Als je een beetje om je heem kijkt, zie je de gebruikte V60's PIH regelmatig staan.
Vanaf 26k kom je ze tegen, met nog belastingvrij rijden etc.
Maar.......wie weet de verwachte levensduur van het accu pakket?
Zal wel afhankelijk zijn van het gebruik: (aantal laad- en ontlaad pogingen) en minder van het aantal gereden km van de auto, denk ik.
(mijn achterbuurman heeft ook een V60 PIH, maar het snoer ligt nog in de gesealde verpakking van de dealer! Gebruikt hij niet, en boeit hem niet. Hij ging voor de 0% bijtelling, en tankt elke week lekker diesel..)
levensduur accu's PIH?
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 09.10.2009 - 11:36
Mijn dealer geeft aan dat het accupakket ca 10 jaar het opgegeven vermogen blijft leveren bij normaal gebruik.
Onder hoofdstuk 11 van de gebruikershandleiding staat hierover:
Levensduur: Meer dan 10 jaar.
Onder hoofdstuk 11 van de gebruikershandleiding staat hierover:
Levensduur: Meer dan 10 jaar.
V60 D6 AWD PIH MY14
V70 2.4D Kinetic MY08 man-6
S60 2.4 intro edition MY01
P130 122S 2.0 MY69
V70 2.4D Kinetic MY08 man-6
S60 2.4 intro edition MY01
P130 122S 2.0 MY69
- RichieB
- 6th Gear member
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
- Locatie: Goeree-Overflakkee
Dat is mooi. En hoe controleren we dat? Ik kan nergens aflezen wat het geleverde vermogen nu is, laat staan hoe dat zich verhoud tot 2,5 jaar geleden.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
- RichieB
- 6th Gear member
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
- Locatie: Goeree-Overflakkee
Dat hangt van zoveel factoren af dat dit niet betrouwbaar gebruikt kan worden om de capaciteit van de accu mee te meten. Ook de dealer schijnt dit niet te kunnen uitlezen. Wel een rare garantie als je niet kan bepalen of je er aanspraak op kan maken.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
-
- 4th Gear member
- Berichten: 809
- Lid geworden op: 30.11.2012 - 13:46
Het is natuurlijk geen garantie.
Je kunt toch zelf ongeveer bepalen of de omstandigheden gelijk zijn. Ik merk het verschil al als het kouder wordt.
Nu kan ik er bijvoorbeeld 40KM meer rijden. Als dit over vijf jaar nog steeds 40Km naar ongeveer gelijke omstandigheden is, dan lijkt het mij dat er nog weinig aan de accu veranderd is. Als ik er dan 30km kan rijden, weet je dat de accu wat ingeleverd heeft.
Ik begrijp dat een uitdraai waarop staat wat de capaciteit is wenselijk is. Het liefste bij elke beurt eigenlijk.
Je kunt toch zelf ongeveer bepalen of de omstandigheden gelijk zijn. Ik merk het verschil al als het kouder wordt.
Nu kan ik er bijvoorbeeld 40KM meer rijden. Als dit over vijf jaar nog steeds 40Km naar ongeveer gelijke omstandigheden is, dan lijkt het mij dat er nog weinig aan de accu veranderd is. Als ik er dan 30km kan rijden, weet je dat de accu wat ingeleverd heeft.
Ik begrijp dat een uitdraai waarop staat wat de capaciteit is wenselijk is. Het liefste bij elke beurt eigenlijk.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
- RichieB
- 6th Gear member
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
- Locatie: Goeree-Overflakkee
Mijn MacBook geeft netjes aan wat de status van de accu is (huidige maximale capaciteit) en of deze al vervangen moet worden. Volvo wil ons gewoon geen inzicht geven in deze data. Want transparantie roept natuurlijk vragen van berijders op.
De autobranche heeft nog een lange weg te gaan.. Je kon trouwens bijbetalen om deze "garantie" te verlengen. Dat was helemaal gebakken lucht verkopen!

Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
- Tukker999
- 4th Gear member
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48
Ik heb het ergens anders al eens geponeerd: (hou me de precise getallen ten goede)
Capaciteit accu = 10,2
Softwarematig met een minimum en een maximum begrensd op ongeveer 8 kWh
Stel dat de accu achteruit gaat en nog maar 9 te bieden heeft en de software heeft nog steeds een ruimte van 8
Dan lijkt de accu tiptop in orde, maar de werkelijke capaciteit is al 10% verminderd
Doorredenerend kan de capaciteit van de accu met 20% verminderd zijn, maar je hebt nog steeds 8 ter beschikking.
Dan merk je niets van de achteruitgang van de accu.
Ik weet niet op welk niveau Volvo vindt dat je accu niet goed meer is, maar zo is er in ieder geval wel meer speelruimte.
Of klopt deze redenering niet.
Capaciteit accu = 10,2
Softwarematig met een minimum en een maximum begrensd op ongeveer 8 kWh
Stel dat de accu achteruit gaat en nog maar 9 te bieden heeft en de software heeft nog steeds een ruimte van 8
Dan lijkt de accu tiptop in orde, maar de werkelijke capaciteit is al 10% verminderd
Doorredenerend kan de capaciteit van de accu met 20% verminderd zijn, maar je hebt nog steeds 8 ter beschikking.
Dan merk je niets van de achteruitgang van de accu.
Ik weet niet op welk niveau Volvo vindt dat je accu niet goed meer is, maar zo is er in ieder geval wel meer speelruimte.
Of klopt deze redenering niet.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus 
Volvo V60 PIH 2013:
Honda Civic Hybride 2010:

Volvo V60 PIH 2013:

Honda Civic Hybride 2010:

- RichieB
- 6th Gear member
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
- Locatie: Goeree-Overflakkee
Klinkt logisch, maar dat is juist het hele probleem: alleen Volvo weet hoe het precies werkt maar geeft daar geen inzicht in.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
-
- 4th Gear member
- Berichten: 809
- Lid geworden op: 30.11.2012 - 13:46
Ik denk ook dat er zoiets kan. Ze zullen ook best wel wat marge aanhouden. Het verhaal is toch ook dat het helemaal vol laden en het volledig leeg maken van een accu, niet goed is voor een accu?
Dan kun je dus ook mooi met die marge spelen als je dat zou willen. Gevolg kan wel zijn dat de accu nog sneller capaciteit verliest.
@Rich, Wat geeft jou Macbook dan precies aan? Getallen?
Dan kun je dus ook mooi met die marge spelen als je dat zou willen. Gevolg kan wel zijn dat de accu nog sneller capaciteit verliest.
@Rich, Wat geeft jou Macbook dan precies aan? Getallen?
Laatst gewijzigd door IV39 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
- m-kliko
- 4th Gear member
- Berichten: 641
- Lid geworden op: 06.07.2015 - 14:50
- Locatie: Prov. Utrecht
Dat verschilt heel erg per type accu.IV39 schreef: Het verhaal is toch ook dat het helemaal vol laden en het volledig leeg maken van een accu, niet goed is voor een accu?
De Lithium-Ion batterijen in de huidige telefoons vinden het niet zo tof. Die hebben liever dat ze niet helemaal leeg gaan.
Daartegen hadden de oude nokia's (ik weet even niet wat voor type dat was) en bijvoorbeeld dikke lood-accu's er wel profijt van om ze af en toe eens helemaal leeg te laten lopen, anders werden ze juist lui.
Het hangt er dus vanaf wat voor type accu er in de PIH's zitten. Iemand enig idee?
Volvo S40 2.4i GT Edition II - MY2008 - Black and White
Volvo V90 T4 - MY2020 - Polestar tune - Inscription - Business Luxury Plus - Black
Je kan nooit teveel PK's hebben.
Volvo V90 T4 - MY2020 - Polestar tune - Inscription - Business Luxury Plus - Black
Je kan nooit teveel PK's hebben.

- m-kliko
- 4th Gear member
- Berichten: 641
- Lid geworden op: 06.07.2015 - 14:50
- Locatie: Prov. Utrecht
In dat geval zou het dus niet goed zijn voor de accu om hem echt volledig leeg te laten lopen.IV39 schreef: Ik lees ergens een Li-ion accu. Volgens mij heb ik dat ook ergens gehoord.
Dikke kans dat Volvo hier wel maatregelen voor genomen heeft. Dat de auto zegt dat de accu leeg is, maar er nog wel wat sap in zit.
Veel telefoons doen dit ook. Gevaar is namelijk dat wanneer je hem echt helemaal leeg trekt, hij niet meer op te laden is.
Volvo S40 2.4i GT Edition II - MY2008 - Black and White
Volvo V90 T4 - MY2020 - Polestar tune - Inscription - Business Luxury Plus - Black
Je kan nooit teveel PK's hebben.
Volvo V90 T4 - MY2020 - Polestar tune - Inscription - Business Luxury Plus - Black
Je kan nooit teveel PK's hebben.

- RichieB
- 6th Gear member
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
- Locatie: Goeree-Overflakkee
Ik heb er net een nieuwe accu inzitten, en hij geeft nu aan:IV39 schreef: @Rich, Wat geeft jou Macbook dan precies aan? Getallen?
Code: Selecteer alles
Charge Information:
Charge Remaining (mAh): 3954
Fully Charged: No
Charging: No
Full Charge Capacity (mAh): 4133
Health Information:
Cycle Count: 13
Condition: Normal
Battery Installed: Yes
Amperage (mA): -3443
Voltage (mV): 12484
Dat klopt, dat heeft Volvo NL ook bevestigd in de informatiesessie in Beesd. Dat is precies wat @HeinvdW aangeeft: de auto bepaalt met software hoe vol en hoe leeg de accu mag raken. De marges daarin kunnen makkelijk verhullen dat de capaciteit van de accu is afgenomen.m-kliko schreef: Dikke kans dat Volvo hier wel maatregelen voor genomen heeft. Dat de auto zegt dat de accu leeg is, maar er nog wel wat sap in zit.
Veel telefoons doen dit ook. Gevaar is namelijk dat wanneer je hem echt helemaal leeg trekt, hij niet meer op te laden is.
Laatst gewijzigd door RichieB op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8499
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Ik denk eerder dat Volvo ook moeilijk kan voorspellen hoe de PIH accu zich gaat gedragen binnen pakweg 10 jaar, zolang is de V60PIH nog niet op de markt..RichieB schreef: Mijn MacBook geeft netjes aan wat de status van de accu is (huidige maximale capaciteit) en of deze al vervangen moet worden. Volvo wil ons gewoon geen inzicht geven in deze data. Want transparantie roept natuurlijk vragen van berijders op.De autobranche heeft nog een lange weg te gaan.. Je kon trouwens bijbetalen om deze "garantie" te verlengen. Dat was helemaal gebakken lucht verkopen!
Ik zou stoppen met me zorgen te maken over problemen die er mogelijk ooit zouden kunnen aankomen en gewoon genieten van je PIH Volvo.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- RichieB
- 6th Gear member
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
- Locatie: Goeree-Overflakkee
Ik maak me helemaal geen zorgen, maar constateer een ernstig gebrek aan transparantie. De producent van de accu (LG) weet echt wel hoe de accu zich gaat gedragen. Het is niet alsof ze Lithium-Ion voor het eerst toepassen ofzo.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
-
- 1st Gear member
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 19.02.2013 - 20:53
De auto zelf en Volvo weten haarzuiver wat de staat van de accu is, net zoals in de Macbook van Richie...
Ik merk overigens na 2 jaar al dat ik een bepaalde rit van 39km die ik in het begin met wat moeite volledig electrisch kon rijden, nu met geen mogelijkheid meer haal...
(die rijd ik 100 keer per jaar , meestal op heel rustige tijden, dus ik weet halverwege al hoe ik ervoor sta met mijn accu)
Daarnaast kun je via Volvo On Call opvragen hoeveel kWh er netto uit de accu gehaald is...
De garantiebepalingen staan overigens in de documenten bij de auto:
"Accu's vertonen natuurlijke slijtage onder invloed van de leeftijd en het gebruik. Wanneer de accucapaciteit binnen de onder vermelde garantieperiode daalt tot onder 65 % van de originele capaciteit (zie specificatie) binnen 5 jaar of 100.000 km (wat het eerst bereikt wordt) en onder 55 % tussen 5-8 jaar of 100.000-160.000 km (wat her eerst bereikt wordt), vervangt de Volvodealer de accu zonder verdere kosten voor de klant."
(dit zijn de condities voor diegenen die een speciale accugarantie bij Volvo afgesloten hebben, of MY13 hebben, danwel hun auto uit het buitenland gehaald hebben, afaik)
Ik merk overigens na 2 jaar al dat ik een bepaalde rit van 39km die ik in het begin met wat moeite volledig electrisch kon rijden, nu met geen mogelijkheid meer haal...
(die rijd ik 100 keer per jaar , meestal op heel rustige tijden, dus ik weet halverwege al hoe ik ervoor sta met mijn accu)
Daarnaast kun je via Volvo On Call opvragen hoeveel kWh er netto uit de accu gehaald is...
De garantiebepalingen staan overigens in de documenten bij de auto:
"Accu's vertonen natuurlijke slijtage onder invloed van de leeftijd en het gebruik. Wanneer de accucapaciteit binnen de onder vermelde garantieperiode daalt tot onder 65 % van de originele capaciteit (zie specificatie) binnen 5 jaar of 100.000 km (wat het eerst bereikt wordt) en onder 55 % tussen 5-8 jaar of 100.000-160.000 km (wat her eerst bereikt wordt), vervangt de Volvodealer de accu zonder verdere kosten voor de klant."
(dit zijn de condities voor diegenen die een speciale accugarantie bij Volvo afgesloten hebben, of MY13 hebben, danwel hun auto uit het buitenland gehaald hebben, afaik)
Laatst gewijzigd door gvs op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- Tukker999
- 4th Gear member
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48
Nu is de vraag of dat 65% van 11,2 kW is (7,3 kW) of 65% van 8 kW (5,2 kW)De garantiebepalingen staan overigens in de documenten bij de auto:
"Accu's vertonen natuurlijke slijtage onder invloed van de leeftijd en het gebruik. Wanneer de accucapaciteit binnen de onder vermelde garantieperiode daalt tot onder 65 % van de originele capaciteit (zie specificatie) binnen 5 jaar of 100.000 km (wat het eerst bereikt wordt) en onder 55 % tussen 5-8 jaar of 100.000-160.000 km (wat her eerst bereikt wordt), vervangt de Volvodealer de accu zonder verdere kosten voor de klant."
Bij 55% is het respectievelijk 6,2 kW en 4,4 kW
En hoe meet je dat.
Ik denk door te meten bij het laden.
Hoeveel kW kan er geladen worden bij een volledig lege accu.
Er past dan bij mijn V60 9,3 kW in. (vanaf helemaal leeg, incl.laadverliezen, ventilator etc.)
Laatst gewijzigd door Tukker999 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus 
Volvo V60 PIH 2013:
Honda Civic Hybride 2010:

Volvo V60 PIH 2013:

Honda Civic Hybride 2010:
