Kleppen per cylinder TDI motor

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Skywalker
3rd Gear member
Berichten: 370
Lid geworden op: 02.01.2006 - 18:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

In diverse informatie bulletins van Autoweek staan TDI motoren tot 1999 genoteerd als 2 kleps motoren. Na 2000 als 4 kleps motoren.
Wie weet het antwoord??

TECHNISCHE GEGEVENS
Motor: dwars-voorin 5 diesel-lijn, 4 kl./cil., directe inspuiting + turbo + interkoeler, cil.inh. 2460 cc, boring x slag 81,0 x 96,0 mm, compr. verh. 20,5:1, max. vermogen 103 kW/140 pk bij 4000 tpm, max. koppel 290 bij 1900 tpm.
Onderstel: aandrijving voorwielen, 5-versnellingsbak, voorwieloph. onafhankelijk + stabilisator, achter onafhankelijk, multilink + stabilisator, stuurbekrachtiging, draaicirkel 10,9 m, remmen voor geventileerde schijven, achter massieve schijven, ABS.
Maten/gewichten: l/b/h 4,82/1,83/1,45 m, wielbasis 2,79 m, banden 205/55 R 16, kofferruimte 440-882 l, tankinh. 80 l, gewicht 1600 kg, laadverm. 511 kg, aanhanger geremd 1800 kg.
Prestaties: Topsnelheid 205 km/h, acceleratie 0-100 km/u 10,4 s, 80-120 km/u in 4/5 9,2/14,2 s, testverbruik 8,9 l/100 km, geluid bij 100/120 km/u 62,5/64,5 dB.
Nieuwprijs: € 39.725 (2000)
Vroeger: S80 Moondust Silver 2.5 tdi, ltd ed.
Nu: MB E 270 cdi, Avantgarde, ext.:melanite black metallic, int.:pebble beige,
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

2.5D van 2000-2001 heeft volgens mij ook gewoon 2 kleppen per cylinder.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
Skywalker
3rd Gear member
Berichten: 370
Lid geworden op: 02.01.2006 - 18:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Hi IkeV70,
Nou dat dacht ik zelf ook, maar het is een beetje vreemd dat er in de autoweek gegevens wel een onderscheid wordt gemaakt. Er zijn natuurlijk wel een aantal wijzigingen doorgevoerd in modeljaar 1999/2000 vandaar dat ik dacht dat er een soort van "geruisloze" wijziging is doorgevoerd!??
Iemand anders daar een idee over???
Vroeger: S80 Moondust Silver 2.5 tdi, ltd ed.
Nu: MB E 270 cdi, Avantgarde, ext.:melanite black metallic, int.:pebble beige,
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Skywalker schreef:Hi IkeV70,
Nou dat dacht ik zelf ook, maar het is een beetje vreemd dat er in de autoweek gegevens wel een onderscheid wordt gemaakt. Er zijn natuurlijk wel een aantal wijzigingen doorgevoerd in modeljaar 1999/2000 vandaar dat ik dacht dat er een soort van "geruisloze" wijziging is doorgevoerd!??
Iemand anders daar een idee over???
Foutje van Autoweek...
Gebruikersavatar
Skywalker
3rd Gear member
Berichten: 370
Lid geworden op: 02.01.2006 - 18:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Thanks Bart.
Op het forum heb jij altijd goede antwoorden die volgens mij altijd juist blijken te zijn. Soms vraag ik mij af hoe je al die kennis verzameld hebt.....
Vroeger: S80 Moondust Silver 2.5 tdi, ltd ed.
Nu: MB E 270 cdi, Avantgarde, ext.:melanite black metallic, int.:pebble beige,
nordicman
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 27.08.2006 - 12:14
Locatie: Spijkenisse

Bij 2 nokkenstokken altijd meer als 2 kleppen per cil, in dit geval 4.
Distillateur van Brandstoffen.

Autogek: www.gatebil.nl

Historie, dat kon ik niet bijhouden, Group A volvo van Bart van Gils ( B ):

.
Gebruikersavatar
Skywalker
3rd Gear member
Berichten: 370
Lid geworden op: 02.01.2006 - 18:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

mr nordicman,
uw laatste bericht is nogal verwarrend, dit geldt toch niet voor de 2.5 d??
die heeft volgens mij geen dubbele nokkenassen.....
Vroeger: S80 Moondust Silver 2.5 tdi, ltd ed.
Nu: MB E 270 cdi, Avantgarde, ext.:melanite black metallic, int.:pebble beige,
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

nordicman schreef:Bij 2 nokkenstokken altijd meer als 2 kleppen per cil, in dit geval 4.
Helaas, de TDi/Di heeft er "slechts" 2 per cilinder maar ook de dubbelnoks 2.5 10V van 140pk komt niet verder
als 2 per cilinder (even als ezelsbruggetje, 10 gedeeld door 5 cilinders=?)
nordicman
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 27.08.2006 - 12:14
Locatie: Spijkenisse

Bart,

Normaal gesproken als je 2 nokkenassen heb, heb je meer als 2kleppen per cilinder, van die oudere Volvo's weet ik het niet, maar ik heb FF gegoogeld, een 2.5 tdi heeft 10 kleppen en 1 nokkenas.

www.kouvolanmoottorikoneistamo.fi
Tuotteet
Eurooppalaiset
sylinterikannet
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

nordicman schreef:Bart,

Normaal gesproken als je 2 nokkenassen heb, heb je meer als 2kleppen per cilinder, van die oudere Volvo's weet ik het niet, maar ik heb FF gegoogeld, een 2.5 tdi heeft 10 kleppen en 1 nokkenas.

www.kouvolanmoottorikoneistamo.fi
Tuotteet
Eurooppalaiset
sylinterikannet
Ik zerg nergens iets over het aantal nokkenassen van de diesel, niemand trouwens (dat was de vraag ook niet) ik zeg alleen wat over het aantal kleppen per cilinder, en dat zijn er bij de Di/TDi 2.
Verder even abnormaal gesproken dus, want zowel de 2.0 als de 2.5 benzines hebben wel 2 nokkenassen maar slechts 2 kleppen per cilinder, deze werden geleverd tot en met modeljaar 1999, zijn dat oudere Volvo's?
nordicman
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 27.08.2006 - 12:14
Locatie: Spijkenisse

Bart: ik had geschreven dat bij 2 nokkenassen er meestal meer dan 2 kleppen per cilinder zijn.

Zelf schrijf je :
Helaas, de TDi/Di heeft er "slechts" 2 per cilinder maar ook de dubbelnoks 2.5 10V van 140pk komt niet verder
als 2 per cilinder
??

Dit begrijp ik dus FF niet.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

nordicman schreef:Bart: ik had geschreven dat bij 2 nokkenassen er meestal meer dan 2 kleppen per cilinder zijn.

Zelf schrijf je :
Helaas, de TDi/Di heeft er "slechts" 2 per cilinder maar ook de dubbelnoks 2.5 10V van 140pk komt niet verder
als 2 per cilinder
??

Dit begrijp ik dus FF niet.
Met "ook de dubbelnoks" bedoelde ik expliciet de 2.5 10V die wel 2 nokkenassen en toch ook 2 kleppen per cilinder had, ik had anders geschreven "de ook dubbelnoks".
Hoop dat ik de verwarring niet te groot gemaakt heb voor je :wink:
nordicman
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 27.08.2006 - 12:14
Locatie: Spijkenisse

OK,

Duidelijk, ben nog niet zo in de volvo ingeburgerd dat ik alle modellen ken.

Voor de diesel had ik wel alles nagespit voor ik deze D5 kocht.
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”