Modus Hybride werkt niet goed

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
IkeV70
5th Gear member

IV39 schreef: Dat vraag ik me ook af. Het lijkt erop dat koeling van het interieur ook invloed heeft op dit proces.
Dus als de airco teveel vraagt van de accu dan gaat de diesel aan.
Hm. Tja, de airco wordt volgens mij altijd aangedreven door de rij-accu, niet rechtstreeks door de diesel. Dus als de rij-accu niet het gvraagde vermogen kan leveren... dan slaat de diesel aan om extra stroom te generen... (aan de accu) en daarom zou je zelfs als je rij-accu nog lang niet leeg is toch een continue draaiende diesel hebben...

Ik weet niet, klinkt niet aannemelijk. In elk geval niet wanneer alle componenten functioneren zoals het hoort.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Trouwens zo ver ik weet kan het accupakket alleen gekoeld worden.
IV39
4th Gear member

rsnhakan schreef: Trouwens zo ver ik weet kan het accupakket alleen gekoeld worden.
Dit wordt in de koude maanden toch ook verwarmd om zo een beter rendement te krijgen?
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
RichieB
6th Gear member

Nee, het accupakket zelf wordt niet actief verwarmd. Alleen het interieur en de motorkoelvloeistof.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
IV39
4th Gear member

RichieB schreef: Nee, het accupakket zelf wordt niet actief verwarmd. Alleen het interieur en de motorkoelvloeistof.
Maar dat merk je dus wel met je actieradius als ik het goed begrijp.
Ik maar denken dat de preconditionering ook de accu voorverwarmd.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
IkeV70
5th Gear member

IV39 schreef:
RichieB schreef: Nee, het accupakket zelf wordt niet actief verwarmd. Alleen het interieur en de motorkoelvloeistof.
Het lijkt erop dat dat een misverstand is. Volgens mij is preconditioning alleen maar bedoeld is voor het interieur. De dieselmotor profiteert ook wel wat van het opwarmen, de accu misschien ook wel een beetje. Het zal mij niet verbazen dat het opwarmen van de koelvloeistof ook alleen maar bedoeld is voor de interieurverwarming. Niet voor het voorverwarmen van de motor.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
jvov60
4th Gear member

IkeV70 schreef:
IV39 schreef:
Het lijkt erop dat dat een misverstand is. Volgens mij is preconditioning alleen maar bedoeld is voor het interieur. De dieselmotor profiteert ook wel wat van het opwarmen, de accu misschien ook wel een beetje. Het zal mij niet verbazen dat het opwarmen van de koelvloeistof ook alleen maar bedoeld is voor de interieurverwarming. Niet voor het voorverwarmen van de motor.
Toch wel vreemd dat dit soort dingen nu na een aantal jaren V60 PIH nog steeds niet duidelijk zijn...
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
RichieB
6th Gear member

Het is wel duidelijk. De vraag is tijdens de bijeenkomst in Beesd gesteld en beantwoord. Helaas zijn de antwoorden hier op het forum door een crash verloren gegaan.
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V60 PIH Power Blue
2nd Gear member

En in mijn 'owners manual' zijn ze ook niet veranderd trouwens O-)
V60 PIH Power Blue met Belgische packs Xenium, Hybrid Technology, Business Motion, Advanced Safety, Security en Winter.
V70 Cedar Green 2.5 T
IkeV70
5th Gear member

Op het forum is ook voor de forumcrash geen gedetailleerde technische informatie over de temperatuurhuishouding geplaatst. Ook kan kennelijk geen van de toehoorders zich nog herinneren wat er nu precies over gezegd is. De handleiding beperkt zich ook alleen tot wat algemene info.

Een wijd verspreid idee is dat de preconditioning bestaat ten gunste van de accu, verwarmen of koelen om een betere actieradius te bewerkstelligen. Dat bleek later toch een misverstand.

Wat vooralsnog (in elk geval mij) niet duidelijk is is in hoeverre de motor voorverwarmd wordt, om temperatuurproblemen met bv leegraken van de accu op de snelweg te voorkomen of om de motor uberhaupt alvbast wat voor te verwarmen in de winter. Ik kan me niet herinneren dat daar na de meeting in Beesd concrete antwoorden op gepost zijn op het forum.

Dus ja, ik ben het wel eens met @jvov60 dat het vreemd is dat dit soort dingen nog steeds niet helemaal duidleijk zijn.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH Power Blue
2nd Gear member

IkeV70 schreef: De handleiding beperkt zich ook alleen tot wat algemene info.

Wat vooralsnog (in elk geval mij) niet duidelijk is is in hoeverre de motor voorverwarmd wordt, om temperatuurproblemen met bv leegraken van de accu op de snelweg te voorkomen of om de motor uberhaupt alvbast wat voor te verwarmen in de winter.
Had je eigenlijk wel gekeken? In mijn handleiding van MY14 staat het antwoord op jouw vragen (pag 14, 237 en 238) en even een snelle blik leert dat ook de huidige handleiding (weliswaar op andere pagina's) dezelfde info bevat:

- altijd interieur
- soms ook motor (afhankelijk of 'ie aan de stekker hangt)
- nooit accu

Nu zit jij ook vaak op het forum, dus je weet dat er allerlei bijzondere (al dan niet tijdelijke) uitzonderingen bestaan bij de verschillende auto's...
Maar dit was in ieder geval de opzet zoals ik 'm ken. En ik ontleen er wel genoeg duidelijkheid aan 8-)
V60 PIH Power Blue met Belgische packs Xenium, Hybrid Technology, Business Motion, Advanced Safety, Security en Winter.
V70 Cedar Green 2.5 T
IkeV70
5th Gear member

V60 PIH Power Blue schreef:
IkeV70 schreef: De handleiding beperkt zich ook alleen tot wat algemene info.

Wat vooralsnog (in elk geval mij) niet duidelijk is is in hoeverre de motor voorverwarmd wordt, om temperatuurproblemen met bv leegraken van de accu op de snelweg te voorkomen of om de motor uberhaupt alvbast wat voor te verwarmen in de winter.
Had je eigenlijk wel gekeken? In mijn handleiding van MY14 staat het antwoord op jouw vragen (pag 14, 237 en 238) en even een snelle blik leert dat ook de huidige handleiding (weliswaar op andere pagina's) dezelfde info bevat:

- altijd interieur
- soms ook motor (afhankelijk of 'ie aan de stekker hangt)
- nooit accu

Nu zit jij ook vaak op het forum, dus je weet dat er allerlei bijzondere (al dan niet tijdelijke) uitzonderingen bestaan bij de verschillende auto's...
Maar dit was in ieder geval de opzet zoals ik 'm ken. En ik ontleen er wel genoeg duidelijkheid aan 8-)
Jawel, gelezen, en nog maar eens doorgespit. De info staat een beetje verspreid.

Er staat idd in dat de behalve het interieur ook de motor verwarmd wordt door preconditioning. Ook dat dat slijtage beperkt. Dat is dus duidelijk. Wat me niet duidelijk is is of de motor inderdaad niet voorverwarmd wordt als je niet aan de stekker hangt. "Preconditioning van de auto is mogelijk, wanneer de auto is aangesloten op het stroomnet", aldus de handleiding. Dat is raar, preconditioning is ook mogelijk als de auto niet aangesloten is op het stroomnet. Wat bedoelt men hier precies?

Maar niet alles staat in de handleiding.
Wordt de brandstofkachel ook tijdens het rijden gebruikt wordt om de motor op te warmen (als je geen preconditioning geactiveerd hebt) of warm te houden? Tests met tijdens het rijden aangesloten ODB diagnose gadgets gaven aan de de motor (koelwater) temperatuur heel snel zakt tijdens electrisch rijden.
Er wordt in de handleiding wel gemeld dat wanneer je de automatische verwarming uitzet de dieselmotor vaker aan kan slaan om in hybrid en pure te voorzien in de verwarmingsbehoefte. Maar er staat niet of dit dan gaat om de verwarmingsbehoefte van het interieur, of van de motor, of van beide.
In de handleiding staat volgens mij niet of de accu zelf (n)ooit verwarmd of gekoeld wordt. Maar misschien lees ik daar overheen. Het is echter ondertussen wel duidelijk geworden dat dit dus niet het geval is. Althans. Volgens mij dan weer wel ventilatoren om oververhitting tijdens laden te voorkomen. Ook tijdens rijden?

Nouja, hoe dan ook. Veel informatie beschikbaar, maar ik mis nog steeds een compleet overzicht van de temperatuurhuishouding. Niet dat dat een belemmering is bij dagelijks gebruik. Maar ik zou graag nog meer (technische) info krijgen.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
RichieB
6th Gear member

De accu's worden wel actief gekoeld. Zowel tijdens het laden als tijdens het rijden. Volgens mij ook tijdens het preconditionen bij warm weer, maar dat doe ik eigenlijk nooit.
jvov60
4th Gear member

En hoe zit het met koelen?... Vandaag maar weer eens precondition gestart (met de App, succesvol verzonden). Ruim 10 minuten voordat ik weg ging.
Ik hoopte op een koele auto, maar helaas. Er was helemaal niks gebeurd en ik moest in een oven stappen.
De accu had nog voor 40km kracht. De dieseltank zat helemaal vol.

Ik kan hier geen pijl op trekken. Het is wel erg jammer dat het meestal niet werkt.
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

jvov60 schreef: En hoe zit het met koelen?... Vandaag maar weer eens precondition gestart (met de App, succesvol verzonden). Ruim 10 minuten voordat ik weg ging.
Ik hoopte op een koele auto, maar helaas. Er was helemaal niks gebeurd en ik moest in een oven stappen.
De accu had nog voor 40km kracht. De dieseltank zat helemaal vol.

Ik kan hier geen pijl op trekken. Het is wel erg jammer dat het meestal niet werkt.
Als de auto niet aangesloten is aan de laadkabel koelt hij voor maximaal 2-3 minuten. Dus die overige 7 minuten heeft die de tijd om weer op te warmen door de zon :)
sergestoord
2nd Gear member

Koelen is max 3 minuten

Edit: rsnhakan was me voor :-)
Laatst gewijzigd door sergestoord op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D6 PIH MY2014
jvov60
4th Gear member

Dank. 3 minuten dus. Jammer. Zou van mij wel 15km uit de accu mogen trekken als de auto dan koel is...
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

jvov60 schreef: Dank. 3 minuten dus. Jammer. Zou van mij wel 15km uit de accu mogen trekken als de auto dan koel is...
Zo veel mensen zo veel wensen :)
henkchroom
3rd Gear member
Contacteer:

De VOC-app op mijn Android toestel is helemaal nieuw.(3.01) Wel even wennen.
Het heet ook geen pre-conditioning meer, maar parkeerverwarming.
Misschien dekt dit de lading beter???
jvov60
4th Gear member

rsnhakan schreef:
jvov60 schreef: Dank. 3 minuten dus. Jammer. Zou van mij wel 15km uit de accu mogen trekken als de auto dan koel is...
Zo veel mensen zo veel wensen :)
Helemaal waar. Maar feit is dat de koeling op deze manier zinloos is als je niet aan de kabel hangt.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”