Ik baseer me op de ervaring die ik op doe op mijn werk, als test-engineer voor een banden fabrikant.
Dus ik weet wat er komt kijken wanneer er de term 'Extra Load' op een band staat. Want die banden moeten op diverse manieren getest worden voor de (onder andere) Europese wetgeving.
De ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation) is een organisatie waar men alle bandmaten en bijbehorende LI's kan vinden.
Neem van mij aan, dat je geen enkele C1 (personenenwagenband) maat vind, die meer dan 2 verschillende Load Indices heeft...
Je hebt gelijk dat je dat uit dat document niet direct uit haalt, maar helaas is het ERTRO Standards Manual niet een document wat 'openbaar' op het internet staat.
De verwijzing ging voornamelijk over de onderlinge verschillen tussen de C1 / C2 (commercials / light truck) en C3 (truck) banden.
Wel of geen XL banden
- t_w
- 4th Gear member
Volvo 480 Turbo '90 FWD MT Red - Sold...
Volvo V70R '98 FWD MT Pearl Saffron - Sold...
- Geus
- 4th Gear member
Oké, dat wil ik van je aannemen.
Maar dan nog zegt die toevoeging niets, toch? Als ik XL zie, weet ik nog steeds niet hoeveel gewicht die band kan hebben, dus dan kom ik alsnog bij de LI terecht. Als ik een band koop, wil ik dat hij voldoet, maar hij hoeft zeker ook niet nodeloos extra zwaar te zijn. Dat is nadelig voor het comfort en de portemonnee.
En dat document is toch slechts een voorstel, zoals ik het zag?
Maar dan nog zegt die toevoeging niets, toch? Als ik XL zie, weet ik nog steeds niet hoeveel gewicht die band kan hebben, dus dan kom ik alsnog bij de LI terecht. Als ik een band koop, wil ik dat hij voldoet, maar hij hoeft zeker ook niet nodeloos extra zwaar te zijn. Dat is nadelig voor het comfort en de portemonnee.
En dat document is toch slechts een voorstel, zoals ik het zag?
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
- ChrisMe
- 2nd Gear member
- Contacteer:
dit is wel een interessant artikel : http://www.tirerack.com/tires/tiretech/ ... techid=195
hij: XC60 D5 AWD Polestar, MY 2011, 250.000KM
zij: Mitsubishi Colt 1.5, 2005, 210.000KM
in het verleden onder andere:
144, C70, 850, V70XC
144, C70, 850, V70XC
- Carfreak
- 7th Gear member
Dat je extra zou betalen voor de XL aanduiding klopt niet. Een hoop aannames hier.......
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
- Geus
- 4th Gear member
Dat je voor een band met een hogere LI meer betaalt is een feit en ligt ook voor de hand. Voor niets gaat de zon op. Moet de band aan een hogere standaard voldoen, dan kost dat meer of beter materiaal, dus duurder.
- evert65
- 6th Gear member
leuke discussie zo, mijns inziens wordt de consument die toch vaak niet wijzer is in het commerciele ootje genomen
xl geeft hem het gevoel van veilig , kost meer dan een gewone band
dis staat geheel los van het feit dat een xl moet voldoen aan extra eisen, eisen die niet noodzakelijk zijn voor een personenwagen
dus er zit aan de aanduiding xl een "rammeltje"
voor aannemers met busjes en loonwerkers zal de aanduding xl echter wel noodzakelijk zijn
de gewone man met een opel kaddet koopt er niks voor
xl geeft hem het gevoel van veilig , kost meer dan een gewone band
dis staat geheel los van het feit dat een xl moet voldoen aan extra eisen, eisen die niet noodzakelijk zijn voor een personenwagen
dus er zit aan de aanduiding xl een "rammeltje"
voor aannemers met busjes en loonwerkers zal de aanduding xl echter wel noodzakelijk zijn
de gewone man met een opel kaddet koopt er niks voor
keep calm!, your randomizer is running
- ChrisMe
- 2nd Gear member
- Contacteer:
In elk geval in NL, ik ken behoorlijk wat landen waar ze het niet zo nauw nemen met het "beladen" van personen auto'severt65 schreef: niet noodzakelijk zijn voor een personenwagen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ChrisMe op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
hij: XC60 D5 AWD Polestar, MY 2011, 250.000KM
144, C70, 850, V70XC
144, C70, 850, V70XC
- Ernst64
- 3rd Gear member
Het is mooi om te lezen hoe jij je beroepseer hoog probeert te houden, respect daarvoor, maar dat lukt niet.t_w schreef: Dit is een wereldwijd gebruikte standaard en hier is dus helemaal niets aan verzonnen of bedacht.
Sterker nog, op het moment dat een fabrikant de aanduiding 'XL' op haar band zet, moet deze voldoen aan afwijkende eisen en wordt ook als zodanig getest
Dus gebakken lucht? Nee.
Nogmaals:
Een bandmaat in de personenwagen klasse (zogenaamde: "C1" klasse, zie ook pagina 9 van dit document) kan maar 2 verschillende load inices hebben.
Niet 3, niet 4 maar maximaal 2.
Dus de standaard band en de 'Extra Load' band, met bijbehorende hogere load index.
Je schrijft:En die is dus afhankelijk van het feit of een band een 'standaard' band is of een 'Extra Load' band.... het enige dat telt is de LI ...
Want zoals hierboven beschreven, één personenwagen bandmaat kan maximaal 2 verschillende Load indeces hebben, de 'standaard' en de Extra Load'...
XL is geen standaard, als het een standaard zou zijn, dan zouden er waarden vastliggen en dat is niet zo. In het document dat je aanhaalt, wordt de hele term XL ook niet gebruikt.
Wanneer er van een type band twee versies zijn, met verschillende Load indices, zal men de band met de hoge LI, XL noemen. Dit is eigenlijk alles wat je probeert te zeggen en daar zijn we het over eens. Maar alles daarover heb ik al gezegd in de eerste reactie op het bericht van TS, XL is een commerciele aanduiding, LI is het enige dat telt.Wanneer jij stelt dat het genuanceerder is, dan is dat onzin, de semi-wetenschappelijke verwijzingen voegen niets toe.
Dus kijk in het instructieboekje, lees daarin welke LI voor jouw auto wordt vereist en kies dan je banden. Is de LI-waarde hoger dan vereist, of draagt de band de aanduiding XL, geen probleem, LI en de maximale snelheid zijn de enige factoren die in dit verband van belang zijn.
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
-
- 1st Gear member
Inderdaad is het voor mijn S80 2.5T model 2007
Heb ergens gelezen dat LI 98 moet zijn wat in dit geval XL is.
Snelheid die werd aangegeven was en W.
Gaat mijn keuze waarschijnlijk goed komen.
Heb ergens gelezen dat LI 98 moet zijn wat in dit geval XL is.
Snelheid die werd aangegeven was en W.
Gaat mijn keuze waarschijnlijk goed komen.
- t_w
- 4th Gear member
Ernst64 schreef: Het is mooi om te lezen hoe jij je beroepseer hoog probeert te houden, respect daarvoor, maar dat lukt niet.
XL is geen standaard, als het een standaard zou zijn, dan zouden er waarden vastliggen en dat is niet zo. In het document dat je aanhaalt, wordt de hele term XL ook niet gebruikt.
Wanneer er van een type band twee versies zijn, met verschillende Load indices, zal men de band met de hoge LI, XL noemen. Dit is eigenlijk alles wat je probeert te zeggen en daar zijn we het over eens. Maar alles daarover heb ik al gezegd in de eerste reactie op het bericht van TS, XL is een commerciele aanduiding, LI is het enige dat telt.Wanneer jij stelt dat het genuanceerder is, dan is dat onzin, de semi-wetenschappelijke verwijzingen voegen niets toe.
Dus kijk in het instructieboekje, lees daarin welke LI voor jouw auto wordt vereist en kies dan je banden. Is de LI-waarde hoger dan vereist, of draagt de band de aanduiding XL, geen probleem, LI en de maximale snelheid zijn de enige factoren die in dit verband van belang zijn.

Ik doe nog 1 poging

Het gaat me in dit verhaal niet zo zeer om mijn beroeps eer, maar meer om mensen die keuzes maken naar aanleiding van verhalen die ze hier lezen, wel de goede keuzes maken.
Een opmerking zoals hierboven:
is mijns inziens echt niet handig. Door de manier waardoor er hier over de term 'XL' wordt gesproken, snap ik zijn opmerking....voor aannemers met busjes en loonwerkers zal de aanduding xl echter wel noodzakelijk zijn
de gewone man met een opel kaddet koopt er niks voor...
Helaas is dit dus niet waar...
En daar probeer ik (moraalridder

Ik denk dat we het aardig eens zijn met elkaar hoor, begrijp me niet verkeerd.
Maar de opmerking:
klopt toch echt niet.... XL is geen standaard, als het een standaard zou zijn, dan zouden er waarden vastliggen en dat is niet zo. ...
Je hebt helemaal gelijk, dat document wat ik aanhaalde om de verschillen tussen C1, C2 en C3 banden te verduidelijken, was niet handig. Wel mooi dat je de moeite neemt om het ook daadwerkelijk te bekijken!
Het lastige is een beetje, dat het document waar dit wél in vastligt, niet openbaar is maar een document waar men normaal voor moet betalen.
Gelukkig hebben we tegenwoordig google en die brengt mij bij een (hele) oude versie, van 2003 *.
Let wel, de link verwijst naar een PDF.
Link naar ETRTO Standards Manual van 2003
Bladeren we even naar pagina P.32 van dit document, zien we de eerder aanghaalde maat: 225/55R16 staan.
Achter de maat, staan 2 kolommen voor de load index. Je raadt het al, Standaard en 'Reinforced', in de volksmond ook wel 'Extra Load' genoemd.
En inderdaad, zoals ik hierboven al had beschreven, een Load index van 95 voor de standaard band en 99 voor de Extra Load.
Verder staan er nog wat andere zaken vernoemd, zoals wat de zogenaamde 'meet velg' is voor deze band, wat gegevens over de 'design' diameter en breedte en de 'maximum allowed' diameter en breedte. Tot slot wordt de Load Index nog even vertaald naar een draaggewicht in Kg met daarachter de bijbehorende bandspanning, 2.5 voor de standaard band en 2.9 voor de Extra load (deze bandspanningen kun je zien als de 'ontwikkelingsbandspanning', die worden gebruikt tijdens diverse testen en zijn als richtlijn opgesteld.)
Naast deze standards manual, heeft de ETRTO ook een design manual, wat nog een stuk dieper in gaat, over hoe de maten van een band moeten zijn.
Recapitulerend:
Ja, Load index is belangrijk en daarop kiezen is zeker aan te raden.
Ja, de term Extra Load is 100% gekoppeld aan de bandmaat en de load index.
Of 'men' de XL term dan iets marketing technisch vindt mag iedereen zelf weten, als je maar weet dat er wel degelijk een koppeling tussen zit en de goede keuzes maakt

* zo'n verwijzing naar een 12 jaar oude standaard (elk jaar wordt deze braaf opnieuw uitgebracht, er kunnen immers wat veranderingen optreden) is natuurlijk risicovol...
De scherpe lezer zal zien, dat de veel voorkomende maat, 205/55R16, hier als standaard band nog een load index van 90 heeft, terwijl die ondertussen al weer een heel aantal jaren op 91 staat... Excuus daarvoor

Volvo 480 Turbo '90 FWD MT Red - Sold...
Volvo V70R '98 FWD MT Pearl Saffron - Sold...
- Geus
- 4th Gear member
@Appie, even jouw type auto gecheckt op een willekeurige bandenconfigurator en daar worden al banden aangegeven met een LI vanaf 92 (maar dat kan je zelf even narekenen met je RDW-gegevens of checken in je boekje). Ook met de V-snelheidsindex. Je moet voldoen aan de vereisten, maar meer is zeker niet beter, eerder weggegooid geld. Er vanuit gaande dat je normaal gebruik maakt van je auto en niet je top gaat uitproberen als je fors overbeladen bent. :p
Kijk nog even rond op die configurators zou ik zeggen. De gevonden banden opzoeken in de diverse bandentests en een band kiezen met mooie testresultaten en een mooie prijs. Zo kom je tot een verantwoorde keuze met een goede prijs-/kwaliteitsverhouding. En vergeet alsjeblieft dat XL-label, het is niet interessant. Succes!
Kijk nog even rond op die configurators zou ik zeggen. De gevonden banden opzoeken in de diverse bandentests en een band kiezen met mooie testresultaten en een mooie prijs. Zo kom je tot een verantwoorde keuze met een goede prijs-/kwaliteitsverhouding. En vergeet alsjeblieft dat XL-label, het is niet interessant. Succes!
- Geus
- 4th Gear member
@t_w, ik snap je verhaal en denk dat dit met name ontwikkelingen zijn die op de toekomst zijn gericht. Op het moment dat fabrikanten in hun instructieboekjes aangeven dat je van die en die maat de standaard ofwel de XL-band moet hebben, dan krijgt het misschien toegevoegde waarde. Voor de bezitters van "oudere" auto's is de LI nog steeds bepalend. Je moet gewoon weten op hoeveel gewicht die band ontwikkeld is. Of de fabrikant in dezelfde serie dan nog een "slappere" danwel sterkere versie heeft, is onbekend en boeit verder ook niet. Dus voor nu zegt het mij nog weinig en wekt het vooral de indruk een commercieel dingetje te zijn om mensen duurdere banden aan te smeren. In het kader van dit onderwerp heb ik gegoogled en kwam ook op andere fora. Daar heerst toch een beetje de misvatting; "Oh, XL is beter. Ik wil het beste voor mijn auto, dus ik wil XL hebben". Dat is natuurlijk complete flauwekul.
-
- 1st Gear member
ff laatste verandering.
Heb achter 2 andere banden.
Goodyear Efficient Grip Performance
Man man waar een man wel niet blij van kan worden..
Wat een verschil. Oude maakten wat lawaai...maar wat een verschil..
Heb achter 2 andere banden.
Goodyear Efficient Grip Performance
Man man waar een man wel niet blij van kan worden..

Wat een verschil. Oude maakten wat lawaai...maar wat een verschil..