V50 2.0D spanning weg tijdens het rijden

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
jalooije
Starter
Contacteer:

Hoi Allemaal,

Na mezelf net te hebben voorgesteld in ander topic zal ik maar meteen met de deur in huis vallen :)
Ik zit sinds een aantal weken met het volgende issue betreffende mijn V50 2.0D uit 2008.

Af en toe valt de spanning compleet weg. Dit duurt maar een tiende van een seconden ofzo.
Wat je ziet: Alle waarschuwingslampjes op het dashboard lichten kort op. Radio gaat kort uit.
Koplampen knipperen even. Cruise-control wordt ge-reset en een lichte schok door de auto (Tenzij je net optrekt, dan is de schik beduidend harder....)
Daarna loopt de motor rustig verder alsof er niks gebeurt is.

(Op een uitzondering na, waarbij na de schok het Ant-skid lampje geen branden met de melding "anti-skid system service vereist", en 10 seconden viel de auto stil....
Motor draaide wel, gaspedaal reageerde nergens op. Bij het intrappen van de koppeling ging het olielampje branden. Bij het loslaten ging deze weer uit.
Auto aan de kan gezet, opnieuw gestart en zonder problemen verder gereden...)

Ik heb dit probleem bij het optrekken,lossen van de gas, op de cruise-control en bij alle snelheden,...
Bij warmte, koude, regen en droogte,..... Compleet randomly dus.
Komt gewoon af en toe voor.Soms een week niet en soms 2 keer op 5 Km
Wat natuurlijk geen lekkere uitgangspositie is om problemen op te sporen......

3 maanden geleden zijn de accu en de dynamo vervangen door de ANWB nadat bleek dat de accu compleet bol stond en de dynamo niet genoeg laadstroom leverde.
(Toen ging de auto niet eens open......)

Klinkt dit iemand bekend in de oren of al eens meer meegemaakt?
Ik heb me suf ge-googeld maar kom niet tot een duidelijk antwoord.... (Zal er ook wel niet zijn gezien het feit dat electrische problemen door veel zaken veroorzaakt kunnen worden..)

Alvast bedankt voor de antwoorden!
Fredhead
Geartronic member

Klinkt misschien een beetje cliché, maar is de auto al eens uitgelezen?
Met zo'n storing moet er wel wat geregistreerd worden lijkt mij.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
jalooije
Starter
Contacteer:

Hij is nog niet uitgelezen, auto staat gepland voor over 3 weken bij de garage.
En om nu weer tussendoor een diagnose te laten doen a 45 EUR vindt ik wat dubbel.

Ik vermoed dat uit een uitlezing een hele rits van storing zal rollen door het wegvallen van de stroom.
Maar de uitlezing over 3 weken zal het uitwijzen.

Wel heb ik inmiddels wat zaken bekeken.

Massa's lijke er goed uit te zien.
Ritjes gemaakt met airco aan/uit: beide gevallen een onderbreking.
Ritjes gemaakt met de verlichting aan/uit: Geen onderbrekingen met de verlichting uit..... Wel met verlichting aan.....

Dus misschien dat daar wat zit (Xenon set is in Januari ingebouwd, dus wat vreemd dat deze dan nu pas problemen zou geven...
Maar goed, het is de enige variabele die tot nog tot waar blijft. Kan toeval zijn....
Ik blijf het dus maar proberen met overdag de verlichting uit en 's avonds aan.

Tips en aandachtspunten blijven welkom..... Ik zal jullie op de hoogte houden.
Laatst gewijzigd door jalooije op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
BG_Volvoforum
3rd Gear member

Akelig,

lijkt wel alsof de spanning van je computer wegvalt.
Spijtig vd 45 euro, maar ik zou deze auto ook direct laten uitlezen, geheugen moet vol staan van foutcodes als alle spanning wegvalt.

Alle spanning die wegvalt en toch terug opkomt, dt lijkt verdacht veel op een slechte las in de electronica. Zeker als je meldt dat alles gereset is.

Geen idee hoe de stuurmodule heet van de V50, maar bij wijze van test kan je garagist dt misschien eens effe uitwisselen en je een weekje laten rijden ermee?
VolvoV50Ryder
2nd Gear member

Of het bekend voorkomt .... zeker maar dat is nog geen garantie dat het probleem hetzelfde is.

Mijn ervaring: gewoon aan het rijden ... motor stopt, alle lampjes op het dashboard gaan even aan (kerstboom) en daarna start de motor weer gewoon.
Net zoals jij aangeeft kan dit een hele tijd niet voorkomen en dan weer vaak achter elkaar.
Ook de melding gehad "ANTIE SKID enz" en zelfs een foutcode op het display kunnen toveren (volgens mij heb ik daar al eens iets over geschreven in een ander topic)

Op naar de garage want ik had gelukkig nog garantie.
Auto werd uitgelezen ... niks te zien (??). Moest de auto maar een keer brengen als de melding nog op het display stond.
Zo gezegd, zo gedaan. Weer uitgelezen ... iets met balancering tussen de voorwielen stond niet helemaal goed (Traction Control).
Probleem keerde weer terug ... weer uitgelezen, niets te zien. Ook met de foutmelding op het display konden ze niets "Wij werken daar niet mee".
(Zelfs Volvo aangeschreven maar die konden daar ook niet over zeggen)

Auto een hele week achter gelaten bij de garage.
Die hebben om te beginnen het probleem vast gesteld en daarna allerlei sensoren vervangen (?) maar dat loste het probleem niet op.
Uiteindelijk is de hoofdcomputer vervangen en sinds dien rij ik al weer enkele duizenden kilometers zonder problemen.

Trouwens hulde aan de garage (Thom de Jong Delden), prima service.
V50 1.6D DRIVe MY2010
jalooije
Starter
Contacteer:

Iets in die richting vermoed ik ook....

De lampen kan ik inmiddels uitsluiten omdat de storing ook met verlichting uitgeschakeld optreed.

Toch maar uit laten lezen: Geen foutmeldingen te vinden..... :-/
Verklaring garage: ALs de spanning weg is kan er ook niks in de computer weggeschreven worden.
En de melding "ANTI SKID" zou kunnen bij een harde onderbreking tijdens het optrekken.
iets met balancering tussen de voorwielen stond niet helemaal goed
Dan krijg je inderdaad een kortstondige onbalans wat weer de ANTI SKID triggered.

Ok, klinkt wel aannemelijk, maar geeft nog weinig aanknopingspunten.

Even een snelle inspectie van de hoofd massa punten. Niks abnormaals te zien.
Dan dus over 3 weken een diepgaander onderzoek doen...

Wat kostte een nieuwe hoofdcomputer destijds VolvoV50Ryder ??
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”