Sinds een jaar wil mijn S80 af en toe wat hikken. Dit is veelal zo minimaal dat je het enkel in het gaspedaal voelt en de bijrijder je alleen meewarig aankijkt. Ook was er af en toe sprake van verhoogt en oplopend toerental wanneer ik voor het stoplicht stond te wachten. Ondanks dat het bokken soms heftiger was, kwam er nooit een storingsmelding in beeld. Ook waren er geen meldingen uit te lezen. Het bokken lijkt toerenonafhankelijk, echter is het tijdens acceleratie (logischerwijs) beter merkbaar. De auto remt dusdanig op de motor dat wanneer je op een dergelijk moemnt schakelt, de bak ook behoorlijk klapt.
Het vervangen van de bougies (zagen er keurig uit) en wisselen van bobines met een andere auto boden geen soelaas.
Afgelopen maand heb ik een, door AC-Tronics gereviseerd, gasklephuis laten inbouwen. Het oplopen van toerental is hiermee over. Ook lijkt het of de auto soepeler rijd. Van het bokken ben ik echter niet af.

Het fenomeen treed zowel op bij rijden op benzine alsook bij gas (Vialle LPi).
Afgelopen week had ik "het geluk" de eerste storingsmeldingen te kunnen uitlezen. Na 3 uur soepel te hebben gereden (snelweg en wat bebouwde kom) begon het bokken opeens weer. Waar eerdere storingen enkel de melding "langzaam rijden, service spoed" gaven en met een paar minuten weer verdwenen kon ik nu hetvolgend uitlezen:
"Langzaam rijden, spoed service".
Uitlezen gaf de melding:
- 3503 Misfire. cylinder en
- 2300 Injector cylinder 1. Faulty signal
De opvolgende tekt in scherm boordcomputer was
"Emissie service vereist". Vreemde melding, want hij verdween na het verwijderen van bovengenoemde 2 meldingen.
Ik hoop dat niet alles in één keer kapot is, dus ik verwacht het eigenlijk in de bedrading te moeten zoeken. De melding betreffende de injector kan ik alleen niet plaatsen in dit verhaal. Bang dat het dan de ontstekingscomputer is.
Ik ben nu aan het inventariseren wat ik allemaal nog kan checken.
- massa bobinekabels checken + controleren op kabelbreuk (niet logisch voor error 2300) - weet iemand het onderdeelnummer van deze kabels?
- compressietest op alle cylinders (niet logisch voor error 2300)
- controleren of gasinjectoren nog vast zitten (? remmenreiniger ?)
- uitwisselen computer (kent iemand het onderdeelnummer)
- pakking inlaatspruitstuk vervangen
Heeft er nog iemand een heldere ingeving of een goede tip...
Kilometerstand is overigens 260.000 waarvan 140.000 op gas + flashlube
bvd,
René