Aha vandaar dat het hele egr traject, die ik laatst heb laten bekijken, ongekend schoon en fris is bevonden.V50 R schreef: Helemaal eens tom.
@D2, jij vergelijkt de d2 met de d4. Zijn totaal andere blokken en versnellingsbakken, bij de d2 kon je idd makkelijk al snel naar de zes, omdat de versnellingen relatief kort waren, en er meer toeren worden gemaakt,omdat er minder vermogen is.
De d4 draait weinig toeren, lange verzetten vanaf de 3e versn, veel vermogen, dus al bij lage snelheden snel op schakelen zorgt voor het open gaan van de egr klep. Dat is de reden waarom al die monteurs/volvodealers tegen mensen met egr problemen zeggen dat ze het nieuwe rijden niet zoveel moeten toepassen. Kan wel zijn dat volvo iets zegt in een boekje, dat doen ze in de auto ook middels de schakelindicator, maar je hebt ook oren, en als je een beetje luistert naar je blok vindt deze het fijn om een beetje toeren te maken.
En mbt slijtage van je koppeling, als je normaal kan schakelen slijt deze niet extra als je al je verzetten gebruikt. Het overslaan van versnellingen bij lage snelheden kan eerder zorgen voor een slip/slijtage.
Ik rijd niet als een dolle stier 100 waar ik 30 mag.. maar op snelwegen waar een beetje ruimte is geven we wel gas.