Dpf verwijderen v50 2.0d

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
suban
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 20.11.2013 - 18:30
Locatie: oud turnhout

@ dirkp Wat ik niet begrijp is hoe je door de autokeuring geraakt zonder dpf,de uitstoot is toch niet meer conform tgv origineel?
+++volvo v50 2008 momentum topline uitvoering+++
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

In NL lezen ze hem uit, geeft het uitlaatgebeuren geen storing is een ouderwetse roetmeting niet nodig. Geeft hij wel een storing dan moet er een roetmeting in de uitlaat gedaan gaan worden en dan het dus goed kunnen dat je het bokje bent zeg maar.
Alles hangt dus af van de hokus pocus met de software.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
V3lv3TV50
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 14.06.2015 - 01:14

Inmiddels ben ik er wel uit dat het vrijwel zeker volvotune wordt.
Ik ga liever aan een volvo specialist dan een alleskunner, en voor lagere prijzen moet ik weer verder rijden + meer slechte verhalen.

Nog een beetje contact hebben of Dennis gelijk nog wat andere zaken kan doen, en dan denk ik een afspraak maken als de prijs daarvoor ook redelijk is.

Vandaag overigens maar preventief wat olie af laten tappen.
Niet meegekregen hoe veel het precies was, maar de olie lag dik boven max toen ik deze vandaag controleerde.
Grappig, bel ik de volvo dealer "Ja hij moet hier eerst een uur stil staan zodat hij kan afkoelen, en dan doen we het gewoon via de plug want bovenlangs duurt een uur voor 1 liter. Moet er waarschijnlijk wel een hoop olie bij, en natuurlijk een nieuwe ring, reken maar op €45"
Naar een turkse garage om de hoek van mijn werk gereden (waar ik was toen ik de dealer belde) die door een ANWB meneer was aangeraden bij mijn laatste hulpvraag bij de V40, 10 minuten laten staan zodat de olie goed kon zakken, en toen had ie er binnen 3 minuten minimaal 0,5 liter uit (het was tussen 0,5 en 1 liter) en ik hoefde niets af te tikken.
Dit wat bovenlangs, met zo'n vacuüm apparaat wat er duidelijk speciaal voor bedoeld was.

Dealers...

Trouwens dat APK gedoe dat ze hem uitlezen, is dat niet eens in de zo veel jaar dat ze naar de uitstoot kijken?
Ik moest met mijn 1e V40 diesel bij de dealer namelijk een roetmeting hebben, dit wisten ze ook al vantevoren, maar de vorige heb ik bij Van Abeelen laten keuren, en die werd nog uitgelezen nog gemeten. De voorgaande APK's met mijn 1e diesel heb ik volgens mij ook geen rekeningen voor roetmeting gehad...
Laatst gewijzigd door V3lv3TV50 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Diesel is elk jaar, bij de APK.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Dirk_P
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 04.01.2015 - 11:40
Locatie: Hasselt

suban schreef: @ dirkp Wat ik niet begrijp is hoe je door de autokeuring geraakt zonder dpf,de uitstoot is toch niet meer conform tgv origineel?
Ik laat mijn garage gaan en zorg dat hij goed op temp. is

Dirk
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Mijn wagen is aangepakt door volvotune, en ze hebben met de apk ook de roetmeting gedaan.
Daar kwam hij zonder problemen doorheen.
Tegenwoordig is het inderdaad uitlezen, bij geen problemen is het goed.

De APK was om 15.30 uur, en ik had de hele dag gewoon gereden (het is een lesauto), dus lekker warm.
Als een diesel gebruikt wordt waarvoor hij is gebouwd (kilometervreter) heeft hij dat roetfilter echt niet nodig.
Het gaat juist om die kleine pokkestukjes wat funest is voor de tegenwoordige diesels, komt niet op temperatuur, en kan ook dan het regeneratieproces niet afmaken, waardoor er diesel in de carterolie stroomt, met alle kwade gevolgen (op hol slaan etc)
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
V3lv3TV50
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 14.06.2015 - 01:14

Dinsdag een afspraak bij volvotune/volvoservice ☺
elmark
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 17.08.2014 - 15:30

V3lv3TV50 schreef: Dinsdag een afspraak bij volvotune/volvoservice ☺
Goed bevallen? Merk je direct verbetering van rij-eigenschappen?

Heb zelf ook problemen met mijn V50 2.0D: te hoog oliepijl, zeer veel regenereren met hoog verbruik, schokkerig rijgedrag. Uitlezen bij dealer toont geen oorzaak. Ik ben bang dat mijn dealer me gaat adviseren het ene na het andere (dure) onderdeel te vervangen, wat mogelijk niets gaat helpen..

Dus ik overweeg ook door volvotune de roetfilter te laten verwijderen en uit te laten programmeren. Wat ik me afvraag.. als ik daarna voor onderhoud weer eens naar mijn dealer ga en die zet de nieuwste software er weer op.. krijg ik dan weer allerlei meldingen op mn dashboard?
Volvo V50 2.0D - Edition I - MY08
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28841
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Je kan ook voor onderhoud naar volvotune/volvoservice.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Dirk_P
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 04.01.2015 - 11:40
Locatie: Hasselt

elmark schreef: Wat ik me afvraag.. als ik daarna voor onderhoud weer eens naar mijn dealer ga en die zet de nieuwste software er weer op.. krijg ik dan weer allerlei meldingen op mn dashboard?
Ik heb gezegd dat er geen software updat in mag omdat de auto getuned is. Gewoon melden.

Dirk
Gebruikersavatar
RSV50
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 13.03.2015 - 16:10

Over milieuvriendelijk gesproken: mijn V50 uit 2006 heeft een nieuwe motor gekregen als gevolg van schade door het hele roetfiltersysteem gedoe. Inderdaad blijft het regeneratieproces doorlopen met als je er niet goed op let, het motoroliepeil blijft stijgen en uiteindelijk ontbranding in het carter plaatsvindt. De motor slaat op hol en...einde verhaal. Toen ik de auto kocht zat de nieuwe motor er al in en dat was de reden van aanschaf. Dat een reguliere volvogarage ook niet thuis blijkt te zijn in stijgende oliepeilen, blijkt wel uit het advies dat ik kreeg om de verstuiver te vervangen. Die konden wel eens gaan lekken boven 150.000 km. Een verstuiver kost 250 ex btw per stuk. tel uit je winst en achteraf geen goed advies...

Uiteindelijk ben ik 11 keer bij de garage geweest, waarvan 1 bij volvotune. Obbe constateerde dat het regeneratieproces idd door bleef lopen, en iedere keer opnieuw begint na starten. Gevolg: hoog brandstof verbruik 1:14 en onregelmatig lopen. Overigens had ik de inhoud vh roetfilter al laten verwijderen. Na de behandeling bij volvotune (Obbe's update van de originele software) loopt de V50 gemiddeld 1:18 en heb ik zelfs 1:24 gehaald (400 km @ 100 km/h).
Volvo V50 2.0d Edition II - 2006 - (engine 2008) - Full Options - Eco-Power-Tune - R design 17"
Saab 900 cabrio - 1990 - USA
Saab 9-5 Linear 2.2d - 2002 - 405.000 km
Saab 900 2.0 - 1998
Volvo 480es 1.7 - 1985

spritmonitor: spritmonitor
V3lv3TV50
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 14.06.2015 - 01:14

We zijn nu bijna een week verder sinds volvotune.
Het DPF er uit en EGR ben ik zeer tevreden over, schokkerig rijgedrag is weg, en het verbruik blijft stabiel.
Terplekke besloten het einde van de dag af te wachten en dan toch maar gelijk tuning er bij te doen.
Uiteindelijk moet ik zeggen dat ik hier geen groot verschil merk.
Het gemiddeld verbruik is wel omhoog gegaan (5,8l/100km vóór verwijdering DPF en tuning, 6,0l/100km erna) terwijl we nogsteeds heel erg rustig rijden, om het als een soort sport laag te houden.
Het kan een ilusie zijn, maar af en toe heb ik het gevoel dat simpelweg meer diesel ingespoten wordt, 125 op cruise control zit ie rond 6,3l/100km wat mij enigszins hoog lijk, en ook zeker hoger dan vóór de procedure (5,5 wanneer niet geregenereerd werd).
Stationair toerental lijkt ook hoger te zijn dan voorheen.
Nu weet ik dat er ook ergens bij cylinder 4 langzaam wat diesel doorlekt, dus het kan net zo goed daar aan liggen (zouden rubbertjes moeten zijn, retour van 4 zweet ook).
Komend weekend een tripje zweden, dan oordelen we meer :)

Hij rijd wel erg lekker, nog veel lekkerder nu ik me geen zorgen meer hoef te maken over stijgend oliepijl! :D
Na zweden zijn de voorste remmen aan vervanging toe.
Waarschijnlijk ATE powerdiscs met "keramische" blokken (had ik ook op de V40 die de vangrail in is gevolgen), alleen nog ff zoeken hier op het forum hoe dat bij de V50 in elkaar zit.

Alleen is me nog niet duidelijk welke van de 3 maten remschijven ik heb...
Laatst gewijzigd door V3lv3TV50 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

V3lv3TV50 schreef: Na zweden zijn de voorste remmen aan vervanging toe.
Waarschijnlijk ATE powerdiscs met "keramische" blokken (had ik ook op de V40 die de vangrail in is gevolgen), alleen nog ff zoeken hier op het forum hoe dat bij de V50 in elkaar zit.

Alleen is me nog niet duidelijk welke van de 3 maten remschijven ik heb...
Zo toch overwegen om andere remschijven en blokken te nemen 8-) , als je met bovenstaande remschijven en blokken de vangrail ingedoken bent, :D
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
V3lv3TV50
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 14.06.2015 - 01:14

De remden prima, alleen de banden hadden weinig grip :P
Ik week uit voor een ree midden in de nacht, kleine slinger beweging was geen houden meer aan, hadden de remmen niets mee te maken ;)
Wat altijd tevreden over de ATE schijven, collega had ze ook op zijn Ibiza FR en reed altijd als een mongool.
Blokjes waren toen red stuff van EBC maar wil denk ik toch naar wat anders kijken.

Nog op kenteken nog op chassis nummer kom ik er trouwens achter welke maat schijven ik heb, is dat normaal bij de V50...? Moet ze dus echt gaan opmeten...
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1165
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

V3lv3TV50 schreef: Nog op kenteken nog op chassis nummer kom ik er trouwens achter welke maat schijven ik heb, is dat normaal bij de V50...? Moet ze dus echt gaan opmeten...
Je hebt in elk geval geen 320 mm die zitten alleen op de D5.
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
V3lv3TV50
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 14.06.2015 - 01:14

Volgens de dealer dus wel :whistle:

Maargoed, die kwam aanzetten met 16" en dat dat echt wel de diameter van de remschijf was.
Toen ik hem heel dwaas bleef aankijken ging ie ff rekenen en vond meer dan 40cm toch ook wel wat groot...

Naar het magazijn gegaan en terug gekomen met de mededeling dat het 32cm is.

Nou, als ik de duimstok er naast houd lijkt het toch verdacht veel op 28cm...
Moet alleen nog wat zekerder meten want ik zou liever hebben dat het 30cm is :P

Ik verlies echt meer en meer vertrouwen in de dealer in Breda...

Toch briljant dat je alleen zekerheid kunt krijgen wat je moet bestellen door het originele deel op te meten.
Laatst gewijzigd door V3lv3TV50 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1165
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

Nou je hebt:

Remschijf tbv vóóras C70 (06-), C30 (07-), S40 (04-), V50 (04-). tbv 15" (schijfdiameter = 278mm) remschijven.
Remschijf tbv vóóras C70 (06-), C30 (07-), S40 (04-), V50 (04-). tbv 16" (schijfdiameter = 300mm) remschijven.
Remschijf tbv vóóras S40 (05-), V50 (05-), C70 (06-), C30 (07-). tbv 16,5" (schijfdiameter = 320mm) remschijven.
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
elmark
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 17.08.2014 - 15:30

V3lv3TV50 schreef: We zijn nu bijna een week verder sinds volvotune.
Het DPF er uit en EGR ben ik zeer tevreden over, schokkerig rijgedrag is weg, en het verbruik blijft stabiel.
Terplekke besloten het einde van de dag af te wachten en dan toch maar gelijk tuning er bij te doen.
Uiteindelijk moet ik zeggen dat ik hier geen groot verschil merk.
Het gemiddeld verbruik is wel omhoog gegaan (5,8l/100km vóór verwijdering DPF en tuning, 6,0l/100km erna) terwijl we nogsteeds heel erg rustig rijden, om het als een soort sport laag te houden.
Het kan een ilusie zijn, maar af en toe heb ik het gevoel dat simpelweg meer diesel ingespoten wordt, 125 op cruise control zit ie rond 6,3l/100km wat mij enigszins hoog lijk, en ook zeker hoger dan vóór de procedure (5,5 wanneer niet geregenereerd werd).
Stationair toerental lijkt ook hoger te zijn dan voorheen.
Nu weet ik dat er ook ergens bij cylinder 4 langzaam wat diesel doorlekt, dus het kan net zo goed daar aan liggen (zouden rubbertjes moeten zijn, retour van 4 zweet ook).
Komend weekend een tripje zweden, dan oordelen we meer :)

Hij rijd wel erg lekker, nog veel lekkerder nu ik me geen zorgen meer hoef te maken over stijgend oliepijl! :D
(...)
Kun je nog eens je ervaring vertellen mbt het verbruik. Nog steeds iets hoger dan voor de ingreep bij volvotune/volvoservice ?
Volvo V50 2.0D - Edition I - MY08
Gebruikersavatar
Schorpioen
5th Gear member
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
Locatie: Westland

V3lv3TV50 schreef: Vandaag overigens maar preventief wat olie af laten tappen.
Niet meegekregen hoe veel het precies was, maar de olie lag dik boven max toen ik deze vandaag controleerde.
Grappig, bel ik de volvo dealer "Ja hij moet hier eerst een uur stil staan zodat hij kan afkoelen, en dan doen we het gewoon via de plug want bovenlangs duurt een uur voor 1 liter. Moet er waarschijnlijk wel een hoop olie bij, en natuurlijk een nieuwe ring, reken maar op €45"
Naar een turkse garage om de hoek van mijn werk gereden (waar ik was toen ik de dealer belde) die door een ANWB meneer was aangeraden bij mijn laatste hulpvraag bij de V40, 10 minuten laten staan zodat de olie goed kon zakken, en toen had ie er binnen 3 minuten minimaal 0,5 liter uit (het was tussen 0,5 en 1 liter) en ik hoefde niets af te tikken.
Dit wat bovenlangs, met zo'n vacuüm apparaat wat er duidelijk speciaal voor bedoeld was.
Olie aftappen omdat hij boven peil ( en niet pijl ) staat?
Je gaat dus olie aftappen waardoor je met vervuilde en dieselolie verdunde motorolie blijft rijden.
Goed voor je motor en maar klagen als de motor in puin draait. Dan is het weer zo'n rottige PSA motor.
Vervuilde zooi er helemaal uit en verse olie er in.
V3lv3TV50 schreef:Trouwens dat APK gedoe dat ze hem uitlezen, is dat niet eens in de zo veel jaar dat ze naar de uitstoot kijken?
Ik moest met mijn 1e V40 diesel bij de dealer namelijk een roetmeting hebben, dit wisten ze ook al vantevoren, maar de vorige heb ik bij Van Abeelen laten keuren, en die werd nog uitgelezen nog gemeten. De voorgaande APK's met mijn 1e diesel heb ik volgens mij ook geen rekeningen voor roetmeting gehad...
V70/2.4D/2003 schreef: In NL lezen ze hem uit, geeft het uitlaatgebeuren geen storing is een ouderwetse roetmeting niet nodig. Geeft hij wel een storing dan moet er een roetmeting in de uitlaat gedaan gaan worden en dan het dus goed kunnen dat je het bokje bent zeg maar.
Alles hangt dus af van de hokus pocus met de software.
Het is inderdaad uitlezen en bij twijfel roetmeting.
Krijg je echter een steekproefkeuring is het alsnog een roetmeting.

Maar waarom een roetfilter duur vervangen als je hem voor ca. € 300.00 kunt laten reinigen?
Laatst gewijzigd door Schorpioen op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.

Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
Afbeelding
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Afbeelding
V3lv3TV50
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 14.06.2015 - 01:14

elmark schreef: Kun je nog eens je ervaring vertellen mbt het verbruik. Nog steeds iets hoger dan voor de ingreep bij volvotune/volvoservice ?
In totaal ongeveer 0,1l/100km lager. :)

Schorpioen schreef:Olie aftappen omdat hij boven peil ( en niet pijl ) staat?
Je gaat dus olie aftappen waardoor je met vervuilde en dieselolie verdunde motorolie blijft rijden.
Goed voor je motor en maar klagen als de motor in puin draait. Dan is het weer zo'n rottige PSA motor.
Vervuilde zooi er helemaal uit en verse olie er in.
Ja, aangezien er binnen afzienbare tijd een ingreep met olieverversing gepland stond.
Laatst gewijzigd door V3lv3TV50 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”