Hulp gevraagd - LMM of...?

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JorisVink
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 30.09.2013 - 16:20

Beste mede-forummers,

Sinds een week of drie heb ik last van een terugkerend probleem met betrekking tot de luchtmassameter (LMM). Ik rij een Volvo S70 2.5 20V uit 1997 met een kleine 300k km op teller, dus eigenlijk pas net ingereden.

Het begon drie weken geleden met een onregelmatig toerental bij het stationair draaien van de motor. Na wat carburateur cleaner in het gasklephuis te hebben gespoten, liep de auto weer wat beter. Helaas kwam het probleem vrij snel terug. Twee weken geleden het gasklephuis gedemonteerd en goed schoongemaakt (kwam aardig wat smurrie vanaf). Het probleem leek toen weg te zijn....tot afgelopen maandag de motor weer onregelmatig ging lopen en uiteindelijk voor een verkeerslicht zelfs afsloeg.

Met het loshalen van de LMM-stekker loopt de auto weer prima. Hierdoor kan ik mijn woon-werk verkeer in ieder geval voortzetten.

Sinds kort ben ik in het bezit van een OBD2 kabel en heb ik met Vol-fcr de auto uitgelezen. Het enige wat ik vond was de foutcode over de LMM sensor. Logisch, want deze had ik eruit getrokken. Na de code gewist te hebben en de LMM-stekker teruggestoken te hebben liep de auto weer prima. 120km gereden zonder schommelend toerental, totdat vanochtend de auto weer in toerental zakte bij een verkeerslicht en 5km verderop weer afsloeg bij een verkeerslicht.

Enig idee wat dit probleem kan veroorzaken?
LMM kapot? Lambda sensor?

Groet,
Joris
1997 - Volvo S70 2.5 - 20V Automaat
glenfiddich1983
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 23.04.2013 - 11:13
Locatie: Noord - Nederland

LMM kan, maar er zijn wel meer oorzaken denkbaar (zoals vacuumlek of elders valse lucht aanzuigen, ontsteking).

Als je iemand kent met een Volvo met zelfde soort motor kan je de LMM even uitwisselen om dit uit te sluiten. LMM schoonmaken kan je ook proberen, met IPA-spray. Bij voorkeur alleen sprayen en niet met wattenstaafjes etc zitten pielen. Pas ook op met perslucht, niet alleen door de luchtdruk en bevriezing als je hem te dichtbij houdt maar er zitten ook vaak toevoegingen in die weer residuen kunnen achterlaten als je busje bijna leeg is of je hem niet goed rechtop houdt.
Volvo S70 2.5T (1998, LPi, 284.000 km)
Volvo 850 2.5 10V (1996, LPi, 402.000 km)
Volvo 940 2.3 Turbo Estate (B230FT, 1991)
Gebruikersavatar
JorisVink
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 30.09.2013 - 16:20

Bedankt voor de reactie, alle ideeën zijn welkom.

LMM spray heb ik inmiddels aangeschaft, ga ik vanavond eens proberen.
Ik denk dat een vacuumlek direct merkbaar zou moeten zijn? Niet pas na 120km? Ga ik ook even checken.
1997 - Volvo S70 2.5 - 20V Automaat
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21416
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Niet goed aangedraaide pakkingen die gaan werken als de motor warm wordt kunnen onverwachte boosdoeners zijn.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
JorisVink
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 30.09.2013 - 16:20

Inmiddels een nieuwe LMM gemonteerd....ik heb nu 200km zonder problemen gereden.
Toch wil ik niet te vroeg juichen. Ik vind het motorblok niet mooi lopen. Het is (uiteraard) lastig om het zo uit te leggen, maar het blok lijkt meer te trillen en klinkt niet zoals het een paar maanden geleden klonk.

Met de voet op de rem en de automaat in neutraal, voelt het qua trilling ongeveer hetzelfde als ik voorheen alleen de auto voelde trillen met de automaat in drive....
Iemand een idee?
1997 - Volvo S70 2.5 - 20V Automaat
Gebruikersavatar
henry classic v70
2nd Gear member
Berichten: 209
Lid geworden op: 11.12.2008 - 16:21
Locatie: N.O. Veluwe

Loopt íe wel goed op 5 cilinders? of wordt er één overgeslagen....

Kijk eens naar de datum die op de bougiekabels staat kan best zijn dat de eerste er nog op zitten, zelfde geldt ook voor de bobine (en kabel). Rotor en verdelerkap zou je ook kunnen nazien en wanneer zijn de bougies vervangen (hoeveel km) dus eigenlijk de gehele ontsteking.
Maar dat is natuurlijk alleen aan de orde als de motor niet goed op 5 cilinders loopt
V70 Classic 2.5 10V '99 Sandstone 437 Vialle lpi G3 570.000 km
Citroën C4 - Coupe 1.6 16V '05 Rouge Lucifer lpi G3 217.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V '09 Deep Dark Black lpi G3 230.000 km
Gebruikersavatar
JorisVink
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 30.09.2013 - 16:20

Blok loopt op 5 cilinders. Maar ik zal de kabels en bougies checken. Rotor en verdeelkap zijn recent vervangen.

Misschien een injector aan het einde van z'n latijn...?
1997 - Volvo S70 2.5 - 20V Automaat
jan-marinus
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 09.02.2015 - 18:11

Hallo,
ik probeer het in het Nederlands.
Voordat u maakt alle dingen nieuw en besteden veel geld,alleen maar te kontroleren of alle vacuümslangen in orde zijn.Dan start de motor en spuit het allemaal vacuümslangen en het inlaatspruitstuk met rem schoner,en de lijn voor rembekrachtiger,tred da snelheid veranderenndus je moet de de fout gevonden.Bij valse lucht toont het LMM altijd een foutcode.
Jan-Marinus
Gebruikersavatar
JorisVink
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 30.09.2013 - 16:20

Vacuümslangen gecontroleerd. Één uitgedroogde gevonden, maar heeft geen effect op stationair toerental.
De bougiekabels zijn van Bosch, en daar staat geen datum op.

Voor de duidelijkheid:
Er treden op dit moment geen foutcodes op en de auto rijdt goed. Ik heb alleen het gevoel dat het blok wat zwaar loopt en zeker ook anders klinkt. Het blok trilt meer dan voorheen, bij stationair toerental maar ook bij (bijvoorbeeld) 1500rpm.
Lastige zoektocht...
1997 - Volvo S70 2.5 - 20V Automaat
Gebruikersavatar
henry classic v70
2nd Gear member
Berichten: 209
Lid geworden op: 11.12.2008 - 16:21
Locatie: N.O. Veluwe

Ik denk dat je er verstandig aan doet dit probleem neer te leggen op het 850forum...
Daar is enorm veel kennis en is zeer actief wat betreft reageren
V70 Classic 2.5 10V '99 Sandstone 437 Vialle lpi G3 570.000 km
Citroën C4 - Coupe 1.6 16V '05 Rouge Lucifer lpi G3 217.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V '09 Deep Dark Black lpi G3 230.000 km
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: San Diego, California

Misschien wat ver gezocht, maar heb je je motorrubbers gecontroleerd op slijtage, vooral de bovenste motorsteun en die onderaan de versnellingsbak? Dat kan ook trillingen veroorzaken.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
Gebruikersavatar
JorisVink
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 30.09.2013 - 16:20

Motorsteun bij de versnellingsbak zal ik controleren. Bovenste is nog goed.
Ik zat sowieso te denken aan de versnellingsbak. Kan deze trillingen veroorzaken ook al staat de automaat in P? De olie in de versnellingsbak is 300k-km oud.

Ik heb inmiddels de vraag ook op het 850-forum geplaatst.
1997 - Volvo S70 2.5 - 20V Automaat
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”