Beste mensen,
Ik rij voor het eerst met een Volvo V70 automaat (Gear-Tronic) 24T. Hierover heb ik een aantal algemene vragen:
Als hierover al een topic geopend is dan graag de link aub.
- Wat doe ik als ik voor de verkeerslichten stil sta, de rem in blijven trappen of de pook in N zetten of de handrem erop?
- Als de motor koud is maakt die meer toeren in de tweede versnelling tot wel bijna 3000 rpm. Naarmate deze warm wordt gaat het overschakelen weer vrij vlug rond de 1500 rpm ongeveer. Waarom is dat?
- Zijn er nog tips t.a.v. onderhoud van de automaat, tips voor het rijden met de automaat etc...
Alvast heel vriendelijk dank voor de antwoorden.
Rijden met automaat hoe?
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
1. Hierover zijn (ook op dit forum) de meningen nogal verdeeld. Ik heb geen directe link voor je, maar er is niet zo lang geleden nog een verhitte discussie over geweest, ook ivm kromtrekkende remschijven e.d. door het in blijven trappen van de rem. Zelf zette ik de automaat altijd in N als ik de indruk had dat het even ging duren, omdat ik dan niet steeds de rem hoefde in te trappen. Maar bij kortere stops gewoon rem d'r op.
2. Het verhoogde toerental zou het opwarmproces van de motor bespoedigen
3. Tip: Geniet er van. Echt een heerlijke combi, die 2.4T met automaat!
2. Het verhoogde toerental zou het opwarmproces van de motor bespoedigen
3. Tip: Geniet er van. Echt een heerlijke combi, die 2.4T met automaat!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Alleen bij heeeel erg stevig afremmen zijn je remschijven zo heet dat je niet met de voet op de rem moet blijven staan. Bv. op de snelweg of bij afdalend bergverkeer.
In stadsverkeer is er niks aan de hand.
In stadsverkeer is er niks aan de hand.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 18:42
- Locatie: Apeldoorn
laten we vooral de discussie niet opnieuw starten. Dank voor jullie
input. Ik zal de vorige link goed doorlezen.
Wat mij verder opvalt is dat de auto onrustig is als ik de voet op de rem
hou en de automaat in stand D.
Het lijkt af en toe wel alsof de automaat aangeeft "ik heb genoeg gewacht"
"kom op rijden met die hap :evil: ".
Iemand een idee wat dat te betekenen heeft en of het kwaad kan?
input. Ik zal de vorige link goed doorlezen.
Wat mij verder opvalt is dat de auto onrustig is als ik de voet op de rem
hou en de automaat in stand D.
Het lijkt af en toe wel alsof de automaat aangeeft "ik heb genoeg gewacht"
"kom op rijden met die hap :evil: ".
Iemand een idee wat dat te betekenen heeft en of het kwaad kan?
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Hij "kruipt" inderdaad, dat is normaal, je moet de voet ook op de rem houden om te voorkomen dat hij rijden gaat, wel makkelijk met inparkeren dat kruipen, of op een helling.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 18:42
- Locatie: Apeldoorn
>>>Alleen bij heeeel erg stevig afremmen zijn je remschijven zo heet dat je niet met de voet op de rem moet blijven staan. Bv. op de snelweg of bij afdalend bergverkeer.
In stadsverkeer is er niks aan de hand. <<<<
Ik vraag mij dan ook af hoe dat gaat in de bergen? Dat kost je toch een paar
remblokken/schijven als je naar beneden komt. Is er een speciale techniek
om met een automaat in de bergen te rijden?
In stadsverkeer is er niks aan de hand. <<<<
Ik vraag mij dan ook af hoe dat gaat in de bergen? Dat kost je toch een paar
remblokken/schijven als je naar beneden komt. Is er een speciale techniek
om met een automaat in de bergen te rijden?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 18:42
- Locatie: Apeldoorn
Beste Bart,
ik bedoel niet het kruipen. Maar het met de rem tegenhouden zodat hij niet
kan gaan kruipen juist dat levert een onrustige motor of automaat of what ever op.
Je voelt gewoon dat hij onder de motorkap bezig is met iets.
Ik bedoel dus niet het stationair draaien van de motor hoor :bounncy: :bounncy: :bounncy:
Is dat normaal en kan dit gedrag kwaad?
ik bedoel niet het kruipen. Maar het met de rem tegenhouden zodat hij niet
kan gaan kruipen juist dat levert een onrustige motor of automaat of what ever op.
Je voelt gewoon dat hij onder de motorkap bezig is met iets.
Ik bedoel dus niet het stationair draaien van de motor hoor :bounncy: :bounncy: :bounncy:
Is dat normaal en kan dit gedrag kwaad?
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Gewoon terugschakelen door hem vanuit D naar 4 of lager te zetten om daarlangs (net als bij een handbak) af te remmen op de motor
Volvo for life
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
hij dreunt inderdaad wat door hem in drive te hebben staan, dat is op zich normaalv70new schreef:Beste Bart,
ik bedoel niet het kruipen. Maar het met de rem tegenhouden zodat hij niet
kan gaan kruipen juist dat levert een onrustige motor of automaat of what ever op.
Je voelt gewoon dat hij onder de motorkap bezig is met iets.
Ik bedoel dus niet het stationair draaien van de motor hoor :bounncy: :bounncy: :bounncy:
Is dat normaal en kan dit gedrag kwaad?
- django
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 23.11.2006 - 22:46
staat ook in het boekje rijden met automaat. ben zelf dit jaar naar oostenrijk geweest en dan kun je dat goed testen gewoon terugschakelen en je kunt ook nog met de knopjes Econ,Sport spelen schakelt ie eerder of later terug werkt perfect
Volvo it's a Lifestyle
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 12.04.2005 - 20:05
- Locatie: Breda
Terug komend op de eerste vraag wat betreft het onderhoud aan een automaat.
Afgelopen week de dealer gebeld met de vraag of hun periodiek onderhoud aan de automaat doen?
Als antwoord kreeg ik dat Volvo geen onderhoud voorschrijft,maar hun ervaring is dat bij zwaarder belaste automaten (taxi en caravan trekken) om de 80000 de bak verversen zodat deze soepel blijft schakelen.
Daarom maar meteen een afspraak gemaakt om de bak te spoelen en olie te verversen ( kosten ongeveer €300,=)
De km stand is nu 114000 km en begint nu wat rauwer te schakelen.
Peter
Afgelopen week de dealer gebeld met de vraag of hun periodiek onderhoud aan de automaat doen?
Als antwoord kreeg ik dat Volvo geen onderhoud voorschrijft,maar hun ervaring is dat bij zwaarder belaste automaten (taxi en caravan trekken) om de 80000 de bak verversen zodat deze soepel blijft schakelen.
Daarom maar meteen een afspraak gemaakt om de bak te spoelen en olie te verversen ( kosten ongeveer €300,=)
De km stand is nu 114000 km en begint nu wat rauwer te schakelen.
Peter