Hi, mensen,
Ik ben nieuw hier en hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende probleem;
Ik heb een V40 1.9D (95pk) uit 1999 met 300000 km die niet goed aanslaat, startmotor draait heel lang voor de motor start. Het is niet alleen bij koude weer. Omdat dit is begonnen in de zomer.Bij een korte rit herhaalde zich dit gedrag telkens weer, nu ook bij lange ritten. Nu komt nog, dat bij na een lange stop bij vb volgende dag bij de eerste start pogingen, na een paar minuten slaat de auto terug uit. Daarna moet ik tenminste 5 minuten niet meer proberen om die te starten omdat dat lukt toch niet (de start klink anders). Na twee of drie pogingen start de auto opnieuw en de rest van de dag start moeilijk maar start. Mijn start motor is kapot gegaan. Dus ik heb een nieuwe ingestoken.
Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn en wat ik eraan kan doen?
Als iemand een idee heeft hoor ik het graag,
Karel
V40 1.9D 95pk 1999 - Start problemen
- Maurits@Parts4Swedes
- Forumsponsor
- Berichten: 382
- Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:20
- Locatie: Afferden Gld
- Contacteer:
Heeft de auto normaal onderhoud gehad? Alle filters vervangen? Condenswater uit brandstoffilter verwijderd? Mits al dit soort dingen in orde, zou je de auto kunnen laten uitlezen bij een dealer.
- NicoV40
- 4th Gear member
- Berichten: 685
- Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44
Gloeikaarsen toevallig niet op?
Of, had ik ooit bij een Ford, de retourleidingen van de diesel, was eentje die nogal broos was en niet goed meer aansloot. Zuigde lucht in de injector.
Of, had ik ooit bij een Ford, de retourleidingen van de diesel, was eentje die nogal broos was en niet goed meer aansloot. Zuigde lucht in de injector.
Laatst gewijzigd door NicoV40 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie

Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk

Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)

-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 22.01.2014 - 18:58
Nu auto start een paar seconden en dan slaat de auto direct terug uit met veel rook ontwikkeling Dus hopeloos geval.
Gloeibougies gemeten en getest en die waren ok!.
zoals NicoV40 zeg is een probleem met angezogen lucht maar ik vindt niets behalve misschien in de brandstoffilterhuis aan de ontluchtings handpomp knop als die gebuik komt diesel overal uit niet allen van de plastieke onluchting vijs.Kan dat zijn? Dat heb ik gedaan (proberen nogmaals branstof systeem onluchten), voor de wagen uiteindelijk niet meer wou starten.
Gloeibougies gemeten en getest en die waren ok!.
zoals NicoV40 zeg is een probleem met angezogen lucht maar ik vindt niets behalve misschien in de brandstoffilterhuis aan de ontluchtings handpomp knop als die gebuik komt diesel overal uit niet allen van de plastieke onluchting vijs.Kan dat zijn? Dat heb ik gedaan (proberen nogmaals branstof systeem onluchten), voor de wagen uiteindelijk niet meer wou starten.
Laatst gewijzigd door karelv op 01.01.1970 - 01:00, 6 keer totaal gewijzigd.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 22.01.2014 - 18:58
Geen gloiebougies geen klepspeling. Want als ik de motor met een fles diesel en een slang direct naar de brandstof ingang breng, start de motor direct.
dus de probleem is van daar tot aan de brandstoftank denk ik?. Of is dat niet zo????

dus de probleem is van daar tot aan de brandstoftank denk ik?. Of is dat niet zo????

Laatst gewijzigd door karelv op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 22.01.2014 - 18:58
Ik heb de onderdeel dat ik dacht dat een brandstofpomp was, eruit gehaald onder de achter bank .Maar dat was de brandstof vlotter, en een paar bewegende elementen meer.
Is dat iets meer dan en Brandstofniveaumeter?
Is dat iets meer dan en Brandstofniveaumeter?
Laatst gewijzigd door karelv op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 22.01.2014 - 18:58
Ik was de rubberen buis aan het verniewen omdat aan de kant van de groene pijl was een kleine lek. Maar ik heb deze onderdeel beschadigd rode pijl ik hoop dat ik deze kan vinden.
Is dat een deel van de brandstof retourleiding??

Is dat een deel van de brandstof retourleiding??

Laatst gewijzigd door karelv op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- NicoV40
- 4th Gear member
- Berichten: 685
- Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44
Kan iets simpel zijn als lucht in het systeem na het wisselen van de brandstoffilter.
onder het potje hangt een pompje, daar op blijven duwen tot het goed stevig aan voelt.
onder het potje hangt een pompje, daar op blijven duwen tot het goed stevig aan voelt.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie

Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk

Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)

- snorremans
- 5th Gear member
- Berichten: 2297
- Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
- Locatie: Zeist
Hoe vol zit je tank ? als de tank half vol zit kan de aanzuigleiding die in je tank zit kan lekken.
Toen je de tankvlotter eruit had, zit er een rubber slangetje in het midden van de twee aanzuigstangen als deze lekt zuig je daar lucht aan en de motor zal nooit starten / lopen.
Toen je de tankvlotter eruit had, zit er een rubber slangetje in het midden van de twee aanzuigstangen als deze lekt zuig je daar lucht aan en de motor zal nooit starten / lopen.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 22.01.2014 - 18:58
De tank zit bijna vol.
Ik heb meermaals de brandstoffilter pompje gedaaan.Ik doe altijd de onluchting plastieke vijs (ventiel) los en blijf duwen zo dat niet meer lucht eruit komt, dan doe die opnieuw vast. Doe ik dat goed?
Als ik duw komt ook brandstof uit de druk knop van die pompje. Is dat normaal ? Of is die pompje lek (kapot)?
Moet ik dat terug uithalen om dat te checken?
Ik heb meermaals de brandstoffilter pompje gedaaan.Ik doe altijd de onluchting plastieke vijs (ventiel) los en blijf duwen zo dat niet meer lucht eruit komt, dan doe die opnieuw vast. Doe ik dat goed?
Als ik duw komt ook brandstof uit de druk knop van die pompje. Is dat normaal ? Of is die pompje lek (kapot)?
Toen je de tankvlotter eruit had, zit er een rubber slangetje in het midden van de twee aanzuigstangen als deze lekt zuig je daar lucht aan en de motor zal nooit starten / lopen.
Moet ik dat terug uithalen om dat te checken?
- NicoV40
- 4th Gear member
- Berichten: 685
- Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44
Hm daar kan ik niet 100% antwoord op geven. Maar normaal gezien, als het aftapschroefje terug dicht is, zou dit een gesloten circuit moeten zijn.
Als ik de brandstoffilter vervang, giet ik het potje eerst 3 kwart vol met diesel en doe dan de filter erin, dat scheelt ook al heel wat in ontluchten.
Daarna contact aan tot ik de pomp hoor zoemen, herhaal ik een keer of 3 en dan starten en een flink stukje rijden, dan ben ik zeker.
Als ik de brandstoffilter vervang, giet ik het potje eerst 3 kwart vol met diesel en doe dan de filter erin, dat scheelt ook al heel wat in ontluchten.
Daarna contact aan tot ik de pomp hoor zoemen, herhaal ik een keer of 3 en dan starten en een flink stukje rijden, dan ben ik zeker.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie

Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk

Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)

-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 22.01.2014 - 18:58
Ik zal morgen alles opnieuw checken, en dan vertel ik jullie verder hoe is het gegaan.
ik heb de defecte onderdeel (rood) hersteld en terug geplaats, met een nieuwe rubbere slang (groen) en verder getest. Maar jammer zonder resultaat.

ik heb de defecte onderdeel (rood) hersteld en terug geplaats, met een nieuwe rubbere slang (groen) en verder getest. Maar jammer zonder resultaat.

Laatst gewijzigd door karelv op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 22.01.2014 - 18:58
Als de systeem volledig ontlucht, Start de auto en als ik blijf pompen aan de handpomp (filterhuis) de auto blijft draaien,als ik stop begin veel lucht binnen te komen (te zien aan de doorzichtige buis - ingang diesel) En auto stop.
- NicoV40
- 4th Gear member
- Berichten: 685
- Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44
Dan zal het pompje een scheurtje hebben of ergens niet goed vastzitten of iets dergelijks.
Brandstofpomp is goed he?
Brandstofpomp is goed he?
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie

Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk

Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)

-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 22.01.2014 - 18:58
Nico.Waar vindt de brandstofpomp in een V40 1.9 DI 1999 95pk (dus Diesel)? Veel "Googelen" op internet, maar Ik heb die niet gevonden!Brandstofpomp is goed he?
Ik ben geen mechanieker


- NicoV40
- 4th Gear member
- Berichten: 685
- Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44
Dat weet ik eerlijk gezegd niet 100%, heb deze zelf nooit moeten bekijken.
Wel weet ik dat die ergens verbonden is met de distributieriem, en de pomp ziet er (opengelegd) zo uit als in de bijlage.
Wel weet ik dat die ergens verbonden is met de distributieriem, en de pomp ziet er (opengelegd) zo uit als in de bijlage.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie

Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk

Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)

- snorremans
- 5th Gear member
- Berichten: 2297
- Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
- Locatie: Zeist
Die geribbelde slang zal ergens lek zijnkarelv schreef: Ik heb de vlotter opnieuw uitgehaald en open gemaakt. Niets merkbaar!
![]()
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.