Beste mede-forummers,
Sinds een week of drie heb ik last van een terugkerend probleem met betrekking tot de luchtmassameter (LMM). Ik rij een Volvo S70 2.5 20V uit 1997 met een kleine 300k km op teller, dus eigenlijk pas net ingereden.
Het begon drie weken geleden met een onregelmatig toerental bij het stationair draaien van de motor. Na wat carburateur cleaner in het gasklephuis te hebben gespoten, liep de auto weer wat beter. Helaas kwam het probleem vrij snel terug. Twee weken geleden het gasklephuis gedemonteerd en goed schoongemaakt (kwam aardig wat smurrie vanaf). Het probleem leek toen weg te zijn....tot afgelopen maandag de motor weer onregelmatig ging lopen en uiteindelijk voor een verkeerslicht zelfs afsloeg.
Met het loshalen van de LMM-stekker loopt de auto weer prima. Hierdoor kan ik mijn woon-werk verkeer in ieder geval voortzetten.
Sinds kort ben ik in het bezit van een OBD2 kabel en heb ik met Vol-fcr de auto uitgelezen. Het enige wat ik vond was de foutcode over de LMM sensor. Logisch, want deze had ik eruit getrokken. Na de code gewist te hebben en de LMM-stekker teruggestoken te hebben liep de auto weer prima. 120km gereden zonder schommelend toerental, totdat vanochtend de auto weer in toerental zakte bij een verkeerslicht en 5km verderop weer afsloeg bij een verkeerslicht.
Enig idee wat dit probleem kan veroorzaken?
LMM kapot? Lambda sensor?
Groet,
Joris
Hulp gevraagd - LMM of...?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 181
- Lid geworden op: 23.04.2013 - 11:13
- Locatie: Noord - Nederland
LMM kan, maar er zijn wel meer oorzaken denkbaar (zoals vacuumlek of elders valse lucht aanzuigen, ontsteking).
Als je iemand kent met een Volvo met zelfde soort motor kan je de LMM even uitwisselen om dit uit te sluiten. LMM schoonmaken kan je ook proberen, met IPA-spray. Bij voorkeur alleen sprayen en niet met wattenstaafjes etc zitten pielen. Pas ook op met perslucht, niet alleen door de luchtdruk en bevriezing als je hem te dichtbij houdt maar er zitten ook vaak toevoegingen in die weer residuen kunnen achterlaten als je busje bijna leeg is of je hem niet goed rechtop houdt.
Als je iemand kent met een Volvo met zelfde soort motor kan je de LMM even uitwisselen om dit uit te sluiten. LMM schoonmaken kan je ook proberen, met IPA-spray. Bij voorkeur alleen sprayen en niet met wattenstaafjes etc zitten pielen. Pas ook op met perslucht, niet alleen door de luchtdruk en bevriezing als je hem te dichtbij houdt maar er zitten ook vaak toevoegingen in die weer residuen kunnen achterlaten als je busje bijna leeg is of je hem niet goed rechtop houdt.
Volvo S70 2.5T (1998, LPi, 284.000 km)
Volvo 850 2.5 10V (1996, LPi, 402.000 km)
Volvo 940 2.3 Turbo Estate (B230FT, 1991)
Volvo 850 2.5 10V (1996, LPi, 402.000 km)
Volvo 940 2.3 Turbo Estate (B230FT, 1991)
- JorisVink
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 30.09.2013 - 16:20
Bedankt voor de reactie, alle ideeën zijn welkom.
LMM spray heb ik inmiddels aangeschaft, ga ik vanavond eens proberen.
Ik denk dat een vacuumlek direct merkbaar zou moeten zijn? Niet pas na 120km? Ga ik ook even checken.
LMM spray heb ik inmiddels aangeschaft, ga ik vanavond eens proberen.
Ik denk dat een vacuumlek direct merkbaar zou moeten zijn? Niet pas na 120km? Ga ik ook even checken.
1997 - Volvo S70 2.5 - 20V Automaat
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21419
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Niet goed aangedraaide pakkingen die gaan werken als de motor warm wordt kunnen onverwachte boosdoeners zijn.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- JorisVink
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 30.09.2013 - 16:20
Inmiddels een nieuwe LMM gemonteerd....ik heb nu 200km zonder problemen gereden.
Toch wil ik niet te vroeg juichen. Ik vind het motorblok niet mooi lopen. Het is (uiteraard) lastig om het zo uit te leggen, maar het blok lijkt meer te trillen en klinkt niet zoals het een paar maanden geleden klonk.
Met de voet op de rem en de automaat in neutraal, voelt het qua trilling ongeveer hetzelfde als ik voorheen alleen de auto voelde trillen met de automaat in drive....
Iemand een idee?
Toch wil ik niet te vroeg juichen. Ik vind het motorblok niet mooi lopen. Het is (uiteraard) lastig om het zo uit te leggen, maar het blok lijkt meer te trillen en klinkt niet zoals het een paar maanden geleden klonk.
Met de voet op de rem en de automaat in neutraal, voelt het qua trilling ongeveer hetzelfde als ik voorheen alleen de auto voelde trillen met de automaat in drive....
Iemand een idee?
1997 - Volvo S70 2.5 - 20V Automaat
- henry classic v70
- 2nd Gear member
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 11.12.2008 - 16:21
- Locatie: N.O. Veluwe
Loopt íe wel goed op 5 cilinders? of wordt er één overgeslagen....
Kijk eens naar de datum die op de bougiekabels staat kan best zijn dat de eerste er nog op zitten, zelfde geldt ook voor de bobine (en kabel). Rotor en verdelerkap zou je ook kunnen nazien en wanneer zijn de bougies vervangen (hoeveel km) dus eigenlijk de gehele ontsteking.
Maar dat is natuurlijk alleen aan de orde als de motor niet goed op 5 cilinders loopt
Kijk eens naar de datum die op de bougiekabels staat kan best zijn dat de eerste er nog op zitten, zelfde geldt ook voor de bobine (en kabel). Rotor en verdelerkap zou je ook kunnen nazien en wanneer zijn de bougies vervangen (hoeveel km) dus eigenlijk de gehele ontsteking.
Maar dat is natuurlijk alleen aan de orde als de motor niet goed op 5 cilinders loopt
V70 Classic 2.5 10V '99 Sandstone 437 Vialle lpi G3 570.000 km
Citroën C4 - Coupe 1.6 16V '05 Rouge Lucifer lpi G3 217.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V '09 Deep Dark Black lpi G3 230.000 km
Citroën C4 - Coupe 1.6 16V '05 Rouge Lucifer lpi G3 217.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V '09 Deep Dark Black lpi G3 230.000 km
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 09.02.2015 - 18:11
Hallo,
ik probeer het in het Nederlands.
Voordat u maakt alle dingen nieuw en besteden veel geld,alleen maar te kontroleren of alle vacuümslangen in orde zijn.Dan start de motor en spuit het allemaal vacuümslangen en het inlaatspruitstuk met rem schoner,en de lijn voor rembekrachtiger,tred da snelheid veranderenndus je moet de de fout gevonden.Bij valse lucht toont het LMM altijd een foutcode.
Jan-Marinus
ik probeer het in het Nederlands.
Voordat u maakt alle dingen nieuw en besteden veel geld,alleen maar te kontroleren of alle vacuümslangen in orde zijn.Dan start de motor en spuit het allemaal vacuümslangen en het inlaatspruitstuk met rem schoner,en de lijn voor rembekrachtiger,tred da snelheid veranderenndus je moet de de fout gevonden.Bij valse lucht toont het LMM altijd een foutcode.
Jan-Marinus
- JorisVink
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 30.09.2013 - 16:20
Vacuümslangen gecontroleerd. Één uitgedroogde gevonden, maar heeft geen effect op stationair toerental.
De bougiekabels zijn van Bosch, en daar staat geen datum op.
Voor de duidelijkheid:
Er treden op dit moment geen foutcodes op en de auto rijdt goed. Ik heb alleen het gevoel dat het blok wat zwaar loopt en zeker ook anders klinkt. Het blok trilt meer dan voorheen, bij stationair toerental maar ook bij (bijvoorbeeld) 1500rpm.
Lastige zoektocht...
De bougiekabels zijn van Bosch, en daar staat geen datum op.
Voor de duidelijkheid:
Er treden op dit moment geen foutcodes op en de auto rijdt goed. Ik heb alleen het gevoel dat het blok wat zwaar loopt en zeker ook anders klinkt. Het blok trilt meer dan voorheen, bij stationair toerental maar ook bij (bijvoorbeeld) 1500rpm.
Lastige zoektocht...
1997 - Volvo S70 2.5 - 20V Automaat
- henry classic v70
- 2nd Gear member
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 11.12.2008 - 16:21
- Locatie: N.O. Veluwe
Ik denk dat je er verstandig aan doet dit probleem neer te leggen op het 850forum...
Daar is enorm veel kennis en is zeer actief wat betreft reageren
Daar is enorm veel kennis en is zeer actief wat betreft reageren
V70 Classic 2.5 10V '99 Sandstone 437 Vialle lpi G3 570.000 km
Citroën C4 - Coupe 1.6 16V '05 Rouge Lucifer lpi G3 217.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V '09 Deep Dark Black lpi G3 230.000 km
Citroën C4 - Coupe 1.6 16V '05 Rouge Lucifer lpi G3 217.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V '09 Deep Dark Black lpi G3 230.000 km
- cees klumper
- 4th Gear member
- Berichten: 534
- Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
- Locatie: San Diego, California
Misschien wat ver gezocht, maar heb je je motorrubbers gecontroleerd op slijtage, vooral de bovenste motorsteun en die onderaan de versnellingsbak? Dat kan ook trillingen veroorzaken.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
- JorisVink
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 30.09.2013 - 16:20
Motorsteun bij de versnellingsbak zal ik controleren. Bovenste is nog goed.
Ik zat sowieso te denken aan de versnellingsbak. Kan deze trillingen veroorzaken ook al staat de automaat in P? De olie in de versnellingsbak is 300k-km oud.
Ik heb inmiddels de vraag ook op het 850-forum geplaatst.
Ik zat sowieso te denken aan de versnellingsbak. Kan deze trillingen veroorzaken ook al staat de automaat in P? De olie in de versnellingsbak is 300k-km oud.
Ik heb inmiddels de vraag ook op het 850-forum geplaatst.
1997 - Volvo S70 2.5 - 20V Automaat