Inmiddels ruim 3000 km verder.
Afgelopen week met de CE het circuit bezocht. Uitgangspunt was een standaard CE zoals uit de showroom op een circuit waar ik nooit eerder gereden heb. Tot aan de dag een zenuwslopende tijd gehad..
Alhoewel er deze keer met geen woord over gesproken werd was er bij eerdere circuit dagen het verzoek om het sleepoog in de auto te monteren om bij calamiteiten sneller de auto te kunnen afslepen. In de voorbereiding ben ik aan het passen geweest ook om te kijken hoe die kapjes in de bumpers er uit moeten maar het standaard sleepoog stak wel heel erg ver uit. Dat kon dus wel anders.. Een paar andere sleepogen en stickers verder zag het er zo uit,
Because race car toch?
Verder had ik met een eerdere circuit dag en een Nurburgring bezoek met een S60R twee keer lek gereden zonder een volwaardig reservewiel bij te hebben en dat was geen pretje. Na de eerste keer lek dacht ik dat het niet weer voor zou komen maar bij de eerstvolgende trip ging het dus weer mis. Voor de zekerheid heb ik bij de dealer nog een CE 19" wiel met band gekocht. Beter dan de compressor met potje derrie.
De middag voor de circuit dag vertrokken. Mijn co-piloot had een slaapplek kunnen regelen. Het was een relatief lange rit en moesten ons melden op het circuit voor de briefing om half negen 's morgens. Om dan eerst nog een aantal uur in de auto en eventuele file te zitten is niets waard.
Twee auto's mee voor de zekerheid. De Polestar fungeerde als back-up en onderdelen auto. Of bezemwagen..
Volgende morgens om kwart over zeven vertrokken vanaf het slaap adres voor de laatste 55 kilometer. Ging over binnenwegen trouwens en was wel een mooie rit.
Om kwart over acht kwamen we dan aan op het circuit,
Spa Francorchamps in België. Een circuit waar ik wel vaker geweest ben maar nooit zelf gereden heb. Stond al jaren bovenaan het lijstje.
Bij aankomst bleek dat de sessie een half uur later zou beginnen vanwege een crash de dag er voor waarbij veel olie op de baan was gekomen. Dat wekt vertrouwen.
Eerst maar een bak koffie scoren om vertrouwen in te drinken. Was wel waterig maar het werkte wel een beetje.
In de tussentijd een briefing en de de auto geprepareerd voor zover nodig. Alle losse spulletjes in de P gestopt. GoPro camera aan de voorruit. Klaar.
Zoals aangegeven een standaard Volvo V40 T5 Carbon Edition met Polestar optimalisatie. Standaard CE 19" wielen met Bridgestone Potenza RE050A banden. Straat banden dus. De druk was wel iets verlaagd maar niet specifiek voor circuit gebruik. Was al eerder gedaan omdat Volvo als advies hele hoge drukken wil zien waarschijnlijk voor de ECO maar niet voor de rijbalans. De lagere waarden voelen veel leuker aan.
Eigenlijk dus de auto zoals deze uit de showroom kwam met een bestuurder en een bijrijder.
En dan is natuurlijk dat moment daar dat je voor de eerste keer een baan op gaat waar je altijd al een keer had willen rijden. Helaas wel een natte baan met waarschuwing voor olie in bocht 12. Bekendheid met de baan had ik wel via video's en documentatie, geen playstation, maar in het echt is het natuurlijk anders. Heel erg anders. Zelfde als bij de Nurburgring zijn de hoogteverschillen veel overweldigender dan welke video dan ook doet vermoeden. Eerst maar eens rustig een aantal verkenningsronden gedaan. Het olie probleem viel mee. De circuit medewerkers hadden goed hun best gedaan met opruimen. Gedurende de eerst stint kwamen er al droge lijnen op de baan en per ronde ging het leuker. In de pit waren mensen al druk hun banden aan het wisselen naar semi slick of in sommige gevallen vol slick. Wij stonden dan naast de auto niets te doen.. Geen semi slicks voor team CE.
Gedurende de dag ging de ronden beter en vloeiender maar liepen we wel tegen de grenzen van de banden en remmen aan. Niet heel extreem want van op de laatste centimeter rijden was toch geen sprake maar het resulteerde wel in dat de rondetijden niet gek veel meer omhoog gingen.
De auto zelf liep als een zonnetje. Jammer dat er geen 5 cylinder meer in zit maar de 4 cylinder wist zich goed te weren en heeft geen enkele indicatie gegeven het niet aan te kunnen. De nieuwe 8 traps automaat deed ook heel goed z'n werk. Wel twee iets mindere karaktereigenschappen maar daar viel mee te leven. Punt een is dat de kickdown actief blijft in de manuele "flipper" mode en punt twee is dat de bak gaat doorschakelen bij de begrenzer. Qua Polestar tuning viel het allemaal wat tegen. Rij je op het circuit dan wil de motor eigenlijk alleen maar boven het koppelgebied z'n werk doen waar Polestar claimt veel winst te hebben gemaakt. Uiteindelijk rij je dan met een 8 PK tuning voor 1000 Euro. Die 50Nm winst tot 4000 toeren zie je niet. Beetje jammer. Maar alles werkt wel heel vloeiend.
Hele leuke auto om te sturen met een goede balans ook. Het kan natuurlijk altijd een tikje meer hardcore maar gezien dat we de auto toch redelijk voluit gereden hebben binnen wat mogelijk is ben ik toch wel onder de indruk.
Een geweldige ervaring!
[youtube]vUzsEFFSr5A[/youtube]