Aankooptips tweedehands XC60

De eerste generatie XC60
Plaats reactie
Mr.Master
Starter

Beste,
ik ben een nieuw lid en ik denk een tweedehands XC60 aan te zullen schaffen en stel me heirbij enkele vragen (wat ook de reden is dat ik me lid heb gemaakt van dit forum). Kunnen jullie me hier alvast bij helpen aub?
Ik zoek sowieso een voorwielaangedreven variant daar ik max een 2liter wil aanschaffen; ook ga ik sowieso op zoek naar en automaat maar twjifel ik nog tussen een benzine of diesel versie (dus 2.0T of T5 voor benzine of D3 of D4 voor diesel doch niet in AWD).
Ik rij per jaar ca 20.000 - 25000km.

Mijn vragen zijn de volgende:
  • Welke zwakken punten dien ik zeker te controleren bij de 'keuring' van een tweedehands XC60?
  • Wat zijn de voor -en nadelen van de powershift tgo de geartronic (en vanaf welke bouwjaar is Volvo van het ene naar het andere geswitched)? Wat mer prestaties, reactiesnelheid van de bak, verbruik, etc... Geartronic lijkt me beter, doch gezien nieuwer zal dit ook een duurdere aankoop betekenen lijkt me of zie ik dat fout?
  • Wat zijn de grootste verschillen tussen D3 en D4?
  • Ik twijfel verder tussen een benzine en diesel. Welke raden jullie aan en waarom? Welke verbruikscijfers halen al versies hierboven genoemd in de praktijk zoal?
Alvast bedankt voor jullie feedback.
Mvg,
Walter
Geartronic member
Contacteer:

even voor het complete beeld; mag ik, gelet op de max 2 liter motor, de conclusie trekken dat je in België woont? Scheelt nogal voor een goed advies vwb diesel/benzine
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Mr.Master
Starter

Yes, ik kom uit België waar de taksen en extra kosten je ook om de oren zullen vliegen als je voor een 3liter of dergelijke zou kiezen. Vandaar mijn keuze voor een 2liter.

Grtz,
lint
Geartronic member

Een XC60 met D4 motor met geartronic is een fijne auto. Een aankoopkeuring door een Volvodealer is aan te bevelen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
mga1600
6th Gear member

Ik rijd in een T5 met Powershift. Hierover ben ik zeer tevreden, het is een fijn rijdende en strak sturende auto die mij erg goed bevalt!
In 2014 heeft Volvo op de benzine modellen de Powershift vervangen door een Geartronic. De 2.0T is de voorganger van de T5 in principe de dezelfde motor (van Ford afkomstig), echter met minder vermogen en koppel. In Nederland kun je deze door de dealer (Polestar) laten tunen zodat hij gelijkwaardig wordt aan de T5, of dat in België ook zo is weet ik niet. De 2.0T heeft altijd een Powershift, de T5 tot 2014 een Powershift, daarna is het motortype gewijzigd en is het nu een Volvo motor het een Geartronic bak. Ik heb in beide gereden en de nieuwe versnellingsbak/motor combinatie doet (nog) iets verfijnder aan, maar het verschil is gering. Ik heb begrepen dat de eerste versies Powershift niet altijd heel erg soepel schakelden, maar de mijne schakelt boterzacht. Ik denk dat de eerste versies inmiddels allemaal wel van de laatste software zullen zijn voorzien, maar dat is wel even iets om op te letten.

Ter vergelijking :toevallig reed ik deze week nog even in het oude model XC90, vroeger reed ik daar veel vaker in. In vergelijking met de eigentijdsere xc60 vond ik deze qua rijgedrag nu erg ouderwets en 'zwaarlijvig' aandoen en bovendien meer motorgeluid maken.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Mr.Master
Starter

mga1600 schreef: Ik rijd in een T5 met Powershift.
Thanks, kan je me zeggen wat jou wagen verbruikt en of dit vooral stadsverkeer is of ...?

Grtz,
Willem*
2nd Gear member

Ik heb sinds kort een XC60 T5 FWD en het verbruik valt mij eerlijk gezegd tegen, 9,3 km/ltr. Vooral omdat ik hiervoor een V70 D5 heb gereden 14,5 km/ltr. Ik rijd niet zo veel kilometers meer vandaar dat ik voor benzine ben gegaan. Maar in jou geval met het antal kilometers die jij gaat rijden zou ik voor een diesel gaan.
Mijn V70 had geartronnic en ik rijd nu powershift die mij op dit moment beter bevalt, veel soepeler schakelen, maar ik heb een caravan en dan moet nog blijken of hij daarmee ook bevalt. Verder is de XC60 een zeer prettige auto om te rijden!
Volvo XC60 II T5 Inscription, Scandinavian Line en veel meer opties ... MY 2018
Volvo XC60 2.0 T5 FWD Summum Powershift MY12 (b.j.11)
Volvo V70 2.4D EditionII Geartronic MY05 (2008-2015)
Volvo V70 2.5 T AWD (H5) MY98 (2000-2008)
diesel01
Geartronic member

Willem* schreef: Ik heb sinds kort een XC60 T5 FWD en het verbruik valt mij eerlijk gezegd tegen, 9,3 km/ltr. Vooral omdat ik hiervoor een V70 D5 heb gereden 14,5 km/ltr. Ik rijd niet zo veel kilometers meer vandaar dat ik voor benzine ben gegaan. Maar in jou geval met het antal kilometers die jij gaat rijden zou ik voor een diesel gaan.
Mijn V70 had geartronnic en ik rijd nu powershift die mij op dit moment beter bevalt, veel soepeler schakelen, maar ik heb een caravan en dan moet nog blijken of hij daarmee ook bevalt. Verder is de XC60 een zeer prettige auto om te rijden!
Die 9.3 haal ik ook met een diesel en AWD.
Afgelopen week even een V60 D3 GT mee gehad van de dealer die 6.3 deed.
Ik merkte ook dat de GT beter bij de les was dan in mijn XC60.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
BlackcurrantV70
7th Gear member

Ik heb anderhalf jaar een C70 gehad met Powershift (nieuw gekocht) en na anderhalf jaar van miserie ingeruild voor een D3 geartronic, voor mij dus nooit of te nimmer nog Powershift.
De dealer heeft toen echt alles geprobeerd en we waren niet de enige met klachten over de Powershift bak...
Het schakelen van R naar D en omgekeerd was erg traag, soms tot meer dan 5sec voordat de auto wou vertrekken, op een drukke weg kan dit gevaarlijk zijn, ook bij het naderen van een rotonde, bij gas los en terug gas erop aarzelde de bak soms ettelojke seconden, alsof de auto zou stilvallen, erg irritant.

Ik heb 2 jaar met een XC60 D3 AWD gereden, prachtige auto, maar voor mij te hard afgeveerd, waardoor ik hem ingeruild heb voor een XC70, die mega comfortabel is.

Met mijn D3 AWD haalde ik gemiddeld 8L/100km.
Onze huidige C70 D3 haalt gemiddeld 7l/100km, maar die doet haast uitsluitend secundaire wegen en veel files.

De D3 2.0 diesel is een erg brute motor met relatief korte powerband, waardoor er met een handbak veel geschakeld moet worden, met een geartronic heb je daar geen last van.
Voor een XC60 zou ik een D3 geartronic kiezen als je geen AWD wil, de D4 zal een stuk duurder uitvallen omdat die nog erg recent is.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
mga1600
6th Gear member

Mr.Master schreef:
mga1600 schreef: Ik rijd in een T5 met Powershift.
Thanks, kan je me zeggen wat jou wagen verbruikt en of dit vooral stadsverkeer is of ...?

Grtz,
I rij net iets zuiniger dan 1:10 (9,7 l/100 km). Dat is een gemiddelde van vrijwel bebouwde kom met optrekken en afremmen, van provinciale wegen (80 kmh wegen) en snelwegen waar ik dan als het even lukt de toegestane130 kmh rij. Op de snelweg valt het me op dat het gebruik erg afhankelijk is van tegenwind of wind mee. Bij tegenwind en 130 kmh kan het verbruik oplopen tot ca 11 l/100 km, bij wind mee en dezelfde snelheid kan het zomaar terugvallen tot 8,5 l/100km.

Er is een topic in het XC60 forum waarin de Kilometerstand van een heel lijstje XC60's i.c.m. het gemiddelde verbruik vermeld is. Succes met de overwegingen!

Mijn overbuurman heeft een 'oude' T6, dus de 6 cilinder. Daarvan is het verbruik aanzienlijk hoger. Een 6 cilinder rijdt heerlijk, maar is in de praktijk niet echt opvallend veel sneller dan de T5.
mga1600
6th Gear member

BlackcurrantV70 schreef: Ik heb anderhalf jaar een C70 gehad met Powershift (nieuw gekocht) en na anderhalf jaar van miserie ingeruild voor een D3 geartronic, voor mij dus nooit of te nimmer nog Powershift.
De dealer heeft toen echt alles geprobeerd en we waren niet de enige met klachten over de Powershift bak...
Het schakelen van R naar D en omgekeerd was erg traag, soms tot meer dan 5sec voordat de auto wou vertrekken, op een drukke weg kan dit gevaarlijk zijn, ook bij het naderen van een rotonde, bij gas los en terug gas erop aarzelde de bak soms ettelojke seconden, alsof de auto zou stilvallen, erg irritant.

Ik heb 2 jaar met een XC60 D3 AWD gereden, prachtige auto, maar voor mij te hard afgeveerd, waardoor ik hem ingeruild heb voor een XC70, die mega comfortabel is.

Onze huidige C70 D3 haalt gemiddeld 7l/100km, maar die doet haast uitsluitend secundaire wegen en veel files.

De D3 2.0 diesel is een erg brute motor met relatief korte powerband, waardoor er met een handbak veel geschakeld moet worden, met een geartronic heb je daar geen last van.
Voor een XC60 zou ik een D3 geartronic kiezen als je geen AWD wil, de D4 zal een stuk duurder uitvallen omdat die nog erg recent is.
Mijn ervaringen met de Powershift zijn juist omgekeerd: schakelt soepel en direkt, remt beter op de motor i.t.t. een 5 en 6 versnellings- Geartronic (die ik ook heel goed ken van meerdere V70's die we eerder hadden) reageert hij juist veel alerter.
Comfort is een kwestie van smaak en zoals ik er over denk is het een zo optimaal mogelijke combinatie van enerzijds veercomfort en anderzijds dynamiek/wegligging en bochtgedrag. En het gekke is dat ik met de XC 60 ondanks zijn hoogte veel sneller een bocht durf te nemen dan met de V70nn. Hij is inderdaad wat straffer geveerd, maar in onze ogen nooit oncomfortabel, ook niet op hele slechte locale wegen in Hongarije met diepe gaten in het wegdek.
trimitie
4th Gear member

Mijn xc60 D3 fwd geartronic heeft gemiddeld verbruik van 9l/100km meestal stad en op snelweg 8l/100km. Ik rijd ongeveer 15K per jaar waarvan 85% in stad. Xc60 is aangenaam qua ruimte en heeft rijeigenschappen van een sportief model. Bijlage zo stug niet als de vorige xc90 !
NU: XC60 D3 163pk R-design fwd Geartonic 2010

XC90 2.4 D 225pk 2006
S40 2.0D 136pk 2004
S40 1.8i 1996
BlackcurrantV70
7th Gear member

mga1600 schreef:
BlackcurrantV70 schreef: Ik heb anderhalf jaar een C70 gehad met Powershift (nieuw gekocht) en na anderhalf jaar van miserie ingeruild voor een D3 geartronic, voor mij dus nooit of te nimmer nog Powershift.

Mijn ervaringen met de Powershift zijn juist omgekeerd: schakelt soepel en direkt, remt beter op de motor i.t.t. een 5 en 6 versnellings- Geartronic (die ik ook heel goed ken van meerdere V70's die we eerder hadden) reageert hij juist veel alerter.
Comfort is een kwestie van smaak en zoals ik er over denk is het een zo optimaal mogelijke combinatie van enerzijds veercomfort en anderzijds dynamiek/wegligging en bochtgedrag. En het gekke is dat ik met de XC 60 ondanks zijn hoogte veel sneller een bocht durf te nemen dan met de V70nn. Hij is inderdaad wat straffer geveerd, maar in onze ogen nooit oncomfortabel, ook niet op hele slechte locale wegen in Hongarije met diepe gaten in het wegdek.
Het was een vreemde ervaring bij ons met de PS, gewoon gevaarlijk soms, de dealer vertelde ons dat er in Belgie nog een klant was met identieke problemen en daar hadden ze zelfs de bak vervangen en nog reageerde de bak te traag, bij ons was de olie vervangen door een ander type en de stuurmodule, maakte allemaal niks uit.
Ik werd het beu toen en heb de auto ingeruild voor een D3 GT.
Een ander forumlid kreeg indentieke problemen met een PS (ik dacht vdotingo) en die heeft zijn auto ook vroegtijdig ingeruild daardoor.
Het was dus niet echt een incidentieel gevalletje.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Mr.Master
Starter

Thx alvast. Zijn er nog zaken waar ik best even wat aandacht op heb (kleinere probleempjes waar wel wat XC60's last van kunnen hebben)?

Grtz
Laatst gewijzigd door Mr.Master op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Willem*
2nd Gear member

Je kan hier op de XC60 subgroep heel veel lezen over de probleempjes die je bij deze auto "zou kunnen" verwachten. Daar kan je bij aanschaf van een gebruikte auto niet echt van uitgaan en op letten. Je weet ook niet of je een probleemauto van een ander koopt. Het blijft een mechanisch gebruiksvoorwerp en daar kan heel veel aan stuk. Koop je auto bij een dealer of merkgebonden autobedrijf en beding een garantie termijn van pakweg 6 of 12 mnd. Ga in ieder geval een eind proefrijden met de auto en voel zelf aan of dit jouw auto kan worden.
Suc6
Quido
2nd Gear member

Mr.Master schreef: Beste,
ik ben een nieuw lid en ik denk een tweedehands XC60 aan te zullen schaffen en stel me heirbij enkele vragen (wat ook de reden is dat ik me lid heb gemaakt van dit forum). Kunnen jullie me hier alvast bij helpen aub?
Ik zoek sowieso een voorwielaangedreven variant daar ik max een 2liter wil aanschaffen; ook ga ik sowieso op zoek naar en automaat maar twjifel ik nog tussen een benzine of diesel versie (dus 2.0T of T5 voor benzine of D3 of D4 voor diesel doch niet in AWD).
Ik rij per jaar ca 20.000 - 25000km.

Mijn vragen zijn de volgende:
  • Welke zwakken punten dien ik zeker te controleren bij de 'keuring' van een tweedehands XC60?
  • Wat zijn de voor -en nadelen van de powershift tgo de geartronic (en vanaf welke bouwjaar is Volvo van het ene naar het andere geswitched)? Wat mer prestaties, reactiesnelheid van de bak, verbruik, etc... Geartronic lijkt me beter, doch gezien nieuwer zal dit ook een duurdere aankoop betekenen lijkt me of zie ik dat fout?
  • Wat zijn de grootste verschillen tussen D3 en D4?
  • Ik twijfel verder tussen een benzine en diesel. Welke raden jullie aan en waarom? Welke verbruikscijfers halen al versies hierboven genoemd in de praktijk zoal?
Alvast bedankt voor jullie feedback.
Mvg,

Mag ik vragen hoe oud de wagen mag zijn?
Als je kiest voor een ouder model met GT, die romen teveel koppel af waardoor je toch vermogen verliest.
Tegenover de nieuwe GT, dat is een juweeltje.
Je zegt dat je max 25.000km jaarlijks doet, stel ik je de vraag of je geregeld langere afstanden doet?
Zo ja, zou ik toch opteren voor een diesel, zeker de nieuwe D4. Het verbruik van de D4 ligt toch een stuk lager als de benzine versie
en de BIV en jaarlijks rijtax vallen best wel mee t.o. een benzine versie, waarbij je toch snel op een voordeel uitkomt.
Het prijsverschil aan de pomp is toch een 12 €cent/l en het verschil in verbruik is toch ook enkele liters.
Hopelijk maak je voor je eigen een goede keuze.
XC60 summum D3 AWD tuned 225pk bj 29-9-2010, Black sapphire, sandstone leder
Mr.Master
Starter

Thx voor je reactie nogmaals.
Ik rij doordeweeks dagelijks 'slechts' een 30-tal km; en dat is dan nog eens in kleinere stukjes opgedeeld (ik woon ca 11km van m'n werk). Doch rij ik 1 tot 2 x per maand eens een ritje heen en terug van telkens 100km (dus ca 200km heen en terug op 1 dag).
Een diesel zal aldus niet houden van de dagelijkse korte stukjes, maar weer opfleuren als ik zo 'es de langere ritten zal maken.
Vandaar m'n twijfel over de diesel of benzine.

Leeftijd van de wagen maakt niet uit, het is eerder het budget dat de beperkende factor zal zijn; en een nieuwer model is normalerwijze ook wat duurder op de tweedehandsmarkt.
Persoonlijk denk Ik dat als ik een GT kies binnen het budget dat deze eerder van een vroege generatie zal zijn (rond bouwjaar '13 of zo), daar de nieuwere modellen nog net buiten mijn portefeuille gerekend zullenz ijn.

Grtz,

Ik merk net op dat ik de zaken misschien verkeerd benaderd heb. Ik ging ervan uit dat een powershift er steeds zo uitziet:
Afbeelding
Geartronic, zag er dacht ik steeds zo uit:
Afbeelding

Ben ik hierin verkeerd? Zoja, hoe zie ik dan het verschil op tussen beide versnellingsbakken als ik een 2e hands XC60 ga bekijken?

Nogmaals dank voor jullie feedback.

Grtz,
Laatst gewijzigd door Mr.Master op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mr.Master
Starter

Niemand?
Willem*
2nd Gear member

Ik heb dit kunnen vinden op het internet. De stikker waar de gegevens opstaan zit aan de rechterkant op de versnellingsbak!
Automatic gearbox: Pos. 5b The designation ”MPS6” means that it is Powershift transmission - otherwise it is Geartronic automatic transmission.
Hier is het plaatje: http://www.manualslib.com/manual/393525 ... e&page=273
Mr.Master
Starter

Hmm, dat wil dus zeggen dat powershift of geartronic in geen geval samenhangt met een bepaalde pook zoals ik initieel dacht.
Zijn er nog andere manieren om dit te achterhalen, bv. voor een bepaald model is er vanaf jaarngang/maand 'X' enkel nog geartronic egleverd ipv powershift?
Thx.
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”