Ik ben alles behalve een logistiek specialist maar ik vraag me serieus af de voordelen van het "just in time" principe (eigenlijk hetzelfde als "almost too late"), het korter hebben van voorraden, en het later hoeven betalen van leveranciers altijd opweegt tegen de nadelen, de kwetsbaarheid, minder flexibiliteit en de markt klansen die je hiermee creert voor collega leveranciers. Voorlopig overigens nog geen winterbanden weer....Walter schreef: zeker als het hele proces vertrouwt op het 'just-in-time' principe.
Winterbanden en -wielen
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5305
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10754
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Zijn leuke processen de voorraad minimaal te houden en een maximaal rendement eruit te halen. Meestal gaat dat goed. En soms is het wat uitdagend te noemen. Minimum Stock Quantity wordt eigenlijk dagelijks bijgestuurd. Erg leuk als je je forecast goed hebt geprognotiseerd en er dan een klant is die ineens een aanslag op jouw minimale voorraad doet. Dan worden er mensen nerveus en moet er weer van alles uit de kast gehaald worden om die minimale voorraad weer op niveau te krijgenNielsPHEV schreef:Ik ben alles behalve een logistiek specialist maar ik vraag me serieus af de voordelen van het "just in time" principe (eigenlijk hetzelfde als "almost too late"), het korter hebben van voorraden, en het later hoeven betalen van leveranciers altijd opweegt tegen de nadelen, de kwetsbaarheid, minder flexibiliteit en de markt klansen die je hiermee creert voor collega leveranciers. Voorlopig overigens nog geen winterbanden weer....Walter schreef: zeker als het hele proces vertrouwt op het 'just-in-time' principe.



“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo"
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo"
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
- Conradi
- 3rd Gear member
- Berichten: 428
- Lid geworden op: 29.12.2014 - 22:25
Dat vermoed ik, maar Volvo is er niet duidelijk in. Uit de handleiding:
Sneeuwkettingen
Volvo adviseert om geen sneeuwkettingen te
gebruiken bij bandenmaten van meer dan
19 inch.
Sneeuwkettingen
Volvo adviseert om geen sneeuwkettingen te
gebruiken bij bandenmaten van meer dan
19 inch.
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Voor zover niet bekend, ter verduidelijking, het gaat bij sneeuwkettingen en 'de restrictie' meestal om de ruimte naast het wiel (aan de binnenkant) tussen band en veerpoot/wielkast, niet zozeer om de ruimte in de hoogte/lengte. Omdat een grotere velgmaat meestal ook een bredere velg en band betekend wordt er vaak vanaf een bepaalde breedte een beperkend advies gegeven. Soms passen kettingen met dunnere/kleinere schakels dan nog wel, afhankelijk van de resterende tussenruimte, maar dat hoeft niet zeker zo te zijn.
Loopvlak kettingen, zoals de centrax kettingen, komen in het geheel niet achter cq. aan de binnenkant van het wiel en kunnen dus bij grotere (lees bredere) maten wel gemonteerd worden. Al zal daar ook een max aan zitten.
Kleine noot, bij de oudere centrax kettingen was een bepaalde maat ketting geschikt voor een aantal bandenmaten. Afhankelijk van de exacte bandenmaat was het dan soms nodig 1 of meer kettingdelen een schakeltje (of schakeltjes) in te korten.
Ik weet niet of dat bij het huidige model nog steeds zo is, maar mocht je verwachten ze nodig te hebben (met AWD op winterbanden kom je een heel eind) cq. zeker willen weten dat ze in 1 keer goed passen mocht je ze toch nodig hebben, is thuis voor vertrek even proberen/passen (op een stukje onverhard of indien het er ligt sneeuw) wellicht een goede tip.
Dan merk je meteen of de wielmoeradapter past, al zal dat bij door Volvo geleverde kettingen wel kloppen.
En te grote/ruime ketting (zeker bij iets hogere snelheid dan stapvoets) kan teveel loskomen van het loopvlak van de band en wel schade veroorzaken of er snel aflopen. En het bijkomend grote voordeel van goed passende centrax-en is natuurlijk dat het in principe 'simpelweg goed opleggen en wegrijden' is, zoals ook te zien in de promo-filmpjes. Maar dan moet het dus wel goed passen.
Loopvlak kettingen, zoals de centrax kettingen, komen in het geheel niet achter cq. aan de binnenkant van het wiel en kunnen dus bij grotere (lees bredere) maten wel gemonteerd worden. Al zal daar ook een max aan zitten.
Kleine noot, bij de oudere centrax kettingen was een bepaalde maat ketting geschikt voor een aantal bandenmaten. Afhankelijk van de exacte bandenmaat was het dan soms nodig 1 of meer kettingdelen een schakeltje (of schakeltjes) in te korten.
Ik weet niet of dat bij het huidige model nog steeds zo is, maar mocht je verwachten ze nodig te hebben (met AWD op winterbanden kom je een heel eind) cq. zeker willen weten dat ze in 1 keer goed passen mocht je ze toch nodig hebben, is thuis voor vertrek even proberen/passen (op een stukje onverhard of indien het er ligt sneeuw) wellicht een goede tip.
Dan merk je meteen of de wielmoeradapter past, al zal dat bij door Volvo geleverde kettingen wel kloppen.
En te grote/ruime ketting (zeker bij iets hogere snelheid dan stapvoets) kan teveel loskomen van het loopvlak van de band en wel schade veroorzaken of er snel aflopen. En het bijkomend grote voordeel van goed passende centrax-en is natuurlijk dat het in principe 'simpelweg goed opleggen en wegrijden' is, zoals ook te zien in de promo-filmpjes. Maar dan moet het dus wel goed passen.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
-
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 04.04.2015 - 09:22
Ik heb de grote 22" velgen besteld en de standaard R-design 20" 5-spaaks worden omgezet in winterwielen. Ik zal trouwens nog even navragen met welke set ie geleverd wordt (neem aan winter), want hij kan elk moment binnenkomen bij de dealer 

- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21279
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Helemaal +1Jers3n schreef: Voor zover niet bekend, ter verduidelijking, het gaat bij sneeuwkettingen en 'de restrictie' meestal om de ruimte naast het wiel (aan de binnenkant) tussen band en veerpoot/wielkast, niet zozeer om de ruimte in de hoogte/lengte. Omdat een grotere velgmaat meestal ook een bredere velg en band betekend wordt er vaak vanaf een bepaalde breedte een beperkend advies gegeven. Soms passen kettingen met dunnere/kleinere schakels dan nog wel, afhankelijk van de resterende tussenruimte, maar dat hoeft niet zeker zo te zijn.
Loopvlak kettingen, zoals de centrax kettingen, komen in het geheel niet achter cq. aan de binnenkant van het wiel en kunnen dus bij grotere (lees bredere) maten wel gemonteerd worden. Al zal daar ook een max aan zitten.
Kleine noot, bij de oudere centrax kettingen was een bepaalde maat ketting geschikt voor een aantal bandenmaten. Afhankelijk van de exacte bandenmaat was het dan soms nodig 1 of meer kettingdelen een schakeltje (of schakeltjes) in te korten.
Ik weet niet of dat bij het huidige model nog steeds zo is, maar mocht je verwachten ze nodig te hebben (met AWD op winterbanden kom je een heel eind) cq. zeker willen weten dat ze in 1 keer goed passen mocht je ze toch nodig hebben, is thuis voor vertrek even proberen/passen (op een stukje onverhard of indien het er ligt sneeuw) wellicht een goede tip.
Dan merk je meteen of de wielmoeradapter past, al zal dat bij door Volvo geleverde kettingen wel kloppen.
En te grote/ruime ketting (zeker bij iets hogere snelheid dan stapvoets) kan teveel loskomen van het loopvlak van de band en wel schade veroorzaken of er snel aflopen. En het bijkomend grote voordeel van goed passende centrax-en is natuurlijk dat het in principe 'simpelweg goed opleggen en wegrijden' is, zoals ook te zien in de promo-filmpjes. Maar dan moet het dus wel goed passen.
Nieuwe winterbanden en awd+sneeuw is gewoon gas geven en meer dan goede grip.
Ik heb voor de wintersport de centrax geprobeerd op een stuk gras het jammere daarvan was dat de hele wijk zijn hond daar uitliet, het mooie was dat de centrax zichzelf vast trekt en daardoor hoef je er niet meer na te kijken..
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24665
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Helaas kijkt de wetgeving in veel Alpenlanden niet naar de kwaliteiten van de auto op het moment dat gekeken wordt naar de ketting-bij-je-hebben-verplichting.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Conradi
- 3rd Gear member
- Berichten: 428
- Lid geworden op: 29.12.2014 - 22:25
M@rvin,
Als je een Volvo winterwiel kiest, heb je geen keus. Die komen altijd in een vaste combinatie van velg en band.
Ik ga voor Pirelli Scorpion Winter simpelweg omdat ik er goede ervaring mee heb.
Als je een Volvo winterwiel kiest, heb je geen keus. Die komen altijd in een vaste combinatie van velg en band.
Ik ga voor Pirelli Scorpion Winter simpelweg omdat ik er goede ervaring mee heb.
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 22.10.2015 - 13:51
Ik reed vanmorgen op de a5 achter een grijze T8 momentum. Echt een dikke bak maar deze vond ik echt te iele banden hebben. Die horen breder te zijn op zo'n auto. Toen ik ernaast reed heb ik geprobeerd me ogen met de wielen mee te draaien om de breedte af te lezen maar is me niet gelukt. 

- V60_PHEV
- 4th Gear member
- Berichten: 534
- Lid geworden op: 01.02.2013 - 18:05
Begrijp ik het goed dat je voor de Centrax kettingen per wiel 1 wielmoer moet vervangen door een ander soort uitstekende moer?
Doe je dat dus al voor je op wintersport vertrekt?
en geeft zo'n grotere wielmoer geen onbalans in het wiel?
Doe je dat dus al voor je op wintersport vertrekt?
en geeft zo'n grotere wielmoer geen onbalans in het wiel?