Onlangs knipperde het rode pijltje op het dashboard i.c.m. om en om knipperen van de E en de W naast de selector. uitlezen wees uit dat de snelheidssensor storing gaf en ook dat de automaatolie te heet was geweest. dit laatste is waarschijnlijk te wijten aan een te warme autorit in de Picos de Europa afgelopen zomer (had ik die oliekoeler die ik eindelijk 2e hands heb kunnen bemachtigen maar niet op de plank moeten laten liggen....). Storingen gereset en Snelheidssensor nieuw weten te bemachtigen. Viel niet mee om nog een te vinden maar dankzij Scandcar gelukt. Vervolgens op safe gespeeld en de bak laten spoelen: 14 liter ATF in totaal was nodig bij een kilometerstand van 303.000. de laatste keer dat ik dit heb laten doen was bij een stand van 180.000. Nu is mijn vraag: hoe weet ik of de automaat goed loopt, dat de schakelmomenten goed zijn etc. ? natuurlijk wil ik een dure revisie voorkomen. Ik vind het lastig om te beoordelen of ie goed loopt of beter zou kunnen lopen. Wel merk ik bij 'gas los' dat ie af en toe wat bonkt bij het terugschakelen van 3 naar 2. en ook lijkt hij soms wat te 'slippen' van 2 naar 3.
alvast dank voor jullie reacties en adviezen.
Automaat problemen
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 01.09.2005 - 12:58
- Locatie: Noorden des Lands
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Altijd handig te weten om wat voor Volvo het gaat. 

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 01.09.2005 - 12:58
- Locatie: Noorden des Lands
tuurlijk: V90 3.0 150kW AUT
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Meestal zit deze storing in de keuzeschakelaar op de bak.
Dat is uit te lezen met Vida..
Dat is uit te lezen met Vida..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Ramon&Ramon op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 01.09.2005 - 12:58
- Locatie: Noorden des Lands
hmmm daar heb ik zo mijn twijfels over. exact datzelfde ding is vorig jaar september vervangen (origineel).
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Dat kan zijn,maar dan hebben ze het afstelkaliber blijkbaar niet gebruikt,harold.bijmolt schreef: hmmm daar heb ik zo mijn twijfels over. exact datzelfde ding is vorig jaar september vervangen (origineel).
Als hij een paar mm verkeerd gemonteerd is,gaat het lampje branden opnieuw.
Je kunt het uitlezen of de schakelstanden kloppen met Vida..
Laatst gewijzigd door Ramon&Ramon op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 01.09.2005 - 12:58
- Locatie: Noorden des Lands
heb sinds september vorig jaar toen dat ding vervangen is ca. 50.000 km probleemloos gereden. welke melding moet ie dan geven bij het uitlezen? hij gaf de laatste keer 3 meldingen: snelheidssensor, automaat olietemperatuur en die 3e ben ik vergeten....
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Waar is hij mee uitgelezen?
Met de Volvo Systeemtester?
Met de Volvo Systeemtester?
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21381
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Bonken is toch net zoiets als de koppeling laten schieten?
Bij elke gangwissel schiet de volgende versnelling erin met klap. En die klap wordt opgevangen met dempers in de bak. Ik heb het ook en het enige wat ik kan bedenken is dat de dempers aan het slijten zijn. Zolang de bak niet vastloopt vind ik het prima.
Bij elke gangwissel schiet de volgende versnelling erin met klap. En die klap wordt opgevangen met dempers in de bak. Ik heb het ook en het enige wat ik kan bedenken is dat de dempers aan het slijten zijn. Zolang de bak niet vastloopt vind ik het prima.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Mijn oude 960 had 660.000 km gelopen en elke 2 jaar was de bak gespoeld. Hij schakelde nog steeds als nieuw dus kan nooit kwaad om dit regelmatig te doen.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 01.09.2005 - 12:58
- Locatie: Noorden des Lands
inmiddels de snelheidssensor op de achteras bij cardan vervangen. bleek niet afdoende. snelheidsmeter viel regelmatig weg en rode pijltje op dash knipperde zo nu en dan. met vervangen van de tellerklok door een ruiler is het probleem opgelost.