D2 powershift of D3 geartronic

Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4854
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

Ik heb onlangs noodgedwongen een week moeten sturen in een S60 D2 Powershift. Dat viel mij helemaal niet tegen in het dagelijks verkeer. Je merkt wel dat hij minder alert is dan mijn eigen V60 2.0T met 203pk, maar dat is ook een benzinestoker. En echt flink doortrekken bij een inhaalmaneuvre is er ook niet bij. Maar omdat ik zelf ook een redelijk rustige rijder ben is de D2 mij helemaal niet slecht bevallen, ook in combinatie met de powershift. Het enige waar ik wat moeite mee had was het stop&start systeem op de D2. Er leek geen peil op te trekken wanneer hij nou wel afsloeg en wanneer niet. Veder ging dat vrij onmerkbaar.

De reden dat ik een week S60 reed was overigens dat ik in mijn eigen auto wegens problemen een volledig nieuw powershift versnellingsbak gemonteerd moest worden :whistle:
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
nielsvo
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 09.09.2013 - 22:30

Ik rijd inmiddels bijna 10000 km met een V70 D2 powershift en ben er erg tevreden mee. Had hiervoor bijna 4 jaar een VW Passat 1.4t DSG en vind de PS bak eigenlijk fijner schakelen. Ik mis alleen de 7e versnelling tov DSG (de versnelling tussen 5 en 6 eigenlijk), de PS rijdt bij 50 km/h al in 6 en maakt dan 800 toeren. Dan merk je ook meteen waarom een benzinemotor gewoon mooier loopt dan een diesel (minder geluid en trillingvrij). Een 7 traps of 8 traps zou de PS bak waarschijnlijk nog beter tot zijn recht laten komen.
Met de PS had ik bij koude motor wel eens dat de motor afsloeg bij wegrijden (alsof je de koppeling te snel laat opkomen bij een handbak, wist niet eens dat het kon bij een automaat), maar dat zou nu verholpen moeten zijn met een update van de motormanagement software (sinds vandaag). Eerste indruk is dat wegrijden inderdaad soepeler gaat. Hopelijk verhelpt het ook het wispelturig gedrag van de start/stop functionaliteit. Dat werkte bij VW gewoon beter.
Verder meer dan voldoende vermogen, voor snel inhalen wel even in S stand schakelen.
Laatst gewijzigd door nielsvo op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design 2020, Polestar Engineered
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8502
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Mijn vergelijking was tussen een D3 en een D2, dat een D2 al beter rijdt dan een volksewagen is een normaal gegeven natuurlijk.

Wat ik bedoelde is dat als je eenmaal van het koppel van een 5 pitter (D3, D3AWD, D4 of D5) geproefd hebt, de D2 wel eens zou kunnen tegenvallen....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
nielsvo
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 09.09.2013 - 22:30

BlackcurrantV70 schreef: vergelijking was tussen een D3 en een D2, dat een D2 al beter rijdt dan een volksewagen is een normaal gegeven natuurlijk.
Zo vanzelfsprekend is dat niet hoor. Vind de 1.4Tsi nog steeds een levendigere en fijnere motor dan de D2 eerlijk gezegd (maar ik heb dan ook een sterke voorkeur voor benzinemotor)
BlackcurrantV70 schreef:
Wat ik bedoelde is dat als je eenmaal van het koppel van een 5 pitter (D3, D3AWD, D4 of D5) geproefd hebt, de D2 wel eens zou kunnen tegenvallen....
Valt me alles mee hoor, vooral in mijn portemonnee :P
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design 2020, Polestar Engineered
Gebruikersavatar
LtStone
4th Gear member
Berichten: 706
Lid geworden op: 03.12.2013 - 14:16
Locatie: Amstelveen

Het is allemaal relatief, ik denk dat iedereen los van deze casus er beter aan doet EERST te bepalen wat je wil/mag en waar de grenzen liggen. Dus (overleg partner) welk budget in euries/lease, welke koets, station, sedan, kleur, opsmuk velgen, leder, pakket en dergelijke. Dan de ratio, hoeveel km's wat voor gebruik, snelweg, stadsverkeer - verhouding etc. DUS ergo diesel, lpg, PIH etc. Als dat alles in je lijstje hebt dan ga je shoppen en BLIJF binnen die set of rules.

Tip in menselijk gedrag: concentreer je (altijd) op de dingen die je niet goed (genoeg) vindt, want hier ga je je aan ergeren op de duur. De dingen die je goed vindt zijn namelijk al goed (en je mag dit tegen je vrouw zeggen als ze weer eens staat te kutten in een paskamer met een rokje de positiven versus de negatieven te overwegen).
Praktijk voorbeeld als de euries belangrijk(er) zijn voor je geef ze NIET uit want dit gaat je pijn doen later, ongeacht je verkregen extra koppel!

Overigens kom je over alsof je dat al hebt gedaan, JIJ rijdt er straks in net zoals ik in de mijne, gekocht met mijn set of rules.
Beide dolgelukkig want we hebben ons aan de set of rules gehouden en dáár gaat het uiteindelijk om.

Want als het zo doorgaat dan eindig je bij een Ferrari, want tja als je dáár ooit eens in hebt gereden.... enfin.

(Ps en ik hoop dat me dat "ik heb weleens in een Ferrari gereden en ik vond het niets" bespaard bijft want wie dat zegt moet toch echt hulp gaan zoeken ;))
V40 T4 2001 zwart
S60 T5 2003 zwart
Robbert-Jan
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 30.01.2014 - 15:30

Wij hebben een D5 Geartronic en ik kan niet anders zeggen, dat wij bijzonder tevreden zijn. Met de 440 Nm (Twin Turbo) kan je, met name op de snelweg in een mum van tijd terugschakelen en inhalen. Rij je rustig, dan schakelt de Geartronic bij laag toerental al over, maar dat is zeer comfortabel. Als je kracht nodig hebt, is die ook zeker aanwezig. Nooit meer anders voor mij.

Robbert-Jan
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11741
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Dat nooit-meer-iets-anders zal je tegen gaan vallen als er binnenkort geen D5's meer gemaakt gaan worden...
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

arnoud schreef: Dat nooit-meer-iets-anders zal je tegen gaan vallen als er binnenkort geen D5's meer gemaakt gaan worden...
juist wel er komen weer verse D5's met 4 cilinders dat wel. Als de prestaties van de de nwe D5 te omschrijven als de nwe VEA D4 * 1,25 is dat belooft dat veel goeds. Met de D4 is Volvo al class leading qua verbruik en prestaties !
Rob2
2nd Gear member
Berichten: 207
Lid geworden op: 20.03.2012 - 20:53
Locatie: Nijmegen

Beste Niels,


Nu ik je avatar zie, was jij toevallig afgelopen zomer (aug.) in Gothenburg bij de Volvo fabriek ?
Wij waren daar nl. ook met onze camper......
XC60 T8 AWD Inscriprion + winterline + panorama - denim blue MY2020
Volvo 240 GL knalrood 1989
XC40 T4 AWD momentum - Bus.Pack pro + winterline + panorama - osmium grey/ wit dak MY2019
Saab 99 GL 5-speed rood 2 drs.
V70 Dynamic line D3 5 cyl. + winterline - crystal white pearl MY2016 - Volvotune 185pk
S60 R-design D4 - Bus.Pack Pro + winter & security line + Driver support line Black sapphire MY2013
never_stop_exploring
2nd Gear member
Berichten: 94
Lid geworden op: 22.04.2012 - 14:05
Locatie: Antwerpen

Ik heb mijn s60 nu een maand, het is een D3 Geartronic.
Ben gaan proefrijden met een S60 D2, naar mijn mening een motor die veel te zwak is voor een auto van 1600 kg.

Naar mijn mening, ik kan mij voorstellen dat sommige mensen heel gelukkig kunnen zijn met een S60 D2.

Ik rijd tussen de 3 en de 4 duizend km per maand, ik hou er dan ook van met een wagen te rijden met een veel vermogen die op lage toeren schakelt.
Een 1600 vind ik "springering", alsof die altijd veel moeite moet doen om vlot te rijden. Een 2000 vijfcilinder is "gebalanceerd vermogen" rustig als je wil, snel als het moet.

Geartronic heeft zijn degelijkheid bewezen, de andere versnellingsbak ken ik niet.
2017 Volvo V60 D2 geartronic Summum
2017 XC60 D3 geartronic Momentum
2015 Volvo S60 D3 geartronic Momentum
2012 Volvo s40 D2 Momentum
2007 Volvo v50 1.6D Top Line
2005 Volvo v40 1.9d Luxury
2001 Volvo s40 1.9d
1998 Volvo s40 1.6i
Gebruikersavatar
rona222
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 26.06.2007 - 09:02
Locatie: Antwerpen

never_stop_exploring schreef: Ik heb mijn s60 nu een maand, het is een D3 Geartronic.
Ben gaan proefrijden met een S60 D2, naar mijn mening een motor die veel te zwak is voor een auto van 1600 kg.

Naar mijn mening, ik kan mij voorstellen dat sommige mensen heel gelukkig kunnen zijn met een S60 D2.

Ik rijd tussen de 3 en de 4 duizend km per maand, ik hou er dan ook van met een wagen te rijden met een veel vermogen die op lage toeren schakelt.
Een 1600 vind ik "springering", alsof die altijd veel moeite moet doen om vlot te rijden. Een 2000 vijfcilinder is "gebalanceerd vermogen" rustig als je wil, snel als het moet.

Geartronic heeft zijn degelijkheid bewezen, de andere versnellingsbak ken ik niet.
Was (en ben) heel tevreden geweest met m'n v60 d2 , heb nu een d3 136 pk aangeschaft en moet zeggen een wereld van verschil (is natuurlijk ook een 5 cilinder) :D .......
XC60 D4 181 PK (Black Sapphire metallic) R-Design
V60 D3 136 PK (Bright Silver metallic) MY 2014
V60 1.6D Start & Stop (saville grey) momentum, motion, MY2012
V50 1.6D Start & Stop | black sapphire metallic | Business Pack | MY10
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

@BlackcurrantV70: die problemen met traag schakelen, trad dat continue op of zo nu en dan?
Ik heb namelijk gisteren proef gereden met een C70 2.0D met powershift en heb helemaal niets van de genoemde klachten ervaren.
Ik vond het een erg plezierig rijdende combinatie, waarbij ik wel moet opmerken dat ik uit een handgeschakelde auto kom.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3187
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

@ Rob2 wat is het uiteindelijk geworden?
Welke type en versnellingsbak combinatie?
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8502
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Marcnij schreef: @BlackcurrantV70: die problemen met traag schakelen, trad dat continue op of zo nu en dan?
Ik heb namelijk gisteren proef gereden met een C70 2.0D met powershift en heb helemaal niets van de genoemde klachten ervaren.
Ik vond het een erg plezierig rijdende combinatie, waarbij ik wel moet opmerken dat ik uit een handgeschakelde auto kom.
Het gebeurde niet altijd, dat was net het ergste, je wist op voorhand nooit of de auto direct gaat oppakken ofdat ie weer 5sec niks ging doen.

Ben blij dat ik van de Slowershift vanaf ben, voor mij nooit meer, met de GT autos die we al gehad hebben, 4 ondertussen nog nooit probelemen gehad.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
trimitie
4th Gear member
Berichten: 585
Lid geworden op: 25.07.2010 - 19:36
Locatie: Oostende

Niet twijfelen aan de geartronic. Tegenwoordig zijn ze prachtig afgesteld. Mijn GT in mijn XC60 kan je totaal niet meer vergelijken met de GT in mijn XC90 ervoor!
Kan/wil niet meer een volvo zonder GT !
NU: XC60 D3 163pk R-design fwd Geartonic 2010

XC90 2.4 D 225pk 2006
S40 2.0D 136pk 2004
S40 1.8i 1996
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29545
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik ben ook zeer tevreden met de 8 traps geartronic met T5 motor in mijn V70.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
OB_V60_OR
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 24.05.2014 - 13:44

Als je kan kiezen zou ik voor een D3 GT gaan. Rij zelf nu 1,5 jaar een V60 D2 PowerShift. Zowel de motor als de PowerShift zijn net aan voor de auto. Tuurlijk kan je gewoon meerijden met het verkeer, alleen af en toe is ie wat onzeker en een tikje te traag.
(2014) V60 D2 Ocean Race powershift, Ocean Race Blue II, off black leather, IntelliSafe
nielsvo
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 09.09.2013 - 22:30

BlackcurrantV70 schreef: Mijn vergelijking was tussen een D3 en een D2, dat een D2 al beter rijdt dan een volksewagen is een normaal gegeven natuurlijk.
Mijn V70 D2 staat bij de autohersteller na een aanrijding van achteren (enkel bumper beschadigd+lakschade achterklep, de andere auto kon afgesleept worden :D ).
Heb nu een VW passat met 1.6 TDI DSG als vervangende auto. Wauw...zo had de powershift moeten zijn :o
I.t.t. de powershift maakt de DSG wel gebruik van het maximale koppel van een diesel, dus laag in de toeren i.p.v. hoog over de toeren. Die extra 7e versnelling is ook fijn, de D2 reutelt als een oude diesel als ie in 6 staat bij 50 km/h met 800 toeren per minuut.
Ik heb op zich geen klagen over de powershift in de V70, maar de VW DSG is gewoon veel beter afgestemd op de karakteristiek van een dieselmotor (reed voor mijn V70 een VW Passat 1.4 TSI DSG en ook die reed erg fijn).
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design 2020, Polestar Engineered
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”