Because Race Car?

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Gebruikersavatar
Johann
5th Gear member
Berichten: 1305
Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
Contacteer:

Sinds twee weken de gelukkige eigenaar van een V40 Carbon Edition (T5 Polestar)

Inmiddels 1200 km verder kan ik niets anders zeggen dan geweldige auto.
Heb bewust gekozen voor een relatief kale uitvoering.
Opties zijn donker glas, instelbare stuurbekrachtiging, flippers aan het stuur en de Polestar tune. Verder is de auto eigenlijk R-Design spec.

Afbeelding

Afbeelding
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Prachtig! Mooie up to date volvo collectie heb je nu! :)
JaccoC30
3rd Gear member
Berichten: 321
Lid geworden op: 27.11.2007 - 11:13
Locatie: Oosterhesselen

Carbon editie 'kale' uitvoering?
V60 D4 R- design 2018. Polestar optimized, 19" polestar III velgen.
Gebruikersavatar
V40OceanRacer
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 10.07.2015 - 14:17

Wat een mooie bak zeg! Gefeliciteerd!
MY16 V40 D2 Business Ocean Race - Ocean Blue II
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Inderdaad, Carbon en kaal? Mooie auto Johann! In plaats van de cabrio? Hoe vind je de 8-bak?
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Welke rijdt lekkerder? Veel plezier ermee. Erg mooi!
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29554
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is een hele leuke uitvoering van de V40.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41030
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Nice !
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Mooi spul hoor.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Gebruikersavatar
Rha007
5th Gear member
Berichten: 1352
Lid geworden op: 21.04.2014 - 10:17

Nice, dit is een heel mooi stel bij elkaar.
Ook ik vraag me af wat je "kale uitvoering" bedoeld :D
V70 D4 GT Electric Silver Limited-Luxury Line Powered by Volvotune
V40 D2 Rebel Blue powered by Rica
V50 T5
Gebruikersavatar
Silver_R
6th Gear member
Berichten: 3804
Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23

Nu nog een cabrio. 8-)
Mooie verzameling.
Gebruikersavatar
Huite
3rd Gear member
Berichten: 330
Lid geworden op: 03.04.2015 - 23:27
Locatie: Nunhem

Mooie brommert(s)!
Nu: XC60 T5 GT 2018 Electric Silver

Vroegah gereden:
240 DL plm. 1983
340 GL diesel plm. 1987
C30 D2 2010
V40 D2 2015
V70 T4 GT 2016
Gebruikersavatar
Johann
5th Gear member
Berichten: 1305
Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
Contacteer:

Silver_R schreef: Nu nog een cabrio. 8-)
Al toch..

Afbeelding

:-)
pos
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 14.08.2015 - 14:16

Dikke bak! Ik heb dezelfde maar dan de diesel variant.
Ding knalt als een malle, ook erg blij mee!
Heb er nog niet veel gespot (Utrecht en Amsterdam).
Zal je wel een duimpje geven als ik je tegen kom haha. GV-xxx-D (GVD!) hier.

P.S. remklauwen wel ff rood maken hè, hoort bij de gordels :)
Laatst gewijzigd door pos op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
v40 carbon editie (d4 geartronic) polestar
Gebruikersavatar
Johann
5th Gear member
Berichten: 1305
Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
Contacteer:

Inmiddels ruim 3000 km verder.
Afgelopen week met de CE het circuit bezocht. Uitgangspunt was een standaard CE zoals uit de showroom op een circuit waar ik nooit eerder gereden heb. Tot aan de dag een zenuwslopende tijd gehad.. ^_^
Alhoewel er deze keer met geen woord over gesproken werd was er bij eerdere circuit dagen het verzoek om het sleepoog in de auto te monteren om bij calamiteiten sneller de auto te kunnen afslepen. In de voorbereiding ben ik aan het passen geweest ook om te kijken hoe die kapjes in de bumpers er uit moeten maar het standaard sleepoog stak wel heel erg ver uit. Dat kon dus wel anders.. Een paar andere sleepogen en stickers verder zag het er zo uit,

Afbeelding

Afbeelding

Because race car toch?

Verder had ik met een eerdere circuit dag en een Nurburgring bezoek met een S60R twee keer lek gereden zonder een volwaardig reservewiel bij te hebben en dat was geen pretje. Na de eerste keer lek dacht ik dat het niet weer voor zou komen maar bij de eerstvolgende trip ging het dus weer mis. Voor de zekerheid heb ik bij de dealer nog een CE 19" wiel met band gekocht. Beter dan de compressor met potje derrie.

Afbeelding

De middag voor de circuit dag vertrokken. Mijn co-piloot had een slaapplek kunnen regelen. Het was een relatief lange rit en moesten ons melden op het circuit voor de briefing om half negen 's morgens. Om dan eerst nog een aantal uur in de auto en eventuele file te zitten is niets waard.
Twee auto's mee voor de zekerheid. De Polestar fungeerde als back-up en onderdelen auto. Of bezemwagen..
Volgende morgens om kwart over zeven vertrokken vanaf het slaap adres voor de laatste 55 kilometer. Ging over binnenwegen trouwens en was wel een mooie rit.

Om kwart over acht kwamen we dan aan op het circuit,

Afbeelding

Spa Francorchamps in België. Een circuit waar ik wel vaker geweest ben maar nooit zelf gereden heb. Stond al jaren bovenaan het lijstje.
Bij aankomst bleek dat de sessie een half uur later zou beginnen vanwege een crash de dag er voor waarbij veel olie op de baan was gekomen. Dat wekt vertrouwen.
Eerst maar een bak koffie scoren om vertrouwen in te drinken. Was wel waterig maar het werkte wel een beetje.
In de tussentijd een briefing en de de auto geprepareerd voor zover nodig. Alle losse spulletjes in de P gestopt. GoPro camera aan de voorruit. Klaar.

Zoals aangegeven een standaard Volvo V40 T5 Carbon Edition met Polestar optimalisatie. Standaard CE 19" wielen met Bridgestone Potenza RE050A banden. Straat banden dus. De druk was wel iets verlaagd maar niet specifiek voor circuit gebruik. Was al eerder gedaan omdat Volvo als advies hele hoge drukken wil zien waarschijnlijk voor de ECO maar niet voor de rijbalans. De lagere waarden voelen veel leuker aan.
Eigenlijk dus de auto zoals deze uit de showroom kwam met een bestuurder en een bijrijder.

En dan is natuurlijk dat moment daar dat je voor de eerste keer een baan op gaat waar je altijd al een keer had willen rijden. Helaas wel een natte baan met waarschuwing voor olie in bocht 12. Bekendheid met de baan had ik wel via video's en documentatie, geen playstation, maar in het echt is het natuurlijk anders. Heel erg anders. Zelfde als bij de Nurburgring zijn de hoogteverschillen veel overweldigender dan welke video dan ook doet vermoeden. Eerst maar eens rustig een aantal verkenningsronden gedaan. Het olie probleem viel mee. De circuit medewerkers hadden goed hun best gedaan met opruimen. Gedurende de eerst stint kwamen er al droge lijnen op de baan en per ronde ging het leuker. In de pit waren mensen al druk hun banden aan het wisselen naar semi slick of in sommige gevallen vol slick. Wij stonden dan naast de auto niets te doen.. Geen semi slicks voor team CE.

Afbeelding

Gedurende de dag ging de ronden beter en vloeiender maar liepen we wel tegen de grenzen van de banden en remmen aan. Niet heel extreem want van op de laatste centimeter rijden was toch geen sprake maar het resulteerde wel in dat de rondetijden niet gek veel meer omhoog gingen.
De auto zelf liep als een zonnetje. Jammer dat er geen 5 cylinder meer in zit maar de 4 cylinder wist zich goed te weren en heeft geen enkele indicatie gegeven het niet aan te kunnen. De nieuwe 8 traps automaat deed ook heel goed z'n werk. Wel twee iets mindere karaktereigenschappen maar daar viel mee te leven. Punt een is dat de kickdown actief blijft in de manuele "flipper" mode en punt twee is dat de bak gaat doorschakelen bij de begrenzer. Qua Polestar tuning viel het allemaal wat tegen. Rij je op het circuit dan wil de motor eigenlijk alleen maar boven het koppelgebied z'n werk doen waar Polestar claimt veel winst te hebben gemaakt. Uiteindelijk rij je dan met een 8 PK tuning voor 1000 Euro. Die 50Nm winst tot 4000 toeren zie je niet. Beetje jammer. Maar alles werkt wel heel vloeiend.

Hele leuke auto om te sturen met een goede balans ook. Het kan natuurlijk altijd een tikje meer hardcore maar gezien dat we de auto toch redelijk voluit gereden hebben binnen wat mogelijk is ben ik toch wel onder de indruk.

Een geweldige ervaring!

[youtube]vUzsEFFSr5A[/youtube]
Laatst gewijzigd door Johann op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rob M
5th Gear member
Berichten: 1694
Lid geworden op: 27.10.2007 - 15:18
Locatie: Westerwolde

Wat ontzettend gaaf dit!
Hartelijke groet,

Rob

Inmiddels Volvo nummer 11 Na een 240, 265, 460, 2×740, V40, V50, V40, V60 en een XC40 nu een V60 B3 Inscription, Pine Grey/Geventileerd nappaleder met massage in de kleur amber. En o.a. de packs: Park assist, Lighting, Lounge en hier en daar nog wat
Gebruikersavatar
Henriëtte
7th Gear member
Berichten: 5697
Lid geworden op: 14.02.2009 - 19:57

Leuk verslag om te lezen en mooie beelden !
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29554
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Leuk verhaal en ook goed filmverslag.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41030
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Mooi Johann!
En zo zie je maar weer dat Volvo de auto goed heeft gemaakt voor dagelijks gebruik.
Voor het circuit gebruikt Volvo de Polestar tuning maar dan wel maatwerk zoals je zelf een aantal keren in Göteborg hebt kunnen zien.

Er zijn trouwens inmiddels twee pagina's op Facebook.
De ene voor de standaard Volvo Polestars: https://www.facebook.com/polestarinternational/
En voor Poletar racing STCC en volgend jaar ook WTCC: https://www.facebook.com/Fanpage-of-Pol ... 678961012/
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Johann
5th Gear member
Berichten: 1305
Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
Contacteer:

Ben,

Begrijp niet helemaal welk punt je hier niet maakt.
Plaats reactie

Terug naar “V40”