Even voorstellen, Rebel Blue V40 T3 R-Design

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
CHRISITO
4th Gear member

Op maat bij br performance.
Godtoh
3rd Gear member

Heb zelf een t4 en sinds 2 weken met polestar. In het begin merk je er weinig van, pas na een paar 100km komt de tune wat beter tot zijn recht. Het gaat allemaal wat soepeler en sneller vanaf de 3e versnelling. Of het de 795 euro waard is tov een normale t4... Ik twijfel nog. Ja het rijdt wat leuker en de turbo hoor je wat meer. Maar goed... Positieve, ik kreeg er een polestar polo shirt bij voor nop.

Standaard t4 is al best vlot dus om nu nog naar Rica te gaan. Kan je beter sparen voor een hybrid turbo conversie zoals ze worden aangeboden voor de fiesta st. Ga je naar 290pk met je 1.6.
Laatst gewijzigd door Godtoh op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
larssw
1st Gear member

Godtoh schreef: Heb zelf een t4 en sinds 2 weken met polestar. In het begin merk je er weinig van, pas na een paar 100km komt de tune wat beter tot zijn recht. Het gaat allemaal wat soepeler en sneller vanaf de 3e versnelling. Of het de 795 euro waard is tov een normale t4... Ik twijfel nog. Ja het rijdt wat leuker en de turbo hoor je wat meer. Maar goed... Positieve, ik kreeg er een polestar polo shirt bij voor nop.

Standaard t4 is al best vlot dus om nu nog naar Rica te gaan. Kan je beter sparen voor een hybrid turbo conversie zoals ze worden aangeboden voor de fiesta st. Ga je naar 290pk met je 1.6.
Welke tuner doet die hybrid turbo upgrade?
2015 Volvo V40 T3 R-Design | [bcolor=#0080FF]Rebel Blue[/bcolor] | 18" Ixion II | Business Pack Pro + Winter Line | RICA tuning | K&N luchtfilter | Eibach 30mm verlaagd
Godtoh
3rd Gear member

Pumaspeed, maar dat is puur voor ford. Het is een Ford blok dus met wat geluk past alles. Als de onderdelen passen zou ik eens vragen of European tuning of fasttech je kan helpen met een map op maat.

Persoonlijk denk ik dat je voor dat geld beter de t5 had kunnen kopen.
larssw
1st Gear member

Als ik dan naar het totaalplaatje kijk wordt dat wel een hele dure grap... De injectoren, in- en uitlaatsysteem, brandstofpomp, etc. moeten allemaal aangepast worden, en dan nog de vraag of de versnellingsbak het allemaal wel leuk gaat vinden, haha. Ik blijf de komende tijd nog lekker met het Polestar chipje rondrijden, upgrades die ik over een bepaalde tijd zeker overweeg zullen een ander uitlaatsysteem + Rica chip zijn. Goed te doen, met een vermogenswinst die ik al voldoende vind!

Ik zal vanavond wat meer foto's gaan plaatsen van het beestje, gisteren heb ik eindelijk m'n 18" Ixion's binnen gekregen en gelijk eronder gezet, ik reed namelijk nog op 'schrale' 17-inch Freja's ;-)
2015 Volvo V40 T3 R-Design | [bcolor=#0080FF]Rebel Blue[/bcolor] | 18" Ixion II | Business Pack Pro + Winter Line | RICA tuning | K&N luchtfilter | Eibach 30mm verlaagd
larssw
1st Gear member

Hoppa... Voor het mooie moet 'ie nog een beetje zakken, maar ik vind hem al retedik zo!

Afbeelding

En hét embleem mag niet ontbreken natuurlijk:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door larssw op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
CHRISITO
4th Gear member

dus eigenlijk een T 4 :)
larssw
1st Gear member

Ja, dan zal ik vrijwel op dezelfde cijfers uitkomen als de oude T4 met Rica chip :)
Godtoh
3rd Gear member

Nu gelijk aan een T4 idd, straks met Rica is het een T4 met Rica chip. Je houdt alleen de iets langere overbrengingen tov een T4.

Mooie auto hoor :)
larssw
1st Gear member

Kogel is door de kerk: volgende week woensdag wordt de ECU door Rica gechipt... Dan gaat het vermogen van 180pk/240 Nm naar een nette 200pk/304 Nm. Ik heb vd week in een andere T3 gereden die was voorzien van Rica tuning en dat reed toch wel érg prettig hoor, vooral met dat extra koppel!

Ik zal hier m'n uitgebreide bevindingen plaatsen zodra de tuning in m'n auto is geladen :)
CHRISITO
4th Gear member

ben ook eens benieuwd naar de waarden die Rica in je ecu gaat zetten . is dit software opmaat en ook met dynorun?
larssw
1st Gear member

Nee dit is hun kant en klare software. De andere T3 waar ik in reed haalde met deze 'standaard chip' 209 pk en 320 Nm op de dyno op RON98, dus ik heb goede hoop ;)
CHRISITO
4th Gear member

Ga je ook een sportluchtfilter zetten? Enig idee of dit kan na de tuning?
V40-4ever
2nd Gear member

Een sportluchtfilter kan in een standaard auto en meestal ook prima in een getunede auto.
Volgens mij adviseert alleen de 100% op maat tuner eerst je gewenste wijzigingen (bv uilaat, luchtfilter, kat) te doen en als laatste te tunen voor een optimaal resultaat.
Bij turboaanpassingen moet het logischerwijs zelfs achteraf.
larssw
1st Gear member

Bij tuning op maat kun je idd eerst beter je auto 'stage 0' maken door bovengenoemde zaken aan te pakken, zo haal je het beste resultaat.

Een verbeterd luchtfilter of een verbeterd lucht inlaattraject is sowieso altijd beter, ik denk er daarom ook sterk over na om de K&N 57i kit nog te monteren.

De komende tijd eerst maar even rondrijden met enkel de Rica chip en kijken hoe dat voelt en bevalt! De chip zit er sinds gisteren in en ik ben nu eerst het restant RON95 in de tank rustig aan het oprijden voordat ik echt kan gaan 'vlammen' op RON98 ;)
CHRISITO
4th Gear member

Mijn tuner zei me dar het weinig zin had om 98 te tanken als je er voor altijd 95 ron rijdt. 98 is goed voor altijd sportief rijden en van sportluchtfilters hoor je de gekste dingen. Ik ga ook een sportfilter zetten maar is kostelijk en of het nut heeft? Hoor je ook de gekste dingen.
V40-4ever
2nd Gear member

CHRISITO schreef: Mijn tuner zei me dar het weinig zin had om 98 te tanken als je er voor altijd 95 ron rijdt. 98 is goed voor altijd sportief rijden en van sportluchtfilters hoor je de gekste dingen. Ik ga ook een sportfilter zetten maar is kostelijk en of het nut heeft? Hoor je ook de gekste dingen.
Wat je allemaal hoort zegt niets
Meten is weten, metingen hebben uitgewezen dat de meeste luchtstroomverbeteringen tussen de 3 en 15pk op leveren.
Wat jouw tuner zegt zegt ook niets, metingen hebben bewezen dat Ron98 en Ron102 een paar Pk winst oplevert tov 95
Google maar, talloze tests over te vinden.
larssw
1st Gear member

CHRISITO schreef: Mijn tuner zei me dar het weinig zin had om 98 te tanken als je er voor altijd 95 ron rijdt. 98 is goed voor altijd sportief rijden en van sportluchtfilters hoor je de gekste dingen. Ik ga ook een sportfilter zetten maar is kostelijk en of het nut heeft? Hoor je ook de gekste dingen.
Het is een kwestie van waarop je auto is gemapt/getuned/afgesteld, en of de auto zelf een flexfuel/pingel sensor aan boord heeft.

V40's komen standaard uit de fabriek rollen afgesteld op RON95, de Polestar tuning is ook op basis van deze brandstof ontwikkelt. Rica daarentegen mapt ECU's op basis van RON98 voor optimaal resultaat. Moderne auto's hebben vaak een flexfuel/pingel sensor waardoor je alsnog RON95 - in een op RON98 afgestelde auto - kunt tanken, maar wordt de ontsteking door deze sensor anders getimed om op die manier niet te gaan 'pingelen' en zo motorschade te voorkomen.

RON98 tanken in een on-gemapte auto met turbomotor zal trouwens ook het vermogen en de souplesse ten goede komen, al is het erg minimaal. Met RON98 vindt de ontsteking in de motor eerder plaats, waardoor beter, vanwege het hogere octaangehalte. Kwalitatief goede RON98, zoals bijv die van de BP, houdt je motor ook nog eens lekker schoon van binnen!

Hele studie hoor, haha 8-) Toen ik nog in m'n Subaru's reed moest ik wel RON98 tanken om zo de boel een beetje heel te houden... :lol:
larssw
1st Gear member

Even een update'tje omtrent de Rica tuning voor diegene die het interessant vinden:

Ik heb bijna één tank - Competition 102 octaan - leeg gereden en de tuning bevalt me super! Zowel de extra pk's als het toegenomen koppel is duidelijk voelbaar t.o.v. standaard en Polestar tuning. Verbruik lijkt zelfs iets te zijn afgenomen, maar aangezien ik m'n blok nog moet "losrijden/inrijden" verwacht ik nog iets meer v.w.b. prestaties en verbruik... Tot zover in ieder geval blij met de tuning!!

Ik ben trouwens ook van plan de uitlaat sierstukken te gaan veranderen, maar weet iemand wat de diameter van de uitlaatpijpjes aan de einddemper is, haha?! :D 2,5 inch / 63 mm is doorgaans normaal, maar na een snelle blik geworpen te hebben lijkt me dat te groot... Toevallig iemand die dit weet?

Afbeelding
CHRISITO
4th Gear member

misschien ineens een heico volledige uitlaat :)
Plaats reactie

Terug naar “V40”