Lambdasonde kapot. Nu al?

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
ruffie
3rd Gear member

Ondanks het een fantastische auto is, moet ik ook de negatieve zaken eerlijk kunnen belichten dus bij deze :)

Vorige week ging het motor (check engine) lampje weer aan, paar dagen later ff snel naar de dealer gebracht om te laten uitlezen en ik mocht een afspraak maken voor komende woensdag vanwege een lambdasonde die stuk is. Wat is de algemene ervaring hier? Dit lijkt me niet echt normaal, nu al bij een auto van net 8 maanden? (Ik heb er verder ook geen verstand van).

Ik zei trouwens dat het lampje WEER aan ging. Dit was namelijk de 3e of 4 keer verspreid over een paar maanden. Eerste keer bleek het een vage/loze melding te zijn over een onjuiste benzine menging die gedetecteerd werd? Die werd gereset en ging verder prima. Tijdje d'r na weer lampje branden en gaf het uitlezen iets met de koelvloeistof aan. Gecheckt, alles leek goed qua niveau etc, gereset. Dit keer duurde het niet lang voor die weer aan ging met dezelfde koelvloeistof melding en dit keer werd ie helemaal leeggehaald en opnieuw gevuld. Vermoeden was dat er lucht in was geslopen. En nu dit weer..(na een paar maanden)...lambdasonde

Hopelijk niks structureels...
Laatst gewijzigd door ruffie op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC60 MY14.5 (maart 2014) T5 Summum GT8 Caspian Blue Metallic 20" Avior / Driver Support Line - Family Line - Luxury Line - Scandanivian Line - Security Line - Business Pack Connect | Foto's
Lambert
5th Gear member

Tsja, het is en blijft techniek.... gelukkig heb je garantie....
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
ruffie
3rd Gear member

Ja garantie...gelukkig, maar het blijft een gedoe.
M'n vrouw begon al vergelijkingen te trekken met onze vorige auto welke, in de 3 jaar tijd dat we die hadden, slechts nieuwe batterijen nodig had voor de sleutels. En de gebruikelijke service beurten natuurlijk. Ben de discussie maar niet aangegaan O-)
XC60 MY14.5 (maart 2014) T5 Summum GT8 Caspian Blue Metallic 20" Avior / Driver Support Line - Family Line - Luxury Line - Scandanivian Line - Security Line - Business Pack Connect | Foto's
lint
Geartronic member

Hopelijk wordt het snel opgelost en krijg je verder geen storingen meer.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
ruffie
3rd Gear member

Nou, woensdag naar de garage geweest. Lambdasonde voor vervangen, testritten gedaan en alles goed. Ook deze keer was er, net als de 1e keer paar maanden geleden toen het lampje ook aan was, een storingsmelding te zien over het brandstofmengsel met een te hoog ethanol gehalte. Dus ook deze keer werd mij gevraagd of ik toevallig E10 ofzo getankt had. Niet dus..altijd gewoon Ongelood 95 bij de Shell (Airmiles he ;)). Anyways, so far so good..tot gisteravond..motorlampje weer aan.....gvd <_<

Straks dus maar weer ff laten uitlezen....

Ik moet trouwens wel zeggen dat de auto een stuk vlotter lijkt te rijden, een stuk verfijnder. Mij was verteld dat er ook nieuwe software (ivm vervangen van de sonde) was ingeladen, misschien wat betere af/instellingen daarin..?
...

Wij hebben een XC60 T5, de nieuwe 245 pk met de 8 bak automaat. Auto is paar maanden oud en heeft nu 7000 km gereden. Ik heb zelfde probleem. Auto is 2 weken terug gereset en de adaptatiewaarden ook gereset. Check lampje uit. Al binnen 150 km ging het check lampje weer aan. Auto staat nu ongeveer 1 week bij de dealer en kreeg net telefoontje dat de auto klaar is. Labdasonde is vervangen. De data met het probleem (dus voor de vervanging van de sonde) is naar Volvo Belgie gezonden. Ook de data na vervanging is vandaag naar Volvo Belgie gezonden en akkoord bevonden.

DAN KOMEN DE VOLGENDE VRAGEN OP:
*Is dit een bekend probleem bij de benzinemotoren van Volvo c.q. De T5 ?
*Kan een kapotte labdasonde ook verdere schade veroorzaken, bijvoorbeeld aan de katalysator ? (Arm mengsel)
*Zou na vervanging de motor beter moeten lopen ?
*Vanaf begin is brandstofverbruik met 10L / 100 km veel hoger dan opgaves, anderen zelfde eraring ?
*Stationair toerental is vanaf begin rond de 1000 rpm. Is dit niet erg hoog ?
lint
Geartronic member

Ik heb een V70 T5 met 8 trapsgeartronic, het verbruik is na 3500km 8,5 liter/100km, het stationair toerental is rond de 1000 toeren, verder bevalt de motor/bak erg goed.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
ruffie
3rd Gear member

De dag van mijn vorige post (21 nov) had ik de auto dus weer gebracht en weer bleek het de melding over het brandstofmengsel te zijn . Ik had trouwens toen net VOL getankt en paar minuten later brandde het lampje dus. Anyways, melding gereset en dit zou ook richting Volvo gebracht worden (kijken of er meer meldingen zijn of bekend issue) en ik zou nog terugkoppeling krijgen, nog niks gehoord.

De maandag erna (24 nov) lampje weer aan...om gek van te worden toch :) Gewoon genegeerd (gezien de verwachting er al was, ook vanuit de dealer, dat deze weer zou branden en dus zeer waarschijnlijk hetzelfde issue zou zijn). Die week weer vol getankt, echter bij de Esso ipv de vaste Shell toko op de dagelijkse route en sinds 2 dagen nu brand het lampje niet meer. Toeval? Geen idee..
Wat wel raar is, is dat beide keren bij het tanken de benzinepeil meter niet vol aangaf (er was al 1 streepje van af), terwijl ik aan de pomp echt niet meer erin kreeg...Gerelateerd?

@alderu, wat het verbruik betreft, volgens mij komt dat mooi in de buurt van het gemiddelde van de paar T5 XC60 rijders hier....Laat weten als jij eerder terugkoppeling hebt gekregen van de dealer.
...

@RUFFIE: Vanmorgen de auto bij Serva opgehaald. Achterste labdasonde is vervangen, Uit de uitgelezen data voor vervanging bleek dat deze kort ervoor kapot gegaan was. Nu is deze dus vervangen en de data is weer OK. Vervanging heeft ook plaatsgevonden op advies Volvo omdat het een paar keer meer is voorgekomen dat de achterste labdasonde al zo snel kapot gegaan is. Vaak door vuiltje vanuit uitlaatdeel voor de sonde. Veiligheidshalve heeft de dealer zelfs vanochtend nog een testrit gemaakt omdat hij 110% zeker wilde zijn dat alles weer goed is.
Verbruik van 9-10 L / 100 km is bij onze km stand van 7000 km "normaal". Motor is pas "los" bij 10-15.000 km, aldus de chef wpl. De directeur van Serva rijdt momenteel zelf ook X 60 T5 en heeft ook dit verbruik.

@RUFFIE: wil je mij opp de hoogte houden ? Dus als jij meer hoort ......., laat het weten !

P.s. Ik tank trouwens ook altijd Shell !! TOEVAL ??
ruffie
3rd Gear member

kleine kick :)

@alderu: inmiddels is bij mij exact hetzelfde vervangen/gedaan als bij jou. In december tot 2x toe de uitgelezen data naar Volvo gestuurd en is vanuit hun dus de 'opdracht' gegeven om ook de achterste labda/lambda (de monteur zegt soms ook lambda en soms weer labda) te vervangen. Zoals ik het begreep gaf het uitlezen niet aan dat deze kapot zou zijn.
Anyways, 9 jan is alles gedaan en het is weer helemaal goed nu :)

(En ik tank gewoon weer bij Shell, ik moest als proef een wat langere periode ergens anders tanken, maakte niks uit)
Laatst gewijzigd door ruffie op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Lambert
5th Gear member

*Vanaf begin is brandstofverbruik met 10L / 100 km veel hoger dan opgaves, anderen zelfde eraring ?
Ik heb dezelfde auto, ik haal ook 10 ltr op 100 km.... ik had de auto ook zuiniger verwacht... zodra ik boven de 140 km kom begint er een draaikolk te ontstaan....
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
...

@Lambert + @ruffie:

Apart, zelfde belevingen. Ook oplossingen. Alleen komende maand komt de dealer onze auto weer ophalen (omdat ik dan lange tijd moet revalideren na operatie heb ik de auto niet nodig) om "proefondervindelijk" het probleem van onze automaat op te lossen. Volgens Volvo en ook de Chef ligt het probleem niet in de software en ook niet in de hardware van de bak zelf. Probleem zou ergens in de ophanging van de motor c.q. bak zitten. Ben benieuwd !
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”