Met automaat de bergen in

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Peveo
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 22.03.2015 - 09:38

Ik vroeg me af hoe het rijden met een automaat in de bergen eigenlijk gaat.
Om precies te zijn in een situatie dat je gewoon de stand D gebruikt maar dat je geconfronteerd wordt met een toch wel stijl stukje weg en de auto er duidelijk moeite mee heeft.
Als je in zo'n situatie snelheid verliest hoe los je dat dan op?
Tijdens het rijden terug schakelen net als met een schakelbak is er niet bij ....
De bergen in met een vol geladen auto leverde me met mijn vorige (Schakel) auto nogal eens fors snelheids verlies op .
Gebruikersavatar
kevinwalter
5th Gear member
Berichten: 1207
Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
Locatie: Leusden
Contacteer:

Peveo schreef: Tijdens het rijden terug schakelen net als met een schakelbak is er niet bij ....
Gewoon je pook in 4 zetten. Dat is het beste in de bergen. Meer circulatie van je olie is betere koeling.
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

inderdaad, beetje afhankelijk van de heling gebruik maken van die 4-3-2-L. In ieder geval toeren blijven maken.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Peveo
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 22.03.2015 - 09:38

Mij gaat het met name om stukken snelweg zoals bv in de ardennen( net na Luik krijg je zo'n leuke klim) waarbij je ineens een wat stillere klim krijgt.
Maar ik zal de weg wel eens gaan rijden in 4 zoals voorgesteld.
Dank voor de reacties
Gebruikersavatar
Hksvs
2nd Gear member
Berichten: 157
Lid geworden op: 24.07.2012 - 22:48

Weet niet wat voor blok je hebt, maar ik heb er totaal geen moeite mee gehad, met onze V70n 2.5T geartronic. Gewoon in z'n D gelaten en hij sleurde ons overal overheen.
EX30 Single Motor Extended Range Plus
V70 3.2 Summum Heico
V70 2.5T Geartronic Momentum
V50 1.8 Kinetic
460 2.0 GLT
440 1.7 GLE Highway
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Hksvs schreef: Weet niet wat voor blok je hebt, maar ik heb er totaal geen moeite mee gehad, met onze V70n 2.5T geartronic. Gewoon in z'n D gelaten en hij sleurde ons overal overheen.
Dat is het probleem met de sterke motoren, die sleuren gewoon door. Ook met lage toeren. En daar wringt de schoen; om de olie van de bak te koelen, heb je toeren nodig zodat de olie rondgepompt wordt. Gewoon in D loop je grote kans dat de bakolie verbrand met stevige kans op schade aan de bak als gevolg.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29552
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Gewoon met iets hogere toerentallen rijden en je hebt geen problemen in heuvelachtig terrein.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Sportstand of handmatig terugschakelen helpt prima.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
Peveo
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 22.03.2015 - 09:38

Mijn V is van 2002 , gewoon 2.5 blok met standaard automaat.
Van dat toeren maken en koelen wist ik niet , weer wat bij geleerd over een geweldige auto.
Tis mijn eerste V70 mensen ( sinds 5 maanden) en geniet er nog elke dag van....
Gebruikersavatar
Fredraket
4th Gear member
Berichten: 721
Lid geworden op: 08.03.2015 - 00:55
Locatie: Wierden

Met losse auto laat ik hem gewoon in D staan, met de caravan erachter lekker met de hand schakelen en zorgen dat ik rond de 2000 rpm blijf.
Groeten, Freddy

MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL

Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
M&M
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 31.08.2008 - 12:00
Locatie: Haarlemmermeer

Sportstand volgens mij heb ik die niet. Wel manual mogelijk maar eigenlijk nog nooit gebruikt.
Volvo
Huidig:C30 sport, C70 T5

(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)

overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
Gebruikersavatar
Plein69
4th Gear member
Berichten: 541
Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
Locatie: Voorschoten

Als ik de heuvel bij luik neem met 120 op cc met vouwwagen er achter schakelt hij automatisch terug naar 4 en ga ik met 4000 toeren onverminderd met 120 door.

Belangrijkste in de bergen heuvel op is toeren. Bij meer toeren word het blok en de automaatbak beter gekoeld omdat er door het hogere toerental meer circulatie is.
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21182
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Fredraket schreef: Met losse auto laat ik hem gewoon in D staan, met de caravan erachter lekker met de hand schakelen en zorgen dat ik rond de 2000 rpm blijf.
Dat zal dan het verschil zijn met de nieuwe GT8 D4 en de oude GT6 D5 (Polestar 205pk)
Mijn XC tokkelt uit zichzelf met 1900tpm omhoog op koppel, ook zonder caravan te laag en met relatief weinig snelheid ook weinig koeling..
Ik schakel in de bergen altijd zelf en houd iig 2500tpm aan.
Overigens was dit voorbeeld in Fiss Oostenrijk, een best wel stevig klim.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Peveo
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 22.03.2015 - 09:38

Als ik de heuvel bij luik neem met 120 op cc met vouwwagen er achter schakelt hij automatisch terug naar 4 en ga ik met 4000 toeren onverminderd met 120 door.
Precies Plein 69, die heuvel had ik in gedachten, dat is zo'n klim die lineair door blijft gaan .
Met een volgeladen Ford Mondeo schakelbak moest ik altijd terugschaleken en planken om op 100 te blijven.
Die had er echt moeite mee en ik ben daarom benieuwd hoe mijn bescheiden V70 2.5 dat gaat doen.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

hij zal prima boven komen maar voor behoud van je bak is aan te raden om terug te schakelen. Mag ik het zo samenvatten?
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29552
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is een prima samenvatting nu nog de uitvoering maar daar gaat het toch vaak mis.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

dat is een ieders eigen verantwoording, toch Leo :)
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29552
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is helemaal waar maar dan moet je niet raar opkijken als het misgaat bij het niet opvolgen van de goedbedoelde tips.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Peveo
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 22.03.2015 - 09:38

Het is me duidelijk dat ik dus flink de toeren er op moet houden( 3000-3500 ?) dus in. Stand D of 4.
Maar nu schiet me gelijk wat anders in het hoofd.....
Hoe gaat het met afdalen? Als je dan in D of 4 naar beneden snelt is gas loslaten dan genoeg?
Gisteren wat heuvels in Zuid-Limburg gedaan en dat ging allemaal vrij vlot, ook naar beneden ( moest wel afremmen).
Nonde, nog veel te ontdekken ..
Gebruikersavatar
Buurtje
3rd Gear member
Berichten: 399
Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31

De stelregel is: in dezelfde versnelling omlaag als omhoog.
Dat is om te voorkomen dat je constant met de voet moet bijremmen. (wél altijd met de voet blijven remmen voor een bocht natuurlijk)

Je kunt zelf aanvoelen of je auto zonder bijremmen de gewenste snelheid houdt. Zo niet, dan terugschakelen (de motor zal dan in de toeren schieten).
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”