Oliepeil elektronisch

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edwinj
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 05.06.2015 - 19:11
Locatie: Tilburg

Hoi,

Vraag, mijn V70 d3 krijgt volgende week een onderhoudsbeurt, (120.000 Km beurt).
Nu viel mij op bij het peilen van de olie (wat elektronisch gebeurt) dat er 4 blokjes staan aangegeven.
Op de foto een afbeelding vanuit de handleiding, als ik het goed lees wil dat zeggen dat dit teveel is?
Klopt mijn veronderstelling of zijn er meer die bij het peilen op 4 blokjes uitkomen? (volgens de garage kan het overigens geen kwaad wordt gezegd).

Graag jullie mening hierover.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Edwinj, omgeving Tilburg
Sinds 26/9/20: XC40 T2 automaat business pro

hiervoor:
V70 d3 LE gt 50-SZF-1
V70 2.4Ta 06-DX-RR
740 ZT-01-GT
240 GLa SP-86-JP
940 GLE HV-RZ-12
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8503
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Onze beide Volvo's hebben een electronische oliepeilmeter en alletwee hebben ze al eens 4 blokjes aangegeven, ik ga dan toch even langs de dealer om er iets olie te laten uithalen.

Maar naar het schijnt verschijnt er een melding als het peil echt te hoog wordt.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

Ik heb bij de C70 ook vaak 4 blokjes.
Ook wel eens 5 gehad - na het verversen (zelf gedaan). Vreemde is echter dat ik exact (met een maatkan) de juiste hoeveelheid olie heb afgevuld.
Volgens mij zit er ook een veiligheidsmarge in de oliepeilmeter, en voor zover ik weet zit er ook een waarschuwingsfunctie op bij te hoog oliepeil.

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
coqrouge
2nd Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: 14.03.2008 - 14:06
Locatie: Ergens tussen EHSB en EHTW

Normaal gesproken gooit een verbrandingsmotor het teveel aan olie via de carterontluchting naar buiten. Ik zou me geen zorgen maken in dit geval, zolang het maar tussen min en max blijft.
Laatst gewijzigd door coqrouge op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Harry

C40 Ultimate, ER, MY24, flord blue met, connect microtech / nubuck
V70 D4 Nordic, Plus Line en Driver Support Line MY13, ext: Caspian Blue met. int: Sandstone/Beige Afbeelding
V40 1.9 D Europa met Winter Line
Honda ANF125i Innova Afbeelding
KTM 790 Adventure R MY20
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Ik heb geen flauw idee hoe ik het oliepeil kan controleren....
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

coqrouge schreef: Normaal gesproken gooit een verbrandingsmoter het teveel aan olie via de carterontluchting naar buiten. Ik zou me geen zorgen maken in dit geval, zolang het maar tussen min en max blijft.
Daar zit juist het risico, als het teveel aan olie via de carterventilatie in de cilinders komt kan een diesel op hol slaan.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1272
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Quota schreef: Ik heb geen flauw idee hoe ik het oliepeil kan controleren....
Zie boekje O-) :D

Sleutel in contact, startknop paar seconden indrukken ZONDER rempedaal in te trappen want dan gaat de motor draaien.
Vervolgens zie je het plaatje zoals door TS gepost. Kan zijn dat je even moet scrollen met je wieltje aan je linker hendeltje (richtingaanwijzer)
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Swisskid
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 17.09.2014 - 18:42
Locatie: Zug, Zwitserland
Contacteer:

Marcnij schreef:
coqrouge schreef: Normaal gesproken gooit een verbrandingsmoter het teveel aan olie via de carterontluchting naar buiten. Ik zou me geen zorgen maken in dit geval, zolang het maar tussen min en max blijft.
Daar zit juist het risico, als het teveel aan olie via de carterventilatie in de cilinders komt kan een diesel op hol slaan.
Dus volgens u kan het zijn dat via de carterventilatie olie in cylinders komt ? Hoe werkt dat ?
"Facts Are Stupid Things..." - Ronald Reagan -

Sinds Nov. 2014: Volvo V70 D4 GT8 Summum MY2015, in Bright Silver


Afbeelding
Gebruikersavatar
Tsjemp
3rd Gear member
Berichten: 338
Lid geworden op: 20.10.2010 - 23:43

Er zit ook een klein peilstokje vooraan het blok bij het carter. Kun je gewoon handmatig peilen.
1/4 slag draaien en trekken.
V70 d3 lim.edition V60 d6 Summum, V70 d5 momentum, V40 d2 momentum, V70 d5 edition1, V70 alt, 850 TDI, V40 lpg oud, 244 DL, 245GL, 242DL eva
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

FritsieV70 schreef:
Quota schreef: Ik heb geen flauw idee hoe ik het oliepeil kan controleren....
Zie boekje O-) :D
Tsja die is in het Duits .... :-/ :-/
FritsieV70 schreef: Sleutel in contact, startknop paar seconden indrukken ZONDER rempedaal in te trappen want dan gaat de motor draaien.
Vervolgens zie je het plaatje zoals door TS gepost.

Thnx!
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1272
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Quota schreef: Tsja die is in het Duits .... :-/ :-/
Da's nou het leuke van een forum :D , heb je hier iets aan?
https://www.gebruikershandleiding.com/V ... 03491.html
Quota schreef: Thnx!
Mocht het niet lukken dan horen we het wel :-)
Laatst gewijzigd door BraboFrits op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Swisskid schreef:
Marcnij schreef:
coqrouge schreef: Normaal gesproken gooit een verbrandingsmoter het teveel aan olie via de carterontluchting naar buiten. Ik zou me geen zorgen maken in dit geval, zolang het maar tussen min en max blijft.
Daar zit juist het risico, als het teveel aan olie via de carterventilatie in de cilinders komt kan een diesel op hol slaan.
Dus volgens u kan het zijn dat via de carterventilatie olie in cylinders komt ? Hoe werkt dat ?
De carterventilatie voert normaal gesproken oliedampen uit het carter af naar de inlaat.
Als er dan olie meekomt ipv alleen damp, dan heb je een probleem. Een diesel motor loopt namelijk prima op motorolie.
Er zijn genoeg voorbeelden bekend van diesels (met name 1.6D blokken) waar doordat het regeneratieproces blijft hangen het oliepeil stijgt (doordat de extra ingespoten diesel via de zuigerveren weglekt), net zolag totdat het via de carterventilatie wordt teruggevoerd naar de cilinders.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
Fredraket
4th Gear member
Berichten: 721
Lid geworden op: 08.03.2015 - 00:55
Locatie: Wierden

En als je pech hebt loopt hij dan door tot hij vastloopt door gebrek aan smering. Omdat er geen regeling op zit is de kans groot dat de motor op hol slaat en steeds sneller gaat lopen en het proces zichzelf dus versterkt. Duurt vaak niet heel lang......
Groeten, Freddy

MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL

Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Zelfde hier, direct na een servicebeurt altijd blokje tot aan de max, kort daarna tot aan de volgende servicebeurt, altijd halverwege. Ik rijd ongeveer 15'000km tussen de servicebeurten.
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”