Hoi,
Vraag, mijn V70 d3 krijgt volgende week een onderhoudsbeurt, (120.000 Km beurt).
Nu viel mij op bij het peilen van de olie (wat elektronisch gebeurt) dat er 4 blokjes staan aangegeven.
Op de foto een afbeelding vanuit de handleiding, als ik het goed lees wil dat zeggen dat dit teveel is?
Klopt mijn veronderstelling of zijn er meer die bij het peilen op 4 blokjes uitkomen? (volgens de garage kan het overigens geen kwaad wordt gezegd).
Graag jullie mening hierover.
Oliepeil elektronisch
- Edwinj
- 1st Gear member
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 05.06.2015 - 19:11
- Locatie: Tilburg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Edwinj, omgeving Tilburg
Sinds 26/9/20: XC40 T2 automaat business pro
hiervoor:
V70 d3 LE gt 50-SZF-1
V70 2.4Ta 06-DX-RR
740 ZT-01-GT
240 GLa SP-86-JP
940 GLE HV-RZ-12
Sinds 26/9/20: XC40 T2 automaat business pro
hiervoor:
V70 d3 LE gt 50-SZF-1
V70 2.4Ta 06-DX-RR
740 ZT-01-GT
240 GLa SP-86-JP
940 GLE HV-RZ-12
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8503
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Onze beide Volvo's hebben een electronische oliepeilmeter en alletwee hebben ze al eens 4 blokjes aangegeven, ik ga dan toch even langs de dealer om er iets olie te laten uithalen.
Maar naar het schijnt verschijnt er een melding als het peil echt te hoog wordt.
Maar naar het schijnt verschijnt er een melding als het peil echt te hoog wordt.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- dbosker
- 6th Gear member
- Berichten: 3320
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
- Locatie: Weener
Ik heb bij de C70 ook vaak 4 blokjes.
Ook wel eens 5 gehad - na het verversen (zelf gedaan). Vreemde is echter dat ik exact (met een maatkan) de juiste hoeveelheid olie heb afgevuld.
Volgens mij zit er ook een veiligheidsmarge in de oliepeilmeter, en voor zover ik weet zit er ook een waarschuwingsfunctie op bij te hoog oliepeil.
Ook wel eens 5 gehad - na het verversen (zelf gedaan). Vreemde is echter dat ik exact (met een maatkan) de juiste hoeveelheid olie heb afgevuld.
Volgens mij zit er ook een veiligheidsmarge in de oliepeilmeter, en voor zover ik weet zit er ook een waarschuwingsfunctie op bij te hoog oliepeil.
laatste Volvo (960) verkocht
- coqrouge
- 2nd Gear member
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 14.03.2008 - 14:06
- Locatie: Ergens tussen EHSB en EHTW
Normaal gesproken gooit een verbrandingsmotor het teveel aan olie via de carterontluchting naar buiten. Ik zou me geen zorgen maken in dit geval, zolang het maar tussen min en max blijft.
Laatst gewijzigd door coqrouge op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2817
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
- Locatie: Land van Maas en Waal
Ik heb geen flauw idee hoe ik het oliepeil kan controleren....
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Daar zit juist het risico, als het teveel aan olie via de carterventilatie in de cilinders komt kan een diesel op hol slaan.coqrouge schreef: Normaal gesproken gooit een verbrandingsmoter het teveel aan olie via de carterontluchting naar buiten. Ik zou me geen zorgen maken in dit geval, zolang het maar tussen min en max blijft.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1272
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Zie boekjeQuota schreef: Ik heb geen flauw idee hoe ik het oliepeil kan controleren....


Sleutel in contact, startknop paar seconden indrukken ZONDER rempedaal in te trappen want dan gaat de motor draaien.
Vervolgens zie je het plaatje zoals door TS gepost. Kan zijn dat je even moet scrollen met je wieltje aan je linker hendeltje (richtingaanwijzer)
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
- Swisskid
- 2nd Gear member
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 17.09.2014 - 18:42
- Locatie: Zug, Zwitserland
- Contacteer:
Dus volgens u kan het zijn dat via de carterventilatie olie in cylinders komt ? Hoe werkt dat ?Marcnij schreef:Daar zit juist het risico, als het teveel aan olie via de carterventilatie in de cilinders komt kan een diesel op hol slaan.coqrouge schreef: Normaal gesproken gooit een verbrandingsmoter het teveel aan olie via de carterontluchting naar buiten. Ik zou me geen zorgen maken in dit geval, zolang het maar tussen min en max blijft.
- Tsjemp
- 3rd Gear member
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 20.10.2010 - 23:43
Er zit ook een klein peilstokje vooraan het blok bij het carter. Kun je gewoon handmatig peilen.
1/4 slag draaien en trekken.
1/4 slag draaien en trekken.
V70 d3 lim.edition V60 d6 Summum, V70 d5 momentum, V40 d2 momentum, V70 d5 edition1, V70 alt, 850 TDI, V40 lpg oud, 244 DL, 245GL, 242DL eva
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2817
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
- Locatie: Land van Maas en Waal
Tsja die is in het Duits ....FritsieV70 schreef:Zie boekjeQuota schreef: Ik heb geen flauw idee hoe ik het oliepeil kan controleren....![]()
![]()


FritsieV70 schreef: Sleutel in contact, startknop paar seconden indrukken ZONDER rempedaal in te trappen want dan gaat de motor draaien.
Vervolgens zie je het plaatje zoals door TS gepost.
Thnx!
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1272
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Da's nou het leuke van een forumQuota schreef: Tsja die is in het Duits ....![]()
![]()

https://www.gebruikershandleiding.com/V ... 03491.html
Mocht het niet lukken dan horen we het welQuota schreef: Thnx!

Laatst gewijzigd door BraboFrits op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
De carterventilatie voert normaal gesproken oliedampen uit het carter af naar de inlaat.Swisskid schreef:Dus volgens u kan het zijn dat via de carterventilatie olie in cylinders komt ? Hoe werkt dat ?Marcnij schreef:Daar zit juist het risico, als het teveel aan olie via de carterventilatie in de cilinders komt kan een diesel op hol slaan.coqrouge schreef: Normaal gesproken gooit een verbrandingsmoter het teveel aan olie via de carterontluchting naar buiten. Ik zou me geen zorgen maken in dit geval, zolang het maar tussen min en max blijft.
Als er dan olie meekomt ipv alleen damp, dan heb je een probleem. Een diesel motor loopt namelijk prima op motorolie.
Er zijn genoeg voorbeelden bekend van diesels (met name 1.6D blokken) waar doordat het regeneratieproces blijft hangen het oliepeil stijgt (doordat de extra ingespoten diesel via de zuigerveren weglekt), net zolag totdat het via de carterventilatie wordt teruggevoerd naar de cilinders.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
- Fredraket
- 4th Gear member
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 08.03.2015 - 00:55
- Locatie: Wierden
En als je pech hebt loopt hij dan door tot hij vastloopt door gebrek aan smering. Omdat er geen regeling op zit is de kans groot dat de motor op hol slaat en steeds sneller gaat lopen en het proces zichzelf dus versterkt. Duurt vaak niet heel lang......
Groeten, Freddy
MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL
Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL
Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
- PeerTronic
- 4th Gear member
- Berichten: 972
- Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00
Zelfde hier, direct na een servicebeurt altijd blokje tot aan de max, kort daarna tot aan de volgende servicebeurt, altijd halverwege. Ik rijd ongeveer 15'000km tussen de servicebeurten.
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli