Terug naar Volvo en wat een verademing...

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Hansvv50
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 08.08.2015 - 09:15

Na een korte uitstap naar een renault megane weer terug naar Volvo.
Kort na de geboorte van onze zoon gingen wij een weekje op vakantie en liep tegen wat ruimte probleempjes aan :D .
Noodgedwongen de auto van mijn vader geleend (v40 uit '00), voor de renault jarenlang s40 gereden. Direct viel me weer op hoe extreem lekker de stoelen zitten en dat voor een auto die 7 jaar ouder is.
Na een aantal maanden op internet en op dit forum veel te hebben gelezen besloten een v50 te kopen. Gezien het aantal km p/jaar (30000) voor een diesel gekozen.
Uiteindelijk geworden een v50 D5 geartronic momentum uit 2006 en Damn!! Wat rijd ie fantastisch!!, verbruik 1:14 (wel flink) ben ik uitermate tevreden.
Lang getwijfeld over de 2.0d maar toen ik deze tegenkwam bij een Volvo specialist was ik verkocht.
Gebruikersavatar
m-kliko
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 06.07.2015 - 14:50
Locatie: Prov. Utrecht

Gefeliciteerd!

Foto's volgen? :D
Volvo S40 2.4i GT Edition II - Black and White

Je kan nooit teveel PK's hebben. :D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28838
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat klinkt goed een V50 met een echte 5 cilinder diesel.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Hansvv50
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 08.08.2015 - 09:15

Foto V50

Zou moeten werken :)
Gebruikersavatar
ijsga
5th Gear member
Berichten: 1090
Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
Locatie: Zaandam

Mooie V50! Zweedse import van Hennes?
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Gebruikersavatar
ibo
2nd Gear member
Berichten: 72
Lid geworden op: 28.07.2015 - 08:00
Locatie: Limburg

Zo, die ziet er heel mooi uit!
Volvo S60 2.0T
Toyota Supra 1JZ-GTE-VVTI (270pk)
Peugeot 406
Peugerot 405
Opel Kadet
Citroen GS
Peugeot 204
BG_Volvoforum
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 21.02.2012 - 15:33

Vraagje; hier in Belgie betaal jeserieus meer aan belastingen en taksen op een D5 tov een 2.0D, is dat ook zo in .NL?

Hans, ben stikjaloers op je, heerlijke wagen heb je daar.

Ibo, 7.7l, ben jee een rustige rijder of gebruik je geregeld die 203 pk? 7.7l klinkt heel aantrekkelijk, ik had diezelfde motor op het oog voor mijn volgende, maar ik hoorde over 2 nadelen; 1 verbruik zou rond de 10l liggen, 2 trekkracht komt pas los op hogere toeren?
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

in nederland hebben we 2 , ofwel 3 taksen
1e bij de aankoop betaal je BPM ( op een wagen van 50.000 euro ca 7.000€ belasting)
2 de wegen belasting gaat per 50 kilo gewicht omhoog
met aparte tarieven voor benzine, (goedkoopste) gas (midden prijs) en diesel (de duurste )
en als klap op de vuurpijl is het tarief ook nog eens verschillend per provincie
3 de benzine taks (ca 1 euro per liter)
dus beste Belg, klaag maar niet, nergens is autorijden zo duur als in Olland

http://www.belastingdienst.nl/rekenhulp ... belasting/
Laatst gewijzigd door evert65 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

In NL loont het behoorlijk om gewon een iets dikker blok te nemen mits ie in dezelfde gewichtsklasse valt. Desondanks is de wegenbelasting in BE om te lachen. Hoorde laatst van een Honda Acccord 2.2 diesel, die slechts 450euro per jaar hoefde te betalen.. Voor een auto in regionen 1500kg en diesel betaal je bij ons zo'n 400 per kwartaal..
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Gebruikersavatar
ibo
2nd Gear member
Berichten: 72
Lid geworden op: 28.07.2015 - 08:00
Locatie: Limburg

BG_Volvoforum schreef: Ibo, 7.7l, ben jee een rustige rijder of gebruik je geregeld die 203 pk? 7.7l klinkt heel aantrekkelijk, ik had diezelfde motor op het oog voor mijn volgende, maar ik hoorde over 2 nadelen; 1 verbruik zou rond de 10l liggen, 2 trekkracht komt pas los op hogere toeren?
Ik ben inderdaad een rustige rijder. Voor mijn woon-werk verkeer rij ik dagelijks 38 km enkele reis, waarvan ca 8 km bebouwde kom en 30 km autoweg. Van die 30 km zijn er 15 km met spitsstrook, dus max 100km/uur.
Afgelopen weekend ben ik naar Keulen geweest, en heb daar stukken 150 en ook even 200 gereden. Bij 150 geeft de boordcomputer een verbruik van rond de 1/10 aan. Bij 200 durfde ik niet meer te kijken...
Bij 120 verbruik volgens BC 1/15 en bij 100 1/17. Dus als je lange stukken autoweg rijdt kun de het verbruik aardig laag houden.
Aan trekkracht bij lage toeren geen gebrek, als ik me niet vergis heeft hij zijn max koppel al bij 1800 rpm.
Ik verwacht met mijn verbruik rond de 1/13,5 uit te komen, maar zoals gezegd, ik hoef niet zo nodig in 7,7 sec van 0 naar 100.

Uit vergelijking van de snelheid met de gemeten snelheid op mijn TomTom is me overigens gebleken dat de snelheidsmeter van de Volvo een mooie contante afwijking naar beneden heeft van 3 km over het gehele traject van 50 km/u tot 200 km/u.

Voordat ik deze auto kocht heb ik ook proefgereden in een Lexus IS 250 SportLIne. Een geweldige auto, maar de Volvo heeft in mijn beleving meer power...

Voor de aanschaf had ik ook mijn twijfels in verband met het verbruik van de 2.0T maar ik heb er geen sec spijt van gehad. Zeker niet met die benzineprijzen België...

Overigens: Qua brute trekkracht was de Supra onverslaanbaar (qua verbruik ook :-) )
Laatst gewijzigd door ibo op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S60 2.0T
Toyota Supra 1JZ-GTE-VVTI (270pk)
Peugeot 406
Peugerot 405
Opel Kadet
Citroen GS
Peugeot 204
Hansvv50
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 08.08.2015 - 09:15

De wegenbelasting is helaas ten opzichte van de 1.6d/2.0d, 1 tarief hoger door het gewicht. Ik heb dit wel in mijn afweging meegenomen maar de beurten bij de garage, op 60000 km 1 beurt minder en wel een echt Volvo blok maakte het verschil.
Verbruik ligt bij mij nu op 6,4l (elke dag 70 km woon/werk verkeer)
Koendp
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 20.10.2013 - 22:19

Ik ben zelf van een S40 2.0D naar een S60 2.4D gegaan en de jaarlijkse verkeersbelasting is niet zo veel veranderd hoor. Rond de 400 euro voor de 2.0, 580 voor de 2.4. Dus voor die 180 euro moet je het niet laten.

Sinds de laatste belastingswijziging is de BIV (de belgische BPM) teruggebracht van 5000 Euro naar 500 voor een diesel van 215 pk! (In Wallonie en Brussel is het geloof ik nog altijd 5000 euro)

En kwestie van verbruik, gemiddeld rond de 7 liter per 100 km, dus dat valt nog goed mee.
Volvo S60 2012 D5 GT
ex: S40 2005 D2.0
BG_Volvoforum
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 21.02.2012 - 15:33

Dag Koen,

ik moet dringend de taksen nog eens opsnorren, ik heb nog altijd de getallen van 9 jr terug in mijn kop hangen, maar nu geldt de CO uitstoot als norm. Een 2.4 van 215 pk was vroeger minstens 13 fiscale PK, asl het geen 14 was, de taks toen was factoren meer dna 580, maar dat is nu inderdaad een lachertje geworden.

Ik heb destijds een 2.0D en geen D5 genomen net owv de gigantastische taksverschillen tssn beide, en toen was een D5 163 PK tov de 136 vd 2.0D. (Kwam toen nog bij dat de D5 enkel als automatt geleverd werd, en niet het nieuwe type DCT maar nog een echte oude automaat).

7l/100km, rij je sportief? Is het een automaat?

Dringend opzoekwerk verrichten....
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8458
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

BG, je wil echt niet weten wat ze in NL aan verkeersbelasting moeten betalen....

Wij hebben een D3 2.0 met 150pk en een D3 AWD 2.4 met 163PK en het jaarlijks verschil in wegenbelasting is 200 euro, doe mij dan maar de 2.4 :-)
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Koendp
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 20.10.2013 - 22:19

Mijn D5 van 2012 heeft Geartronic 6 versnellingen voorwielaangedreven. Rond de 156 CO2's - Euro 5. Gemiddeld verbruik niet onder de 6 liter of boven de 8 liter te krijgen - courant 7 liter met 50% autosnelweg 140 km/u en 50 % buitenwegen/stad. Zo sportief als mogelijk: spurten van de ene verkeersdrempel naar het volgende rood licht :-)

Apropos: voorlopig hebben de CO2's geen invloed op de jaarlijkse verkeersbelasting hier: is altijd vast 590 euro. Zie ook: https://belastingen.fenb.be/vfp-portal- ... asting.htm
Die CO2's hebben invloed op de BIV - inschrijvingstaks. Maar dit hangt ook af van de leeftijd van de auto en de euronorm.

Ik zie hier zonet dat Volvo geen 2,4 diesels meer levert in het nieuwe gamma? Het zijn precies allemaal 2 liter 4 cylinder motoren. Maar de D5 heeft nu al 225 pk :-) en dus nog minder verkeersbelasting bij ons.
Volvo S60 2012 D5 GT
ex: S40 2005 D2.0
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8458
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

De D4 AWD in de XC70 is nog een 2400cc 5 cyl
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28838
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is dan nog de uitzondering op de nieuwe motorenpolitiek van Volvo.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”