Hallo,
Momenteel heb ik geen reservewiel maar wil er dus eentje inleggen. Mijn gewone wielen zijn 18inch, dus zou ik er graag een 17inch reservewiel inleggen. Past er in de reservewielbak alleen een thuisbrenger of ook een volwaardig reservewiel?
Alvast bedankt,
Tom
Reservewiel of thuisbrenger
- Hathu
- 3rd Gear member
- Berichten: 280
- Lid geworden op: 03.09.2006 - 16:20
- Locatie: Hoofdstad van de achterhoek
Ik heb het getest een gewone velg met band past er niet in, is te breed. De thuisbrenger die ik deze week heb gekocht op MP past perfect.
V70 TDI 1998 comfort-luxe automaat tot juni 2015. Nu V70 NN 2.5T GT
- Boreas
- 2nd Gear member
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 25.09.2011 - 13:56
Weet je (of een andere forumlid) misschien of dat ook geldt voor de XC60? Past ook daar alleen een thuisbrenger in de reservewielbak?OGA244 schreef: door de vorm van de onderkant alleen een thuisbrenger
Bij voorbaat dank voor je reactie.
(Het is dus toch een XC60 geworden)
Meus automobilis non volvit, sed currit.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 416
- Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
- Locatie: Best
Die thuisbrenger op de XC60 is een lachertje. Precies dezelfde maat als voor de V70 (en daar is die al kleiner in diameter dan de standaard maat) . Gelukkig zijn de veerwegen lang, anders zou het wiel diagonaal aan de andere kant de grand niet meer raken....
Ik had bij de sloper een mooi setje gekocht met krik, wielsleutel sleepoog en band. Afkomstig van een XC60, maar zou dezelfde maat zijn volgens de verkoper. Was inderdaad waar, muv de krik, die was specifiek voor XC60/XC70, kwam ik een half jaar later achter. Gelukkig kreeg ik 'm er nog net onder gewurmd en hebben ze 'm de week daarna omgeruild voor een goede.
Ik had bij de sloper een mooi setje gekocht met krik, wielsleutel sleepoog en band. Afkomstig van een XC60, maar zou dezelfde maat zijn volgens de verkoper. Was inderdaad waar, muv de krik, die was specifiek voor XC60/XC70, kwam ik een half jaar later achter. Gelukkig kreeg ik 'm er nog net onder gewurmd en hebben ze 'm de week daarna omgeruild voor een goede.
- evert65
- 6th Gear member
- Berichten: 2825
- Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
- Locatie: Gelderse Vallei
Ach , een thuisbrengertje
zo'n ding doet zijn naam eer aan bij pech voldoende om even ergens een garage te zoeken of om thuis te komen
altijd beter dan die bus met vulmiddel
heb zelf ook een thuiskomertje voor mijn V70, die ligt los achterin vanwege de gastank, tja je moet wat he, waar laat ik m anders ...
zo'n ding doet zijn naam eer aan bij pech voldoende om even ergens een garage te zoeken of om thuis te komen
altijd beter dan die bus met vulmiddel
heb zelf ook een thuiskomertje voor mijn V70, die ligt los achterin vanwege de gastank, tja je moet wat he, waar laat ik m anders ...
keep calm!, your randomizer is running
- Boreas
- 2nd Gear member
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 25.09.2011 - 13:56
Na de aankoop van mijn jong gebruikte XC60 (ter vervanging van de XC70 met thuisbrenger en gereedschappen) bedacht ik als aanstaande trotse bezitter dat zo'n spuitbus (zo al bruikbaar) bij een kapot gereden band weinig behulpzaam meer is.
In de optielijst kijkend zag ik dat een thuisbrenger E 70 kost. Helaas moest de dealer mij melden dat de losse aanschaf thuisbrenger + gereedschap E350 kost. Als we toch in deze bedragen moeten denken, zou ik de voorkeur geven aan een stalen 18" inch velg, waarmee de reis gewoon vervolgd kan worden. Dat lijkt nu dus toch niet een echt handige sta(of lig)-in-de-weg. Ik kan natuurlijk ook het laten zo ls het is en vertrouwen op de service van mijn Volvocard, die bij een lekke band in binnen -en buitenland hulp in het vooruitzicht stelt.
Ik vraag me alleen af: wat doet die Volvohulpverlener als hij mij in Sebaldeduren of Lutjegast met een kapot gereden band aantreft? Heeft hij dan een passend wiel bij zich of wordt de auto dan per ambulance afgevoerd? Het probleem is niet helemaal theoretisch. Al dan niet als een gevolg van de agrarische routes die ik soms afleg, heb ik bij 15.000 km per jaar toch wel eens per jaar een spijker of schroef in het loopvlak van de band.
In de optielijst kijkend zag ik dat een thuisbrenger E 70 kost. Helaas moest de dealer mij melden dat de losse aanschaf thuisbrenger + gereedschap E350 kost. Als we toch in deze bedragen moeten denken, zou ik de voorkeur geven aan een stalen 18" inch velg, waarmee de reis gewoon vervolgd kan worden. Dat lijkt nu dus toch niet een echt handige sta(of lig)-in-de-weg. Ik kan natuurlijk ook het laten zo ls het is en vertrouwen op de service van mijn Volvocard, die bij een lekke band in binnen -en buitenland hulp in het vooruitzicht stelt.
Ik vraag me alleen af: wat doet die Volvohulpverlener als hij mij in Sebaldeduren of Lutjegast met een kapot gereden band aantreft? Heeft hij dan een passend wiel bij zich of wordt de auto dan per ambulance afgevoerd? Het probleem is niet helemaal theoretisch. Al dan niet als een gevolg van de agrarische routes die ik soms afleg, heb ik bij 15.000 km per jaar toch wel eens per jaar een spijker of schroef in het loopvlak van de band.
Laatst gewijzigd door Boreas op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Meus automobilis non volvit, sed currit.
Ik heb potverdorie zon achtelijke reparatiekit...wtf is dat? Weg dr mee...ik ga een thuiskomertje kopen. Dure grap nog.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20995
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Ik wil gewoon een echt wiel onder de auto kunnen leggen, ook al heb ik dat nog niet nodig gehad in 33 jaar ... Spuitbus is leuk maar alleen voor een spijkertje en niet als het canvas totaal kapot is.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Maar na het gebruik van de spuitbus is de band waardeloos heb ik me laten vertellen...Amateurs!
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20995
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Volgens mij is een spuitbus een hulpmiddel om bij de bandenboer te komen. Meer niet.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28591
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Een bandenreparatie set/spuitbus is eigenlijk niets, een thuisbrenger is veel makkelijker en als je er snel genoeg bij bent is de lekke band nog te repareren in de garage.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
De inhoud van de spuitbus zorgt er voor dat de band weer op spanning
komt en nog even gebruikt kan worden om bij een garage te komen. De
band is door het gebruik van de spuitbus echter afgeschreven en moet
worden vervangen. Zou de band niet ingespoten zijn, dan kan een lekke band vaak nog
gerepareerd worden met een plug of door de montage van een binnenband.
Omdat twee ongelijk afgesleten banden (links en rechts) ook niet erg
veilig zijn, wordt vaak aangeraden om de band aan de andere zijde ook
meteen maar te vervangen.
De totale kosten zijn:
Eén nieuwe spuitbus
Eén of twee nieuwe banden + montage en BTW
komt en nog even gebruikt kan worden om bij een garage te komen. De
band is door het gebruik van de spuitbus echter afgeschreven en moet
worden vervangen. Zou de band niet ingespoten zijn, dan kan een lekke band vaak nog
gerepareerd worden met een plug of door de montage van een binnenband.
Omdat twee ongelijk afgesleten banden (links en rechts) ook niet erg
veilig zijn, wordt vaak aangeraden om de band aan de andere zijde ook
meteen maar te vervangen.
De totale kosten zijn:
Eén nieuwe spuitbus
Eén of twee nieuwe banden + montage en BTW
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 16.12.2015 - 22:51
- Contacteer:
Een binnenband in een normale buitenband monteren is zeer af te raden, de binnenzijde van een buitenband welke daar niet geschikt voor is is veel te ruw waardoor wrijving optreed en alles zo warm wordt dat een klapband kan ontstaan._XC70_ schreef: De inhoud van de spuitbus zorgt er voor dat de band weer op spanning
komt en nog even gebruikt kan worden om bij een garage te komen. De
band is door het gebruik van de spuitbus echter afgeschreven en moet
worden vervangen. Zou de band niet ingespoten zijn, dan kan een lekke band vaak nog
gerepareerd worden met een plug of door de montage van een binnenband.
Omdat twee ongelijk afgesleten banden (links en rechts) ook niet erg
veilig zijn, wordt vaak aangeraden om de band aan de andere zijde ook
meteen maar te vervangen.
De totale kosten zijn:
Eén nieuwe spuitbus
Eén of twee nieuwe banden + montage en BTW
Voor mijn huidige Punto heb ik ook gekozen voor een thuiskomer die ik in 5 jaar nog nooit gebruikt heb, bij de Alfa 156 heb ik 1 keer een lekke band gereden door een schroef maar doordat het canvas was beschadigd was deze ook niet meer te redden met een plug, ook als het gat iets aan de zijkant van het loopvlak zit blijft een plug niet goed zitten en is dat ook geen oplossing. Conclusie is dus dat ik in 12 jaar nooit voordeel heb gehad van een thuiskomer ten opzichte van een spuitbus en voor de V40 dus heb gekozen voor een spuitbus. Mocht ik de band aan flarden rijden dan wil ik toch graag dat de garage even controleert of alle sensoren en delen rond het wiel nog in orde zijn.
Laatst gewijzigd door Mirko op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8446
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Bij mijn omschakeling van de XC60 naar de XC70 heb ik ook gewoon mijn thuiskomer uit de XC60 overgezet naar de XC70 (natuurlijk na akkoord van mijn dealer die de XC60 inruilde).
De C70 heeft beide, het hele jaar door heeft ie een thuiskomer, maar op vakantie een reparatiekit (is wel geen spuitbus, maar een compressor waar je een pot opschroeft) dit vanwege ruimtegebrek op vakantie omdat we onderweg ook open rijden en er dan geet kofferset + reservewiel in past.
De C70 heeft beide, het hele jaar door heeft ie een thuiskomer, maar op vakantie een reparatiekit (is wel geen spuitbus, maar een compressor waar je een pot opschroeft) dit vanwege ruimtegebrek op vakantie omdat we onderweg ook open rijden en er dan geet kofferset + reservewiel in past.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D