Lage accustand

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Het is wel degelijk van belang de massa van de auto te gebruiken (ipv direct op de accu) bij auto's met start-stop...
Dit omdat het start-stop systeem anders niet weet (lees : meet) hoeveel er wordt bijgeladen.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Johann
5th Gear member
Contacteer:

VolvoTech schreef: Het is wel degelijk van belang de massa van de auto te gebruiken (ipv direct op de accu) bij auto's met start-stop...
Dit omdat het start-stop systeem anders niet weet (lees : meet) hoeveel er wordt bijgeladen.
C-tek heeft een model CT5 speciaal voor start/stop. Bij mijn weten staat er verder niets over welke aarde te gebruiken. Gewoon de plus en de min. Er zijn ook opties om via de sigarettenaansteker/12v in het das te laden en conditioneren.
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Perfect als je aanstekerpunt gebruikt denk ik, want die heeft een massa aan het chassis.

Dat Ctek er niks over schrijft kan wel, maar Volvo schrijft met deze reden wel voor om te koppelen aan de massa vd auto ipv de accu.
(met als voornoemde reden)
www.volvotech.eu

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
CHRISITO
4th Gear member

Bedankt hij hangt nu aan de druppellader via de comfort kabel - op de veerpoot massa en + op de + pool op de batterij.
lader sprong dadelijk op stand auto en begon te laden in stap 3 van de ctek lader ! Ben benieuwd zolang er geen vuurwerk van komt..
De lader wordt precies wel warm is normaal zeker :)
lint
Geartronic member

De druppellader wordt warm bij het functioneren dat is normaal.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
V40-4ever
2nd Gear member

CHRISITO schreef: Bedankt hij hangt nu aan de druppellader via de comfort kabel - op de veerpoot massa en + op de + pool op de batterij.
lader sprong dadelijk op stand auto en begon te laden in stap 3 van de ctek lader ! Ben benieuwd zolang er geen vuurwerk van komt..
De lader wordt precies wel warm is normaal zeker :)
Zekerheidshalve zou ik de - gewoon op de -pool van de accu doen.
Steeds meer metalen onderdelen hebben geen elektrische verbinding met de massa agv rubber ophanging en ringen. Nu zal het met de veerpoot bovenkant wel loslopen, maar ook de veerpoot zit vaak met 3 moeren vast een het dragende chassis, vaak zit daar verf tussen en bestaat er een kleine kans op geen contact en dus geen druppellading.
Dus gewoon + en - op de accu en je hebt geen twijfel.
Nu heeft iedereen hier een mening, dus bij twijfel zou ik het verifieren bij je dealer, die zien meer auto's dan de gemiddelde forum bezoeker als jij en ik.
Laatst gewijzigd door V40-4ever op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
CHRISITO
4th Gear member

Staat ondertussen op stand 4 = nu nog tot 5 en we weten of ie zijn spanning houdt . Anders is ie kapot .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door CHRISITO op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
CHRISITO
4th Gear member

Met lader bijna op 7 radio beetje luid voor een half uurtje . Staat ie teurg op 3 (de lader) ook normaal?
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Kun je niet gewoon even een stukje met de auto rijden ipv zo veel moeite te doen om de accu op te laden? Of denk ik te moeilijk?
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Dat is vrij normaal (radio aan).
www.volvotech.eu

lint
Geartronic member

rsnhakan schreef: Kun je niet gewoon even een stukje met de auto rijden ipv zo veel moeite te doen om de accu op te laden? Of denk ik te moeilijk?
Het zal wel een soort van experiment zijn denk ik zo.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
V40-4ever
2nd Gear member

VolvoTech schreef: Het is wel degelijk van belang de massa van de auto te gebruiken (ipv direct op de accu) bij auto's met start-stop...
Huh?
de -pool van de accu is verbonden met de massa van het voertuig.
Als er verschil zit in een massapunt en de -pool van de accu dan is er geen verliesvrije verbinding.

Start-stop systeem of niet, er valt niets extra te meten tussen massa en + t.o.v. - en +
Jouw argument is technisch volledig onmogelijk

Ik sta open voor andere theorien mits met feiten onderbouwd
Laatst gewijzigd door V40-4ever op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Straffe taal "mits met feiten onderbouwd".

Begint al met veiligheid;
Bij laden kunnen gassen ontstaan die kunnen ontsnappen uit de accu.
Dat zijn explosieve gassen.
Maak je de massa dus op accu vast (ipv elders) dan heb je bij verwijderen van de laad-knijper kans op vonkjes en dus explosie gevaar.
(kijk trouwens eens in de handleiding van je CTEK lader, kan met NIET voorstellen dat zij zeggen dat het direc top de accu mag!)

Daarnaast;
Door het aansluiten op een andere plek in de auto is de laad computer (bij een startstop dus waar ik het over had) in staat een lading op te merken. Er zitten nl 2 accu's in start stop auto's en een speciaal laad-regel systeem.
Dat systeem kan ontregeld raken als het niet bekend is met de bijlading.
Zo ontregeld dat er rapporten zijn die beschrijven dat een rit van een paar uur met zo'n auto de boel weer in normale status kan krijgen als er verkeerd ( lees : direct op de accu) geladen is.

Tot slot en ter overtuiging:
Starten met hulpaccu op zelfde manier. Staat in alle handboekjes.
De originele accu lader (accessoire) die vast ingebouwd kan worden (met zo'n fraaie laadstekker links voor onder) wordt OOK op die manier aangesloten, ookal is er daar geen kans op knalgas explosie omdat die lader nooit wordt losgekoppeld.
www.volvotech.eu

V40-4ever
2nd Gear member

VolvoTech schreef: Straffe taal "mits met feiten onderbouwd".

Daarnaast;
Door het aansluiten op een andere plek in de auto is de laad computer (bij een startstop dus waar ik het over had) in staat een lading op te merken. Er zitten nl 2 accu's in start stop auto's en een speciaal laad-regel systeem.
Zo ontregeld dat er rapporten zijn die beschrijven dat een rit van een paar uur met zo'n auto de boel weer in normale status kan krijgen als er verkeerd ( lees : direct op de accu) geladen is.
niet straf bedoeld hoor :)
de nieuwe accu's zijn gesloten, dus daar ontsnappen geen gassen uit.
Start-stop heeft 2 accu's, eerlijk gezegd weet ik niet of een normale start dezelfde accu gebruikt als de start-stop accu.
Maar hoe vol de start-stop accu zit zal het systeem toch echt continu meten, het is niet te doen om bij te houden hoeveel watt'jes er in- en uit gegaan zijn, een accu wordt ook slechter, dus de capaciteit zal sowieso veranderen, enige manier is dan continu meten.

Maar waar het hier over ging, nog steeds is het voor het bijladen geen verschil of je de min op massa of op - aansluit, er is geen systeem die daarin verschil kan meten.
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

[Maar hoe vol de start-stop accu zit zal het systeem toch echt continu meten, het is niet te doen om bij te houden hoeveel watt'jes er in- en uit gegaan zijn, een accu wordt ook slechter, dus de capaciteit zal sowieso veranderen, enige manier is dan continu meten. ]

Toch wel dus.
En continue meten doettie ook.
En eea moet in verhouding liggen met elkaar anders gaat de boel in storing en doet je start-stop het niet meer.
(bekend probleem)

[Maar waar het hier over ging, nog steeds is het voor het bijladen geen verschil of je de min op massa of op - aansluit, er is geen systeem die daarin verschil kan meten. ]

Modus onbeskoft : wat wil je nou horen? Ik zit hier rapporten te lezen die gewoon zeggen waar het op staat en zo staat het er...
Dat jij iets niet kent wil niet zeggen dat het er niet is / niet bestaat of niet zo functioneert.

Modus normaal : ik moet je toch ongelijk geven helaas.
Ik kan en mag helaas geen afbeeldingen plaatsen van de Volvo documentatie waar dit in staat, maar neem het gewoon aan...
En als er voor jou geen verschil is, dan doe jij 'm gewoon direct op de accu. (hoop dat je geen start-stop auto hebt).

EDIT : Misschien komt dit omdat je niet weet dat bij Start-Stop auto's de massa niet direct naar chassis gaat maar naar de BMS? (en vanaf daar naar Chassis en overige punten, waaronder de 2e accu?)
BMS is Battery Monitoring System btw.
Laatst gewijzigd door VolvoTech op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
www.volvotech.eu

V52
2nd Gear member

VolvoTech schreef: Daarnaast;
Ik had bij het updaten van de RTI ook de acculader op de polen aangesloten. Heeft inderdaad enkele weken geduurd voordat het S/S het weer deed .....
V40 T3 2017 Nordic+ Mussel Blue 17" Segomo
V50 D2 DRIVe 2012 Caspian Blue, Limited Edition (verkocht)
V40-4ever
2nd Gear member

VolvoTech schreef:
[Maar waar het hier over ging, nog steeds is het voor het bijladen geen verschil of je de min op massa of op - aansluit, er is geen systeem die daarin verschil kan meten. ]

EDIT : Misschien komt dit omdat je niet weet dat bij Start-Stop auto's de massa niet direct naar chassis gaat maar naar de BMS? (en vanaf daar naar Chassis en overige punten, waaronder de 2e accu?)
Laat ik mijn Modus onbeskoft maar niet loslaten hier.
Maar mijn autokennis gaat niet verder dan dat de -pool altijd op de Massa is aangesloten, waarbij er dan ook geen verschil is in Massa of -
Je uitleg over een BMS komt wat laat, waarom zei je dat niet meteen, dat verklaart waarom een - van een lader niet op de - van een accu mag komen.
Blijkbaar heb je bijgelezen, dit is interessante info.
Weet je dan ook of dit voor beide accu's geldt?
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Bijgelezen ? Nee, heb jouw opermkingen herhaaldelijk doorgelezen om te zien waar je informatie mist zodat ik beter kon uitleggen waarom en hoe.
En ja, beide accu's gaan via de BMS.

maarru, als mijn uitleg wat laat komt en gezien je eerdere opmerkingen stap ik even uit dit onderwep verder.
www.volvotech.eu

bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

V40-4ever schreef:
VolvoTech schreef:[Maar waar het hier over ging, nog steeds is het voor het bijladen geen verschil of je de min op massa of op - aansluit, er is geen systeem die daarin verschil kan meten. ]
Laat ik mijn Modus onbeskoft maar niet loslaten hier.
dat heb je al gedaan....
Volvo for life
V40-4ever
2nd Gear member

VolvoTech schreef: Bijgelezen ? Nee, heb jouw opermkingen herhaaldelijk doorgelezen om te zien waar je informatie mist zodat ik beter kon uitleggen waarom en hoe.
En ja, beide accu's gaan via de BMS.

maarru, als mijn uitleg wat laat komt en gezien je eerdere opmerkingen stap ik even uit dit onderwep verder.
hmm dun huidje dus
Nou ja, BMS is de verklaring voor e.e.a., dus dat zou perfect bij je eerst opmerking van gister gepast hebben.
het was de kern van het vraagstuk van dat moment (massa is massa stond voor jouw eerste opmerking) , en had alles verduidelijkt.
Maar ik geef toe, het is niet mijn vak, en met Volvo papieren de hele dag voor je neus blijkbaar wel jouw vak, dus je kennis zal vollediger zijn dan mijn kennis, waarvoor ook dank, daarom schreef ik ook dat het interessante info was.
Plaats reactie

Terug naar “V40”