V50 geen Xenon

Geleverd vanaf 2003
Luuk87
2nd Gear member

Dit probleem is niet zo moeilijk op te lossen, maar je moet de oorzaak even weten.

De V50 heeft koplampmodulatie (Pulse-Width Modulation of PWM) wat eigenlijk betekent dat je halogeenlampjes heel snel knipperen. Zuiniger, voor een halogeenlamp beter en wij zien het met het oog toch niet. Als de lamp het niet doet krijg je een Bulb-Out Warning (BOW). Het probleem is dat de meeste Xenon ballasten niet met PWM om kunnen gaan, die willen echt een constante inkomende spanning en regelen zelf de spanning die naar de lamp gaat. Tegelijk is je ballast een hele rare halogeenlamp, voor zover de auto kan zien, dus je krijgt een BOW. Om een Xenon lamp aan te krijgen moet de ballast een hoge startspanning geven (tegen de 15.000 volt), maar daarna wordt die direct fiks lager, vandaar dat je ook een flits ziet bij het aanzetten van xenon: er is even kortsluiting nodig. Wat er gebeurt bij PWM is dat de Xenon ballast denkt dat je de lamp uit had gezet (want de stroom wordt 50x per seconde uit-aan gezet), en hij opnieuw moet starten, dus eigenlijk start hij 50 keer per seconde opnieuw de lamp. De geeft verhoogde slijtage aan de xenon set, maar erger is dat bij de V50 de aarde van de lampen gedeeld wordt met die van de ruitenwissermotor. Die laatste kan totaal niet met de pieken omgaan en sneuvelt daardoor. V50's met af-fabriek Xenon hebben geen PWM en hebben dit probleem niet.

De PWM kun je bij een dealer uit laten zetten, probleem weg. Nog een alternatief is een KBOWE (anti-BOW maatregel) bouwen, dat is eigenlijk gewoon een buffer die de spanningspieken met condensators opvangt: hoe je die maakt staat wel ergens op SwedeSpeed.

Ik heb kortstondig een chinees Xenon setje gebruikt en met een week was m'n ruitenwissermotor kapot (ding wilde alleen nog uit door de accu los te koppelen <_< ) dus dat moet je inderdaad niet doen. Ik heb nu een Pilot set met KBOW ertussen en dat gaat gewoon goed. Als je ruitenwissermotor kapot gaat: 50 euro voor 1 van de sloop, niet moeilijk zelf te wisselen en je hoeft echt geen honderden euro's uit te geven voor het ding. Zelfs je ECU is voor 125 euro door een tweedehands exemplaar (geflasht voor jouw auto) te vervangen. Het wordt alleen echt duur als je zo nodig alles bij de dealer wil laten doen aan een tien jaar oude auto...
Laatst gewijzigd door Luuk87 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm

Gentleman's sjonniebak :)
V50 R
6th Gear member

Luuk87 schreef: Dit probleem is niet zo moeilijk op te lossen, maar je moet de oorzaak even weten.

De V50 heeft koplampmodulatie (Pulse-Width Modulation of PWM) wat eigenlijk betekent dat je halogeenlampjes heel snel knipperen. Zuiniger, voor een halogeenlamp beter en wij zien het met het oog toch niet. Als de lamp het niet doet krijg je een Bulb-Out Warning (BOW). Het probleem is dat de meeste Xenon ballasten niet met PWM om kunnen gaan, die willen echt een constante inkomende spanning en regelen zelf de spanning die naar de lamp gaat. Tegelijk is je ballast een hele rare halogeenlamp, voor zover de auto kan zien, dus je krijgt een BOW. Om een Xenon lamp aan te krijgen moet de ballast een hoge startspanning geven (tegen de 15.000 volt), maar daarna wordt die direct fiks lager, vandaar dat je ook een flits ziet bij het aanzetten van xenon: er is even kortsluiting nodig. Wat er gebeurt bij PWM is dat de Xenon ballast denkt dat je de lamp uit had gezet (want de stroom wordt 50x per seconde uit-aan gezet), en hij opnieuw moet starten, dus eigenlijk start hij 50 keer per seconde opnieuw de lamp. De geeft verhoogde slijtage aan de xenon set, maar erger is dat bij de V50 de aarde van de lampen gedeeld wordt met die van de ruitenwissermotor. Die laatste kan totaal niet met de pieken omgaan en sneuvelt daardoor. V50's met af-fabriek Xenon hebben geen PWM en hebben dit probleem niet.

De PWM kun je bij een dealer uit laten zetten, probleem weg. Nog een alternatief is een KBOWE (anti-BOW maatregel) bouwen, dat is eigenlijk gewoon een buffer die de spanningspieken met condensators opvangt: hoe je die maakt staat wel ergens op SwedeSpeed.

Ik heb kortstondig een chinees Xenon setje gebruikt en met een week was m'n ruitenwissermotor kapot (ding wilde alleen nog uit door de accu los te koppelen :p) dus dat moet je inderdaad niet doen. Ik heb nu een Pilot set met KBOW ertussen en dat gaat gewoon goed :)

Nog nooit gehoord dat een dealer dat uit kan zetten met vida. Anders had de mijne dat destijds echt wel gedaan denk ik, gezien hij de kosten op zich nam bij de laatste auto. Het werken met condensators kan idd, maar daar is net wat meer kennis voor nodig voor de gemiddelde berijder denk ik.
Laatst gewijzigd door V50 R op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
gose91
3rd Gear member

Topverhaal! Waarom heb jij uiteindelijk dan toch voor KBOW gekozen en niet voor uitprogrammeren?
Moet er na uitprogrammeren alsnog rekening gehouden worden met een ontploffende ruitenwissermotor? Zo ja, kan ik dit oplossen door de koplampen een eigen massa te geven?
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Luuk87
2nd Gear member

Een KBOWE maken is een kwestie van het voorbeeld volgen, zoals ik zei staat het op SS.

Ik heb het zelf niet uit laten zetten bij de dealer, maar op SS staat dat de meeste amerikanen het zo doen dus ik ga er toch vanuit dat dat kan...
Volvo V50 | 2006 | 2.0D

Luuk87
2nd Gear member

gose91 schreef: Topverhaal! Waarom heb jij uiteindelijk dan toch voor KBOW gekozen en niet voor uitprogrammeren?
Ik vind het knutselen wel leuk en dat uitprogrammeren is schijnbaar niet echt gratis... Ik ga mistlampen laten INprogrammeren en dat kost 50 euro, dit heb ik niet eens aangevraagd.
Moet er na uitprogrammeren alsnog rekening gehouden worden met een ontploffende ruitenwissermotor? Zo ja, kan ik dit oplossen door de koplampen een eigen massa te geven?
Als PWM uitstaat geeft een xenonset maar 1 spanningspiek per keer dat je de auto gebruikt, bij het aangaan. Dat is wel even wat minder dan 50 per seconde... Het is best mogelijk dat er net ééntje bij zit die de ruitenwissermotor alsnog om zeep helpt maar dat zal dan echt zo'n vaart niet meer lopen. Het gaat overigens om 1 chipje op de ruitenwissermotor die doorbrandt, als je handig bent met elektronika kun je die zelf ook vervangen met solderen. Had alleen een beetje moeite met het goede chipje op internet vinden dus dat heb ik voorbij laten gaan toen ik zag dat ik een gebruikte voor 50 euro kon kopen.

In principe zou een eigen aarde ook gewoon moeten werken maar in dat geval blijft het niet echt goed voor de xenon set als PWM aanstaat en je elimineert dan niet.
Laatst gewijzigd door Luuk87 op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D

gose91
3rd Gear member

Als ik met 50 euro en een extra massadraad een heleboel verdere ellende kan voorkomen, ga ik daar voor. Ik deel je standpunt over de tweedehands onderdelen, maar ik wil geen kappote ruitenwissermotor in Nederland. Op geen enkel moment, al ligt er één reserve in de achterbak

Ik stap van een auto met houtjetouwtje projectors met jingjang xenon (twee jaar zonder problemen gefunctioneerd) over naar deze halogeen meuk en dat valt zeer zwaar tegen. Met een beetje felle straatverlichting kan ik net zo goed met stadsverlichting rijden (vannacht op de A2 bij Breukelen geprobeerd)
Laatst gewijzigd door gose91 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Luuk87
2nd Gear member

Ik ken het, best hopeloos. Mijn ruitenwissermotor ging met 25 graden en volop zon kaduuk. Sta je best voor lul met dat ding op standje ADHD voor het stoplicht.
Laatst gewijzigd door Luuk87 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D

Luuk87
2nd Gear member

oeps
Volvo V50 | 2006 | 2.0D

V50 R
6th Gear member

gose91 schreef: Als ik met 50 euro en een extra massadraad een heleboel verdere ellende kan voorkomen, ga ik daar voor. Ik deel je standpunt over de tweedehands onderdelen, maar ik wil geen kappote ruitenwissermotor in Nederland. Op geen enkel moment, al ligt er één reserve in de achterbak

Ik stap van een auto met houtjetouwtje projectors met jingjang xenon (twee jaar zonder problemen gefunctioneerd) over naar deze halogeen meuk en dat valt zeer zwaar tegen. Met een beetje felle straatverlichting kan ik net zo goed met stadsverlichting rijden (vannacht op de A2 bij Breukelen geprobeerd)
Even je lenzen reinigen. Scheelt erg veel, en goede kwaliteit halogeen er in en hoger afstellen, staan erg laag tov de facelift lampen.
Xenon is natuurlijk mooier, maar als de dealer het uit zou kunnen schakelen in Vida (door hierboven genoemde flikkeren), wat ik nog nooit gehoord heb overigens in al die jaren, dan is er schijnbaar nog steeds de issue van de ruitenwissermotor en dus de kans dat je computer een keer een opdonder krijgt. Dus de echte oplossing is er helaas niet. Ook wel logisch gezien de lange tijd, 12 jaar, dat deze reeks nu bestaat en iedereen die sindsdien met deze problemen kampt.
gose91
3rd Gear member

Er is geen plug en play oplossing. Je komt dus niet onder iets van solderen uit. Nu had ik het niet zo ingewikkeld verwacht als dat het blijkbaar werkt.
Dat houdt veel mensen tegen denk ik, zeker als de auto nog jong is. En er zijn er bij die zich niet inlezen en dan inderdaad problemen krijgen.

Als hetzelfde model ook zonder PWM kan funtioneren, moet het toch ook uitgezet kunnen worden? Software is er om aan te kunnen passen. Met Opel's Tech2 kan ook van alles...
Hoe kan de pre-facelift lager afgesteld staan? Je hebt toch ongeacht de lamp te voldoen aan de 0,5% hellingsgraad van het licht?
Laatst gewijzigd door gose91 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
meeuw
2nd Gear member

Ik heb xenon verlichting sinds een week. Honderd euro. Dacht ga niet zuinig aan doen (hele stap voor mij ;) )
Maar ze doen het goed. Canbus erbij.Plug en play, oke had wel gat moeten boren in de lamp maar keurig afdichting erbij geleverd.

De licht opbrengst val me alleen beetje tegen dus ik ga er nog mee aan de gang.
wel val me op als ik de auto start (heb altijd mijn verlichting aan) dan zijn ze even 1 sec wat feller.
V50 R
6th Gear member

gose91 schreef: Er is geen plug en play oplossing. Je komt dus niet onder iets van solderen uit. Nu had ik het niet zo ingewikkeld verwacht als dat het blijkbaar werkt.
Dat houdt veel mensen tegen denk ik, zeker als de auto nog jong is. En er zijn er bij die zich niet inlezen en dan inderdaad problemen krijgen.

Als hetzelfde model ook zonder PWM kan funtioneren, moet het toch ook uitgezet kunnen worden? Software is er om aan te kunnen passen. Met Opel's Tech2 kan ook van alles...
Hoe kan de pre-facelift lager afgesteld staan? Je hebt toch ongeacht de lamp te voldoen aan de 0,5% hellingsgraad van het licht?
Tjah opel... Bij volvo vida kan dat simpelweg niet. Bij VAG kan je ook makkelijk achteraf van alles activeren, en bij bmw via e sys ook, maar bij volvo niet.

Daarnaast ben ik niet tegen xenon, maar er zijn zoveel topics voor, en dat was ik ook, totdat je dergelijke rekeningen moet betalen, geloof me.
Marcnij
5th Gear member
Contacteer:

Zoals eerder gezegd, begin eens met de projector lenzen schoonmaken aan beide zijden (een pruts werk, maar echt een wereld van verschil) , een set Philips X-tremevisions er in en de lampen op z'n hoogst binnen de apk norm afstellen. Je zult verbaast zijn van het verschil.
Ik ben overgestapt van een V50 met goede halogeen naar een C70 met laag afgestelde vuile lenzen, en dat was een enorme afknapper.
Na een poets en afstel beurt had ik wel weer een goede lichtopbrengst.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Luuk87
2nd Gear member

Misschien was het recent gedaan, maar schoonmaken van de projectors deed bij mij niet zo veel en de auto is echt 10 jaar oud. Hoogteverstelling is toch gewoon elektrisch? Kwestie van knopje draaien? Mijn lijn is heel strak en dat is maar goed ook, moet echt niet hoger dan max.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D

Marcnij
5th Gear member
Contacteer:

Luuk87 schreef: Hoogteverstelling is toch gewoon elektrisch? Kwestie van knopje draaien? Mijn lijn is heel strak en dat is maar goed ook, moet echt niet hoger dan max.
Het gaat om de afstelling van de hoogste (0) stand.
Daarvoor zitten stelschroeven op het lamphuis.
De lichtbundel moet volgens de APK norm tussen de 5 en 40 mm per meter dalen.
Dat is bij een hoogte van 40cm een reikweidte van tussen 80 en 10 meter!
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Luuk87
2nd Gear member

Daar zal ik dan ook eens naar kijken, staat volgens mij wel goed maar kan geen kwaad eens te controleren. Moet toch ook m'n mistlampen nog afstellen, die zitten er pas een paar dagen in.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D

breiro
1st Gear member

Ik heb een tijdje geleden mijn lenzen schoongemaakt en dat scheelde al behoorlijk.
Nog steeds is het niet naar mijn zin dus heb net een setje Philips X-treme vision gekocht.
Ga ze er zo even in doen, zal wel laten weten of het bevalt ;-)
(heb er ook nog een korting bon bij gekregen voor een volgende bestelling, dus wellicht heb je daar ook wat aan als je zoiets zou overwegen)
bveenhof
2nd Gear member

breiro schreef: Ga ze er zo even in doen, zal wel laten weten of het bevalt ;-)
Ben wel heel benieuwd hoe dit bevalt. Van de Youtube review vids die ik gezien heb, maakt het wel degelijk verschil.
'08 Volvo S60 2.5t Summum

Upgrades: Full 3" uitlaat met sportkat, Bilstein B12 Pro kit, XC90 remmen rondom, CFE Full, PCC look spoiler, Bluetooth phone module
breiro
1st Gear member

bveenhof schreef:
breiro schreef: Ga ze er zo even in doen, zal wel laten weten of het bevalt ;-)
Ben wel heel benieuwd hoe dit bevalt. Van de Youtube review vids die ik gezien heb, maakt het wel degelijk verschil.
Het scheelt inderdaad wel iets maar stel je er niet al te veel van voor, ik had er eigenlijk wel iets meer van verwacht. Het verschil van deze lampen en het lenzen reinigen samen is overigens wel behoorlijk.
Zal van de week nog eens kijken of ik de lampen nog iets hoger afgesteld krijg, dan ben ik tevreden.
Ik heb ze overigens in Duitsland gekocht via Ebay, was inclusief verzendkosten 27,40 euro kwijt dus dat valt goed mee.
bveenhof
2nd Gear member

breiro schreef: Het scheelt inderdaad wel iets maar stel je er niet al te veel van voor, ik had er eigenlijk wel iets meer van verwacht. Het verschil van deze lampen en het lenzen reinigen samen is overigens wel behoorlijk.
Zal van de week nog eens kijken of ik de lampen nog iets hoger afgesteld krijg, dan ben ik tevreden.
Ik heb ze overigens in Duitsland gekocht via Ebay, was inclusief verzendkosten 27,40 euro kwijt dus dat valt goed mee.
Da's geen verkeerde prijs voor wat beter licht. Dat het inderdaad geen dag en nacht van verschil is, was wel te verwachten inderdaad. Had wel gehoopt op betere resultaten. Ik heb nu een A3 met xenon, welke ik straks wellicht in ga ruilen voor een V50 met halogeen. Van wat ik gelezen heb wel een flinke stap terug. Misschien, als het ruitenwissermotor verhaal op te lossen is, dan toch gewoon xenon erin gooien :)
'08 Volvo S60 2.5t Summum

Upgrades: Full 3" uitlaat met sportkat, Bilstein B12 Pro kit, XC90 remmen rondom, CFE Full, PCC look spoiler, Bluetooth phone module
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”