V60 PIH Power Blue schreef:
IkeV70 schreef:
De handleiding beperkt zich ook alleen tot wat algemene info.
Wat vooralsnog (in elk geval mij) niet duidelijk is is in hoeverre de motor voorverwarmd wordt, om temperatuurproblemen met bv leegraken van de accu op de snelweg te voorkomen of om de motor uberhaupt alvbast wat voor te verwarmen in de winter.
Had je eigenlijk wel gekeken? In mijn handleiding van MY14 staat het antwoord op jouw vragen (pag 14, 237 en 238) en even een snelle blik leert dat ook de huidige handleiding (weliswaar op andere pagina's) dezelfde info bevat:
- altijd interieur
- soms ook motor (afhankelijk of 'ie aan de stekker hangt)
- nooit accu
Nu zit jij ook vaak op het forum, dus je weet dat er allerlei bijzondere (al dan niet tijdelijke) uitzonderingen bestaan bij de verschillende auto's...
Maar dit was in ieder geval de opzet zoals ik 'm ken. En ik ontleen er wel genoeg duidelijkheid aan
Jawel, gelezen, en nog maar eens doorgespit. De info staat een beetje verspreid.
Er staat idd in dat de behalve het interieur ook de motor verwarmd wordt door preconditioning. Ook dat dat slijtage beperkt. Dat is dus duidelijk. Wat me niet duidelijk is is of de motor inderdaad niet voorverwarmd wordt als je niet aan de stekker hangt. "Preconditioning van de auto is mogelijk, wanneer de auto is aangesloten op het stroomnet", aldus de handleiding. Dat is raar, preconditioning is ook mogelijk als de auto niet aangesloten is op het stroomnet. Wat bedoelt men hier precies?
Maar niet alles staat in de handleiding.
Wordt de brandstofkachel ook tijdens het rijden gebruikt wordt om de motor op te warmen (als je geen preconditioning geactiveerd hebt) of warm te houden? Tests met tijdens het rijden aangesloten ODB diagnose gadgets gaven aan de de motor (koelwater) temperatuur heel snel zakt tijdens electrisch rijden.
Er wordt in de handleiding wel gemeld dat wanneer je de automatische verwarming uitzet de dieselmotor vaker aan kan slaan om in hybrid en pure te voorzien in de verwarmingsbehoefte. Maar er staat niet of dit dan gaat om de verwarmingsbehoefte van het interieur, of van de motor, of van beide.
In de handleiding staat volgens mij niet of de accu zelf (n)ooit verwarmd of gekoeld wordt. Maar misschien lees ik daar overheen. Het is echter ondertussen wel duidelijk geworden dat dit dus niet het geval is. Althans. Volgens mij dan weer wel ventilatoren om oververhitting tijdens laden te voorkomen. Ook tijdens rijden?
Nouja, hoe dan ook. Veel informatie beschikbaar, maar ik mis nog steeds een compleet overzicht van de temperatuurhuishouding. Niet dat dat een belemmering is bij dagelijks gebruik. Maar ik zou graag nog meer (technische) info krijgen.