachter met zo'n 1200+ kg dus dan is wat extra kracht ook zeker aan te bevelen.
Er zijn er die rond rijden met een 110 PK auto die het net mogen doen maar dan heb je niet veel over.
Met de d4 trek je wel door.
Dus uit eigen ervaring doe mij maar wat extra.
En ja we rijden er ook prive in en dat is dan tenminste ook nog leuk.
- R-driver
- 2nd Gear member
D4 versie met 190pk versie lijkt mij ook geen probleem om te lessen.
Zeker omdat hij lineair opbouwt kwa vermogen. (Ook heel fijn met aanhanger om te rijden.)
Toevallig vorige week een D2 mee gehad.
Vond het geen succes, wat vooral opviel:
Rumoeriger blok.
Alles of niets effect (VW)
Bovenin het toeren gebied gebeurt er vrijwel niks (in vergelijking met de D4)
Zeker omdat hij lineair opbouwt kwa vermogen. (Ook heel fijn met aanhanger om te rijden.)
Toevallig vorige week een D2 mee gehad.
Vond het geen succes, wat vooral opviel:
Rumoeriger blok.
Alles of niets effect (VW)
Bovenin het toeren gebied gebeurt er vrijwel niks (in vergelijking met de D4)
Huidig V60CC B5 (21)
V50 2.0d 2008 -
V50 2.0d 2008 -