De V50 heeft koplampmodulatie (Pulse-Width Modulation of PWM) wat eigenlijk betekent dat je halogeenlampjes heel snel knipperen. Zuiniger, voor een halogeenlamp beter en wij zien het met het oog toch niet. Als de lamp het niet doet krijg je een Bulb-Out Warning (BOW). Het probleem is dat de meeste Xenon ballasten niet met PWM om kunnen gaan, die willen echt een constante inkomende spanning en regelen zelf de spanning die naar de lamp gaat. Tegelijk is je ballast een hele rare halogeenlamp, voor zover de auto kan zien, dus je krijgt een BOW. Om een Xenon lamp aan te krijgen moet de ballast een hoge startspanning geven (tegen de 15.000 volt), maar daarna wordt die direct fiks lager, vandaar dat je ook een flits ziet bij het aanzetten van xenon: er is even kortsluiting nodig. Wat er gebeurt bij PWM is dat de Xenon ballast denkt dat je de lamp uit had gezet (want de stroom wordt 50x per seconde uit-aan gezet), en hij opnieuw moet starten, dus eigenlijk start hij 50 keer per seconde opnieuw de lamp. De geeft verhoogde slijtage aan de xenon set, maar erger is dat bij de V50 de aarde van de lampen gedeeld wordt met die van de ruitenwissermotor. Die laatste kan totaal niet met de pieken omgaan en sneuvelt daardoor. V50's met af-fabriek Xenon hebben geen PWM en hebben dit probleem niet.
De PWM kun je bij een dealer uit laten zetten, probleem weg. Nog een alternatief is een KBOWE (anti-BOW maatregel) bouwen, dat is eigenlijk gewoon een buffer die de spanningspieken met condensators opvangt: hoe je die maakt staat wel ergens op SwedeSpeed.
Ik heb kortstondig een chinees Xenon setje gebruikt en met een week was m'n ruitenwissermotor kapot (ding wilde alleen nog uit door de accu los te koppelen
