Het rustig optrekken is maar een deel van het verhaal. Waar je nog veel meer aan hebt is op tijd je voet van het gas halen. Of zoals in dit (en mijn) geval, de CC uitzetten. Remmen doe ik alleen om te stoppen.
Als ik echt mijn best ga doen kan ik met de D5 1 op 22 halen. Dat is dan wel woon-werk verkeer, net geen 50 km per dag.
Het zal je verbazen hoe ver zo'n auto kan uitrollen, en al die tijd geen druppel brandstof. Tussen twee rotondes met korte onderlinge afstand, trek ik hem in de 3 naar 50-55 en laat hem in de neutraal uitrollen.
Binnen de bebouwde kom rijdt ik 53, dan geeft de BC 2,6L/100 aan. Het klopt misschien niet met de werkelijkheid, maar je kan wel zien bij welke snelheid de auto het zuinigst is. Bij mij is dat 53km/u in de 4, en 72km/u in de 5.
En vooral blijven rijden, dan maar iets langzamer op rotondes en kruisingen af rijden. Zo lang je dat gat maar ziet waar je tussen kan.
Al met al zijn het die kleine dingetjes die het verbruik omlaag kunnen trekken.
Ruim 1000km op één volle tank benzine!
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9305
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
lol ik ook, ik begin helemaal te glunderen als ik na het tanken heb uitgerekend dat ik beter dan 1:10 heb gereden hahaKwartel schreef: Ik ben altijd heel trots als ik 1:11 rij i.p.v. 1:9-10![]()
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- imrulqays
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 22.06.2015 - 18:47
Inderdaad, het is die collectie van kleine dingetjes die het verschil uitmaken.JeroenSpock schreef: Al met al zijn het die kleine dingetjes die het verbruik omlaag kunnen trekken.
Best goed, die 1 op 22.
Wat zonde van alle verspilling die je om je heen ziet, terwijl nerveus rijgedrag qua tijdwinst in het beste geval maar enkele fracties van een seconde oplevert.
XC60 D4 FWD GT8 Summum MY 2016
XC60 D4 Inscription MY 2021
XC60 D4 Inscription MY 2021
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1938
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
1.000 km op 1 tank haal ik ook wel, maar dan alleen op de route du soleil.
Is dan ook nog eens met gezin en volgepakte auto. CC op 120. Niet slecht voor T5 én automaat vind ik zelf.
Maar zoals TS aangeeft met gecombineerde ritten zal dat zeer moeilijk worden.
Het is mij in de 4,5 jaar dat we er in rijden ook nog geen één keer gelukt om een volledige tank bewust zuinig en rustig te rijden, de auto verleidt mij daarvoor teveel.....
Gr. Edwin.
Is dan ook nog eens met gezin en volgepakte auto. CC op 120. Niet slecht voor T5 én automaat vind ik zelf.
Maar zoals TS aangeeft met gecombineerde ritten zal dat zeer moeilijk worden.
Het is mij in de 4,5 jaar dat we er in rijden ook nog geen één keer gelukt om een volledige tank bewust zuinig en rustig te rijden, de auto verleidt mij daarvoor teveel.....

Gr. Edwin.
Laatst gewijzigd door Edwin op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 09.09.2015 - 23:38
JeroenSpock schreef: Het rustig optrekken is maar een deel van het verhaal. Waar je nog veel meer aan hebt is op tijd je voet van het gas halen. Of zoals in dit (en mijn) geval, de CC uitzetten. Remmen doe ik alleen om te stoppen.
Als ik echt mijn best ga doen kan ik met de D5 1 op 22 halen. Dat is dan wel woon-werk verkeer, net geen 50 km per dag.
Het zal je verbazen hoe ver zo'n auto kan uitrollen, en al die tijd geen druppel brandstof. Tussen twee rotondes met korte onderlinge afstand, trek ik hem in de 3 naar 50-55 en laat hem in de neutraal uitrollen.
Binnen de bebouwde kom rijdt ik 53, dan geeft de BC 2,6L/100 aan. Het klopt misschien niet met de werkelijkheid, maar je kan wel zien bij welke snelheid de auto het zuinigst is. Bij mij is dat 53km/u in de 4, en 72km/u in de 5.
En vooral blijven rijden, dan maar iets langzamer op rotondes en kruisingen af rijden. Zo lang je dat gat maar ziet waar je tussen kan.
Al met al zijn het die kleine dingetjes die het verbruik omlaag kunnen trekken.
Ik neem aan dat je uitrollen in de versnelling bedoeld? Uitrollen in neutraal verstookt wel stationair brandstof..
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9305
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Dat voorbeeld van rotonde naar rotonde? Nee, ik bedoelde echt de neutraal.
In de derde versnelling over de eerste rotonde, na de rotonde naar 55 km/u en dan in de neutraal. Vlak voor de twee rotonde rolt de auto nog 40, dan weer in de derde versnelling en rustig koppeling erbij en zo de tweede rotonde over.
Dan loopt de motor inderdaad stationair, maar met 55 doorrijden naar die andere rotonde en dan in de versnelling uitrollen kost net iets meer. Heb het meerdere keren geprobeerd. Vergeet niet dat hij in de neutraal maar blijft rollen. Al die tijd zit hij rond 0,8-1 liter / 100km.
In de derde versnelling over de eerste rotonde, na de rotonde naar 55 km/u en dan in de neutraal. Vlak voor de twee rotonde rolt de auto nog 40, dan weer in de derde versnelling en rustig koppeling erbij en zo de tweede rotonde over.
Dan loopt de motor inderdaad stationair, maar met 55 doorrijden naar die andere rotonde en dan in de versnelling uitrollen kost net iets meer. Heb het meerdere keren geprobeerd. Vergeet niet dat hij in de neutraal maar blijft rollen. Al die tijd zit hij rond 0,8-1 liter / 100km.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8502
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Ik zou helemaal gestoord aankomen op bestemming als ik zo zou moeten rijden, om de meeste km uit de tank te persen.
Ik ben graag eerst weg bij het stoplicht, zo voorkom ik dat er een Dacia Logan oid aan een slakkeganggetje voor me komt puffen en ik die niet meer voorbij geraak.
Ik heb de Volvo's niet gekocht om een zuinigheidswonder te zijn, maar meer om ervan te genieten, en kost me dat dan wat extra brandstof, so be it
De XC70 met 2400cc twin turbo, GT en AWD haalt rond de 1 op 13 en daar kan ik best mee leven.
Ik ben graag eerst weg bij het stoplicht, zo voorkom ik dat er een Dacia Logan oid aan een slakkeganggetje voor me komt puffen en ik die niet meer voorbij geraak.
Ik heb de Volvo's niet gekocht om een zuinigheidswonder te zijn, maar meer om ervan te genieten, en kost me dat dan wat extra brandstof, so be it

De XC70 met 2400cc twin turbo, GT en AWD haalt rond de 1 op 13 en daar kan ik best mee leven.
Laatst gewijzigd door BlackcurrantV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27374
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Het is ook niet aan mij weg gelegd, neemt niet weg dat ik het wel erg knap vind.
Ben niet perse als eerste weg bij de verkeerslichten, maar met wat boven de maximumsnelheid op de snelweg vind ik 1 op 15 netjes voor de auto.
Weet nog wel een project op een ander forum een kleine 2 jaar geleden, daar was iemand zover gegaan om met wat aanpassingen 1 op 33 (en zelfs nog iets meer dacht ik) te rijden met een Golf 4 TDi
Ben niet perse als eerste weg bij de verkeerslichten, maar met wat boven de maximumsnelheid op de snelweg vind ik 1 op 15 netjes voor de auto.
Weet nog wel een project op een ander forum een kleine 2 jaar geleden, daar was iemand zover gegaan om met wat aanpassingen 1 op 33 (en zelfs nog iets meer dacht ik) te rijden met een Golf 4 TDi
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9305
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Ik zou helemaal gestoord aankomen op bestemming als ik steeds links op die stressbaan zou moeten rijden
Laat ze naast me maar lekker als eerste weg zijn bij het verkeerslicht, zal me jeuken. Niet dat het vaak gebeurd want ik gebruik die 200 pk echt wel. Het is gewoon even wennen op op te houden bij 100 km/u. Als je alle tijd van de wereld hebt is dat hard genoeg.
Zuinig rijden heeft ook helemaal niets met langzaam rijden te maken, maar met door rijden.

Laat ze naast me maar lekker als eerste weg zijn bij het verkeerslicht, zal me jeuken. Niet dat het vaak gebeurd want ik gebruik die 200 pk echt wel. Het is gewoon even wennen op op te houden bij 100 km/u. Als je alle tijd van de wereld hebt is dat hard genoeg.
Zuinig rijden heeft ook helemaal niets met langzaam rijden te maken, maar met door rijden.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 14.11.2014 - 20:11
en ik maar met me xc 70 450 km+- wel veel binnendoor en af toe gas er op 

- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8502
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
De XC70 begint te slurpen boven de 120km/u en in de file, maarja koken kost geld 
De XC60 deed er nog een halve liter bij per 100km met dezelfde motor...

De XC60 deed er nog een halve liter bij per 100km met dezelfde motor...
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2388
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
En niet te vergeten de afstand...valser schreef: Het leuke is juist dat af en toe snel optrekken bij een stoplicht weinig invloed heeft op het totaalverbruik. De rijstijl en rijomstandigheden tussen de stoplichten in is waar het om gaat.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue