Ik heb sinds maart dit jaar ook een V60 PIH en heb af en toe, ik gok om de drie tot vier weken, exact dit verschijnsel. Zo lijkt het tenminste.
Heb mijzelf speciaal geregistreerd om hier mijn ervaring neer te zetten, want de dealer kan er niet veel over zeggen en het komt hen niet bekend voor.
Toen het op 25 mei j.l. optrad, heb ik direct daarop een mail gestuurd naar de manager van mijn Volvo vestiging. Voor het gemak zal ik het bericht (deels) kopiëren:
Vanmiddag rond 13:30 uur reden wij van Zoetermeer naar Amsterdam op de snelweg. Op een bepaald moment was de accu volledig leeg (van de electro aandrijving), het streepje stond echt helemaal onderaan, iets wat ik vrijwel nooit meemaak, meestal blijft ie wel ca. 10% daarboven hangen. Vervolgens kwamen wij op de ringweg A10 bij Amsterdam en viel het mij op dat de accu voor ca. 45% geladen was (vlak onder het middelste streepje). De V60 heeft de hele rit in de Hybride stand gestaan, hier heb ik nog extra op gelet. Ik heb in geen geval het Save knopje gebruikt. Ook gecontroleerd, het lampje was echt uit. Vervolgens na de afrit bij het verkeerslicht aangekomen en vanwege het rode licht stilgestaan.
Vrijwel direct viel ons een vreemde lucht op, deed ons denken aan warme/hete electronica, een kenmerkend luchtje, maar niet exact kunnen definiëren wat. Even raampjes open, maar het kwam niet van buiten.
Ook vreemd: de dieselmotor bleef lopen bij stilstand, ondanks dat de accu bijna halfvol was en de auto in Hybride stand stond. Switchen tussen Power en Pure modus hielp niet, in Pure reed de auto wel electrisch en was de dieselmotor uit, maar zodra ik 'm in Hybride zette, sloeg de diesel direct weer aan. Ook als we stil stonden. Een stukje verderop veilig gestopt en het contact uitgezet. Daarna weer gestart, toen leek alles weer in orde. In de hybridestand sloeg de dieselmotor af en pas bij wat extra gasgeven tijdens het rijden schakelde deze weer bij. Alles weer normaal leek het.
5 Minuten later waren we op de plaats van bestemming. De vieze lucht bleef nog een beetje hangen en heb de motorkap geopend. De doordringende lucht van hete electronica kwam me direct tegemoet en kwam duidelijk onder de motorkap vandaan.
Omdat de auto verder geen storingen aangaf, het rijden op zich weer normaal leek te zijn en een wegenwacht (Volvo On Call) waarschijnlijk ter plekke toch geen diagnose zou kunnen stellen, heb ik besloten het erbij te laten en jullie via deze mail hiervan op de hoogte te stellen.
Ik blijf het een vreemd gedrag vinden, dat de auto uit zichzelf besluit te gaan laden en daarbij ook wat gaat stinken. De motor blijft draaien in Hybride modus en gaat niet uit, afijn, het lijkt erg op de ervaring van IV39.
Is dit normaal gedrag of moet ik hier meer werk van maken?