Volvo gaat volledig elektrische middenklasser bouwen

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Gebruikersavatar
hvt
5th Gear member
Berichten: 1366
Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
Locatie: Westerkwartier (gr)

Ik zit ook op de 700 tot 1000km per week in de master L2H2, leasebakbeest van de werkgever.
En dit hoofdzakelijk alleen in friesland.

Zou het pas knap vinden als ze deze elektrisch zouden kunen laten rijden.
Mag max 3500kg wegen, en laten we het er maar op houden dat hij dit excact weegt. :whistle:
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
XC60 T5 Inscription 2018, Polestar, Pine Grey, stoelventilatie, panoramadak, blis, ACC, pilot assist, keyless entry, standkachel, achteruitrijcamera, enz
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Nou, zo'n L2H2 is geen enkel probleem elektrisch.
Er zijn elektrische vrachtwagens, die zo fluisterstil in de nacht in de binnenstad kan bevoorraden.
Ver in de buitenwijk koppelen ze de elektrische truck los, aan de lader, en rijden verder met de diesels naar de volgende stad.

Het probleem met de L2H2 is dat je dan hoorlijke bagage ruimte kwijt bent voor de accu's, wil je een fatsoenlijke actieradius krijgen. En dat wil je ook niet, want zoals je zlef eigenlijk zegt......bakbeest moet vol.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9370
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

PER DAG! Wie rijdt er nou echt de accu's (600 km) in 1 dag leeg?

En als Arriva op Schiermonnikoog met elektrische (Chinese) bussen kan rijden, kan een kleine vrachtauto dat ook.
Ik ben benieuwd hoe de subsidie's er over 4 jaar uit zien, of Volvo moet met een goedkope EV komen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
hvt
5th Gear member
Berichten: 1366
Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
Locatie: Westerkwartier (gr)

Elke keer als ik een nieuwe bestelbus krijg, allen formaat L2H2, is deze weer zwaarder.
Het laadvermogen wordt elke keer dus al minder.
Als er dan ook nog accu's in moeten, kan ik qua gewicht alleen nog maar mijn gereedschap mee nemen.
Zou ik het ook met een xc90 T8 kunnen doen.

Denk dat er ook nogal wat accu's in moeten. Door het gewicht, geen stroomlijn, veel binnenweggetjes met veel rotondes en drempels is het verbruik met diesel al 1:7 a 8.
Met 100 liter kom ik vaak de week niet door.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
XC60 T5 Inscription 2018, Polestar, Pine Grey, stoelventilatie, panoramadak, blis, ACC, pilot assist, keyless entry, standkachel, achteruitrijcamera, enz
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
valser
2nd Gear member
Berichten: 164
Lid geworden op: 15.02.2015 - 08:34

Het succes van Tesla ten spijt, is een volledig elektrische auto nu geen partij voor een traditionele auto. Dat ligt met name aan de actieradius, en ook zoals genoemd, kan een groot deel van NL niet meer met de caravan op vakantie.
Het zal toch van de waterstof/fuelcel aandrijving moeten komen lijkt me. De techniek is er. De infra nog niet. Die volgende stap wordt, en dat is 'common knowledge', tegengehouden en vertraagd door de auto-lobby, die miljarden geïnvesteerd hebben in dieseltechniek. En die oude techniek moet tot de laatste druppel worden uitgeperst. Het is aan de politiek om hier keuzen te maken, maar tot nu toe zitten die teveel aan tafel met de auto-lobby.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9370
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Wat zien mensen toch in die waterstof auto's? Het is alleen maar een extra stap om de auto te laten rijden. Elektriciteit van het net --> zo in de accu. Of, Elektriciteit van het net --> waterstoffabriek (tegen die tijd opgekocht door de oliemaatschappijen) --> tankstation --> auto.
Even snel aan Google gevraagd hoe ver zo'n waterstof auto dan komt met een volle tank, ook 500-600 km.
De politiek heeft geen keuze, die doet braaf wat de grote bedrijven van ze vragen.
Het is nu aan de eigenwijze bedrijven als Tesla de taak om zich daar niets van aan te trekken en stug overal tegen in gaan.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
volvo708090
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 24.08.2008 - 04:54
Locatie: Overmere

Ik heb ergens een interessant stuk gelezen, nou ja, kruiselings over gegaan wegens te weinig tijd. het was een toekomstvisie, werkend als prototype, waarbij je met een mini waterstof centrale thuis kon stroom maken en opslaan zowel voor het huis als de wagen. Dàt lijkt me wel wat
S60 MY12 D 163/400 Geartronic * C70 2.0D Geartronic Summum * C30 1.6D M * S80 2.4D Summun Geartronic * XC90 D5 A* V70 (die met de bredere schouders en rechtstaande achterlichten) D5 A *C70 I 2.0 B 163 PK M * 855 2.0 B A * Saab 9.3 2.2TiD M* Ford Mondeo 1.8TD Clipper * 745 D6 4M+Overdrive * Ford Escort Clipper 1.6D * Opel Kadett 1.6D * Peugeot 405 GLD * Citroen C25
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

JeroenSpock schreef: Wat zien mensen toch in die waterstof auto's? Het is alleen maar een extra stap om de auto te laten rijden. Elektriciteit van het net --> zo in de accu. Of, Elektriciteit van het net --> waterstoffabriek (tegen die tijd opgekocht door de oliemaatschappijen) --> tankstation --> auto.
Even snel aan Google gevraagd hoe ver zo'n waterstof auto dan komt met een volle tank, ook 500-600 km.
De politiek heeft geen keuze, die doet braaf wat de grote bedrijven van ze vragen.
Het is nu aan de eigenwijze bedrijven als Tesla de taak om zich daar niets van aan te trekken en stug overal tegen in gaan.
Simpel toch? Water is overal voorhanden, stroom niet! Juist de beperking van het opslaan van stroom is het probleem met die electrische auto's. Door met je eigen stroomvoorziening te gaan rijden, heb je welhaast een onbeperkte actieradius.

En inderdaad, je kunt de auto thuis ook nog eens de stroom laten leveren voor je wasmachine en je droger. Toekomst? Geen idee, de techniek is er al, alleen de politieke wil ontbreekt. En dat laatste heeft dan weer met het grote geld te maken en natuurlijk niks met het milieu.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Maargoed, dit topic ging over electrische auto's en niet over waterstof. Dus ga ik daar graag even op in.

Eenmaal electrisch gereden, wil je nooit meer anders! Geen getril, geen motorgeluid, geen geschakel en je complete motorvermogen beschikbaar vanaf 0 toeren per minuut, dus je auto schiet werkelijk van z'n plek. Vanaf het moment dat je gaat zitten, tot je weer uitstapt, is het autorijden 2.0.

Fastned doet enorm haar best om voor een goede landelijke dekking te zorgen als het gaat om snel (bij)laden. Niet zoals thuis met 10 of 16 Ampère te laden, maar gewoon 50.000 Watt per uur in je auto stampen! Dus even "stekkeren", bakje doen en weer verder genieten. Wacht écht, autorijden zonder brandstofmotor is echt zó veel plezieriger.

Het is natuurlijk een non-argument dat het slecht voor de rijlesbranche is. Ik geef ook rijles in een automaat en die markt zal alleen maar verder groeien. En zeg nou zelf, wat voegt dat hele geschakel nou toe aan het autorijden? Omdat het echt iets is voor stoere mannen? Dat was roken ook, net als paard rijden en een rode zakdoek om je hoofd geknoopt. Beetje met je tijd meegaan noem ik dat...

Ik heb afgelopen zomer met de E-Golf mogen rijden en ben écht om. Enige probleem met die auto is de actieradius van 192 km. Als Volvo die weet te verdubbelen ben ik er van overtuigd dat Volvo die doelstelling van 10% nog gaat overstijgen, zéker als de bijtelling voor die auto's 0 % blijft.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Max
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 01.10.2006 - 19:48
Locatie: Leusden

klopt, dan ga ik er ook serieus over nadenken om er eentje aan te schaffen, tot die tijd moet de XC het maar volhouden.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.

2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5306
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Quota schreef:
lint schreef: Dat zal vast wel een keer gebeuren maar de echte petrol-heads zullen altijd blijven bestaan al is het maar als herinnering aan de goede oude tijden.
Klopt, je hebt nu ook nog oude bromsnorren die keuvelen en kwijlen bij stoommachines.... ;-)
stoommachines zijn cool, overigens zijn nagenoeg alle e power plants gebaseerd op stoomturbines
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”