Gisteren mijn V50 verlaagd.
Echter wil hij achter niet zakken aangezien ik daar nu nivomats onder heb zitten.
Wil graag de nivomats behouden aangezien ik met de V50 ook nog een caravan moet trekken.
Heeft iemand hier ervaring met het verlagen van de V50 in combinatie met nivomats?
Alle tips zijn welkom.
De verlagingsveren die je nu er onder hebt gemonteerd zijn dat veren voor gewone schokbrekers, volgens mij moet je bij niveaumats aparte veren monteren, of het onderste schokbreker ophanging naar beneden zien te krijgen.
Bij de V 70 loopt er ook een topic over verlagen met niveauregeling, daar schijnen aparte steunen voor te krijgen te zijn, om het onderste schokbreker montagepunt naar beneden te verplaatsen.
V50 Momentum2.4140 PK , 170 PKby Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Heb het bij de V70 classic ook ooit gehad.
Deze had ik ook verlaagd in combinatie met nivomats. Hier kon je aan de bovenzijde van de nivomat aan de binnenzijde van de auto iets aanpassen waardoor de schokdemper hoger kwam te zitten.
De nivomat wil de auto altijd terugbrengen naar de originele hoogte, ongeacht de belading.
Lijkt mij niet dat je met andere veren wel een diepere verlaging krijgt. De nivomat brengt de auto namelijk weer terug omhoog.
Bij de V70 is het volgens mij weer anders qua bevestiging dus dat kun je niet vergelijken.
Het onderste montagepunt naar beneden brengen lijkt mij onmogelijk bij de V50.
Bij de V50 zit het anders.
Is moeilijk te maken aangezien de bout door de schokdemper heen gaat en vervolgens in de draagarm vastgezet wordt. Het gat in de draagarm kun je niet lager zetten.
Klopt ja, onderste nivomat-bevestiging zit nu 30 of 35mm lager. Deze heb ik bij SAM in Zweden besteld. Ik heb net even gekeken, maar voor de V50 leveren ze hem helaas niet.
Nooit geweten dat dit op best veel Volvo's zit. :p
Ik vermoed dat ik ze ook heb onder mijn S40, tijdens de reis wat de auto flink beladen en toen viel me op dat de auto mooi vlak bleef!
Is er een gemakkelijke manier om dit te checken? Gewoon even kijken of die kleine veertjes erbij zitten naar de grote schokdempers?
m-kliko schreef:
Nooit geweten dat dit op best veel Volvo's zit. :p
Ik vermoed dat ik ze ook heb onder mijn S40, tijdens de reis wat de auto flink beladen en toen viel me op dat de auto mooi vlak bleef!
Is er een gemakkelijke manier om dit te checken? Gewoon even kijken of die kleine veertjes erbij zitten naar de grote schokdempers?
Nivomat ziet eruit als een soort klein veertje, gezien de plaatjes die Google mij serveert.
Maar misschien is kleine schokbreker een betere verwoording.
Laatst gewijzigd door m-kliko op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb het nu zo opgelost.
De nivomat is 40mm lager vast gezet. De auto is echter niet 40mm gezakt.
Wellicht dat de nivomat nog verder verlaagd moet worden.
De nivomat geeft aardig wat kracht naast de veer om de auto omhoog te drukken. Bij een nivomat hoort ook altijd een slappe veer. Als je een normale veer monteert (ook een verlagingsveer dus) zal de auto altijd te hoog staan. De auto zakt wel in bij belading tot aan die 40mm, dan vangt de nivomat het weer op.