Automaat problemen

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
harold.bijmolt
2nd Gear member
Berichten: 72
Lid geworden op: 01.09.2005 - 12:58
Locatie: Noorden des Lands

Onlangs knipperde het rode pijltje op het dashboard i.c.m. om en om knipperen van de E en de W naast de selector. uitlezen wees uit dat de snelheidssensor storing gaf en ook dat de automaatolie te heet was geweest. dit laatste is waarschijnlijk te wijten aan een te warme autorit in de Picos de Europa afgelopen zomer (had ik die oliekoeler die ik eindelijk 2e hands heb kunnen bemachtigen maar niet op de plank moeten laten liggen....). Storingen gereset en Snelheidssensor nieuw weten te bemachtigen. Viel niet mee om nog een te vinden maar dankzij Scandcar gelukt. Vervolgens op safe gespeeld en de bak laten spoelen: 14 liter ATF in totaal was nodig bij een kilometerstand van 303.000. de laatste keer dat ik dit heb laten doen was bij een stand van 180.000. Nu is mijn vraag: hoe weet ik of de automaat goed loopt, dat de schakelmomenten goed zijn etc. ? natuurlijk wil ik een dure revisie voorkomen. Ik vind het lastig om te beoordelen of ie goed loopt of beter zou kunnen lopen. Wel merk ik bij 'gas los' dat ie af en toe wat bonkt bij het terugschakelen van 3 naar 2. en ook lijkt hij soms wat te 'slippen' van 2 naar 3.

alvast dank voor jullie reacties en adviezen.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Altijd handig te weten om wat voor Volvo het gaat. :)
harold.bijmolt
2nd Gear member
Berichten: 72
Lid geworden op: 01.09.2005 - 12:58
Locatie: Noorden des Lands

tuurlijk: V90 3.0 150kW AUT
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Meestal zit deze storing in de keuzeschakelaar op de bak.
Dat is uit te lezen met Vida..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Ramon&Ramon op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
harold.bijmolt
2nd Gear member
Berichten: 72
Lid geworden op: 01.09.2005 - 12:58
Locatie: Noorden des Lands

hmmm daar heb ik zo mijn twijfels over. exact datzelfde ding is vorig jaar september vervangen (origineel).
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

harold.bijmolt schreef: hmmm daar heb ik zo mijn twijfels over. exact datzelfde ding is vorig jaar september vervangen (origineel).
Dat kan zijn,maar dan hebben ze het afstelkaliber blijkbaar niet gebruikt,
Als hij een paar mm verkeerd gemonteerd is,gaat het lampje branden opnieuw.
Je kunt het uitlezen of de schakelstanden kloppen met Vida..
Laatst gewijzigd door Ramon&Ramon op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
harold.bijmolt
2nd Gear member
Berichten: 72
Lid geworden op: 01.09.2005 - 12:58
Locatie: Noorden des Lands

heb sinds september vorig jaar toen dat ding vervangen is ca. 50.000 km probleemloos gereden. welke melding moet ie dan geven bij het uitlezen? hij gaf de laatste keer 3 meldingen: snelheidssensor, automaat olietemperatuur en die 3e ben ik vergeten....
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Waar is hij mee uitgelezen?
Met de Volvo Systeemtester?
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21381
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bonken is toch net zoiets als de koppeling laten schieten?

Bij elke gangwissel schiet de volgende versnelling erin met klap. En die klap wordt opgevangen met dempers in de bak. Ik heb het ook en het enige wat ik kan bedenken is dat de dempers aan het slijten zijn. Zolang de bak niet vastloopt vind ik het prima.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Mijn oude 960 had 660.000 km gelopen en elke 2 jaar was de bak gespoeld. Hij schakelde nog steeds als nieuw dus kan nooit kwaad om dit regelmatig te doen.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
harold.bijmolt
2nd Gear member
Berichten: 72
Lid geworden op: 01.09.2005 - 12:58
Locatie: Noorden des Lands

inmiddels de snelheidssensor op de achteras bij cardan vervangen. bleek niet afdoende. snelheidsmeter viel regelmatig weg en rode pijltje op dash knipperde zo nu en dan. met vervangen van de tellerklok door een ruiler is het probleem opgelost.
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”