Verbruik T8

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

4wielen schreef: En wat gebeurt er als de tank groter wordt? Juist, dan wordt er minder elektrisch gereden, dat wijst de praktijk bij de v60 pih toch ook uit?
Onzin.

Door een kleine tank ga je niet vaker laden, alleen vaker tanken. Het heeft geen enkele invloed op je verbruik.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

IkeV70 schreef:
4wielen schreef: En wat gebeurt er als de tank groter wordt? Juist, dan wordt er minder elektrisch gereden, dat wijst de praktijk bij de v60 pih toch ook uit?
Onzin.

Door een kleine tank ga je niet vaker laden, alleen vaker tanken. Het heeft geen enkele invloed op je verbruik.
Natuurlijk wel. Als je 1000 kilometer rijdt op een tank, dan hoef je eigenlijk niet te laden. Rijd je maar 300 kilometer op een tank, dan moet je wel laden om niet steeds naar de pomp te moeten. Zeker weten dat dat impact heeft!
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

@4wielen Je parallel geschreven posting geeft inderdaad een ander beeld. Ik heb mijn bericht aangepast.

On topic: ik kan je verzekeren dat er geen relatie is tussen tankinhoud en laadfrequentie. Wel tussen jaarkilometrage en het netto milieuvoordeel van een twinenginepluginhybridPHEV. Rijdt je zeer veel km's per jaar heeft een PHEV nauwelijks (of zelfs negatief) milieuvoordeel aangezien er relatief weinig korte stukken zijn met een koude motor en veel lange stukken waar het PHEV deel van de auto door extra gewicht tot extra verbruik leidt.

Vanmorgen heb ik mijn V60 PHEV bij de dealer achter gelaten en nog een laatste foto gemaakt (nou ja van die auto dan). De laatste 2000 km is het gemiddeld verbruik 2,5 l/100km veel korte stukjes. Wanneer je het e verbruik omrekent naar diesel equivalenten kom je om een fraaie 1 : 19 wat bij korte stukjes op alleen diesel eerder 1 op 11 zal zijn.

De tankinhoud gaat alleen om de situaties waar je een lange rit maakt en dan is het gewoon vervelend als je elke 400 km moet stoppen en weinig reserve hebt (haal je de volgende pomp wel). Ook iets wat "maar" 2 keer in de maand gebeurt kan best vervelend zijn.

Mooi nu ga ik even het journaal kijken en dan is de tankinhoud van een T8 waarschijnlijk weer een stuk minder groot probleem.
Gebruikersavatar
M@rvin
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 08.11.2015 - 22:56

4wielen schreef:
IkeV70 schreef:
4wielen schreef: En wat gebeurt er als de tank groter wordt? Juist, dan wordt er minder elektrisch gereden, dat wijst de praktijk bij de v60 pih toch ook uit?
Onzin.

Door een kleine tank ga je niet vaker laden, alleen vaker tanken. Het heeft geen enkele invloed op je verbruik.
Natuurlijk wel. Als je 1000 kilometer rijdt op een tank, dan hoef je eigenlijk niet te laden. Rijd je maar 300 kilometer op een tank, dan moet je wel laden om niet steeds naar de pomp te moeten. Zeker weten dat dat impact heeft!
1000 of 100 km op een tank, je gaat echt niet eerder laden. Brandstof op is gewoon tanken na 1000 of 100km. Dit staat los van het laden. Die kleine tank is gewoon niet heel handig, zeker niet met een caravan o.i.d. Dan ga je van pomp naar pomp
2015 XC90 T8 R-Design Ice White
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Niels, ik zie dat de verbruikscijfers van de D6 in de praktijk behoorlijk tegenvallen. Dat kan alleen maar betekenen dat mensen hem niet gebruiken zoals bedoeld. Geef je hem een grotere tank, dan gaan nog meer mensen hem niet gebruiken zoals bedoeld. Volgens mij delen we de conclusie dat deze uitvoering niet bedoeld is voor veel kilometers. Dan moet je hem m.i. ook geen grotere tank geven waardoor dat wel makkelijker mogelijk wordt.

Maar ik lig er ook niet wakker van hoor. Als ik er nou zelf een had...
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
V60_PHEV
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 01.02.2013 - 18:05

6,2 liter per 100 km over de afgelopen 4400 kilometer (1 op 16), dat is voor een SUV toch niet slecht.
Mijn software is ook nog niet up-to-date waardoor de benzinemotor veel te vaak en lang bijspringt.
Onze V60 D6 heeft 3,2 liter per 100 km verbruikt (nu 65000 km), dat is 1 op 31. Dat kan dus alleen maar betekenen dat je generaliseert.

De reden dat ik laad is ook niet dat mijn tank leeg dreigt te raken, maar dat ik een laadpunt op acceptabele afstand tot mijn eindbestemming kan vinden.
De standkachel zorgt er trouwens voor dat ik mijn tank ook niet meer dan 75% leeg wil rijden, omdat ik dan 's ochtends een koude auto voor de deur heb staan.
Ik heb de kleine tank nog helemaal niet als een probleem ervaren, ik vind het op zich wel prettig dat ik niet zo lang aan de pomp hoef te staan in de kou, de tank is snel vol.
Laatst gewijzigd door V60_PHEV op 01.01.1970 - 01:00, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
thavipah
3rd Gear member
Berichten: 277
Lid geworden op: 03.10.2014 - 21:07

Vanmorgen mijn eerste rit gehad waarbij ik het volledig elektrisch heen en weer heb gehaald. De motor sloeg dit keer ook geen enkele keer aan. Het is een rit die meerdere keren per week gereden wordt dus dat stemt mij vrolijk.

Tot op heden heb ik nog niet hoeven tanken (logisch, morgen hebben we de auto een week). Hij is nog voor 75% vol dus ik ben benieuwd hoe lang we het zonder tanken gaan volhouden.
Gebruikersavatar
Conradi
3rd Gear member
Berichten: 427
Lid geworden op: 29.12.2014 - 22:25

De discussie over wel dan niet laden zie je op ieder forum wel voorbijkomen. Of mensen dat doen hangt van allerlei factoren af, maar de tankinhoud lijkt me daarbij geen argument. De beperkte tank komt gewoon omdat Volvo ruimtegebrek heeft om alle elektrische systemen onder de auto te krijgen.

Ik rij behoorlijk veel korte ritten en haal dus een laag verbruik omdat ik dat allemaal elektrisch doe. Echter als ik voor mijn werk naar Zuid Duitsland rij, of straks met de caravan op pad ga, heeft 35 km EV-range geen enkele zin. De kleine tank is daarbij alleen maar onhandig.
Laatst gewijzigd door Conradi op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

V60_PHEV schreef: Onze V60 D6 heeft 3,2 liter per 100 km verbruikt (nu 65000 km), dat is 1 op 31. Dat kan dus alleen maar betekenen dat je generaliseert.
Nee, je eigen gedrag als norm nemen voor het gedrag van iedereen is lekker...

Wordt toch genoeg onderzoek naar gedaan joh, wie hou je nu voor de gek? Om een voorbeeld te geven: http://www.autoblog.nl/nieuws/outlander ... pers-68488
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Dat de verbruikscijfers van de PIH's tegenvallen ontkent niemand. Dat er een verband zou zijn met de grootte van de brandstoftank is onzin. Dat is een aardige theoretische beredenering, maar is gewoon niet waar. Vind maar eens een ervaringsdeskundige die kan beamen dat de grootte van de tank een rol speelt bij laadfrequentie.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

IkeV70 schreef: Dat de verbruikscijfers van de PIH's tegenvallen ontkent niemand. Dat er een verband zou zijn met de grootte van de brandstoftank is onzin. Dat is een aardige theoretische beredenering, maar is gewoon niet waar. Vind maar eens een ervaringsdeskundige die kan beamen dat de grootte van de tank een rol speelt bij laadfrequentie.
Jawel, dat ontkent V60_phev.

Jouw stelling dat de mijne onzin is, is net zo goed onzin. Het is inderdaad niet onderzocht. Maar ik heb zelf zeer veel onderzoek gedaan naar mensen en organisaties en het is heel simpel: systeem bepaalt gedrag. Dat is een terugkerend fenomeen. Daarom moet je systemen zo inrichten dat ze geen ongewenst gedrag stimuleren. In dit geval moet de tank niet te groot zijn, want dat zou mensen lakser laten worden in laden. Zeker als het een lease-auto is en de baas de rekening betaalt. Is toch geen hogere wiskunde? En nou hou ik ermee op. Als iemand mij een T8 geeft wil ik best een longitudinaal praktijkonderzoek doen
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Je stelling systeem bepaalt gedrag is uiteraard waar. Dat gecombineerd met je scenario "de baas betaald de rekening" zou kunnen leiden tot weinig motivatie om te laden, helemaal mee eens. Of de tankinhoud nu 45-50-55 of 60 liter is maakt helemaal niet uit voor de keuze om wel of niet te laden immers 20 keer electrisch laden is meer "gedoe" dan 1 keer naar de pomp daarbij als je puur electrisch wilt rijden doe je een concessie in dynamiek.

Je stelling kan overigens wel gaan kloppen maar dan zouden we de tankinhoud moeten verkleinen naar een liter of 5 dan geeft laden ineens een extra radius van een procent of 50, je kan het VCC eens voorstellen.
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

NielsPHEV schreef: Je stelling systeem bepaalt gedrag is uiteraard waar. Dat gecombineerd met je scenario "de baas betaald de rekening" zou kunnen leiden tot weinig motivatie om te laden, helemaal mee eens. Of de tankinhoud nu 45-50-55 of 60 liter is maakt helemaal niet uit voor de keuze om wel of niet te laden immers 20 keer electrisch laden is meer "gedoe" dan 1 keer naar de pomp daarbij als je puur electrisch wilt rijden doe je een concessie in dynamiek.

Je stelling kan overigens wel gaan kloppen maar dan zouden we de tankinhoud moeten verkleinen naar een liter of 5 dan geeft laden ineens een extra radius van een procent of 50, je kan het VCC eens voorstellen.
Ik ben het met je eens dat het effect dan veel duidelijker zal zijn, maar ik denk dat het er nu ook al is (aanname dus). Hoe dan ook, je wilt niet stimuleren dat mensen deze auto's voor langere afstanden gebruiken. Maar ja, met een actieradius van 500 km ontmoedig je dat natuurlijk niet echt...
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
beukenoot
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 22.10.2015 - 13:51

Volgens mij is het heel eenvoudig. Een stukje tank heeft plaats moeten maken voor batterijen. Het past anders gewoon niet. Consequentie is bij kleine stukjes minder tanken en bij lange ritten meer tanken. Elk voordeel zijn nadeel zal maar zeggen.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29439
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Inderdaad zo simpel is het, je moet je realiseren dat je een PIH koopt met voordelen en soms een nadeel erbij zoals de kleine brandstoftank.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Bij de V60 is de tank inderdaad duidelijk vanwege ruimtegebrek verkleind. Maar in geval van de XC90 verbaast me dit. Die auto is 2x zo groot als een V60.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
beukenoot
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 22.10.2015 - 13:51

IkeV70 schreef: Bij de V60 is de tank inderdaad duidelijk vanwege ruimtegebrek verkleind. Maar in geval van de XC90 verbaast me dit. Die auto is 2x zo groot als een V60.
En daarmee 2 x zo zwaar en dus 2 x meer accu's nodig.
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

beukenoot schreef:
IkeV70 schreef: Bij de V60 is de tank inderdaad duidelijk vanwege ruimtegebrek verkleind. Maar in geval van de XC90 verbaast me dit. Die auto is 2x zo groot als een V60.
En daarmee 2 x zo zwaar en dus 2 x meer accu's nodig.
Is het accupakket 2x zo groot? Ik dacht dat ie, in elk geval qua capaciteit, ongeveer hetzelfde was. Zo'n 11 KWh.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
beukenoot
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 22.10.2015 - 13:51

[/quote]

Is het accupakket 2x zo groot? Ik dacht dat ie, in elk geval qua capaciteit, ongeveer hetzelfde was. Zo'n 11 KWh.
[/quote]

Nee maar de auto is ook niet 2 x zo groot hoor :-) Maar als de capaciteit gelijk is gebleven heb je gelijk. Misschien dan een ontwerp ding. Moest de kofferbodem van de V60 PIH geen concessies doen?

PS: Over tanken gesproken, we zien het als een last maar het is toch best vreemd dat er op dat gebied in meer dan een halve eeuw niets is veranderd. Nog steeds handmatig die pijp aan de slang in een gat achter een deksel moet steken. Maar goed, het stuur is ook nog steeds rond.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13734
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

daar zeg je wat, maar aan de voortplanting als zodanig (een min of meer gelijk principe) is in duizenden jaren ook niets veranderd... (maar goed ook volgens mij)
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”