Van een v40 d4 Polestar naar een v40 d2...

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Ik was gisteren nog bij de dealer en even navraag gedaan: mensen passen het nieuwe rijden perfect toe en blijkbaar zijn deze motoren daar extra gevoelig voor.
kamikaze
2nd Gear member
Berichten: 233
Lid geworden op: 20.03.2011 - 13:14

Er zijn toch echt genoeg gevallen hier op het forum waaruit blijkt dat het niets met rijstijl te maken heeft. Veel leaserijders en veel met redelijk wat kilometers per jaar. Ik denk dat er maar weinig leaserijders echt op het verbruik gaan letten.

Misschien spelen de soort brandstof en/of buiten-binnen parkeren wel een rol?

Ik denk overigens dat Volvo al lang een oplossing heeft, maar dan halen ze die mooie co2 waardes niet meer...
Volvo V60 T8 R-Design
Volvo V60 D4 Ocean Race (04/2015 - 04/2021)
Volvo S60 D2 Summum (08/2011 - 04/2015)
Ford Mondeo 5D 1.8 tdci Ghia (05/2008 - 08/2011)
Ford Focus Clipper 1.6 tdci Ghia (11/2005 - 01/2008)
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Heeft alles met het nieuwe rijden te maken. Daardoor vervuilt de egr klep sneller. Dus hakan en de dealer hebben een terecht punt.
Hier geen problemen overigens, maar het nieuwe rijden pas ik ook niet toe. Luister naar het blok en schakel niet op de indicator. Gemiddeld vebruik tot nu toe 5.,1/100, wat ik een prima score vind voor een bijna 200pk diesel die goed gebruikt worden.
Gebruikersavatar
zonoskar
3rd Gear member
Berichten: 267
Lid geworden op: 14.08.2014 - 21:57
Locatie: Reusel
Contacteer:

Ik pas het nieuwe rijden wel toe, en rij korte stukjes. Ik hou dus mijn hart vast, maar het gaat al 30K Km goed. Mijn gemiddeld verbruik is ook 5.1/100 volgens de boordcomputer.
Volvo V40 VEA D4 MY2015 Business R-design Rebel blue Polestar.
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

5.1/100 is aan de pomp gemeten bij meer dan 80dkm. Boordcomputer is iets optimistischer bij mij. Rijd verder alleen lange stukken en als er geen file is rijd ik redelijk door.
Korte stukjes is funest voor je egr, veel vervuiling doordat egr open gaat staan. Probeer in de stad iets later te schakelen dan je indicator. Blok kan prima de toeren aan, dus ga niet 50 in de 4rijden omdat je indicator dat zegt bijvoorbeeld, scheelt ook niks in verbruik...
Maar on topic, wordt een mooie auto justin! :D
DanielD1976
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 12.07.2014 - 22:58

Ik dacht dat een lekkende koeler het probleem was.
Dan heeft rijstijl er niet zoveel mee te maken.
Verder helpt hogere toerentallen niet om de EGR te sparen, vollast rijden wel.

P.S.
ik heb zelf ook een nieuwe koeler gekregen na 55k met wel regelmatig vollast en 199 op de teller rijden.
Deze zit er nu alweer 10k zonder problemen in, maar ik ben benieuwd als ik weer 45k verder ben.
Mercedes SLK 250d (2015)
Opel Speedster 2.2 #1385 (2003)
Volvo V40 D4 Momentum MY'15 (2014)
Citroen DS3 1.6 E-HDI (2012)
Toyota Aygo Dynamic Blue (2009)
Ford Mondeo 2.0TDCI 130pk (2003)
Opel Astra 1.7dti grijs kenteken (2000)
Renault Megane coupe 1.6e (1996)
Citroen ZX 1.9i Volcane (1992)
Renault 5 SL 1.0 (1988)
Fab1Man
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 25.06.2014 - 11:49

Ik zit na 66k op ongeveer 7L / 100km, toen ik er nog op lette bij m'n vorige werkgever (aangezien het ook voor m'n eigen rekening was), zat ik rond de 6-6.5L / 100km. Ik rijd dagelijks 200km. Ik weet het niet zeker, maar ik heb bijna het vermoeden da het te maken heeft met belasten op lage toeren al dan niet gecombineerd met kortere stukken. Dat zou bij een lesauto niet een hele rare rijstijl zijn, aangezien niet iedereen die verfijning heeft bij z'n eerste lessen. Er worden echter wel lange stukken gereden.
Gebruikersavatar
zonoskar
3rd Gear member
Berichten: 267
Lid geworden op: 14.08.2014 - 21:57
Locatie: Reusel
Contacteer:

V50 R schreef: 5.1/100 is aan de pomp gemeten bij meer dan 80dkm. Boordcomputer is iets optimistischer bij mij. Rijd verder alleen lange stukken en als er geen file is rijd ik redelijk door.
Korte stukjes is funest voor je egr, veel vervuiling doordat egr open gaat staan.
Aan de pomp is het 5.46/100 volgens de leasemaatschappij. Ik woon 'helaas' maar 25Km van mijn werk, dus langere stukken rij ik niet zo vaak (in het weekend rij ik wel af en toe een paar 100 Km). Als ik de snelweg op rij geef ik hem wel even de sporen (150 Km/h invoegen). Voor de rest zien we over een jaar wel of mijn EGR problemen geeft. En zo niet, dan ligt het dus niet zo zeer aan de rijstijl :)
Volvo V40 VEA D4 MY2015 Business R-design Rebel blue Polestar.
Plaats reactie

Terug naar “V40”