Yet another aanschaftopic: V50 vier of vijf cilinders?

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

In mijn dropbox staan een aantal nuttige pdfjes van Volvo zelf (prijslijsten, IOM's) Die info is soms erg handig.

En T5power het is geen kwestie van elkaar afschieten toch, zie het als aanvulling op de rest :)
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

sebastiaan84 schreef: In mijn dropbox staan een aantal nuttige pdfjes van Volvo zelf (prijslijsten, IOM's) Die info is soms erg handig.

En T5power het is geen kwestie van elkaar afschieten toch, zie het als aanvulling op de rest :)
No problem. Wij rijden een getunede S40 2.0D en een familielid een V50 2.4. Als ik niet teveel kms zou moeten maken zou ik ws voor de 2.4 gaan, lekker rustig motortje en mooie loopcultuur. Geen turbo, kan dan ook niet kapot en indien je hem in de toeren jaagt klinkt hij nog best mooi ook.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
brutetyphoon
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 12.11.2015 - 17:32

Zou sowiezo voor een 5 cylinder gaan. Ben zelf in 2007 van een S40 2.0 naar een nieuwe V50 2.4 gegaan. Dat betekende nog meer trekkracht onderin, heerlijke rotsvaste vering, en lekker mee knallen met de grote jongens op de Duitse autobahn. Kun je nog een goede 2.4i vinden zou ik daar voor gaan , die heeft net even dat beetje extra :devil:
V60 T5 SUMMUM POWERSHIFT 2012
V50 2.4 EDITION II SPORT GEARTRONIC
S40 2.0 AUTOMAAT
E.Werker
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 09.09.2015 - 23:38

Origineel is de 1.8 ontwikkeld door Mazda, daarna nog wat aangepast door ford en gebruikt bij zowel ford als Volvo. Dat een s40/v50 geen echte Volvo is, is natuurlijk onzin. Dat een auto op hetzelfde platform staat als een focus of Mazda 3 betekent niet dat het dezelfde auto is. Gezien het gebruik van PSA en Ford motoren nu en in het verleden, is de 1.8 of 2.0 zeker geen slechte keuze. Geen 5-cylinder, maar voor NL zonder bergen ruim voldoende.
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4857
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

Misschien een weinig 'zakelijk' argument, maar misschien wel de belangrijkste reden om voor een vijfcilinder te gaan: HET GELUID! :love:

Heerlijk die zoevend roffelende vijfcilinder. Heb dat na de overstap naar de V60 2.0 wel gemist, alhoewel voor het overige die V60 natuurlijk in alles de baas is over de V50.

Nu kan ik kiezen...heerlijk zoeven zonder verbrandingsmotor....of lekker roffelen met de D5! Of gewoon allebei en knallen! O-)
Laatst gewijzigd door Summum op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Gebruikersavatar
ijsga
5th Gear member
Berichten: 1090
Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
Locatie: Zaandam

t5power schreef:
sebastiaan84 schreef: In mijn dropbox staan een aantal nuttige pdfjes van Volvo zelf (prijslijsten, IOM's) Die info is soms erg handig.

En T5power het is geen kwestie van elkaar afschieten toch, zie het als aanvulling op de rest :)
No problem. Wij rijden een getunede S40 2.0D en een familielid een V50 2.4. Als ik niet teveel kms zou moeten maken zou ik ws voor de 2.4 gaan, lekker rustig motortje en mooie loopcultuur. Geen turbo, kan dan ook niet kapot en indien je hem in de toeren jaagt klinkt hij nog best mooi ook.
Ook bij lage toeren een heerlijk geluid, en altijd een goed ochtendhumeur (klinkt dan nog beter!). Ga alsjeblieft voor de vijfcilinder, iedere rit is weer genieten!
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Gebruikersavatar
berndw
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 25.08.2015 - 20:44

ijsga schreef:
Ook bij lage toeren een heerlijk geluid, en altijd een goed ochtendhumeur (klinkt dan nog beter!). Ga alsjeblieft voor de vijfcilinder, iedere rit is weer genieten!

Eens!, als je jaar kilometrage niet bijzonder hoog is, is het de paar tientjes per maand aan brandstof meer dan waard. Tenminste, dat vind ik.
Huidig:
VW e-Golf mk. VII 2020 (private lease)

Hiervoor:
Volvo V50 2.4i Summum Geartronic MY2006 zomer 17" Scotia / winter 16" Castalia
BMW 318ci 2000
Renault Clio 1.6 2003
Volkswagen Golf 1.9 TDI mk. IV 2003
Daewoo Nubira 2.0 1998
Gebruikersavatar
ijsga
5th Gear member
Berichten: 1090
Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
Locatie: Zaandam

berndw schreef: Heb zelf de 'fout' begaan door eerst te gaan proefrijden in een 2.4 benzine automaat. Dan stap je niet snel meer in een 1.8/2.0. En als je dat al doet, ben je denk ik al snel uitgekeken. Als je er helemaal blanco in wil gaan, zou ik zeggen rij eens in een 1.8 en 2.0. Bevalt deze, ga dan hiervoor. Als je ervoor of erna nog in een 2.4 gaat rijden, is het denk ik lastig om de 1.8/2.0 op waarde te kunnen schatten. Misschien kan jij wel nog objectief zijn, maar mij is het in ieder geval niet gelukt.
Ik heb direct na elkaar een proefrit gemaakt in een V50 2.0, en daarna de 2.4 automaat. De 2.0 heeft pas goed koppel wat hoger in de toeren. De 2.4 automaat was een wereld van verschil, veel power (ook onderin de toeren), heel ontspannen rijden door de automaat, en natuurlijk het geluid. De 2.4 automaat heb ik toen gekocht. Heb in twee jaar tijd 43.000 heerlijke kilometers er mee gereden.
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 452
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Toen ik op mijn werk aankondigde dat ik een mooie S40 1.8 had gezien, werd er bijna een interventie georganiseerd. Die moest ik toch vooral niet halen!
En proefrit van een 2.4 na een 1.8 bevestigde dat wel, dus ik ben mijn collega's de komende jaren dankbaar :D
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Ik weet eventueel nog wel een V50 2.4 momentum met ca 120000 km erop auto is uit 2006. Het is een 140 pk die door Rica naar 170 pk gebracht is. Auto is niet van mij maar van de moeder van goede vriend

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

http://www.taggleauto.nl/170685/

Weet niet waar je woont, deze staat in Hoogeveen bij de Volvo handelaar waar ik mijn V50 vandaan heb. Mooie lage km stand ook (mijne kocht ik met 262k nu staat die op 273k)

EDIT Haarlem is wel serieus eindje rijden.
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
gas2bine
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 30.10.2013 - 00:36
Locatie: NB

Weinig woorden aan vuil maken:

Mijn vriendin heeft een C30 met 2.0: rijd gewoon heel goed.
Ik heb een V50 met D5: rijd geweldig!

Verbruik van de 5 cilinder is hoger, maar dat vergeet ik altijd.....
Leven is een feest, als je het er zelf maar van maakt.
XC60 T6 AWD MY2009 Summum Orinoco Blue
V50 D5 MY2009 Momentum R-design Electric Silver GearTronic Bilstein B4 Eibach Pro Rica
Sander02
4th Gear member
Berichten: 721
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Quote uit autoweek review, http://www.autoweek.nl/autotest/1605/volvo-v50-18

"Gevoelsmatig schat je het verschil tussen een V50 met 2.4 op de kofferklep of met 1.8 als typeplaatje veel groter dan het werkelijk is. Het scheelt tenslotte 0,6 liter cilinderinhoud, ofwel een kwart. Maar het inleveren van de vijfde zuiger heeft niet eens schokkende gevolgen. In plaats van 140 pk heeft de 1.8 125 pk en daar blijkt heel goed mee te leven. Sterker nog, hij lijkt zelfs datzelfde karakteristieke vijfcilindergeluid te hebben. Alleen de gebrekkige trekkracht in de vijfde versnelling verraadt het lagere koppel van deze motor."
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Sander02 schreef: Quote uit autoweek review, http://www.autoweek.nl/autotest/1605/volvo-v50-18

"Gevoelsmatig schat je het verschil tussen een V50 met 2.4 op de kofferklep of met 1.8 als typeplaatje veel groter dan het werkelijk is. Het scheelt tenslotte 0,6 liter cilinderinhoud, ofwel een kwart. Maar het inleveren van de vijfde zuiger heeft niet eens schokkende gevolgen. In plaats van 140 pk heeft de 1.8 125 pk en daar blijkt heel goed mee te leven. Sterker nog, hij lijkt zelfs datzelfde karakteristieke vijfcilindergeluid te hebben. Alleen de gebrekkige trekkracht in de vijfde versnelling verraadt het lagere koppel van deze motor."
lol , *kijkt @ je onderschrift* 8-)

Heb hiervoor een S40 2.0 gereden, wel oud model. Redelijk wat vermogen (140 pk) maar o jee wat een herrie op de snelweg. Ding deed wel 3200 toeren bij 120, daar word je flink gek van. Ik weet niet wat nieuwere 2.0 en 1.8 doen maar ik weet in ieder geval dat de 2.4 lekker rustig is.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

2.4i GT: ik meen net geen 2600 rpm bij 125 op de klok en net geen 2800 rpm bij 135 op de klok. Zoevend over de autostrada dus.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
m-kliko
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 06.07.2015 - 14:50
Locatie: Prov. Utrecht

Valt mij ook op dat de 2.4i (GT) erg rustig is op de snelweg.
Zat laatst naast mijn zus in de auto op de snelweg (Ze heeft een Polo 1.4 uit 2008/9), en wilde bijna zeggen of ze door kon schakelen.
Maar ze zat al in de hoogste versnelling. 3000/3300 rpm! Wat een herrie.

Natuurlijk een heel ander kaliber auto en motor. Maar toen merkte ik pas hoe verwend ik eigenlijk ben!
Volvo S40 2.4i GT Edition II - MY2008 - Black and White
Volvo V90 T4 - MY2020 - Polestar tune - Inscription - Business Luxury Plus - Black

Je kan nooit teveel PK's hebben. :D
Gebruikersavatar
ijsga
5th Gear member
Berichten: 1090
Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
Locatie: Zaandam

Yep, als wij 3300 rpm rijden op de snelweg dan zitten we tegen de 160 aan...
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Gekker nog wij hebben die 5 niet nodig :-P Ik topte op de A31 bij onze oosterburen 217 op GPS in de 4 (manuele stand)
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
ijsga
5th Gear member
Berichten: 1090
Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
Locatie: Zaandam

Moet ik toch ook eens proberen in z’n 4. In z’n 5 haal ik met moeite de 200 op de autobahn. Kan ook door de 140pk variant komen hé ;)
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

ijsga schreef: Yep, als wij 3300 rpm rijden op de snelweg dan zitten we tegen de 160 aan...
Wij tegen de 200. Lekker hoor, zo'n diesel :bandit:
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”