Modus Hybride werkt niet goed

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

jvov60 schreef:
rsnhakan schreef:
jvov60 schreef: Dank. 3 minuten dus. Jammer. Zou van mij wel 15km uit de accu mogen trekken als de auto dan koel is...
Zo veel mensen zo veel wensen :)
Helemaal waar. Maar feit is dat de koeling op deze manier zinloos is als je niet aan de kabel hangt.
Blijkbaar kost het dermate veel energie dat het niet anders kan. Anders beginnen mensen weer te "zeuren" van mijn accucapaciteit is te veel afgenomen doordat ik 10-20 minuten heb gekoeld :)

----

Even een algemene vraag. Ik heb soms de airco uit staan en zo ook de ventilator. Betekent dit dat het accupakket dan niet gekoeld wordt of verloopt die koeling via een ander circuit?
IV39
4th Gear member

IkeV70 schreef:
Er wordt in de handleiding wel gemeld dat wanneer je de automatische verwarming uitzet de dieselmotor vaker aan kan slaan om in hybrid en pure te voorzien in de verwarmingsbehoefte.

Nouja, hoe dan ook. Veel informatie beschikbaar, maar ik mis nog steeds een compleet overzicht van de temperatuurhuishouding. Niet dat dat een belemmering is bij dagelijks gebruik. Maar ik zou graag nog meer (technische) info krijgen.
In geval van koeling lijkt dit precies andersom te zijn. Als de automatische verwarming (in dit geval koeling) aanstaat slaat de dieselmotor juist meer aan.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
IV39
4th Gear member

rsnhakan schreef:
Even een algemene vraag. Ik heb soms de airco uit staan en zo ook de ventilator. Betekent dit dat het accupakket dan niet gekoeld wordt of verloopt die koeling via een ander circuit?
Ik neem aan dat dit automatische geregeld wordt. Het antwoord op je vraag heb ik niet maar wat ik wel weet en dat kan van belang zijn met deze hitte dat de ventilator ook zorgt voor de koeling van je audio. (al zal je de airco met deze temperaturen waarschijnlijk wel aan hebben staan ;)).
De ventilator laat ik meestal op 1 streepje staan als ik met open dak rij.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Volvo V60 D6 Pih
Cruzy
1st Gear member

Ik heb sinds maart dit jaar ook een V60 PIH en heb af en toe, ik gok om de drie tot vier weken, exact dit verschijnsel. Zo lijkt het tenminste.
Heb mijzelf speciaal geregistreerd om hier mijn ervaring neer te zetten, want de dealer kan er niet veel over zeggen en het komt hen niet bekend voor.
Toen het op 25 mei j.l. optrad, heb ik direct daarop een mail gestuurd naar de manager van mijn Volvo vestiging. Voor het gemak zal ik het bericht (deels) kopiëren:
Vanmiddag rond 13:30 uur reden wij van Zoetermeer naar Amsterdam op de snelweg. Op een bepaald moment was de accu volledig leeg (van de electro aandrijving), het streepje stond echt helemaal onderaan, iets wat ik vrijwel nooit meemaak, meestal blijft ie wel ca. 10% daarboven hangen. Vervolgens kwamen wij op de ringweg A10 bij Amsterdam en viel het mij op dat de accu voor ca. 45% geladen was (vlak onder het middelste streepje). De V60 heeft de hele rit in de Hybride stand gestaan, hier heb ik nog extra op gelet. Ik heb in geen geval het Save knopje gebruikt. Ook gecontroleerd, het lampje was echt uit. Vervolgens na de afrit bij het verkeerslicht aangekomen en vanwege het rode licht stilgestaan.
Vrijwel direct viel ons een vreemde lucht op, deed ons denken aan warme/hete electronica, een kenmerkend luchtje, maar niet exact kunnen definiëren wat. Even raampjes open, maar het kwam niet van buiten.
Ook vreemd: de dieselmotor bleef lopen bij stilstand, ondanks dat de accu bijna halfvol was en de auto in Hybride stand stond. Switchen tussen Power en Pure modus hielp niet, in Pure reed de auto wel electrisch en was de dieselmotor uit, maar zodra ik 'm in Hybride zette, sloeg de diesel direct weer aan. Ook als we stil stonden. Een stukje verderop veilig gestopt en het contact uitgezet. Daarna weer gestart, toen leek alles weer in orde. In de hybridestand sloeg de dieselmotor af en pas bij wat extra gasgeven tijdens het rijden schakelde deze weer bij. Alles weer normaal leek het.

5 Minuten later waren we op de plaats van bestemming. De vieze lucht bleef nog een beetje hangen en heb de motorkap geopend. De doordringende lucht van hete electronica kwam me direct tegemoet en kwam duidelijk onder de motorkap vandaan.
Omdat de auto verder geen storingen aangaf, het rijden op zich weer normaal leek te zijn en een wegenwacht (Volvo On Call) waarschijnlijk ter plekke toch geen diagnose zou kunnen stellen, heb ik besloten het erbij te laten en jullie via deze mail hiervan op de hoogte te stellen.
Ik blijf het een vreemd gedrag vinden, dat de auto uit zichzelf besluit te gaan laden en daarbij ook wat gaat stinken. De motor blijft draaien in Hybride modus en gaat niet uit, afijn, het lijkt erg op de ervaring van IV39.
Is dit normaal gedrag of moet ik hier meer werk van maken?
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Klinkt als het roetfilter. Weet ik bijna wel zeker. De verschijnselen die je noemt heb ik zelf ook meegemaakt namelijk.
Autozoeker
5th Gear member

ik maak dit elke 600-700 km mee. heb dealer om opheldering gevraagd , maar verder dan dat het zo hoort kom je niet. ik vind het ook moeilijk te geloven waarom je elke 600-700 km filter moet schoonmaken.

let maar goed op wanneer de auto opeens sloom/traag aanvoelt. kijk dan bij my car / stroomtoevoer. dan zie je duidelijk dat hij aan het laden is.

ook onbegrijpelijk dat ie het ook gaat doen als je nog een streepje diesel heb. dat is te idioot voor woorden

overigens kan je op pure drukken en weer hybrid dan houdt ie ermee op. als je kan achterhalen wat de reden is zou ik dat ook graag weten.

als het echt filter schoonmaken is zou je niet kunnen onderbreken door even naar pure te gaan. denk dat het meer iets is van batterij gezond houden.
Laatst gewijzigd door Autozoeker op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Het filter wordt schoon gemaakt. Dit kun je een aantal keer onderbreken door tussen Pure en Hybrid te schakelen, maar op een gegeven moment gaat die roetfilter vol zitten en dan heb je pas een probleem.

Ik denk dat die onderbreking er in zit om bijv. in een parkeergarage toch nog op elektriciteit te kunnen rijden ipv op de diesel die ook nog een regenereert (zorgt voor stankoverlast).
Autozoeker
5th Gear member

wat heeft accu opladen met roetfilter regeneratie te maken dan? waarom zou dat samen moeten vallen. roetfilter schoonmaken ok, accu laden begrijp ik niet. hij blijft toch gewoon laden, ook al heb je de vorige dag nog met volle accu gereden. beetje vreemd
Cruzy
1st Gear member

Autozoeker schreef: wat heeft accu opladen met roetfilter regeneratie te maken dan? waarom zou dat samen moeten vallen. roetfilter schoonmaken ok, accu laden begrijp ik niet. hij blijft toch gewoon laden, ook al heb je de vorige dag nog met volle accu gereden. beetje vreemd
Exactly my point :)

Als dit een normaal verschijnsel is wat ingeprogrammeerd is, om vooralsnog onbekende reden, dan kan ik er mee leven. Maar als zelfs de dealer het niet weet...
Het scheelt al dat er meer mensen zijn die dit hebben.

Ik heb nog nooit een minder vermogen opgemerkt.
RichieB
6th Gear member

Je kan bij de meeste dealers het woordje "zelfs" wel weglaten hoor. Ze kunnen het altijd voor je navragen bij Volvo-NL in Beesd.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Doordat de accu wordt opgeladen, wordt de motor zwaarder belast en dit heeft weer invloed op het reinigingsproces van het roetfilter. Deze vraag hadden we ooit gesteld in Beesd volgens mij, aangezien het antwoord mij nog is bijgebleven.
Autozoeker
5th Gear member

reinigen is het doel niet bijzaak. je kan ook reinigen zonder de accu te laden. maar goed we zullen er wel nooit achter komen
IkeV70
5th Gear member

Wat de reden ook is, het is wel normaal. Alle pih's laden de accu tijdens roetfilter regeneratie.

Mogelijke reden: aangezien er toch al extra brandstof verbruikt wordt om extra hitte te genereren, probeer er dan gelijk enigzins nuttig gebruik van te maken door de accu bij te laden.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Cruzy
1st Gear member

IkeV70 schreef: Wat de reden ook is, het is wel normaal. Alle pih's laden de accu tijdens roetfilter regeneratie.

Mogelijke reden: aangezien er toch al extra brandstof verbruikt wordt om extra hitte te genereren, probeer er dan gelijk enigzins nuttig gebruik van te maken door de accu bij te laden.
Of misschien omdat het laden een extra belasting is voor de motor zodat er meer hitte geproduceerd kan worden voor het roetfilter? Ik zeg ook maar wat :)
Hoe lang duurt zo'n reinigingscyclus normaal gesproken?
NielsPHEV
7th Gear member

precies, tijdens het regenereren reiniging wil je een forse belasting, is meer rookgas is een hogere temperatuur is een betere regeneratie. Alleen maar slim dan ze tijdens het regenereren de esg laten laden en daardoor extra belasting creëren,
RoaldH
6th Gear member

NielsPHEV schreef: precies, tijdens het regenereren reiniging wil je een forse belasting, is meer rookgas is een hogere temperatuur is een betere regeneratie. Alleen maar slim dan ze tijdens het regenereren de esg laten laden en daardoor extra belasting creëren,
Dat is ook de bedoeling. Ik had zelfs begrepen dat de buitenspiegels/achterruit ook worden aangezet om meer belasting te creëren. Door de hogere belasting zou het proces minder tijd in beslag nemen. Wat me wel opvalt is dat onder normale buitentemperaturen binnen de 5 à 10 minuten de cyclus automatisch stopt. Maar als het warmer is het zodanig lang duurt dat ik de auto maar echt een "herstart" geef, om niet langer dan 30 minuten met een trage auto te moeten rijden.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
IV39
4th Gear member

rsnhakan schreef: Het filter wordt schoon gemaakt. Dit kun je een aantal keer onderbreken door tussen Pure en Hybrid te schakelen, maar op een gegeven moment gaat die roetfilter vol zitten en dan heb je pas een probleem.

Ik denk dat die onderbreking er in zit om bijv. in een parkeergarage toch nog op elektriciteit te kunnen rijden ipv op de diesel die ook nog een regenereert (zorgt voor stankoverlast).
Na hoeveel km (op diesel?) dient de roetfilter schoongemaakt te worden.
Ik heb het regelmatig en voorheen had ik het niet.... Gaat de motor ineens meer roet produceren? Ik rij per dag minimaal ongeveer 120 km op diesel, dus ik zou zeggen dat er dan tijd genoeg is om de filter schoon te maken.

Het is bij mij helaas nog niet weg, het is natuurlijk niet heel ernstig maar wellicht hoort het niet.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Volvo V60 D6 Pih
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

IV39, dat lijkt mij afhankelijk van de vervuiling van het filter. De ene keer zal het wat sneller gaan dan de andere keer. Het kan zo maar zijn dat je het een paar duizend kilometer niet hebt hoor! Dat is onze ervaring in ieder geval.
IV39
4th Gear member

Hakan, dagelijks kan dus eigenlijk niet zou je zeggen.
Is er iemand die een aantal in Nederland gereden kilometers op kan geven? Dan kunnen we proberen te ontdekken of het ook echt de roetfilter is. Want mijn dealer heb ik nog niet horen zeggen dat het door de roetfilter komt....
Volvo V70R AWD Rica 1998
Volvo V60 D6 Pih
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Heb jij dagelijks dat het roetfilter zich reinigt? Toevallig recent (in mei/juni?) een beurt gehad?

Wij hadden na deze beurt het probleem dat het verbruik zeer hoog was. We deden wel 150 km minder op één tank. Een nieuwe ECM update laten uitvoeren en toen was het probleem verdwenen. Nu kunnen we weer ruim 850 km rijden op een tank. Wat ik hiermee wil zeggen is, dat het voor jou (door het hoge verbuik) misschien lijkt alsof de auto aan het regenereren is.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”