14% D4 versnellingen overslaan

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21182
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

V50 R schreef: Helemaal eens tom.
@D2, jij vergelijkt de d2 met de d4. Zijn totaal andere blokken en versnellingsbakken, bij de d2 kon je idd makkelijk al snel naar de zes, omdat de versnellingen relatief kort waren, en er meer toeren worden gemaakt,omdat er minder vermogen is.
De d4 draait weinig toeren, lange verzetten vanaf de 3e versn, veel vermogen, dus al bij lage snelheden snel op schakelen zorgt voor het open gaan van de egr klep. Dat is de reden waarom al die monteurs/volvodealers tegen mensen met egr problemen zeggen dat ze het nieuwe rijden niet zoveel moeten toepassen. Kan wel zijn dat volvo iets zegt in een boekje, dat doen ze in de auto ook middels de schakelindicator, maar je hebt ook oren, en als je een beetje luistert naar je blok vindt deze het fijn om een beetje toeren te maken.
En mbt slijtage van je koppeling, als je normaal kan schakelen slijt deze niet extra als je al je verzetten gebruikt. Het overslaan van versnellingen bij lage snelheden kan eerder zorgen voor een slip/slijtage.
Aha vandaar dat het hele egr traject, die ik laatst heb laten bekijken, ongekend schoon en fris is bevonden.
Ik rijd niet als een dolle stier 100 waar ik 30 mag.. maar op snelwegen waar een beetje ruimte is geven we wel gas.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

D2 schreef: Motor+versnellingsbak = aandrijflijn.

Maar je bent wat mij betreft nogal off-topic bezig. Het gaat over versnellingen overslaan. Als je graag anti-nieuwerijden stokpaardjes van stal wilt halen, dan is daar geloof ik wel een aantal ander topics voor.
Maar ik heb het nergens over "het geweld aan doen van de aandrijflijn"... Geef alleen aan wat de gevolgen zijn als mensen versnellingen overslaan bij relatief lage snelheden. Zoek maar eens op hoe een egr werkt.

Het is zoals Ben al op pagina 1 zei, waarom zou je versnellingen overslaan? De d4 is namelijk heerlijk lui te rijden als je dat wil door het enorme bereik en daarnaast kan ik zeggen dat het brandstof verbruik ronduit fantastisch is vergeleken met de 1.6 d2. Erg knap hoe die zweedse vikingen een 2.0 met zoveel vermogen, zo zuinig hebben gekregen.
Laatst gewijzigd door V50 R op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
D2
3rd Gear member
Berichten: 361
Lid geworden op: 01.09.2012 - 17:58

V50 R schreef: Geef alleen aan wat de gevolgen zijn als mensen versnellingen overslaan bij relatief lage snelheden. Zoek maar eens op hoe een egr werkt.
Nergens staat dat men dit bij (relatief) lage snelheden doet.
V50 R schreef: Het is zoals Ben al op pagina 1 zei, waarom zou je versnellingen overslaan?
Heb ik al toegelicht.
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation

Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

D2 schreef:
In de 1.6 D2 kan het trouwens prima, versnellingen overslaan. In II doortrekken naar 50 km/u en dan doorschakelen naar IV.

Waarom je dat zou doen? Minder schakelen betekent minder onderbrekingen van de acceleratie en daarmee minder schokken. En dat is prettig. Maar je zou ook kunnen beredeneren dat de koppeling er minder door slijt. En zoals iemand anders al aangaf, Volvo adviseert het zelf.
Je geeft het zelf al aan, 50 is een relatief lage snelheid, en van de 2 naar de 4 is niet prettig voor je blok. En dat de koppeling minder slijt is ook simpelweg niet waar, zeker niet als je schokken voelt bij het schakelen.
Gebruikersavatar
D2
3rd Gear member
Berichten: 361
Lid geworden op: 01.09.2012 - 17:58

V50 R schreef: Je geeft het zelf al aan, 50 is een relatief lage snelheid, en van de 2 naar de 4 is niet prettig voor je blok. En dat de koppeling minder slijt is ook simpelweg niet waar, zeker niet als je schokken voelt bij het schakelen.
Ik kan goed genoeg schakelen om die overgang soepel te laten verlopen. Maar waarom is van 2 naar 4 bij 50 km/u niet prettig voor het blok? Als het antwoord is dat de D4 in de vierde versnelling te weinig toeren maakt bij 50 km/u, dan begrijp ik dat maar dat heeft an sich niets te maken met het fenomeen 'versnellingen overslaan', dan betekent dat dat je gewoon bij een wat hogere snelheid pas door moet schakelen.
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation

Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
JustO
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 26.09.2014 - 13:20

Iedereen is inmiddels "off-topic" bezig, misschien dat de titel wat misleidend is maar de vraag is duidelijk dacht ik... De topic gaat niet over het overslaan van versnellingen perse, maar over het systeem dat de toeren vasthoudt.

Had gewoon een filmpje moeten maken geloof ik.....

Je kan het zelf ook uitproberen. Ga 60 rijden in z'n 2 en trap de koppeling in en kijk naar het toerental. Natuurlijk ook bij andere snelheden en versnellingen maar dit is het makkelijkste voorbeeld.

PS: Ik sla zelf geen versnellingen over, nooit gedaan en rijdt ook niet zo lekker. Zeker niet met deze auto aangezien het systeem de toeren vasthoudt voor het schakelen naar één versnelling hoger en niet twee.
Laatst gewijzigd door JustO op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
larssw
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 24.07.2014 - 16:44

Versnellingen overslaan kan op zich prima, mits de motor genoeg toeren maakt. Van verzet wisselen onder de 2.000 tpm is sowieso gewoon slecht ook al geeft je schakelindicator dit aan - net alsof wij, mensen, een kruiwagen bergopwaarts moeten duwen wordt wel eens in voorbeelden genoemd.

Kijk ook maar naar die geweldige VAG-producten + 'het nieuwe rijden' = uitgerekte distributiekettingen en nog veel meer ellende...
2015 Volvo V40 T3 R-Design | [bcolor=#0080FF]Rebel Blue[/bcolor] | 18" Ixion II | Business Pack Pro + Winter Line | RICA tuning | K&N luchtfilter | Eibach 30mm verlaagd
Gebruikersavatar
Joh@n
3rd Gear member
Berichten: 268
Lid geworden op: 25.06.2006 - 19:30
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Het even vasthouden van het toerental op het toerental waar je normaalgesproken op uit komt is echt een Volvo dingetje. De S60 die ik wel eens gereden heb deed precies hetzelfde. Voorkomt dat je met een te lange schakelbeweging juist het motorblok van stationair naar het juiste toerental moet brengen. En het helpt inderdaad ook bij soepeler overschakelen :)
'17 Skoda Octavia 3 FL 1.6TDi DSG Style Business - Afbeelding Voorheen: '14 V40 D4 Momentum / '11 Golf 1.2TSi Highline / '07 Leon II 1.9TDi
Dnns
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 21.06.2014 - 15:01

Het vasthouden van het toerental is me eigenlijk nooit opgevallen, ga er eens op letten.
Laatst gewijzigd door Dnns op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 D4 Business Momentum Afbeelding
Gebruikersavatar
V.I.K.
2nd Gear member
Berichten: 184
Lid geworden op: 24.10.2014 - 06:38

JustO schreef: Had gewoon een filmpje moeten maken geloof ik.....

Je kan het zelf ook uitproberen. Ga 60 rijden in z'n 2 en trap de koppeling in en kijk naar het toerental. Natuurlijk ook bij andere snelheden en versnellingen maar dit is het makkelijkste voorbeeld.

PS: Ik sla zelf geen versnellingen over, nooit gedaan en rijdt ook niet zo lekker. Zeker niet met deze auto aangezien het systeem de toeren vasthoudt voor het schakelen naar één versnelling hoger en niet twee.
Ik vraag me af of het specifiek Volvo is. Het is zeker niet de enige auto die dit doet. Mijn vorige VW had dat ook.
Het zou kunnen zijn dat het te maken heeft met de eerste en/of tweede wet van Newton. Komt er op neer dat de toeren op dat moment wat hoger zijn en het blok kan niet direct al die opgebouwde energie kan afbreken.
Ook als de toerenteller rood begint te kleuren draaft de motor ook nog door voor hij echt stationair gaat. Ik heb het geprobeerd op jouw manier en het is mij niet echt opgevallen dat het toeren tal "lang" blijft hangen. Zou je aan kunnen geven hoe lang het bij jou duurt voor het toerental dan weer zakt? En blijft hij dan die tijd ook exact op dat toerental en valt hij dan ineens terug?
Maar het kan natuurlijk ook heel goed te maken hebben met de electronica in de moderne auto, voor een stukje comfort

PS: Ik ben gek op het nieuwe rijden. Kan ik wel 5 versnellingen tegelijk overslaan als ik van de snelweg af de P oprijd. Heerlijk!!!
Volvo V40 D4 My2015 :-(, Volvo V40 CC T3 My2016
VW Golf TDI, VW Touran TDI, VW Bora TDI, VW Transporter T4 TDI, Ford Escort, Mitsubishi Galant, Mitsubishi Lancer, Opel Astra, Opel Kadett, Opel Kadett, Ford Escort, Ford Escort, Renault 5, Renault 4, Fiat 600, Fiat 600, Opel Kaptein
V40-4ever
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 02.03.2014 - 21:44

Het zal zeker niet Volvo specifiek zijn, het is gewoon weer een vooruitgang van de techniek. Van mij had het niet gehoeven maar het schakelen loopt wel wat vlekkelozer als je tenminste geen versnellingen overslaat.
't is wel goed doordacht, het toerental wordt gewoon dusdanig aangepast dat je gewoon zonder koppeling zou kunnen schakelen. Als je goed naar de motor luistert kun je met iedere auto prima zonder koppeling schakelen, heb het regelmatig geprobeerd bij verschillende auto's, van belang is gewoon het juiste toerental, dat stukje neemt de techniek nu over, zodoende hoeft de koppeling vrijwel niets meer te slippen om het motortoerental aan te passen.
Je vraagt hoe lang hij hem vast houdt? dat zal per auto verschillen, maar onze V40 D2 houdt hem ongeveer 2 seconden vast.
larrylaffer3000
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 24.06.2014 - 11:05

Wellicht te maken met afkoelen van de turbo?
Gebruikersavatar
V.I.K.
2nd Gear member
Berichten: 184
Lid geworden op: 24.10.2014 - 06:38

V40-4ever schreef: 't is wel goed doordacht, het toerental wordt gewoon dusdanig aangepast dat je gewoon zonder koppeling zou kunnen schakelen. Als je goed naar de motor luistert kun je met iedere auto prima zonder koppeling schakelen, heb het regelmatig geprobeerd bij verschillende auto's, van belang is gewoon het juiste toerental, dat stukje neemt de techniek nu over, zodoende hoeft de koppeling vrijwel niets meer te slippen om het motortoerental aan te passen.
Hihi, "gevaarlijke" opmerking denk ik. Straks gaat iedereen proberen te schakelen zonder koppelen. Dealer wel blij denk ik :-)
Maar zonder gekheid en misschien ook weer een beetje off topic. Maar zoals je het stelt" wel goed doordacht, het toerental wordt gewoon dusdanig aangepast dat je gewoon zonder koppeling zou kunnen schakelen" Klopt niet helemaal, want als je een versnelling opschakelt, dan krijg je een andere overbrenging in de "vertragings" bak. Het toerental blijft niet hetzelfde met het toerental van de versnelling waar je net uit vandaan komt. Het toerental moet altijd zakken als je opschakelt en altijd stijgen als je terug schakelt met dezelfde snelheid. Anders was schakelen niet nodig. Maar ik begrijp je bedoeling en schakelen zonder koppeling idd het werkt prima als je maar het juiste toeretal aan je motot geeft voor je de versnelling inlegd. Een toerenteller is daarbij een prima hulpmiddel. Hele kleine toerenverschillen worden dan wel in orde gemaakt door de synchromesh. Maar ik werk altijd gewoon met het gas alsof ik zonder koppeling rijd. Geeft nog meer comfort in de auto, want dan kun je over/terug schakelen zonder of nagenoeg zonder schokken. Geen overmatige slijtage van de koppelingsplaat. Maar de koppelingsplaten van tegenwoordig blijven ook heel lang in orde zonder mijn maniertje.

Maar ik doe het toch gewoon maar met de koppeling. Is goed voor de beenspieren in het linker been :-)
Volvo V40 D4 My2015 :-(, Volvo V40 CC T3 My2016
VW Golf TDI, VW Touran TDI, VW Bora TDI, VW Transporter T4 TDI, Ford Escort, Mitsubishi Galant, Mitsubishi Lancer, Opel Astra, Opel Kadett, Opel Kadett, Ford Escort, Ford Escort, Renault 5, Renault 4, Fiat 600, Fiat 600, Opel Kaptein
Gebruikersavatar
V52
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 16.11.2014 - 09:08
Locatie: Aelse

Joh@n schreef: Het even vasthouden van het toerental op het toerental waar je normaalgesproken op uit komt is echt een Volvo dingetje. De S60 die ik wel eens gereden heb deed precies hetzelfde. Voorkomt dat je met een te lange schakelbeweging juist het motorblok van stationair naar het juiste toerental moet brengen. En het helpt inderdaad ook bij soepeler overschakelen :)
Ik ben er op gaan letten, en inderdaad! Mijn V50 D2 doet dat ook!
V40 T3 2017 Nordic+ Mussel Blue 17" Segomo
V50 D2 DRIVe 2012 Caspian Blue, Limited Edition (verkocht)
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Toeren vasthouden deed onze S60 DRIVe (D2) uit 2011 ook. Alleen maar fijn!
JustO
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 26.09.2014 - 13:20

Nu dat meerdere mensen hebben aangegeven dat dit systeem daadwerkelijk bestaat nu nog de hamvraag, heeft dit beestje ook een naam ? :)
Gebruikersavatar
D2
3rd Gear member
Berichten: 361
Lid geworden op: 01.09.2012 - 17:58

Het 'vasthouden' ervaar ik niet echt, wel dat de toerenval gewoon tergend langzaam is, ook als je bijvoorbeeld twee versnelling terugschakelt om op de motor te remmen. Maar aangezien zovelen aangeven dat het wel gebeurt, zal ik er maar vanuit gaan dat het dermate subtiel geregeld is dat het 'natuurlijk' aanvoelt. Er is sowieso wel elektronica aan het werk, let maar eens op het stationair toerental als je bij stilstand de koppeling een klein beetje richting het aangrijppunt laat opkomen, meteen 300 erbij. Een auto waarbij ik dat kunstmatig vasthouden van de toeren wel heel duidelijk merkte was een opel corsa van de schadeherstel, tijd geleden, als je een beetje doortrok in de versnelling richting 4000 toeren (benzine) en dan het gas losliet, bleef het toerental gewoon op 4000 hangen een paar tellen, zo van 'schakel door dan!!1!'. Bijzonder irritant.
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation

Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
V40-4ever
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 02.03.2014 - 21:44

JustO schreef: Nu dat meerdere mensen hebben aangegeven dat dit systeem daadwerkelijk bestaat nu nog de hamvraag, heeft dit beestje ook een naam ? :)
De officiele naam is al 100 jaar Tinus Tussengas
Dnns
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 21.06.2014 - 15:01

V40-4ever schreef:
JustO schreef: Nu dat meerdere mensen hebben aangegeven dat dit systeem daadwerkelijk bestaat nu nog de hamvraag, heeft dit beestje ook een naam ? :)
De officiele naam is al 100 jaar Tinus Tussengas
Dat is met terugschakelen ;)
V40 D4 Business Momentum Afbeelding
V40-4ever
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 02.03.2014 - 21:44

Klopt, een kenner, je hebt helemaal gelijk
Plaats reactie

Terug naar “V40”