Carterventilatie en wastegate actuator Volvo 244 1984 B19ET

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
GotBoost
Starter

Hallo,

Er zijn enkele zaken die ik graag zou willen verhelpen bij een Volvo 244 Turbo B19ET 1984, ik zit echter met enkele vragen:

Om de carterventilatie te controleren heb ik een wegwerphandschoen over de olievuldop getrokken (de handpalm), bij een stationair draaiende motor wordt de handschoen naar binnen getrokken, maar dit gaat wel flapperend/pulserend. Bij gasgeven lijkt er heel even overdruk te zijn en wordt de handschoen al snel dieper getrokken met een nog harder geflapper met hogere frequentie. Mijn vraag is of het vacuüm niet constanter moet zijn, restulterend in een holle handschoen, die bij hogere toeren rustig dieper wordt getrokken.

Ik doel op een constant vacuüm zoals te zien is in het volgende filmpje op 7:54:

Wat me verder opvalt is dat slangetje nr. 10 op de volgende illustratie (bovenste illustratie) afgeknipt is bij de Y-splitsing, maar ik zie niet waar deze heen zou moeten gaan. Bovendien kan ik bij de opening van het afgeknipte slangetje geen zuiging waarnemen.

Afbeelding

Daarnaast brandt af en toe het rode turbo lampje, volgend weekend zal ik de slang naar de wastegate actuator vervangen. Ik heb echter wel geconstateerd dat er met de hand geen beweging in de wastegate te krijgen is met de actuator aangekoppeld, hopelijk zit de wastegate niet vast. Met hoeveel kracht met deze te bewegen zijn met aangekoppelde actuator? Bij welke druk moet de actuator openen bij een B19ET zonder intercooler? Voor het geval ik er volgend weekend achterkom dat de actuator stuk is, heb ik de volgende actuator gevonden voor de TB0313 turbo: http://www.turbosbytm.com/actuator-t3-06bars . Hopelijk kan ik volgende week iets van een etiket onder de olie aanslag ontwaren ;)

Alvast bedankt voor de antwoorden.
GotBoost
Starter

De wastegate zat vast, deze heb ik, na de uitlaat van de turbo te verwijderen, losgekregen met kruipolie. Nu trekt de auto prima door, zonder rood turbo lampje en fuel cut-off.

Ik weet echter nog steeds niet waar slangetje nr. 10 heen gaat, om de situatie te verduidelijken heb ik een foto gemaakt, waar had het afgeknipte slangetje op de Y-splitsing naartoe moeten gaan? Zou iemand misschien een foto kunnen maken of het uit kunnen leggen a.d.h.v. een onderdeeltekening? Ik vermoed dat het slangetje naar een nippel op het inlaatspruitstuk moet lopen.

(klik op de afbeelding voor een grotere versie)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door GotBoost op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
GotBoost
Starter

Het is onderdeel #9 uit de volgende lijst: http://www.volvopartswebstore.com/showA ... bly=233646 onderdeel 418646 dus, een dopje. De afgesneden slang heeft dus nooit een plek gehad. Kan iemand me verder helpen met de vraag over de carterventilatie?
volvo-s40
4th Gear member

Uh... als de handschoen naar binnen word gezogen is er toch weinig aan de hand ?
Ik zou me eerder druk maken als ie dat ding opblaast... want dan kan ie de druk niet kwijt.

Daarnaast is dat blok ook niet echt te vergelijken met een injectie systeem met dubbele nokkenas en zelfstellende kleppen tegenover carb. blok en 1 nokkenas....waar de klepstoters al dansend te zien zijn als je door het olievuldop heen kijkt.
Laatst gewijzigd door volvo-s40 op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”