Chiptuning + snelheidsbegrenzing

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
anixie
2nd Gear member

Yep.

Verbruik gezakt (van max 900 km met een tank vol naar nu 1080 km met dezelfde tank)
Het verminderde verbruik was al van in het begin opgevallen, de verbruiksmeter gaf gemiddels 5.3 l / 100 km aan en dat was vroeger 6.1. Tank tot tank bevestigt dit enkel.

van 55 tot 130 in vierde ongeveer een seconde sneller
over het algemeen een motor die meer zin heeft :) (trekt harder door)
Waar ik vroeger bij even gas geven (voorbijsteken autostrade) meestal op 150 km/u uitkwam, durft hij nu doorschieten naar 170.
Pas op, ik ben geen hardrijder, mijn maximum ligt eigenlijk op max toegelaten + 7 km/u... Alleen, hij trekt zo vrolijk door dat je al snel in "rijbewijs kwijt" gebied belandt...
V-max is er ook afgehaald (was 230 km/u, belgische auto he) maar die wil ik niet testen. Banden kunnen 270 aan, dus ooit misschien wel eens in Duitsland, we zien wel. Hogere maximum snelheid is nooit mn doel geweest.

Werd geleverd met de isoftloader om de originele firmware terug te zetten. Dezelfde loader kan voorlopig nog niet overweg met de tuningsoftware. Dus je kan terug naar origineel , maar niet de tuning dr terug op, dat doet Rica dan voor je indien nodig. (als ik het goed begrepen heb, volledig gratis...)

Wat nog moet komen in de toekomst

1) Deactivatie EGR klep in software
2) Mogelijkheid om zelf de tuning soft terug te plaatsen.

Aan beiden wordt door Rica gewerkt.
MY2015 Volvo V40 D4 Summum R-Design Caspian Blue Metallic
Rica modified
TimothyJames
2nd Gear member

Dat klinkt goed! Jammer dat Rica geen "officiele" Volvo supported tuner is, anders had ik het ook nog wel op de mijne gewild.
Helaasch houdt de leasemaatschappij alles wat niet "officieel" is....

Geniet ervan! *zegt ie met een jaloerse ondertoon* :D
zakraket
4th Gear member

anixie schreef: Yep.

Verbruik gezakt (van max 900 km met een tank vol naar nu 1080 km met dezelfde tank)
Het verminderde verbruik was al van in het begin opgevallen, de verbruiksmeter gaf gemiddels 5.3 l / 100 km aan en dat was vroeger 6.1. Tank tot tank bevestigt dit enkel.

van 55 tot 130 in vierde ongeveer een seconde sneller
over het algemeen een motor die meer zin heeft :) (trekt harder door)
Waar ik vroeger bij even gas geven (voorbijsteken autostrade) meestal op 150 km/u uitkwam, durft hij nu doorschieten naar 170.
Pas op, ik ben geen hardrijder, mijn maximum ligt eigenlijk op max toegelaten + 7 km/u... Alleen, hij trekt zo vrolijk door dat je al snel in "rijbewijs kwijt" gebied belandt...
V-max is er ook afgehaald (was 230 km/u, belgische auto he) maar die wil ik niet testen. Banden kunnen 270 aan, dus ooit misschien wel eens in Duitsland, we zien wel. Hogere maximum snelheid is nooit mn doel geweest.

Werd geleverd met de isoftloader om de originele firmware terug te zetten. Dezelfde loader kan voorlopig nog niet overweg met de tuningsoftware. Dus je kan terug naar origineel , maar niet de tuning dr terug op, dat doet Rica dan voor je indien nodig. (als ik het goed begrepen heb, volledig gratis...)

Ik kan met de softloaded zelf terug naar standaard en viceversa.
V40 D2 R-Design | RICA 140pk/330Nm | Wit | R-Design Plus Line | Business pack Pro | Verwarmbare voorstoelen | Sensus Connect Touch - met navigatie | privacyglass | Dubbele bodem met bagagehouder
Wil je meer met je SCT? kijk hier
ferkeap
1st Gear member

anixie schreef: Yep.

Vooral nr 1 zou een succes kunnen zijn. :devil:
Fab1Man
2nd Gear member

Het ziet er naar uit dat Polestar iets gaat presenteren binnenkort: http://www.polestar.com/intl/2015/04/29 ... imisation/
R-driver
2nd Gear member

Fab1Man schreef: Het ziet er naar uit dat Polestar iets gaat presenteren binnenkort: http://www.polestar.com/intl/2015/04/29 ... imisation/

Ben benieuwd. (ook de prijzen)

Ik verwacht toch andere cijfers als van RICA.

Ook in verband garanties i.c.m. samenwerking Volvo.

We gaan het zien.
Huidig V60CC B5 (21)

V60 D4 R-Design Business sport GT8 my 2018

my 2015 V40 D4 R-design- osmium grey- 18'' V60 Ixion

V50 2.0d 2008 -
V50 R
6th Gear member

JustO
1st Gear member

795 euro voor 200 pk en 440 Nm... aardig bedrag... lijkt mij dat het qua werkelijke acceleratie zo goed als niets uit gaat maken. Misschien als het een betere gas reponsie geeft die niet op ECO staat ingesteld en eventueel de snelheidsbegrenzer er afgehaald wordt dat het het waard is ? En natuurlijk een Polestar badge :)

Nog even wachten totdat Polestar het officieel aankondigd maar dit lijken de getallen te zijn.
Laatst gewijzigd door JustO op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Tommm
1st Gear member

Polestar focust zich met name op het midden(toeren)gebied en gasrespons. Wellicht dat het verschil qua beleving dan toch nog iets meer is dan je van 10pk en 40NM zou verwachten. Ik vind 795 euro ook best duur voor het niet al te grote verschil.
Hieronder staan de resultaten van de tuning. Het valt me op dat ze hierbij de 99g versie vergelijken. Hoe denken jullie dat de leasemaatschappijen hier tegenover staan. Zal dit goedgekeurd worden aangezien de garantie behouden blijft? En is er nog een verschil in tuning van de 85g versie en de 99g versie aangezien de bakverhoudingen ook anders zijn?

Is er al iemand die ervaring heeft met het resultaat van de tuning:)?

Original Optimised
Power Mid-Range (hp) 163 176
Torque Mid-Range (Nm) 400 440
Power & Torque Mid-Range max (rpm) 1500-3000 1500-3000
Power Peak (hp) 190 200
Power Peak max (rpm) 4250 4000
Torque Peak (Nm) 400 440
Torque Peak max (rpm) 1750-2500 1750-2250
Acceleration 0-100 km/h (s) 7.4 7.3
Emission (g/km) 99 99
V40 D4 MY2015 R-Design Rebel Blue; 18'' Midir, Business Connect, Premium Audio, Verlaagd Sportchassis, DAB, Verwarmbare Voorruit, Regensensor, Getinte Ramen, 3 instellingen voor Stuurbekrachtiging.
V50 R
6th Gear member

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=67552
Hier staan al een paar reacties, leasemaatschappijen vinden het geen probleem. Garantie blijft en maandbedrag gaat alleen wat omhoog ivm aanschaf product en de mogelijke hogere slijtage van onderdelen. Standaard procedure bij dit soort aanpassingen icm een leasemij. En de uitstoot blijft 85gram, de 99 gram is voor de niet 14% d4. Site is nog niet aangepast voor specifiek nederlandse markt. (De vea is geintroduceerd met in principe 99gram, maar aangepast om te voldoen aan de 2014 normen (85gram).)
jeroenv_
2nd Gear member

Ik heb de mail ook gekregen van de dealer, maar €795 voor 10 pk en 40Nm extra?
Iets met no fokking way zeg maar, dat ze dat uberhaupt durven aanbieden.
MY15 V40 D4 Business R-Design \\// Rebel Blue \\// Business Pack Connect \\// 18" mat black Bor velgen
fret
3rd Gear member
Contacteer:

Ik ga er toch voor, ook al is het een bom duiten. Waarom? Met name de gasrepons vind ik behoorlijk lui in de D4 en ik hoop dat met de Polestar aanpassingen dat beter is. Dat het maar 10 pk extra is (wat toch niet echt uitmaakt omdat de snelheidsbegrenzing hetzelfde blijft), is voor mij geen issue. En 40Nm extra (toch 10%) is wel lekker...meer koppel is altijd goed.
Anyways, voor de 190pk die de D4 nu heeft, vind ik dat die paarden wel erg tam zijn en pas laat worden wakker geschud. In de (naieve?) hoop dat Polestar wel flink de zweep erover haalt dan maar.....

Keep you'all posted!
C40 TWIN MOTOR ULTIMATE - MY2024 - Daytona Violet Metallic - 20" velgen
Volvo XC40 D4 AWD R-Design Intro Edition - MY2018 - Bursting Blue - 20" velgen
Volvo V40 D4 Polestar optimized - MY2015 - Black - 18" Heico Volution X jetsers
Afbeelding
Get!em
3rd Gear member

Je ziet dat zowel de peak HP als de peak torque al eerder in de toeren gehaald wordt. Dus inclusief de geringe verhoging, voel je de kracht eerder en sneller. Het bereik van het max koppel wordt wel teruggebracht zo te zien.
fret
3rd Gear member
Contacteer:

Zojuist de Polestar "optimalisatie" kuur gehad. Eerste indruk? Zo had de auto vanaf het begin moeten zijn. Nu voel je tenminste dat er voldoende PK's inzitten. De kuur past uitstekend bij mijn rijstijl - ik draai bij voorkeur niet zoveel toeren met een dieselmotor - want vanaf een lager toerental komen de Nm's vrij en ook 'explosiever'; nu voel ik tenminste een schop onder de kont die ik node miste.
Morgen een afspraak in Duitsland dus meer ervaring met en hoe en wat van de tuning. De topsnelheid zal ongetwijfeld niet zijn gewijzigd, maar de souplesse en dynamiek van de motor lijken met sprongen erop vooruit te zijn gegaan. Maar goed, dat is de 'ervaring' na een kilometer of 40.
Nog een opmerking; de motor klinkt anders. Loopt wat anders rond en er lijkt een sisje ergens vandaan te komen. Wat dat is weet ik niet, maar aangezien er niets mechanisch gebeurd is, zal het erbij horen?
Eerste conclusie: zeker zijn geld waard want maakt de drivability van de auto stukken beter. Als je de kans krijgt het uit te proberen bij een dealer (in een demo of zo), moet je zeker er even aan ruiken.
Afbeelding
Tommm
1st Gear member

Goed om te horen dat het je V40 nu nog een stuk leuker heeft gemaakt fret. Ik had voor mezelf ook besloten dat ik toch ook graag deze polestar optimisation wilde laten doen, omdat ik soms net dat beetje extra mis. De D4 is een ontzettend soepele motor maar de echte acceleratie en het gevoel dat de auto behoorlijk snel aan voelt, mist soms een beetje. Ook ben ik het met je eens dat de gasrespons een stuk beter zou kunnen.

Helaas heb ik na contact met de leasemaatschappij (Athlon) te horen gekregen dat ze het niet toestaan. Zelf snap ik het niet helemaal aangezien er geen wijzigingen zijn in uitstoot, brandstofverbruik en garantie. Maar helaas! Ik vind het wel jammer:(

Voor degenen die wel de tuning mogen/kunnen doen: veel plezier ermee:)!
V40 D4 MY2015 R-Design Rebel Blue; 18'' Midir, Business Connect, Premium Audio, Verlaagd Sportchassis, DAB, Verwarmbare Voorruit, Regensensor, Getinte Ramen, 3 instellingen voor Stuurbekrachtiging.
V50 R
6th Gear member

Heb je uitgelegd dat je een volvo accesoire wil laten plaatsen, en dan polestar noemen, en motoroptimalisatie waarbij garantie door volvo NL behouden blijft? Athlon was vroeger erg makkelijk in dit soort dingen. Misschien heb je in eerste aanleg het woord tuning genoemd, dan schrikt de klantenservice direct en speelt het een standaard verhaaltje af dat het niet is toegestaan... ;)
Laatst gewijzigd door V50 R op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Tommm
1st Gear member

Ik heb het inderdaad genoemd zoals je het beschrijft;) Daarna nog gebeld en na een negatief antwoord nog meer mailcontact gehad ter verduidelijking. Ik wilde zeker weten dat ze begrepen wat het is en dat het inderdaad niet zomaar één of andere chiptuning is. Daarna kreeg ik als antwoord dat hij (relatiebeheerder) snapt wat ik bedoel en dat ze het intern nogmaals hebben besproken en dat ze er op dit moment voor kiezen om geen enkele vorm van tuning toe te staan. Dan blijft natuurlijk de vraag of ze het echt begrijpen en misschien niet toch afgeschrikt zijn en of het echt nogmaals is besproken. Maar aangezien ik al best wat moeite heb gedaan, zou ik niet weten wat ik nu nog meer zou kunnen doen:-(
fret
3rd Gear member
Contacteer:

@Tommm
Moeilijk verhaal als het niet je eigen auto is. Overdreven gezegd kan je ook zeggen dat er geen updates van de software (meer) mogen plaatshebben die bij elk garagebezoek worden ingelezen. Want ook die veranderen zaken die je als "tuning" zou kunnen omschrijven. Het gaat bij Polestar immers niet specifiek om meer vermogen, maar meer om de drivability te verbeteren. En de D4 schijnt er zuiniger van te worden (maar dat zal niet echt schokkend zijn).
Maar zoals gezegd; de eigenaar van de auto bepaalt wat wel en niet is toegestaan! En daarom hebben wij op het bedrijf gekozen voor aankoop van de auto (en omdat ik niet met bijna versleten banden willen rijden die de leasemaatschappij nog wel acceptabel vindt en uitstelt tot een volgende beurt). Bovendien is het (veel) goedkoper. Mits je fatsoenlijk met je auto omgaat natuurlijk.
Afbeelding
V50 R
6th Gear member

Tommm schreef: Ik heb het inderdaad genoemd zoals je het beschrijft;) Daarna nog gebeld en na een negatief antwoord nog meer mailcontact gehad ter verduidelijking. Ik wilde zeker weten dat ze begrepen wat het is en dat het inderdaad niet zomaar één of andere chiptuning is. Daarna kreeg ik als antwoord dat hij (relatiebeheerder) snapt wat ik bedoel en dat ze het intern nogmaals hebben besproken en dat ze er op dit moment voor kiezen om geen enkele vorm van tuning toe te staan. Dan blijft natuurlijk de vraag of ze het echt begrijpen en misschien niet toch afgeschrikt zijn en of het echt nogmaals is besproken. Maar aangezien ik al best wat moeite heb gedaan, zou ik niet weten wat ik nu nog meer zou kunnen doen:-(
Dat ze het ondanks je nette subtiele aanpak nog afwijzen is wel bijzonder. Wellicht even nagaan welke leasemij het wel toestaat en dan met dat lijstje eens telefonisch contact zoeken over een paar weken... :)
zonoskar
3rd Gear member
Contacteer:

Woensdag wordt mijn V40 ge-polestar-t. Ik ben benieuwd. Gelukkig wou mijn leasemaatschappij wel meewerken, dus gewoon in het pakket opgenomen.
Volvo V40 VEA D4 MY2015 Business R-design Rebel blue Polestar.
Plaats reactie

Terug naar “V40”