Bokken motor - hulp gevraagd

Plaats reactie
Rene2322
2nd Gear member

Goedemiddag,

Sinds een jaar wil mijn S80 af en toe wat hikken. Dit is veelal zo minimaal dat je het enkel in het gaspedaal voelt en de bijrijder je alleen meewarig aankijkt. Ook was er af en toe sprake van verhoogt en oplopend toerental wanneer ik voor het stoplicht stond te wachten. Ondanks dat het bokken soms heftiger was, kwam er nooit een storingsmelding in beeld. Ook waren er geen meldingen uit te lezen. Het bokken lijkt toerenonafhankelijk, echter is het tijdens acceleratie (logischerwijs) beter merkbaar. De auto remt dusdanig op de motor dat wanneer je op een dergelijk moemnt schakelt, de bak ook behoorlijk klapt.

Het vervangen van de bougies (zagen er keurig uit) en wisselen van bobines met een andere auto boden geen soelaas.

Afgelopen maand heb ik een, door AC-Tronics gereviseerd, gasklephuis laten inbouwen. Het oplopen van toerental is hiermee over. Ook lijkt het of de auto soepeler rijd. Van het bokken ben ik echter niet af. :-/

Het fenomeen treed zowel op bij rijden op benzine alsook bij gas (Vialle LPi).

Afgelopen week had ik "het geluk" de eerste storingsmeldingen te kunnen uitlezen. Na 3 uur soepel te hebben gereden (snelweg en wat bebouwde kom) begon het bokken opeens weer. Waar eerdere storingen enkel de melding "langzaam rijden, service spoed" gaven en met een paar minuten weer verdwenen kon ik nu hetvolgend uitlezen:

"Langzaam rijden, spoed service".
Uitlezen gaf de melding:
- 3503 Misfire. cylinder en
- 2300 Injector cylinder 1. Faulty signal

De opvolgende tekt in scherm boordcomputer was
"Emissie service vereist". Vreemde melding, want hij verdween na het verwijderen van bovengenoemde 2 meldingen.

Ik hoop dat niet alles in één keer kapot is, dus ik verwacht het eigenlijk in de bedrading te moeten zoeken. De melding betreffende de injector kan ik alleen niet plaatsen in dit verhaal. Bang dat het dan de ontstekingscomputer is.
Ik ben nu aan het inventariseren wat ik allemaal nog kan checken.

- massa bobinekabels checken + controleren op kabelbreuk (niet logisch voor error 2300) - weet iemand het onderdeelnummer van deze kabels?
- compressietest op alle cylinders (niet logisch voor error 2300)
- controleren of gasinjectoren nog vast zitten (? remmenreiniger ?)
- uitwisselen computer (kent iemand het onderdeelnummer)
- pakking inlaatspruitstuk vervangen

Heeft er nog iemand een heldere ingeving of een goede tip...
Kilometerstand is overigens 260.000 waarvan 140.000 op gas + flashlube

bvd,
René
Waarom ook niet...
Volkswagen Golf 1.8 (1991)
Opel Astra 2.0 Dti-16v GL (2000)
Ford Focus 1.8 TDCi Collection (2004)
-->Volvo S80 2.4 170pk (2001) + Vialle LPi<--
sbv
6th Gear member

bobine van cylinder 1 een keer wisselen met een andere cylinder ?
bougies nog goed ?

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Carfreak
7th Gear member

Het klinkt alsof je lambdasonde (voor of achter) aan vervanging toe is. Bij mij was de achterste de boosdoener. En ik had vergelijkbare klachten.

Het bokken kan ook nog te maken hebben met de rubbers van de motorophanging. Nadat die bij mij vervangen werden was het gebok in met name lage versnellingen snel opgelost.

In beide gevallen betrof het mijn vorige Volvo, de V70. En er zaten een aantal jaren gebruik tussen.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
M@rcel
6th Gear member

De kabels naar de injectoren worden, bij inbouw van LPI, omgeleid naar de "gascomputer". De gascomputer bepaalt vervolgens of de benzine-injectoren of de lpg-injectoren aangestuurd worden. Als die omschakeling via een relais loopt, zou ik daar eens naar kijken.
Rene2322
2nd Gear member

Bedankt voor de reacties. :-)
Ik zal hier dit weekend mee aan de slag.
Waarom ook niet...
haasje
4th Gear member

afhankelijk van het type lpi systeem kunnen er 0,1 of 2 relais in zitten. Deze relais zijn erg berucht om dit soort problemen en als je de 1 relais versie hebt (die het meest voorkomt) makkelijk te vervangen.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
Rene2322
2nd Gear member

haasje schreef: afhankelijk van het type lpi systeem kunnen er 0,1 of 2 relais in zitten. Deze relais zijn erg berucht om dit soort problemen en als je de 1 relais versie hebt (die het meest voorkomt) makkelijk te vervangen.
Hoe controleer ik een dergelijk relais? Of is het gewoon een questie van relais uitwisselen? Voor €70 weer een goed functionerende auto is niet erg, maar alles blind vernieuwen kan ik niet opbrengen.
Is het Viallesysteem ook uit te lezen?
Waarom ook niet...
Fenrirsol
1st Gear member

Rene2322 schreef: Goedemiddag,

Sinds een jaar wil mijn S80 af en toe wat hikken. Dit is veelal zo minimaal dat je het enkel in het gaspedaal voelt en de bijrijder je alleen meewarig aankijkt. Ook was er af en toe sprake van verhoogt en oplopend toerental wanneer ik voor het stoplicht stond te wachten. Ondanks dat het bokken soms heftiger was, kwam er nooit een storingsmelding in beeld. Ook waren er geen meldingen uit te lezen. Het bokken lijkt toerenonafhankelijk, echter is het tijdens acceleratie (logischerwijs) beter merkbaar. De auto remt dusdanig op de motor dat wanneer je op een dergelijk moemnt schakelt, de bak ook behoorlijk klapt.

Het vervangen van de bougies (zagen er keurig uit) en wisselen van bobines met een andere auto boden geen soelaas.

Afgelopen maand heb ik een, door AC-Tronics gereviseerd, gasklephuis laten inbouwen. Het oplopen van toerental is hiermee over. Ook lijkt het of de auto soepeler rijd. Van het bokken ben ik echter niet af. :-/

Het fenomeen treed zowel op bij rijden op benzine alsook bij gas (Vialle LPi).

Afgelopen week had ik "het geluk" de eerste storingsmeldingen te kunnen uitlezen. Na 3 uur soepel te hebben gereden (snelweg en wat bebouwde kom) begon het bokken opeens weer. Waar eerdere storingen enkel de melding "langzaam rijden, service spoed" gaven en met een paar minuten weer verdwenen kon ik nu hetvolgend uitlezen:

"Langzaam rijden, spoed service".
Uitlezen gaf de melding:
- 3503 Misfire. cylinder en
- 2300 Injector cylinder 1. Faulty signal

De opvolgende tekt in scherm boordcomputer was
"Emissie service vereist". Vreemde melding, want hij verdween na het verwijderen van bovengenoemde 2 meldingen.

Ik hoop dat niet alles in één keer kapot is, dus ik verwacht het eigenlijk in de bedrading te moeten zoeken. De melding betreffende de injector kan ik alleen niet plaatsen in dit verhaal. Bang dat het dan de ontstekingscomputer is.
Ik ben nu aan het inventariseren wat ik allemaal nog kan checken.

- massa bobinekabels checken + controleren op kabelbreuk (niet logisch voor error 2300) - weet iemand het onderdeelnummer van deze kabels?
- compressietest op alle cylinders (niet logisch voor error 2300)
- controleren of gasinjectoren nog vast zitten (? remmenreiniger ?)
- uitwisselen computer (kent iemand het onderdeelnummer)
- pakking inlaatspruitstuk vervangen

Heeft er nog iemand een heldere ingeving of een goede tip...
Kilometerstand is overigens 260.000 waarvan 140.000 op gas + flashlube

bvd,
René
Ik ben zelf niet heel technisch en weet niet waar dit aan kan liggen maar vroeg me wel af:
Waar heb je die(dat?) gereviseerde gasklephuis besteld en hoeveel was je er voor kwijt?
haasje
4th Gear member

Rene2322 schreef:
haasje schreef: afhankelijk van het type lpi systeem kunnen er 0,1 of 2 relais in zitten. Deze relais zijn erg berucht om dit soort problemen en als je de 1 relais versie hebt (die het meest voorkomt) makkelijk te vervangen.
Hoe controleer ik een dergelijk relais? Of is het gewoon een questie van relais uitwisselen? Voor €70 weer een goed functionerende auto is niet erg, maar alles blind vernieuwen kan ik niet opbrengen.
Is het Viallesysteem ook uit te lezen?
Je kunt de spanning over elke injector meten, ik weet zo geen waardes, maar ze moeten alle 5 dezelfde waarde hebben. Wat soms helpt is het relais een mep verkopen, vaak is het een plakkend relais. Dit is overigens alleen een test, geen oplossing. Het systeem is uit te lezen, maar volgens mij ziet hij een defect relais niet.

ik heb vorig jaar ook een nieuw relais gekocht bij boertien in wezep, volgens mij was hij daar ca €40
Laatst gewijzigd door haasje op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
Rene2322
2nd Gear member

Hoe ik aan mijn gereviseerde gasklephuis kom...? Een verhaal apart.
Ik dacht goedkoop uit te zijn en heb voor €125 een werkend gasklephuis (van V70 uit zelfde bouwjaar) uit Gorredijk opgehaald. De motor liep er alleen niet of nauwelijks op. Advies van Volvo-garage (had m bijna aangeboden om opnieuw in te leren) was om hem even door AC-Tronics te laten nakijken. AC_Tronics deed echter geen zaken met particulieren, dus heb ik hem bij het plaatselijke garagebedrijf aangeboden.
Gasklephuis bleek toe aan revisie. Na montage door garage wederom geen of slecht lopende motor. Bleek uiteindelijk dat ik een overgangsmodel zou hebben. Ander type gasklephuis van AC-Tronics boodt soelaas.
Uiteindelijk wel €450 verder... Dit terwijl een gereviseerd ruilhuis via webwinkel (Parts4Swedes) te koop is voor €319,90.

Tip met relais zal ik van 't weekend testen.
Waarom ook niet...
Rene2322
2nd Gear member

Afgelopen weekend de bobines en bougies weer gewisseld. Voor zover mogelijk de bekabeling gecontroleerd op beschadigingen.
Gisteren de 'hele dag' rondgereden met de MaxiDiag EU702 ingeplugd. Niet één melding uit kunnen lezen.
Vandaag tot 2 maal toe de melding Injector cylinder 1. Faulty signal. 2300 / P0201.

De 6 zekeringen van de Vialle installatie verwijderd en hiermee het gassysteem uitgeschakeld. Zonder schokken of andere problemen aan het cruisen geweest. Morgen maar even met de gasboer contacten. Iig een doorbraak zo.

Bedankt voor het meedenken. Wordt vervolgd.
Waarom ook niet...
Rene2322
2nd Gear member

De hoop op een doorbraak leek een dag later weer vervlogen. Tijdens een slipcursus ging de auto steeds erger bokken. Zo erg (nog niet meegemaakt) dat ik hem een aantal keren aan de kant heb moeten zetten. Dit zonder zekeringen van de gascomputer... Die heb ik er danook maar weer ingedrukt. Schokken op gas is voordeliger dan schokken op benzine nietwaar...

Thuis aangekomen kwam ik erachter dat het eerder genoemde relais niet echt lekker meer in z'n vergrendeling zat. Deze goed gedaan en opnieuw een testritje gemaakt. Geen soulaas. Relais uitgewisseld met een andere auto. Wederom geen soulaas.
Vervolgens weer dagen gereden zonder hik of stoot. Steeds wel korte ritten (15 minuten).

Afgelopen donderdag een langere rit gemaakt (2 uur heen, kwartierje stil en weer terug). In het stadsverkeer, bijna bij mijn bestemming, haast niet te rijden met de auto. Terug naar huis eerst niets aan de hand. Halverwege rit getankt. Weer terug de snelweg op wederom bokken. Rest van de rit niets. Bijna thuis (langzamer rijdend, minder rijwind, dus opwarmende electronica?) wederom bokken.

Afgelopen weekend toch weer opnieuw wat aan het checken geweest.
Lopend op LPG, de stekkers van de benzine-injectoren losgehaald: bokken + af en toe Service Spoed, Langzaam rijden melding
Stekkers benzine-injectoren vastgezet en stekkers LPG-injectoren los: geen schokje
Stekkers benzine-injectoren vast en stekker LPG-injector eerste cilinder vast: voor alsnog geen schokken, wel 2x Service Spoed, Langzaam Rijden...
Vanochtend de LPG-stekker van 2e cilinder ook vastgezet: Voor alsnog geen bok of melding (meestal pas als de motor warmer wordt).

Wie het weet mag het zeggen...
Toch de gasboer maar contacten denk ik.
Laatst gewijzigd door Rene2322 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Waarom ook niet...
kevinwalter
5th Gear member
Contacteer:

Denk dat dat het beste is, het bokken herken ik ook aan een nokkenasresetklep. Die geeft dan wel een melding...
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
Rene2322
2nd Gear member

Even een update van mijn kant. Lijkt erop dat ik meerdere problemen heb en een deel onterecht heb uitgesloten...

Voor de vakantie een bezoek gebracht aan het bedrijf die mijn Vialle gasinstalltie heeft ingebouwd. Deze constateerde dat de bougies bijna volledig weggebrand waren (eerste wat ik dacht te hebben uitgesloten door nieuwe te plaatsen). Originele Volvo-bougies met meerdere contactpunten schijnen het niet zo goed te doen. Nu bougies met enkel contactpunt. Gehele gasinstallatie doorgemeten, geen errors of problemen gevonden. Wel dat een bepaalde rgeelwaarde volledig uit het bereik was gelopen (?gasmengsel). Op pad gestuurd met een flesje injectorreiniger (voor benzine-injectoren). Op halve tank toegevoegd en vulpunt met paar liter benzine doorgespoeld. Toen deze halve tank leeggereden. Vanaf de eerste paar kilometer bokken als een dolle. Overduidelijk dat er wat loskwam. Daarna leek het goed...

Langere ritten op gas gedaan. Op gegeven moment wel weer bokken. Ook op korte ritten (10 minuten rijden naar supermarkt, op terugweg bij accelereren bokken).

Naar Volvo Dealer geweest (Emmeloord) en daar super geholpen. Computer uitgelezen. Enkel een verwijzing naar injector cilinder 1 en na mijn reset alweer flink wat keren voorgevallen.
Benzine-injector is volgens monteur daar niet de eerste verdachte. Die eer wordt toebedeeld aan de hetgeen wat is aangebouwd (de gasinstalaltie). Tip gekregen om de contactpunten en bedrading stuk voor stuk te gaan uitsluiten.

Na een reset de motor even gestart. Daar viel me een suizend geluid op. Dit werd erger toen de aircopomp aansloeg. De plantenspuit met ?remmenreiniger? wees rap uit dat er in de buurt van het inlaatspruitstuk wat lek was. Met spuitbus en tuitje injector 1 en injector 3 als boosdoener aangewezen. 5x set o-ring besteld voor afdichting van de injectoren.

Deze heb ik afgelopen weekend gemonteerd. Vermoedelijk is de bezinerail een keer losgehaald en wat ongelukkig (droog) weer gemonteerd. 2 o-ringen waren deels getordeerd en bijna volledig doorgescheurd.
Na montage gecheckt op lekken. Alles dicht. Darana leek alles weer ok.

Het viel me dan ook erg tegen dat ik giseren na een ritje van 2 uur opeens bij accelereren het bekende bokken weer vernam. Ook de bekende melding Service Spoed, langzaam rijden. Thuisgekomen de motor laten draaien en weer wat remmenreiniger gespoten. Geen lek kunnen vinden. Na nieuwe start de melding emissies service vereist.

Kan het zijn dat dit nog een nasleep is van mijn lekkage en dat de brandstofcomputer weer langzaam goed inleerd? Of zijn er meer punten aan te wijzen die ik op lekkage zou kunnen testen?
Een tijd geleden lag namelijk ook opeens mijn carterontluchting eraf (links naast blok). Dit terwijl het volgens mij een slang is met onderdruk. Moest flink mijn best doen om hem weer terug te plaatsen.

Wat kan ik nog ondernemen? Tips zijn welkom.
René
Waarom ook niet...
Rene2322
2nd Gear member

Na ruim een maand zonder storing te hebben gereden denk ik te mogen constateren dat mijn problemen zijn verholpen.

Toen ik op een avond aandachtig over de draaiende motor gebogen stond hing mijn behulpzame buurman even op het luchtfilter, waarna de motor bijna afsloeg. Kloppen of slaan onder een bepaalde hoek beïnvloede de motorloop aanzienlijk.

Luchtfilter even weggebouwd en de onderliggende kabels bevoeld. Dit had hetzelfde effect. Met de sleutel nog op contact (motor uit) hoorde ik 1 vd benzine-injectoren flink schakelen.

Wat blijkt: bij de inbouw van de gas-installatie is een deel van de kabelbouw doorgelust en omgelegd (en gefixeerd op een van de hijspunten van het blok). Van een aantal kabels was de isolatie afgesleten. Daarnaast was de kabelbrij nat van de flashlube die schijnbaar af en toe wat spetterd (***). Ik vermoed dat bij warm worden van de motor deze gelekte olie ook warmer en daardoor meer geleidend werd.
Beschadigde kabels vervangen en weer netjes gebundeld.

Al met al dus wel een aantal minor defecten hersteld en dus dus hopelijk ook de boosdoener.

Bedankt voor het meedenken en bijbehorende reacties

Als mijn motor stationair draait komt er af en toe wat lucht terug door het peilglasje van mijn flashlub reservoir (het buisje waarin de druppels vallen). Ik weet niet hoe dit tijdens het rijden is, maar ik vraag me af of dit nog een teken van een defectje is. Het reservoir zelf reinig ik af en toe, maar ziet er na een half jaar / 3/4 jaar uit als een beest. Ik zou verwachten dat er altijd vacuum heerst in die slang, maar af en toe dus ook overdruk...
Laatst gewijzigd door Rene2322 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Waarom ook niet...
Plaats reactie

Terug naar “S80”