Na lang kijken naar de prachtige Machine die de V40 is, ben ik bij jullie gelederen gekomen. Ik heb jaren lang Renault gereden en ik dacht het word eens tijd voor een echte auto. Uiteindelijk is het een prachtige V40 T4 Momentum geworden. Als extraatjes een intro & winterline, afneembare trekhaak, reserve wiel en nog veel meer. Het is van origine een Belgisch model en ik vind iedere keer weer opties waar ik op de NL optie-lijst de vinger maar niet op kan leggen.

Ik heb hem nu een maand en het is en blijft een genot om in deze auto te rijden. Enige nadeel voor mijzelf is dat ik er zo weinig inzit, ik rijd namelijk maar 8-10 duizend km per jaar. Maar nu rijd ik ze in klasse.
Zoals jullie al op de foto zien zit er "maar" 16" lichtmetaal onder en dat kan natuurlijk niet bij een auto met 180pk

Ik ben al een beetje aan het zoeken naar een zomervelg, zodat ik deze Matres kan degraderen naar wintervelg. Maar er is verdorie zoveel keuze, dus vraag ik hier om wat adviezen.
Ik zit namelijk te twijfelen tussen 17" of 18" velgen. Waar ik vooral van gecharmeerd ben is de Portunus velg, welke in beide maten te verkrijgen is. De 17" variant heeft als aanbevolen bandenmaat 205/50/R17(+0,8% bandomtrek) en de 18" variant 235/40/R18(+2% bandomtrek). Als eerste natuurlijk de vraag of zo'n brede velg van het 18" model (8"j x 18" ET55) wel gaat passen? Hij staat in ieder geval niet in mijn boekje. En ik wil absoluut geen sjonnie auto, waar de banden/velgen uit de kasten steken, maar als ik het goed heb is dat weer afhankelijk van de et-waarde.
Er zijn hele lijsten voor en nadelen van bredere velgen. Nadelen zijn oa: Meer verbruik, minder comfort, meer geluid, kleinere draaicirkel? en eventueel in slechte weersomstandigheden is de (veilige maximum) snelheid die je kan rijden lager. In de winter hebben we daarom ook winterbanden

Voordeel van een grote velg/brede band is natuurlijk de looks, grip en ..... dat was het zo'n beetje. 99% van de wegen waar ik op rijd zijn netjes geasfalteerd, dus ik vraag me af of het comfort in de auto echt naar beneden gaat. Ik kan wel lastig inschatten was de precieze impact is van de nadelen. Ik hoop daarom ook op wat ervaringen.
Op naar nog vele veilige en comfortabele kilometers, maar wat ik zo lees op internet gaat dat me vast lukken.